Vinkkejä keittiön suunnitteluun
Ollaan tekemässä keittiöremonttia. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa. Mitkä on teillä olleet ne jutut, joista olette olleet erityisen tyytyväisiä ja mitkä asiat olisitte tehneet toisin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Selailin äsken myytäviä asuntoja ja yhdessä uudiskohteessa oli pohjakuvaan piirretty keittotaso saarekkeeseen. Vesipiste oli sitten selän takana seinän vieressä olevassa kaapistossa. Ihan hullua, siinä pitää siirtää kiehuvia kattiloita tyhjän tilan yli. Tuollaisessa keittiössä pienten lasten kanssa tulee ihan liikaa vaaranpaikkoja. Myös vanhuksilla, joilla käsivoimat ja tasapaino alkavat olla heikkoja, tulee ongelmia.
Menee vähän ohi kysymyksesi, mutta törmäsin tuohon äsken ja jäi mietityttämään, kuka niitä keittiöitä suunnittelee.
Minäkin kyllä haluaisin keittotason saarekkeekseen. Meillä ei kyllä ole pieniä lapsia. Haluaisin, että ruoanlaittajalla on avokeittiössä samalla mahdollisuus seurata muuta talon elämää. Vesipiste olisi kuitenkin hyvin lähellä. Outo ratkaisu tuollainen, että vesipiste on kaapistossa. Vai ymmärsinkö väärin?
AP
Jokaisessa asunnossa on tullut huomattua että säilytystilaa ei koskaan voi olla liikaa ja keittiön avohyllyt sopivat vain ihmisille jotka oikeasti jaksavat ylläpitää kaunista järjestystä myös arjen pyörityksessä. Keittiön yksi tärkeimpiä asioita on hyvä työvalo JA sen lisäksi ruokailun ajaksi tunnelmvalo.
Olen tyytyväinen siihen, että meille ei tehty mitään katalogikeittiötä, vaan ostettiin altaat, kodinkoneet ja kalusteet erikseen pikku hiljaa täydellisen kalusteen osuessa kohdalle ja juuri meidän tarpeisiin.
En halunnut perinteisiä keittiönkaappeja vaan meillä otettiin käyttöön vanhassa talossa seinän sisältä löytynyt ruokakomero ja kirpparilta löytyi mahtava astiakaappi. Pienet kodinkoneet haluttiin piiloon, joten niille tehtiin aamiaiskaappi.
Pyöreä ruokapöytä kokoaa koko perheen ympärilleen. Istuimien on oltava ennen kaikkea mukavat, sillä kokemus on opettanut että keittiö on kodin sydän ja ainakin meillä eniten käytetty tila.
Komppaan edellistä aamiaiskaapista!
On todella kätevää kun vedenkeitin ja kahvinkeitin on kaapin sisällä. Kaapissa on pistorasia ja valaistus, ja alimman tason saa vedettyä ulos jotta keittimiä ei tarvitse erikseen siirrellä niitä käyttäessä.
Induktioliesi on ehdoton.
Mä itse pidän enemmän vetolaatikoista kuin normaaleista ovikaapeista. Tavarat saa niistä esille helpommin. Tosin jos keittiössä on ainoastaan vetolaatikoita, niin tällöin mahdollisiin kulmiin jää hukkatilaa.
Oviin kahvat. Kahvattomiin oviin tulee helposti tahroja ja pinta kuluu ajan kanssa ovesta pois.
Vältä kulmakaappeja. Epäkäytännöllisiä ja paljon hukkatilaa.
Vältä trendejä. Ajaton keittiö säilyttää arvonsa.
Ei mosaiikkilaattoja. Helvetillistä pestä.
Panosta uuniin. Hyvien uunien edessä pystyy laittamaan samalla ruokaa vaikka uunin lämpöä olisi 300 astetta. Polvet eivät pala ja turvallinen lapsille.
Vältä epästandarteja kaappien kokoja.
Puutasot työläitä hoitaa. Tahrat lähtevät hiomalla.
Hana pitää olla altaassa kiinni. Puutasossa oleva hana lahottaa puutasoa.
Meillä erittäin vanha keittiö ja eniten kaipaan sitä, että astianpesukone olisi ylempänä niin kuin monilla uusissa keittiöissä ja että nurkkakaapeissa olisi sellainen pyörivä ritilä. Ja alakaapit ehdottomasti vetokaappeja. Näin meillä tosin onkin jo moni.
Meillä kanssa vesipiste on toisella puolella keittiötä (ei saareke mutta siis keittiö sellainen kolmesivuinen) enkä ole koskaan kokenut ongelmaksi paitsi nyt, kun joku siitä mainitsi. Ehkä käytännössä se ei ole niin suuri ongelma kuin miltä se kuulostaa, mutta turvallisuusasiat on hyvä miettiä tarkkaan.
Itse en haluaisi saarekkeeseen hellaa, vaikka näin kai on monella. Minä haluaisin saarekkeen olevan ruokailutilana/leipomistilana/työtilana.
Sellaiset painettaessa esiintulevat pistorasiat/pöydästä kääntyvät pistorasiat ovat ihan huippujuttu!
Kulmakaappiin ehdottomasti ulosvedettävät kiskohyllyt, sellaiset mitä nyt kulmakaappeihin on saatavilla, ihan must.
Ja se pieni ulosvedettävä laatikko mikä yleensä tulee uunin alle, niin sinnehän ei siis peruskokoisena mahdu kaikki pellit (mille se ilmeisesti on kuitenkin tarkoitettu?), mieti peltien säilytykseen joku muu ratkaisu.
Ja jos haluat puutasot, niin tulee tuhannesti halvemmaksi hankkia ne itse rautakaupasta (me hankittiin tammilevyt Starkista) kuin mitä keittiöliikkeestä. Satojen eurojen ero voi olla.
Tiskialtaan kokoon olen ollut super tyytyväinen kun käytin vähän aikaa sen etsimiseen ja löysin lopulta keittiöliikkeestä Stalan hieman normiallasta tilavamman, arjen luksusta kun mahtuu kevyesti tiskaamaan isotkin paistinpannut siinä. Ja aluksi pohdin, että riittääkö pelkkä yksi iso allas vai tarvitseeko sen toisenkin pikkualtaan, niin ehdottomasti tarvii sen toisenkin. Jos on tiskit lillumassa toisessa niin toiseen pystyy kuitenkin kaatamaan nesteitä.
Remontoi keittiö käyttötarkoituksen mukaan.
Leivotko paljon? Siis päivittäin? -> itse laittaisin saarekkeen, joka olisi pelkkänä työtasona pistorasioineen
Valmistatko paljon ruokaa itse alusta asti? Tuleeko viikonloppuisin vieraita käymään? Saareke voi toimia myös baaritiskinä toisella puolella.
Mieti kaikille omistamillesi kodinkoneille ja pienlaitteille paikka ja kuinka helposti ne on saavutettavissa sieltä.
Jääkaappi-vesipiste-hella -> pitäisi muodostua kolmio. Toisaalta jos keittiö on pitkänmallinen niin hella ei voi olla toisessa päässä ja jääkaappi toisessa. Ehkä miellyttävin järjestely on, jos itse seisot hellan edessä, pystyt yhdellä askeleella ja kättä ojentamalla tarttumaan jääkaapin kahvaan. Sama kun seisot hellan edessä, pystyt yhdellä tai kahdella askeleella saavuttamaan lavuaarin.
Säilytystilaa tarvii aina.
Meillä sitä saatiin lisää luopumalla ajatuksesta saarekkeesta ns. baaritasona, saarekkeesta löytyvät keittiön puolelta liesi ja uuni ja astialaatikostot, toisella puolella on pelkkää kaappitilaa, tähän tapaan: http://sisustusjasepustus.indiedays.com/wp-content/uploads/sites/88/201… mutta baarijakkaroiden jalkatilan sijaan kaapistoja huomaamattomien kahvattomien korkeiden ovien takana. Kaapistojen edessä meillä on ruokapöytä. Kaapit eivät ole ihan yhtä syviä kuin tavallisesti, mutta imevät ihan hillittömän määrän tavaraa sisäänsä. Valurautapatoja, viinilaseja, juhla-astiastoja, lihamylly, vakuumikone, kynttilät... kaikkea mitä ei välttämättä montaa kertaa päivässä tarvitse sieltä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selailin äsken myytäviä asuntoja ja yhdessä uudiskohteessa oli pohjakuvaan piirretty keittotaso saarekkeeseen. Vesipiste oli sitten selän takana seinän vieressä olevassa kaapistossa. Ihan hullua, siinä pitää siirtää kiehuvia kattiloita tyhjän tilan yli. Tuollaisessa keittiössä pienten lasten kanssa tulee ihan liikaa vaaranpaikkoja. Myös vanhuksilla, joilla käsivoimat ja tasapaino alkavat olla heikkoja, tulee ongelmia.
Menee vähän ohi kysymyksesi, mutta törmäsin tuohon äsken ja jäi mietityttämään, kuka niitä keittiöitä suunnittelee.
Minäkin kyllä haluaisin keittotason saarekkeekseen. Meillä ei kyllä ole pieniä lapsia. Haluaisin, että ruoanlaittajalla on avokeittiössä samalla mahdollisuus seurata muuta talon elämää. Vesipiste olisi kuitenkin hyvin lähellä. Outo ratkaisu tuollainen, että vesipiste on kaapistossa. Vai ymmärsinkö väärin?
AP
Meillä on liesi ja uuni saarekkeessa ja vesipiste sitten selän takana, en ole kokenut ongelmaksi vaikka pieniä lapsiakin löytyy. Päinvastoin, olen erittäin tyytyväinen tähän että juurikin näkee samalla ruokailutilaan ja olohuoneeseen ja pystyy osallistumaan elämään, myöskin näkee samalla lasten touhut muissa huoneissa kun ei pidä seinää vasten nyhjöttää.
Kannattaa vaan miettiä vähän liesituulettimen kantilta, niissä ensinnäkin hinnat pomppaa ihan huolella kun aletaan puhua saarekelieskareista ja mitä se teidän tapauksessa vaatii, tarviiko sähköpuoli keittiön katon madalluksen (jos tarvii, kuten meillä, niin kandee samalla laittaa hyvä esim. ledivalaistus), ne on ihan tehtäviä asioita eikä mitenkään mahdottomia. Ja se lieskarin korkeus, että peittääkö sitten liiaksi näkyvyyden muuhun tilaan.
Pari vuotta uutta keittiötä käyttäneenä huomaan miten paljon näppärämpää olisi, jos keittiösuunnitelmaan olisi mitenkään saanut ämpättyä uunin korkeammalle. Mutta minkäs teet, ei ollut Inno-Markoa saatavilla joten näillä mennään.
Vetohyllyt kuiva-ainekaappiin oli loistava ratkaisu, suosittelen.
Kiitos miljoonasti vinkeistä! Lisääkin saa tulla :)
Paljonko teillä on jätetty tilaa saarekkeen ja takana olevan tilan taakse?
Yksi kullanarvoinen vinkki. Ulkoseinälle ei saa laittaa vesipistettä. Putket voivat jäätyä ja lämmintä vettä joutuu laskemaan enemmän.
Kaksi tiskiallasta! Meillä vain yksi ja tiskaaminen hankalaa. Aina tulee käsitiskiäkin vaikka konekin on.
Liesituuletin on voi olla keittiösaarekeen ongelma. Putken siirtäminen katolla on kallista.
Meillä on aika erikoinen U-mallinen keittiö ja aika tarkalleen pari metriä saarekkeen ja seinän välissä. Vähän turhan paljon, vaikka onkin ihanaa ettei joudu törmäilemään jos yhdessä kokkaa ja on tilaa väistellä lattialla touhuavia lapsia.
Jos laitat kuivauskaapin altaan yläpuolelle, niin kannattaa senkin kohdalla miettiä, että tarviiko oikeasti paljoa sitä kuivaustilaa. Vai jättääkö vähemmäksi kuivaushyllyt ja asentaa kiinteän lastulevyhyllyn ylimmäiseksi, jälleen saa lisää säilytystilaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Oviin kahvat. Kahvattomiin oviin tulee helposti tahroja ja pinta kuluu ajan kanssa ovesta pois.
Vältä kulmakaappeja. Epäkäytännöllisiä ja paljon hukkatilaa.
Vältä trendejä. Ajaton keittiö säilyttää arvonsa.
Ei mosaiikkilaattoja. Helvetillistä pestä.
Panosta uuniin. Hyvien uunien edessä pystyy laittamaan samalla ruokaa vaikka uunin lämpöä olisi 300 astetta. Polvet eivät pala ja turvallinen lapsille.
Vältä epästandarteja kaappien kokoja.
Puutasot työläitä hoitaa. Tahrat lähtevät hiomalla.
Hana pitää olla altaassa kiinni. Puutasossa oleva hana lahottaa puutasoa.
Minä sanoisin ettei kahvattomissa ole mitään vikaa, kun vain hankkii laadukkaat.
Kulmakaappien hukkatilaongelman voi tosiaan ratkaista edellämainitulla vetohyllysysteemillä.
Erikoiset kaappien koot voi olla ihan ok, jos ne on itselle ja omiin tarpeisiin räätälöityjä. Näinkin voi minimoida hukkatilan ja lisätä säilytystilaa.
Mosaiikkilaatat ja kivijäljitelmät sen sijaan... älä ikinä laita niitä välitilamateriaaliksi. Todellakin iham hirveitä pitää puhtaana. :D
Ja mieti että se keittiö tulee sulle! Minäkin ajattelin vähän liikaa "jälleenmyyntiarvoa" ja "ajattomuutta" remontoidessa omaani ja kyllä mua harmittaa etten vaan ronskisti valinnut mustia kaapistoja valkoisten sijaan. Kuitenkin itse näkee keittiön päivittäin ja on se jotain jos se jatkuvasti ilahduttaa kauneudellaan/käytännöllisyydellään.
Äläkä missään nimessä laita(ta) laminaatista työtasoa. Minulla oli sellainen eräässä vuokraasunnossa ja se ei ollut millään tavalla hyvä. Ei kestä kuumaa, ei kolhuja, ei terävää, hankala pitää puhtaana.
Nykyisessä asunnossani on teräksiset ammattilaiskalusteet, 4-liekkinen kaasu- ja 2-levyinen induktioliesi, ammattitasoinen gn-uuni (höyryllä) ja kunnollisen kokoiset tiskialtaat. Muita sähköisiä koneita ei juurikaan ole, paitsi Kitchen Aid - ihan ulkonäöllisistä syistä.