Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PÄÄSYKOKEET+TYÖ?

tietämätön
08.01.2018 |

Oletteko olleet töissä, kun olette hakaneet ja valmistautuneet pääsykokeisiin? Vai oletteko täyspäiväisesti lukeneet pääsykokeisiin ja kuinka pitkän ajan? Olisiko järkevää vain lopettaa työnhaku, kun valmiiksi työttömänä olen?
Erityisesti kokemuksia hakupainealoilta (lääkkis, oikkis, psyka ym.) kaivataan, joilla kilpailu koulupaikoista on kova.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen lääkikseen kokopäivätöiden ohella (4. hakukerta) ja raskasta on. Esimies ei anna lyhentää työaikaa joten näillä mennään. Lomat pidän toukokuussa ja välillä ottamut palkatonta. Kaikki aika töiden jälkeen mennyt opiskelulle. Ainoastaan viime kesänä pidin 2 viikon loman ja en opiskellut.

Vierailija
2/12 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haen lääkikseen kokopäivätöiden ohella (4. hakukerta) ja raskasta on. Esimies ei anna lyhentää työaikaa joten näillä mennään. Lomat pidän toukokuussa ja välillä ottamut palkatonta. Kaikki aika töiden jälkeen mennyt opiskelulle. Ainoastaan viime kesänä pidin 2 viikon loman ja en opiskellut.

Oletko miettinyt, että juuri kokopäivätyö voisi olla sen taustalla, että koulun ovet eivät ole avautuneet? ts. onko sulla koskaan käynyt mielessä jättäytyä kokonaan työelämän ulkopuolelle/hakea osa-aikatyötä? Vai onko se taloudellisesti mahdotonta?

Itse mietin juurikin sitä, että olisiko paremmat mahdollisuudet päästä sisälle (ekalla kerralla) jos vaan suosiolla jättäytyy työn ulkopuolelle? Itsellä se olisi mahdollista taloudellisesti, mutta tuntuu henkisesti pahalta olla "vaan" lukemassa pääsykokeisiin eikä olla yhteiskunnan tuottava jäsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään muilla kokemuksia?

Vierailija
4/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks aloituksessa mainituista aloista kyseessä, hain kaksi kertaa. Ekalla hakukerralla (luin joulukuu-toukokuu) olin töissä, mutta tein 80% työaikaa (osittainen hoitovapaa). Tokalla hakukerralla (luin koko lukuvuoden heinäkuu-toukokuu) olin äitiyslomalla ja isommat lapset hoidossa 3 pv/vko. Sinnillä mentiin sisään ja nyt opintoja takana jo muutama vuosi.

Työ vei ainakin itseltäni paljon energiaa, joten luonnollisesti lukemisille ei jää niin paljon aikaa. Tietenkin riippuu myös työn luonteesta, fyysisen työn päälle jaksaa ehkä paremmin vaivata päätään? Tsemppiä ap päätöksiin!

Vierailija
5/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tietämätön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt, että juuri kokopäivätyö voisi olla sen taustalla, että koulun ovet eivät ole avautuneet? ts. onko sulla koskaan käynyt mielessä jättäytyä kokonaan työelämän ulkopuolelle/hakea osa-aikatyötä? Vai onko se taloudellisesti mahdotonta?

Itse mietin juurikin sitä, että olisiko paremmat mahdollisuudet päästä sisälle (ekalla kerralla) jos vaan suosiolla jättäytyy työn ulkopuolelle? Itsellä se olisi mahdollista taloudellisesti, mutta tuntuu henkisesti pahalta olla "vaan" lukemassa pääsykokeisiin eikä olla yhteiskunnan tuottava jäsen.

Nyt mentiin jo provoilun puolelle.

Vierailija
6/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäi viime keväänä pääsykokeet välistä, kun työ oli niin hektistä, etten ehtinyt lukea enkä päässyt pääsykokeisiin, koska sinä päivänä oli töissä hulabaloo. Olisi siis ollut parempi olla työtön.

Vierailija
7/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoiden yo-todistusten pitäisi riittää. Koska nykysysteemi suosii rikkaita lapsia lukulomineen ja valmennuskursseineen. 

Vierailija
8/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tietämätön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt mentiin jo provoilun puolelle.

Mikä kohta tuossa on provoilua? Eikö saa toivoa pääsevänsä sisälle?

Vierailija
9/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valmennuskurssilla oikikseen ja tutustuin moniin työssäkäyviin hakijoihin luennoilla. Jotkut olivat vanhempia, joilla oli jo ammatti ja vakityö, eräskin oli käynyt kauppakorkean jo 20 vuotta sitten ja käynyt jo pari vuotta avoimen kursseja oikiksessa. Hän kertoi lukevansa yöllä, koska ei muuten ehtinyt. Hän ei päässyt sisään aiemmasta opiskelusta huolimatta, mutta käy yhä avoimesta samoja kursseja kuin me sisään päässeet.

Monet nuoremmat olivat töissä esim. kaupan kassalla, ja yhden päiväkodin tädinkin tapasin. Sisäänpääsyyn ekalla hyvin hyödyllinen valmennuskurssi ja työ kumminkin olivat monelle työssä käyvälle liikaa (valmennuskurssi 3-5h/päivä). Sanoisin näiden valmennuskurssitietojen ja oman vuosikurssini pohjalta, että tilastollisesti ainakin oikikseen pääsi todella huonosti lukemisen ohella työssä käyviä. Muista aloista en tiedä mitään.

Jos haet ja päätät jonkun kurssin ottaa, niin kyllä, kaikki vapaat päivät on luettava täysillä, ellei sinulla ole supermuistia. Ne kurssit plus päivätyö vievät koko päivän arkisin.

Vierailija
10/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole taloudellisesti mahdollista tai kovin järkevää muutenkaan heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi tai liiton rahoille opiskelun ajaksi.

Työ antaa henkistä turvaa hakuprojektille, oli sitten kokopäivätyö tai osa-aikainen. Tiedän kolmivuorotyötä tehneitä sairaanhoitajia, jotka pääsi lääkikseen. Taustalla oli kuitenkin lukio hyvillä yo-arvosanoilla ja vaikuttivat muutenkin sellaisilta energiapakkauksilta. Lääkikseen haen, mutta töiden ohella. Menee siihen sitten viisi tai kahdeksan vuotta, haen silti.

Vierailija
11/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaaltahan tässä on myös monitahoisempikin asia kyseessä: onko ihmisillä ylipäätään oikeutta tavoitella haluamaansa opiskelupaikkaa/työtä? Vai täytyisikö vaan lukion käyneetkin lähteä amikseen (mihin pääsee satavarmasti) jotta saataisiin työvoimaa nopeasti?

Vierailija
12/12 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämätön kirjoitti:

Oletteko olleet töissä, kun olette hakaneet ja valmistautuneet pääsykokeisiin? Vai oletteko täyspäiväisesti lukeneet pääsykokeisiin ja kuinka pitkän ajan? Olisiko järkevää vain lopettaa työnhaku, kun valmiiksi työttömänä olen?

Erityisesti kokemuksia hakupainealoilta (lääkkis, oikkis, psyka ym.) kaivataan, joilla kilpailu koulupaikoista on kova.

Jos olet työtön, niin eihän työnhakua kannata lopettaa. Jos olet oikiksen tapaisiin paikkoihin hakemassa, niin sen verran varmaan osaat kirjoittaa työhakemuksia ja näytellä työhaastettateluissa, että tarjotut työt ei oikeasti todellakaan kiinnosta.

Itse luin työn ohessa pääsykokeisiin. Pääsin vasta sitään 3 kerralla. Se on äärimmäisen raskasta ja en voi suositella kellekään. Periaatteessa 8 tuntia töitä. 2 tuntia työmatkoihin, suihkuihin ym. Aikaa jää noin 6 tuntia lukemiseen. Tarvitset vielä noin 0,5-1 tunnin rauhoittumisajan ennen unta. Sitten nukut 7 tuntia ja sama taas alusta. Tätä rumbaa sitten neljä kuukautta. Kesälomasta uhraat sitten vielä 3 viikkoa pelkkään lukemiseen. Luet 12 tuntisia päiviä 3 viikkoa ja sitten pääsykokeisiin. Jätät yhden lomaviikon jäljelle. Sen käytät sillä viikolla kun pääsykoetulokset selviävät. Sitten kun suurella todennäköisyydellä jäät rannalle, niin makaat tuon viikon kotona masentuneena syöt jääkaappiin valmiiksi ostettuja mikropizzoja. Sitten voitkin antaa tekohymyä taas muille työntekijöille, kun kyselevät, että miten lomat meni..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme