E-kirjat? Onko niistä jo iloa, luetteko?
Sain käyttöön viimeinkin Amazonin kindle-lukijan ja nyt pääsen tutustumaan.
Lukija vaikuttaa käypäiseltä, mutta kirjatarjontaa en vielä ole osannut löytää.
Saako näille paljon uusia kirjoja suomeksi?
Maksaako lukeminen paljonkin?
Muuten kokemuksia verrattuna paperikirjoihin? Rahaa ei varmaankaan kulu yhtä paljoa ja kirjojen säilytysongelmat ratkeavat.
Saako kirjoja "vuokrattua", vai pitääkö ostaa kokonaan omaksi?
Kommentit (8)
Yksi etu paperikirjaan verrattuna on se, että jos etsii tiettyä kohtaa tai aihetta kirjasta, niin voi tehdä sanahaun. Ei tarvi selata koko kirjaa läpi.
Luen tabletilla kirjoja, ilmaisia joten maksullisista ei kokemuksia. Kirjat joko pdf-muodossa adobe acrobat readerillä tai project gutenbergin appillä. Hyviä reissussa kun saa monta kirjaa mukaan, ja jos haluaa lukea illalla sängyssä häiritsemättä muita. Ja tietty on myös sovellus joka poistaa sen valvottavan sinisävyn laitteesta, eli untakin saa helposti :)
Paperikirjoilla on paikkansa, etenkin lempparit haluan usein paperisina. Mutta olen harkinnut siirtyväni sähköisiin kaikissa sellaisissa joita arvelen kertalukuisiksi, helpompi hankkiutua eroon kuin paperisista.
Ostan 90 % kirjoistani e-kirjoina. Matkustan paljon, ja e-kirja on aivan ylivoimainen matkoilla. Lukija mahtuu pieneen tilaan, ei paina mitään, ei vie akkua juuri yhtään, sitä voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa ja pimeässä, valikoimaa on satoja kirjoja. Ostan lähes kaikki kirjat Elisa kirjasta, koska tykkään lukea suomeksi, muut osta Kobosta. Suomessa voi myös kirjastosta lainata e-kirjoja. Kindle on minusta huono, koska se on kytköksissä Amazoniin.
Kirjaston nettisivuilta voi lainata e-kirjoja ilmaiseksi. Ainakin Tampereella ihan kohtuulliset valikoimat. Pari vuotta käyttänyt ja mielellään en enää lue paperikirjaa jos vain mahdollista saada sama sähköisenä. Ja lukeminen nimenomaan kindlellä tai vastaavalla lukulaitteella, tabletilla tai kännykällä ei ole ollenkaan sama asia. Lukulaitteissa näyttönä sähköinen paperi, mikä on silmälle miellyttävä ja näkyy auringon valossakin.
Luen e-kirjoja paljon, enimmäkseen sellaisia, mitä ei ole vielä käännetty suomeksi, ostan iBooksista. Uudet käännöskirjat julkaistaan Suomessa aina ensin kalliina kovakantisena versioina ja aikaisintaan vuoden kuluttua edullisempaa pokkareina. Maksan englanninkielisestä uutuuskirjoista e-kirjoina usein max. 9.90€. Käytän lukemiseen ipad miniä, on sopivan kokoinen kädessä ja olen tyytyväinen siihen, muista laitteista ei ole kokemusta.
Luen paljon E-kirjoja eli erotiikkakirjoja, ahmin niitä.
Elisa Kirjasta saa nykyään ääni- ja e-kirjoja myös kuukausitilauksella. Itse lukenut pääasiassa sieltä ostettuja kirjoja.
Olen lukenut pelkästään e-kirjoja nyt kolmisen vuotta. Ostan kirjani Elisa Kirjasta. Lomamatkoilla / pitkillä lennoilla käytän lukulaitetta, bussi-/ratikka-/metromatkoilla luen kännykästä. Uudet e-kirjat maksaa yhtä paljon kuin uudet paperikirjat, mutta Elisa Kirjassa on usein hyviä alennuksia ja tarjouksia. Näiden vuosien aikana olen ostanut vain yhden normaalihintaisen kirjan sieltä, taisi maksaa 24 euroa. Muuten maksan yleensä 3,90 - 8,90.