Miksi työttömät haluavat olla työnhakijoina, jos eivät kuitenkaan halua hakea työtä?
Suuntaus on selvästi se, että entisaikojen lepsun työttömyyspolitiikan aika on ohi ja tulevaisuudessa työttömältä työnhakijalta vaaditaan yhä tuloksekkaampaa toimintaa. Rangaistuksia tulee yhä helpommin ja ne ovat yhä kovempia. Ilmaista euroa ei enää ole eikä euroja edes riitä kaikille.
Ihan hyvä, koska eihän työelämässäkään raha itsestään tule. Työttömien pitäisi olla suorastaan tyytyväisiä, että heitä valmistellaan pärjäämään työelämässä.
Kommentit (13)
Oletko yksinkertainen? On pakko olla työnhakija, jopa näin sairauslomalla, koska pyhällä hengellä ei elä ( olen työmarkkinatuella enkä saa sairauspäivärahaa, vaikka sairauslomaa takana 3 vuotta).
Siitä saa rahaa vaikka osakesijoituksiin , vaikka olisi kuinka rikas ja jos on köyhäkin, niin saa enemmän kuin tt-tuki olisi.
Suuri osa kuitenkin oikeasti haluaa myös sitä työtä.
Kumma, kun en ole vielä nähnyt yhtään haastattelua, jossa työnantaja kiittelisi uutta aktiivimallia ja kertoisi, miten hänelläkin on tarjota pitkää ja lyhyttä pätkää ja vakitöitä ihan jokaiselle, joka vastaa työpaikkailmoitukseen. Ei, niitäkin vähiä paikkoja piilotellaan mahdollisimman hyvin ja valitetaan, miten 150 hakijan joukosta ei löydy juuri sen tietyn alan ammattilaista.
Sohvalta ylös kirjoitti:
Suuntaus on selvästi se, että entisaikojen lepsun työttömyyspolitiikan aika on ohi ja tulevaisuudessa työttömältä työnhakijalta vaaditaan yhä tuloksekkaampaa toimintaa. Rangaistuksia tulee yhä helpommin ja ne ovat yhä kovempia. Ilmaista euroa ei enää ole eikä euroja edes riitä kaikille.
Ihan hyvä, koska eihän työelämässäkään raha itsestään tule. Työttömien pitäisi olla suorastaan tyytyväisiä, että heitä valmistellaan pärjäämään työelämässä.
Minä olen pärjännyt työelämässä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin yli 40v aina viime vuoteen saakka, jolloin minut irtisanottiin 100 muun kanssa. Työttömyyskokemus on ensimmäinen. Valmistelua, kokeilua, harjoittelua eikä halinallekursseja kaivata vaan normaaleja (=palkkaa maksavia) työpaikkoja, joissa ei harrasteta ikäsyrjintää. T. Työtön 60v.
Minä ainakin luovin ja pummin rahat yhteiskunnalta. Ei se ole keneltäkään pois, jos joku vähän laikottelee toisten edestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin luovin ja pummin rahat yhteiskunnalta. Ei se ole keneltäkään pois, jos joku vähän laikottelee toisten edestä.
Aivan kuten veronkiertokaan ei ole keneltäkään pois, eihän?
Moni työtön on jo niin pelokas ja apaattinen, että ovesta ulos menokin hirvittää.
Eivät ole työkunnossa kun passiivisuutenn tottuneet. Sitä se teettää..
Tukien takia, taukki! Vaikka provohan tän täytyy olla.
Ei mulla ole mitään työn hakemista vastaan ja aktiivisesti olen koko työttömyysaikani (7kk) hakenutkin. Se vaan tässä aktiivimallissa sapettaa, että aktiivisinkaan työnhaku ei riitä aktiivisuuden osoitukseksi. En todellakaan keksi kuinka esim minua aktivoisi enemmän joku pilipalikurssille osallistuminen tai ilmaistyön tekeminen sen aikaa että tuet ei putoa. Sekin aika on pois ihan oikean palkkatyön hakemiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään työn hakemista vastaan ja aktiivisesti olen koko työttömyysaikani (7kk) hakenutkin. Se vaan tässä aktiivimallissa sapettaa, että aktiivisinkaan työnhaku ei riitä aktiivisuuden osoitukseksi. En todellakaan keksi kuinka esim minua aktivoisi enemmän joku pilipalikurssille osallistuminen tai ilmaistyön tekeminen sen aikaa että tuet ei putoa. Sekin aika on pois ihan oikean palkkatyön hakemiselta.
Sama, paitsi valmistuin juuri ja tähän aktiivimalliin. Tiedän, ettei ole kauaa työttömyyttä takana, mutta ennen koulutusta oli vuosi. Hain töitä sen vuoden aikana varmaan 400-500 paikkaan. Tosi kiva valmistua tähän aktiivimalliin, kun ei voi aktiivisuudellaankaan todistaa että hakee töitä.
Pyysin aiemman työttömyyden aikana päästä kurssille: en päässyt. En usko että nytkään, kun sinne on vielä enemmän hakijoita aktiivimallin vuoksi. En saa omaehtoiseen opiskeluun tukea, koska juuri valmistuin. Ei ole järkeä mennä suoraan valmistumisen jälkeen te-toimiston tukemaan harjoitteluun (sitä paitsi nämähän on ALANVAIHTAJILLE tarkoitettuja). Eli mitä sitten voin tehdä? Ottaa sen 5% sakkoa. Kiitos tästä, oli kiva opiskella iltaisin ja samalla käydä töissä, ja nyt kun ei ole mitään työtä niin lisää otetaan.
Niinpä. Yksikään työtönhän ei ole ollut päivääkään työelämässä.
Ottakaa kokoomusnappulat vaikka hyvä päivälepo vartiasen pojan malliin. Joillakin se virkistää aivoja.