Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometriooma vai munasarjasyöpä vai kenties jotain ihan muuta...

Ihan muuta
08.01.2018 |

Kävin viime viikolla vatsan ultraäänessä ihan muusta syystä, mutta sattumalta löydettiin toisesta munasarjasta 4,8 cm niukkakaikuinen muutos (toinen munasarja ei jostain syystä näkynytkään). Sitä luonnehdittiin epäilyttäväksi, ja ilmeisen kiireellisenä lähti lähete gynekologille. Minulta on 10 vuotta sitten leikattu endometrioosi, joten en ensin huolestunut vaan ajattelin, että sitähän se taas on.

Viikonlopun aikana kehitin itselleni kuitenkin aikamoisen paniikin ja kahlasin internetin läpi. En nyt oikein muista mitä kaikkea luin, mutta minulle jäi mielikuva, että jos kyseessä olisi tuon kokoinen endometrioomaepäily, niin sille ei tehtäisi yhtään mitään. Olen vähän päälle nelikymppinen ja kuukautiset tulevat ihan normaalisti.

Pelottaa! Onko kellään kokemuksia? Hyviä tai huonoja?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Vierailija
2/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaan vielä kerran nostoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kystia tai myomia, voivat olla kipeitä mutta yleensä vaarattomia, jos pohjalla on ollut endometrioosia niin sillä on inhottava taipumus lisääntyä ja pahentaa jolloin ainoa parantava hoito on leikkaus, valitettavasti.

Kannattaa hakeutua lisätutkimuksiin.

Vierailija
4/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi minulla on, se on selvä. Mutta tätä muutosta ei voinut heti todeta endometrioomaksi tai tavalliseksi kystaksi. Se ei ole nestesisältöinen. Se on epäilyttävä, ja 8-30 päivän lähete gynekologille on tehty, joten jatkohoitoon todellakin olen menossa. Uskon, että se edelleen voi olla endometriooma, mutta on myös mahdollista, että se on jotain muuta.

Nyt tietysti kaikki kurjat ajatukset vaivaavat mieltä. Jos kyseessä olisi munasarjasyöpä, onko 4,8 cm mollukka iso vai pieni, voiko koosta päätellä sen olevan alkuvaiheessa vai ei, tai voiko koosta päätellä ylipäätään yhtään mitään?

Ja kyllähän mulla oireita on, sellaisia lieviä, mutta niitä nyt on ollut yli 20 vuotta aina kun en ole syönyt pillereitä! Ja viimeiseen 17 vuoteen en ole (lukuun ottamatta lyhyttä jaksoa jolloin kokeilin kaikki mahdolliset ja mahdottomat hormonit endometrioosin hoitoon, mutta jouduin luopumaan niistä sivuvaikutusten vuoksi). Ja endometrioosihan sinänsä lisää riskiä sairastua munasarjasyöpään. Ja siis kaikki oireet mitä mulla on täsmäävät sekä endometrioosiin että munasarjasyöpään. 

Vierailija
5/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nostetaan vielä. Jospa linjoilla olisi joku, jolla on kokemuksia tai muuten tietoa :)

Vierailija
6/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut kananmunankokoinen munasarjakysta, joka ei ollut nestesisältöinen. Vuoden päästä ultrassa oli kutistunut, eikä hormoonihoitoa lukuunottamatta tehty mitään. Koska sinulla on on endo, se on sitä varmaan edelleen, mutta hyvähän se on tutkia. Älä googlaile mitään, siinä vaan hermostuu. :)

Vierailija
7/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta :) Heh, olen jo lukenut internetin läpi aiheesta... Mulla omalääkäri arvioi, että menee aika kiireellisesti leikkaukseen, joten päättelen, että näytti potentiaalisesti pahanlaatuiselta. Vähän niukasti tietoja Kannassa, mutta esim. nestettä vatsaontelossa ei ole, mikä on hyvä merkki. 

Ja hienoa, että sinulla lähti kutistumaan ilman kajoamista :)

Vierailija
8/17 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha näitä on netissä arvuutella.

Lääkäriin.

Kysyin kerran lääkäriltä, mistä tiedän että rytmihäiriöni ovat yhä vaarattomia kuten 10 vuotta sitten? Olen lueskellut ja koettanut päätellä...

Hän sanoi että tulemalla lääkäriin tutkittavaksi!

No juu, olisinhan minä mennyt kardiologille mielellään jo aiemmin, mutta vihdoin sain lähetteen. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että kun tutkitaan, niin tutkitaan kunnolla, ja näin myös tapahtui.

Gynelle ei helposti saa lähetettä yl.ltä, mutta kun menet yksittäiskäynnille yksityiselle, sitä kautta saa lähetteen helposti julkiselle puolelle tarkempiin tutkimuksiin jos on tarve.

Sådantviiis!

Vierailija
9/17 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No gynelle sain jo lähetteen julkiselta terveysasemalta. Mutta taidan tosiaan mennä yksityiselle gynekologille, ei huvittaisi odottaa yhtään.

Edelleen kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä, joilla on munasarjassa jokin mollukka ollut :)

Vierailija
10/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en kestä odottaa, sain onneksi huomiselle ajan yksityiselle gynelle ja ultraan. Huomenna toivottavasti tiedän enemmän ja olen joko enemmän paniikissa tai rauhallisempi. Ikävä olisi aloittaa viikonloppu huonolla arviolla, muta enhän minä tätä epätietoisuuttakaan kestä. Voi tietysti olla, että tarkemmat vastaukset vaativat leikkauksen.

Vierailija
11/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtutulehduksen takia kävin yksityisellä gynellä joka ultrasi ja näki munasarjassa ”palluran” jolla verenkierto. Olin juuri ollut leikkauksessa jossa poistettiin polyyppi kohdusta. No, kiireellinen A-lähete Kättärille (jossa leikkaus tehty).

Koska tulehdus ei meinannut parantua lähetti tämä gyne mut heti lähetteen turvin Kättärille.

Otin siellä puheeksi tän palluran jota lääkäri yritti löytää...ultrasi varman tunnin ja vertasi kuvia...ei löytynyt mitään. Oli irtoamassa oleva munasolo ilmeisesti.

Näinkin voi gynet pelottaa ja saada ihmisen paniikkiin. Pelkäsin vaikka mitä syöpää kun lähete oli kiireellinen 1-7päivää päästä päästävä tutkimuksiin.

Vierailija
12/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi selän magneettikuvissa sattumalta munasarjasta 5cm:n kokoinen kiintältä näyttävä muutos. Lääkäri oli lausunut että kasvaimen mahdollisuus...Sain lähetteen naistenpolille jonne minut kutsuttiin jo parissa päivässä. Kävin myös labrassa jossa siis otettiin munasarjasyöpään liittyvä koe eli ca-125.

Useampi lääkäri kävi munasarjojani ultraamassa ja lopputulos oli että pahkura ei vaikuta kasvaimelta ja jäädään seuraamaan tilannetta. Verikokeen arvokin oli hyvä joten uskalsin jo hieman huokaista...

Muutaman kuukauden kuluttua kävin kontrollissa jossa todettiin pahkuran kadonneen.

Tsemppiä ja voimia sulle tilanteeseen, muistan niin hyvin sen kamalan tunteen kun mietti että tässäkö tämä nyt oli...ja muistan myös sen helpotuksen aallon joka tulvi päälle kun selvisi että mitään hätää ei olekaan.

Vierailija
13/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihanaa, kiitos vastauksista :) Olen semmoinen huolehtija välillä, että hautajaisetkin on jo melkein suunniteltu...

Mulla on aiemmin pelkkä endometrioosi kohottanut ca-125:tä, nyt ei vielä mitään labroja ole otettu.

Vierailija
14/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas toiveikkaana nostelee :)

Vierailija
15/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa taas  :)

Vierailija
16/17 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut endometriooma eli endometrioosista juontuva kysta munasarjassa. Oisko ollut noin 5 senttiä halkasijaltaan ja kasvoi nopeasti. Muistaakseni kans ei ollut kaikua. Naaman iho oli kanssa tosi huonona.

No se leikattiin kättärillä pikana päiväkirurgisena operaationa. Viikko sairaslomaa. Sen verran oli hankalasti, että toinen munasarja viottui ja leikkausta lähtien vaan toinen munasarja ovuloi kuukausittain (kävin lapsettomuushoidoissa niin tätä seurattiin ultralla).

Kaikki ok nyt! Ei ole uusiutunut (vielä) 9 vuoden jälkeen, olen nyt 40v.

Vierailija
17/17 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin :) Läääkärissä käyty :) Minulla on ehkä 4 n. 4,5 cm läpimittaista endometrioomaa :) Olen tosi onnellinen :)

Kiitos mielenkiinnostanne ja hyvää viikonloppua :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi