Kuinka monta työpaikkaa Suomessa jäänyt täyttämättä kun hakijoita ei ole ollut?
Olen aivan varma, että jokaikiseen avoimeen työpaikkaan on hakenut joku. Se ongelma, ettei työnantajan mielestä ole ketään ammattitaitoista porukkaa tarjolla on heidän omassa päässään. Kukaan ei voi olla seppä syntyessään, ei edes koulutuksen läpikäytyään. Kukaan työnantaja ei enää suostu siihen, että koulutuksen omaava tekijä tulisi ns kasvamaan yritykseen ja saisi tasoaan vastaavan palkan, joka nousisi taitojen kasvaessa. Ennen tälläinen oli itsestäänselvää, nykyään työnantajat vaatii että joku muu työnantaja on antanut työntekijän oppia ammattinsa täydellisesti, ja sen jälkeen voidaan ottaa valmis työntekijä omaan talliin. Paitsi siinä vaiheessa työntekijä on työnantajien mielestä auttamattoman vanha työntekijäksi.
Kommentit (8)
Huippu hieno kysymys. Kun näistä yhden kerran näkisi jotakin rehellistä tietoa. Kaikkine yksityiskohtineen.
Se on kyllä kurjaa, kun pitkäaikaisia sijaisia, jotka jo osaa hommat, ei palkata vakivirkoihin, kun niitä tulee auki. Palkataan, joku ulkopuolinen, jonka opettamiseen palaa aika ja hermot.
Olen itse hakenut pariinkin sellaiseen paikkaan, johon "ei löydy tekijää".
Mitään vastausta hakemuksiini en ole saanut, vaikka olen ollut ko. tehtäviin pätevä koulutuksen ja työkokemuksen puolesta.
Uusia ilmoituksia niistä samoista paikoista kuitenkin tulee säännöllisesti muutaman kuukauden välein.
Olen tullut siihen tulokseen että osa firmoista käyttää te-toimistoa ilmaisena mainoskanavana. Lähettävät sillä tavalla viestin, että meillä menee niin hyvin että koko ajan pitää rekrytoida uusia työntekijöitä.
Näihin väärinkäytöksiin tulisi puuttua. Ei tämä ilmaista lystiä veronmaksajille ole.
Aloitus on hyvä: olen miettinyt aivan samaa asiaa, kun kokoomuslaiset vaahtoavat yrittäjien kanssa työvoimapulasta. Nyt pitäisi lyödä jo tarkkoja faktoja pöytiin, missä ja minkälaista työtä tekemään ei löydy Suomesta ihmistä. Propagandaa muuten koko juttu.
Yksikään oikea työpaikka ei jää täyttämättä, vaan päinvastoin hakijoita on kymmenittäin tai sadoittain.
Joku vanhan ajan patruuna sanoi haastattelussa, että heidän firmassaan oli käytäntönä se, että jos työnhakija oli osannut sovittuna aamuna ajoissa paikalle ja kengännauhat solmittuina, pitää lähtökohtaisesti olettaa kyseessä olevan kehityskelpoinen yksilö, joka palkataan. Sitten on vähän aikaa katseltu, että mikä työ tältä alkaisi sujua.
Meillä ainakin järjestetään aina kesätyöhaku mutta harvoin ketään palkataan, en tajua pomon pointtia tässä mitä reserviä oikein kasaa vai katsastaako vain mitä olisi tarjolla vai mitä...