Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kovasti patistetaan lapsentekoon minua, 32-vuotiasta parisuhteessa elävää. Mutta olen köyhä kuin kirkonrotta, riittääkö syyksi?

Vierailija
07.01.2018 |

Enkä edes ainoa laatuani. Kyllä me tiedetään, että hedelmälliset vuodet kuluu kiivaasti, mut minkäs teet. Koulutusta vastaamaton, helvetin pienipalkkainen työ ja kalliit asumiskustannukset (vaikka nekin pyritty minimoimaan), mitään ei jää säästöön ja usein rahat tosi tiukilla kuun lopussa. Ei tässä tilanteessa lapsia tehdä, ahdistaa niin paljon. Mulla ei ole varaa tällä hetkellä edes uusiin kenkiin, rikkinäisillä mennään.

Uusi koulutus suunnitelmissa ensi syksynä, ainoa mahdollisuus parantaa tilannetta, ja ei sen aikanakaan kannata lähteä lisääntymään, vaan tehdä ripeästi ja yrittää saada jalka oven väliin. Vauvan kanssa ei onnistu niin hyvin, kun ei voi joustaa, ja joustava pitää uuden työntekijän/ harjoittelijan olla.

Kaveripiirissäni on useita samantyyppisiä tapauksia. Ärsyttää nämä lisääntymispatistelut, kun nykyään yhä vaikeampi saada elantoaan kasaan. Ja työelämä alkaa olla jo harvinaista herkkua. Pätkätöistä ei paljon säästöjä kerätä ja työelämäkin vaatii niin kovaa sitoutumista, että ei siihen välttämättä lapsi mahdu, jos niihin oman alan asiantuntijahommiin sattuisi pääsemään ja haluaisi niissä menestyä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen 32v 3 lapsen köyhä äiti. Ulosotossa varmaan 25 000. Pieni palkka, juuri jää suojaosuuden verran käteen. Eli velat ei lyhene, eipä olisi varaakaan lyhentää.

Vierailija
22/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaitten mielestä ainakin riittää. Hehän olivat toisessa ketjussa sitä mieltä, että köyhät eivät saa lisääntyä lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei mene kaavojen mukaan. Työuraa voit hankkia myöhemminkin, lasta et. Päätä itse. Sulla on vain 1elämä.

Vierailija
24/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään ole pakko hankkia lapsia jos ei halua. Enkä oikein jaksa uskoa että siihen edes painostetaan, vaikka jotkut niin väittää.

Yhteiskunnan tuet on viimeaikoihin asti olleet sellaiset, että kyllä niilläkin voi kelpo kansalaisen kasvattaa. Nykyisin aletaan olla kipurajalla.

Jos tämän kansakunnan lisääntyminen jää hyvin toimeentulevien varaan, niin aika äkkiä ollaan kusessa ja pitää alkaa tuomaan duunareita ulkomailta.

Vierailija
25/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaitten mielestä ainakin riittää. Hehän olivat toisessa ketjussa sitä mieltä, että köyhät eivät saa lisääntyä lainkaan.

Kukas tekisi kaikki paskaduunit, jos täällä olisi vain rikkaita?

Oikeasti riikkaat kyllä ymmärtää tilanteen. Tuollaiset jutut tulee typeriltä nousukkailta.

Vierailija
26/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää missään nimessä hankkiko lapsia.

Vierailija
27/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei mene kaavojen mukaan. Työuraa voit hankkia myöhemminkin, lasta et. Päätä itse. Sulla on vain 1elämä.

Riippuu työstä ja alasta, sillä uran aloittamisellakin on ikävä kyllä monesti viimeinen käyttöpäivä. Ainakin niillä asiantuntija-aloilla, joilla maksetaan myös semmoista palkkaa ettei tarvitse kituuttaa. Sitten taas esim. hoitoalalla voinee työllistyä myöhemminkin.

On tosi tietämätöntä vaan heittää tuolla tavalla, että "työuraa voit sitten hankkia myöhemminkin", kun ei välttämättä voi.

Vierailija
28/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa yhtään minkäänlaista työuraa tehdä, niin pitäisi olla työnantajan käytössä 24/7 ja siihen yhtälöön ei todellakaan sovi raskaus ja vauvalomat.

Yhteiskunnan koulutssysteemit ja tukipolitiikka pitäisi muuttaa sitten että se kannustaisi hankkimaan lapset jo opiskeluaikana. Työelämään päästäisiin mukaan ja lapsiperheaikana oltaisiin vielä töissäkin nuorempana oppimassa, eikä niin vaativissa tehtävissä. Kun työkokemusta alkaisi olla vaativiin tehtäviin, niin lastenhoitopulmat olisi jo ohi.

Nyt ne vanhampainvapaat iskee päälle kun aletaan lähestyä neljääkymppiä ja ollaan työelämän kannalta parhaassa iässä.

Vierailija
29/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntajärjestelyt on Suomessa toteutettu juuri siten, että kukaan ei joudu nälkää näkemään.

Elämässä on riskejä, ja valintoja on vaan pakko tehdä.

Itse uskon että elämä kantaa kunhan terveys säilyy.

Raha on toisrvoinen asia itselleni, vaikka keskituloinen olenkin. Perhe on ainakin minulle 100 kertaa voimakkaampi mielihyvän tuottaja.

Vierailija
30/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin lapset jo opiskeluaikana (yliopistossa). Miehenikin oli opiskelija. Pienet oli tulot, mutta ei ikinä silti eletty millään sosiaalietuuksilla (jos lapsilisää ei sellaiseksi lasketa). Nykyään toinen meistä vakitöissä, toinen pätkätöissä. Ihan hyvin pärjätään. Ei tarvitse perusarjessa miettiä, mitä ruokakaupasta ostaa, aina on lapsilla ollut kunnon vaatteet jne. Se on sit tietty eri asia, jos perhe-elämän minimitasona pitää sitä, että käydään joka lomalla ulkomailla ja shoppaillaan merkkiputiikeissa. Mut ei me ainakaan sellasta kaivata.

Vierailija
31/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis ei tietenkään tarvitse hankkia lapsia, jos et edes halua! Mutta siis ymmärsin, että haluaisit, mutta et taloudellisten syiden vuoksi uskalla. :)

Terv. tuo edellinen

Vierailija
32/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työstä ja alasta, sillä uran aloittamisellakin on ikävä kyllä monesti viimeinen käyttöpäivä. Ainakin niillä asiantuntija-aloilla, joilla maksetaan myös semmoista palkkaa ettei tarvitse kituuttaa. Sitten taas esim. hoitoalalla voinee työllistyä myöhemminkin.

On tosi tietämätöntä vaan heittää tuolla tavalla, että "työuraa voit sitten hankkia myöhemminkin", kun ei välttämättä voi.

No useimmiten kyllä voi päivittää osaamista esim. opiskelemalla lisää, oli ala mikä hyvänsä.

Vierailija
33/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhempien täytyy pystyä elättämään lapsensa ilman sosiaaliavustuksia. Suomella ei ole varaa maksaa yhtään enempää tukia, päinvastoin. Voit hyvin odottaa muutaman vuoden taloudellisen tilanteesi paranemista.

Paremminkin Suomella ei ole varaa lapsiluvun romahtamiseen.

Vierailija
34/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun elämässäs on muutenkin nyt hiljainen kohta jolloin esim. työtilanne on huono tai et pääse kouluun, niin nyt ois juurikin oikea hetki. Just sen vuoksi.

Todella harvalla on esim. vakituinen työpaikka edes 25-vuotiaana.

Elinikäinen eteenpäinmeneminen ja opiskelu on pop.

Vierailija
35/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun elämässäs on muutenkin nyt hiljainen kohta jolloin esim. työtilanne on huono tai et pääse kouluun, niin nyt ois juurikin oikea hetki. Just sen vuoksi.

Niin että jos ap ei pääse nyt kevään haussa kouluun niin raskaaksi vaan? Sittenhän se tarkoittaisi opintojen aloittamisen venymistä väistämättä, seuraavan vuoden haussa pieni vauva ja kuka jaksaa silloin pääsykokeisiin panostaa. Ja vaikka jaksaisikin niin ainakaan ei pääse aloittamaan opintoja samana vuonna.

Ja eikös ap just ahdistunut kun EI halua tehdä lasta nykytilanteseen, kun on vaikeaa.

Vierailija
36/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos ap ei pääse nyt kevään haussa kouluun niin raskaaksi vaan? Sittenhän se tarkoittaisi opintojen aloittamisen venymistä väistämättä, seuraavan vuoden haussa pieni vauva ja kuka jaksaa silloin pääsykokeisiin panostaa. Ja vaikka jaksaisikin niin ainakaan ei pääse aloittamaan opintoja samana vuonna.

Ja eikös ap just ahdistunut kun EI halua tehdä lasta nykytilanteseen, kun on vaikeaa.

Kouluun hakemiselle ja opiskelulle ei ole yläikärajaa.. Lapsen hankinnalle on.

Käsitin itse ap.n aloituksen niin, että haluaisi itse lapsia muttei uskalla kun pelkää jäävänsä köyhyysloukkuun.

Vierailija
37/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun miehellä ole töitä?

Vierailija
38/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisille kuulu tekeekö lapsia, eikä syy siihen. Miksi olet tekemisissä ihmisten kanssa jotka sekaantuu toisen yksityisasioihin? Olen sua 10 v vanhempi, multa on vain kerran udeltu enkö tee lapsia. Silloin lähisukulainen kysyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi