Kertokaas nyt sitten rikkaat. Jos koneessa on yksi paikka muistikammalle ja emolevy tukee enintään 8 gigaa muistia niin miten sitä saa lisää?
Tuossa yhdessä ketjussa kun haukuttiin kaikki kahdeksalla gigalla datailevat köyhiksi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ostaa sellaisen emolevyn joka tukee enemmän muistia. Miehelläni on 64 gigaa, ja hänen emolevy tukee tuon verran mutta ei enempää.
No entä jos puhutaan kannettavasta tai ITX-tietokoneesta, jolloin isompi emolevy ei yksinkertaisesti tule kysymykseen?
8 gigaa on ihan riittävästi arkikäyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa sellaisen emolevyn joka tukee enemmän muistia. Miehelläni on 64 gigaa, ja hänen emolevy tukee tuon verran mutta ei enempää.
No entä jos puhutaan kannettavasta tai ITX-tietokoneesta, jolloin isompi emolevy ei yksinkertaisesti tule kysymykseen?
Ei se emolevyn koosta ole kiinni, vaan muistituesta.
ITX emoihin saa parhaimpiin montakymmentä gigaa muistia.
Sinkkumies
8 giga muistua tarvitaan siihen että windows 10 toimii kunnolla.
Eli hyvin toimivaan koneeseen tarvitaan nopea levy sekä 16 giga muistia.
Liian vähän muistia lyhentää koneen käyttöikää.
Tuosta yksi paikkaisesta emolevystä voidaan päätellä koneen olevan halpa markettikone.
Markettikoneen käyttöikä on 1-2 vuotta. Yleensä kone hajoaa heti takuun loputtua.
Jos tulkitsen oikein niin olet herkkiksenä vetänyt herneen nenään?
Vierailija kirjoitti:
8 giga muistua tarvitaan siihen että windows 10 toimii kunnolla.
Eli hyvin toimivaan koneeseen tarvitaan nopea levy sekä 16 giga muistia.
Liian vähän muistia lyhentää koneen käyttöikää.
Riippuu ihan siitä milloin kone on ostettu. Sehän on voitu ostaa jo vuosikymmen alussa ja siksi on tuo kokoinen maksimimuistimäärä.
Olen samaa mieltä kuin tuossa ylempänäkin joku jo mainitsi, eli 8 gigaa on tänä päivänä edelleenkin aivan riittävästi arkikäyttöön. Monesti 4 gigaakin riittää. Itse olen pyöritänyt jopa palvelinta vuosikausia 8 gigan muistilla. Photoshopit yms. ne myös pelaa 8 gigalla ihan riittävästi.
Mutta tämä kaikki edellyttää ainakin joskus sitä, että on edes pikkuisen tajua koneen resurssien käytöstä, esim. miten ohjelmien asetukset laitetaan niin että ne ei tuhlaisi koneen resursseja.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:
Et mitenkään, mikäli koneen emolevyyn ei ole saatavissa BIOS päivitystä joka kasvattaisi sen rajan 8 gigasta esim. 16 gigaan, jonka jälkeen voisi ehkä käyttää 1 kpl 16 gigan muistikampaa.
Luultavasti realistisempi ratkaisu on kuitenkin se, että joko emolevy vaihdetaan suurempaa muistia tukevaan, tai sitten koko kone vaihtoon. Molemmissa tapauksissa tulee kuitenkin asennustyötä jonkin verran, että ihan kuinka vaan parhaiten haluaa tehdä.
Kaikilla ei ole rahaa ostaa aina uutta koko konetta uusiksi, me köyhät tehdään monesti niinkin että otetaan vanhasta koneesta muut osat jatkokäyttöön, ja vain emolevy uusitaan. Vaatii siis hiukan rakentelutyötä yms.
Jos se on datailuun, siihen riittää 2 gigaa.
Päivitä BIOS niin saat todennäköisesti lisää potentiaalista kapasiteettia emolevylle.
Vierailija kirjoitti:
Päivitä BIOS niin saat todennäköisesti lisää potentiaalista kapasiteettia emolevylle.
Tuleeko BIOSia päivittämällä lisää johtoja emolevylle, muistinohjaimeen lisää transistoreja?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yksi paikkaisesta emolevystä voidaan päätellä koneen olevan halpa markettikone.
Markettikoneen käyttöikä on 1-2 vuotta. Yleensä kone hajoaa heti takuun loputtua.
Eli jos ostan komponentit ja kokoan itse, kestävät ne kauemmin kuin jos sen tekisi acer tai asus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se emolevyn koosta ole kiinni, vaan muistituesta.
ITX emoihin saa parhaimpiin montakymmentä gigaa muistia.
Sinkkumies
Kuka horosiellä miinustelee.
Tässä ensimmäinen emo googlella.
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/120805/h110i-pro/msi-h110i-pro-min…
32GB muistia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markettikoneen käyttöikä on 1-2 vuotta. Yleensä kone hajoaa heti takuun loputtua.Eli jos ostan komponentit ja kokoan itse, kestävät ne kauemmin kuin jos sen tekisi acer tai asus?
Ne laittaa sinne paskoja osia. Esim. mulla on konkat 50 000h Japanilaiset. Nykyään myydään "hyviä" 10 000 + konkkia.
Täyttä paskaa siis ja valmistajat tunkevat sinne vielä paskempaa.
Sinkkumies
Pelikoneissa Kiinalaisia jäähyjä, hitaita muisteja ynnä muuta skeidaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin tuossa ylempänäkin joku jo mainitsi, eli 8 gigaa on tänä päivänä edelleenkin aivan riittävästi arkikäyttöön. Monesti 4 gigaakin riittää. Itse olen pyöritänyt jopa palvelinta vuosikausia 8 gigan muistilla. Photoshopit yms. ne myös pelaa 8 gigalla ihan riittävästi.
Mutta tämä kaikki edellyttää ainakin joskus sitä, että on edes pikkuisen tajua koneen resurssien käytöstä, esim. miten ohjelmien asetukset laitetaan niin että ne ei tuhlaisi koneen resursseja.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:
Et mitenkään, mikäli koneen emolevyyn ei ole saatavissa BIOS päivitystä joka kasvattaisi sen rajan 8 gigasta esim. 16 gigaan, jonka jälkeen voisi ehkä käyttää 1 kpl 16 gigan muistikampaa.
Luultavasti realistisempi ratkaisu on kuitenkin se, että joko emolevy vaihdetaan suurempaa muistia tukevaan, tai sitten koko kone vaihtoon. Molemmissa tapauksissa tulee kuitenkin asennustyötä jonkin verran, että ihan kuinka vaan parhaiten haluaa tehdä.
Kaikilla ei ole rahaa ostaa aina uutta koko konetta uusiksi, me köyhät tehdään monesti niinkin että otetaan vanhasta koneesta muut osat jatkokäyttöön, ja vain emolevy uusitaan. Vaatii siis hiukan rakentelutyötä yms.
Emolevyä ei ole järkevää lähteä vaihtamaan. Tämä ketju on muutenkin ihan tyhmä. Emon muistimäärän tuki riippuu paljolti ajasta jolloin se on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä otan asemat, powerin, kotelon, kovot, näytönohjaimen ja uusin emolevyn, prosessorin ja muistin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä otan asemat, powerin, kotelon, kovot, näytönohjaimen ja uusin emolevyn, prosessorin ja muistin.
Sinkkumies
Huomaa ettet tiedä koneiden rakentelusta tuon taivaallista. Näyttis se on jossa tehot yhä vielä harppoo eteenpäin. Sitä uusitaan jos jostain tehoja lisää haluaa.