Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini oli narsisti. Muilla samoja kokemuksia?

Bettina
07.01.2018 |

Olen vasta aikuisiällä ymmärtänyt, että äitini oli minulle tosi ilkeä.
Kiitosta en koskaan saanut, vain kasvatusmielessä jaettua arvostelua.
Jos sain kokeesta kasin, se olisi voinut olla kymppi.
Kun esikoinen syntyi, se olisi voinut olla poika.
Kun laitan ruokaa, se voisi olla parempaa.
Häissämme satoi, ja äidin mielestä minun olisi kannattanut valita parempi päivä.

Äitini moittii minua siis myös sellaisista asioista, joille en voi mitään.
En muista yhtäkään kertaa, että olisin saanut äidiltäni kiitosta.

Onko teillä muilla ollut tällaisia äitejä?

Huomaan olevani epävarma joka tilanteessa, koska pelkään aina olevani väärässä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja tunteita, tosin minulla isässä oli paljon narsistisia piirteitä. Epävarmuus on yksi eniten leimaava piirre narsistin "kasvattamassa" lapsessa - näin myös omalla kohdallanikin. Mitätöinti on narsistin yleisimpiä käyttäytymismalleja. Yrittävät näin peittää oman helvetin heikon itsetuntonsa. Maailmansa on mustavalkoinen, jossa on vain "voittajat" ja "häviäjät", "viholliset" ja " ystävät". Ja jos et ole narsistille hyödyksi hän hylkää ja mitätöi sinut. Periaatteessa ainoa keino on juosta mahdollisimman kauas näistä tyypeistä ja elää omaa elämäänsä. Tällöin myös itsevarmuutesi kasvaa, kun et ole riippuvainen . Ja syyllisyyttä on turha kantaa, vaikka narsistit ovat mestareita syyllistämään. Ovat kuitenkin pikkulapsen tasolla henkisesti, joten kannatttaa jättää omaan arvoonsa niiden kommentit.

Vierailija
2/2 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta listalta . äidilleni on hankalaa pyytää anteeksi tai sanoa kiitos, eikä voi myöntää olevansa väärässä vaikka on, mutta muuten oli ja on edelleen rakastava äiti. en kuitenkaan miellä äitiäni narsistiksi, ehkä semmosia piirteitä kyllä , äitini sen sijaan on ehdottomasti perfektionisti sekä pessimisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla