Jos sinun täytyy ponnistella ollaksesi kuukausi juomatta, sinulla on suurella todennäköisyydellä alkoholiongelma
Ja tämä on muuten fakta. Jos alkoholi ei ole ongelmaksi tai jotenkin "tärkeä asia" elämässä, ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa olla kuukausi juomatta.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ongelma on vain tylsä elämä? Työaikana on helppo olla pitkiäkin aikoja juomatta, mutta lomalla taas ei ole muuta tekemistä ja silloin on vaikea olla selvinpäin
Tuohan nimenomaan on alkoholiongelma. Sori vaan.
Miksi sitten 90% vuodesta alkoholiongelmaa ei ole? Eikö alkoholiongelmassa tee mieli nimenomaan alkoholia? Minä valitsisin mieluummin elämän pikakelauksen lomien osalta kuin juomisen
Etkö ihan oikeasti ole kuullut, että alkoholismi pääsee valloilleen useimmilla nimenomaan lomien aikana? Vaikka olisit kolme vuotta putkeen selvin päin töiden takia, mutta vapaa-aikana on vaikeaa olla selvinpäin, kyllä se silti on ongelma.
Tiedän vain alkoholiongelmaisia, joiden on pakko saada alkoholia tietyin väliajoin ja suunnittelevat elämäänsä sen mukaan milloin voivat juoda. Juominen menee siis kaiken muun edelle. Mulla juominen taas on se viimeinen vaihtoehto, kun ei ole mitään muutakaan tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon alkoholia kerran kuukaudessa. Olen tällöin pikku hiprakassa, erittäin harvoin tulee krapulan tapaista. En ole ajatellut vähentää. Tämäkö on siis alkoholiongelman merkki? Jos näin, niin sitten varmaan täytyy todeta olevani alkoholiriippuvainen.
Ethän sinä tuossa ole ponnistelemassa ollaksesi kuukausi juomatta. Aloitus ei siis koske sinua.
No kyllä voi koskea. Joutuisin varmasti ponnistelemaan ollakseni ilman, koska ei ole mitään motivaatiota asiaan.
No sitten olet vain muuten sekaisin, etkä itsekään tiedä, mitä haluat ja mitä et. Tuossa äsken sanoit, ettet ole ajatellut vähentää, mutta nyt kuitenkin puhut tilanteesta, jossa joutuisit ponnistelemaan. Yksi skenaario kerrallaan. Joko et halua/ koe tarvetta vähentää tai sitten koet tarvetta vähentää, jolloin olet ilman.
Aloitus tässä oli sekava, ei minun viestini. Jos vähentämisen vaikeus on mittari, kuka tahansa kohtuukäyttäjä leimautuu juopoksi, koska kokisi vähentämisen vaikeaksi (syystä että ei näe siihen syytä, mutta esim. työkaveri haastaa tipattomaan).
Ok. Mulla on ongelma. Käyn baarissa joka viikonloppu koska en halua olla aina yksin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, taidat olla tiukkapipo.
Häh? Ap on ihan oikeassa! Jos on vaikeaa olla ilman alkoholia se on todellakin ongelma! Sinulle siis ilmeisesti on etkä kestä totuutta. Jos ei ole ongelmia alkoholin kanssa asiaa ei sen kummemmin edes ajattele.
Yritin tipatonta, mutta eilen hulahti kossupullo huiviin ennen nukkumaanmenoa. Nyt hyvä meininki päällä ja juuri kävin kaverilta lainaamassa lisää kossua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat alkoholistitkin pystyvät olemaan kuukauden juomatta. Satunnaisten kuivien kausien avulla he uskottelevat itselleen ja muille, ettei ongelmaa ole.
Yksin kotona tissutteleville tai varta vasten baariin juomisen vuoksi hakeutuville tipaton tammikuu tai vastaava voi toimia herättäjänä, mutta normaalin kohtuukäyttäjän, jolla alkoholi liittyy lähinnä juhla- ja edustustilaisuuksiin, kohdalla on tarpeetonta tehdä tällaisia tarkkoja rajauksia. Jos kuukauden ohjelmaan kuuluu ateria laadukkaassa ravintolassa, en näe syytä jättää punaviinilasillista väliin.
Jotkut alkoholistit pysyvät olemaan vuosiakin juomatta. Kun sitten ravintolassa ottaa sen yhden lasin punaviiniä, lähtee siitä putki päälle. Silloin kannattaa miettiä ottaako sitä lasillistakaan. Kohtuukäyttäjät eivät näköjään ymmärrä alkoholismia.
Sinä et näköjään ymmärrä lukemaasi.
Kyl on ihan eri makuista tuo oikea lonkero joka maistuu vähän katajanmarjalle, kuin se sokeriliemi jota on kutsuttu lonkeriksi. Kylmänä ja vähän jäitä joukkoon niin nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat alkoholistitkin pystyvät olemaan kuukauden juomatta. Satunnaisten kuivien kausien avulla he uskottelevat itselleen ja muille, ettei ongelmaa ole.
Yksin kotona tissutteleville tai varta vasten baariin juomisen vuoksi hakeutuville tipaton tammikuu tai vastaava voi toimia herättäjänä, mutta normaalin kohtuukäyttäjän, jolla alkoholi liittyy lähinnä juhla- ja edustustilaisuuksiin, kohdalla on tarpeetonta tehdä tällaisia tarkkoja rajauksia. Jos kuukauden ohjelmaan kuuluu ateria laadukkaassa ravintolassa, en näe syytä jättää punaviinilasillista väliin.
Jotkut alkoholistit pysyvät olemaan vuosiakin juomatta. Kun sitten ravintolassa ottaa sen yhden lasin punaviiniä, lähtee siitä putki päälle. Silloin kannattaa miettiä ottaako sitä lasillistakaan. Kohtuukäyttäjät eivät näköjään ymmärrä alkoholismia.
Sinä et näköjään ymmärrä lukemaasi.
”Satunnasten kuivien kausien aikana he uskottelevat itselleen ja muille, ettei ongelmaa ole”. Ei uskottele, alkoholisti tietää olevansa alkoholisti ja että lapasesta lähtee jos vähänkin ottaa.
Voi mitä saivartelua! Aloitus oli ihan järkevä. Jos kuukauden tipattomuus tuntuu vaikealta tai ei onnistu ollenkaan, niin alkoholi on ongelma. Tipattomuus yhden kuukauden ajan on hyvä testi kuinka koukussa alkoholiin on, varsinkin suurkuluttajalle. Jos käyttö on vähäistä ja/tai ajoittaista ei asiaa tarvitse sen enempää pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Voi mitä saivartelua! Aloitus oli ihan järkevä. Jos kuukauden tipattomuus tuntuu vaikealta tai ei onnistu ollenkaan, niin alkoholi on ongelma. Tipattomuus yhden kuukauden ajan on hyvä testi kuinka koukussa alkoholiin on, varsinkin suurkuluttajalle. Jos käyttö on vähäistä ja/tai ajoittaista ei asiaa tarvitse sen enempää pohtia.
Niinpä. Ja minä kun kerroin omasta juomisestani, niin saan alapeukkuja. Eli alapeukuttajien mielestä minulla ei siis olekaan alkoholiongelmaa, vaikka itselläni mielestäni on😂 Ootte kyllä hauskoja😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja minä kun kerroin omasta juomisestani, niin saan alapeukkuja. Eli alapeukuttajien mielestä minulla ei siis olekaan alkoholiongelmaa, vaikka itselläni mielestäni on😂 Ootte kyllä hauskoja😂
T. Nro 18 siis kirjoitti tämän
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ongelma on vain tylsä elämä? Työaikana on helppo olla pitkiäkin aikoja juomatta, mutta lomalla taas ei ole muuta tekemistä ja silloin on vaikea olla selvinpäin
Silloin pitäisi lähteä miettimään, että miksi se elämä on tylsää. Mikset tekisi jotain sille elämälle, hankkisi uutta sisältöä tms. ryyppäämisen sijaan?
Itse omaan alkoholistigeenit. Sekä isällä että äidillä pahaa ongelmaa alkon kanssa, ja vähän väliäbon reflektoitava omaa suhdetta alkoholiin. Vielä siis ei ole näkynyt merkkejä alkoholiongelmasta, voin olla juomatta vaikka vuoden tästä hetkestä eteenpäin, mutta silti tällä perimällä on hyvä vähän väliä harjoittaa rehellistä itsetutkiskelua.
Isäni itse asiassa makaa tällä hetkellä sairaalassa, hänelle on tullut maksakirroosi vuosien juomisesta. Elämänhallintaa ei ole, kotona ollessa laski alleen usein koska "ei jaksa mennä vessaan".
Sairaalaan jouduttua sänkynsä alta (vietti suuremman osaa aikaa maaten) löytyi kymmenittäin tyhjiä viinapulloja.
Isän mielestä hönellä ei ole aökoholiongelmaa. Ei vaikka hänellä on jo todettu maksakirroosi.
Tuota kun seuraa vierestä, niin mielessä käy josko vaan ryhtyisi absolutistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon alkoholia kerran kuukaudessa. Olen tällöin pikku hiprakassa, erittäin harvoin tulee krapulan tapaista. En ole ajatellut vähentää. Tämäkö on siis alkoholiongelman merkki? Jos näin, niin sitten varmaan täytyy todeta olevani alkoholiriippuvainen.
Ethän sinä tuossa ole ponnistelemassa ollaksesi kuukausi juomatta. Aloitus ei siis koske sinua.
No kyllä voi koskea. Joutuisin varmasti ponnistelemaan ollakseni ilman, koska ei ole mitään motivaatiota asiaan.
No sitten olet vain muuten sekaisin, etkä itsekään tiedä, mitä haluat ja mitä et. Tuossa äsken sanoit, ettet ole ajatellut vähentää, mutta nyt kuitenkin puhut tilanteesta, jossa joutuisit ponnistelemaan. Yksi skenaario kerrallaan. Joko et halua/ koe tarvetta vähentää tai sitten koet tarvetta vähentää, jolloin olet ilman.
Aloitus tässä oli sekava, ei minun viestini. Jos vähentämisen vaikeus on mittari, kuka tahansa kohtuukäyttäjä leimautuu juopoksi, koska kokisi vähentämisen vaikeaksi (syystä että ei näe siihen syytä, mutta esim. työkaveri haastaa tipattomaan).
Tässähän on pointtina nimenomaan se, että se vähentäminen myös oikeasti tehdään eli siihen on jokin motiivi. Jos sinulla ei motiivia ole, et edes vähennä, eikö niin? Miksi ihmeessä lähtisit mukaan työkaverin haasteeseen, jos se haaste ei ole sinulle riittävä motiivi?
No mikä on ponnistelua? Päätöksen tekeminen? Onko tämän aloituksen tarkoitus taas mitätöidä tipattoman tammikuun viettämistä, joka on ihan terveellinen monelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä selität? Tuohan sanoi selvästi, että haluaa juoda kerran kuussa ja ei halua siitä tavasta luopua. Ei tuossa ollut mitään ristiriitaa mielestäni missään vaiheessa.
Aloituksen mukaan taas jos kokonainen kuukausi (olla ilman) vaati ponnisteluja, kyseessä on alkoholiongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä selität? Tuohan sanoi selvästi, että haluaa juoda kerran kuussa ja ei halua siitä tavasta luopua. Ei tuossa ollut mitään ristiriitaa mielestäni missään vaiheessa.
Aloituksen mukaan taas jos kokonainen kuukausi (olla ilman) vaati ponnisteluja, kyseessä on alkoholiongelma...
Juurikin.
T. Se jonka viestistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Eikä se ole saivartelua, vaan määritelmäkysymys. Mitä tarkoitetaan "voida olla ilman ponnistelematta"
Riippuu täysin esim. ihmisen motiiveista käyttää alkoholia. Jos esim mieheni joka ei käytä juuri ollenkaan, nostaa maljan juhlissa tässä kuussa, hän ei ole alkoholisti vain koska "ei pystynyt" juuri tätä kuukautta olla ilman. Ei hänellä ole mitään syytä katsoa mitään tiettyä 1 kk:n ajanjaksoa elämässään jolloin rajoittaa alkoholin käyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohtuukäyttäjä ja ainoa syy miksi vähentäminen olisi vaikeaa on se, että juon muutenkin niin vähän että siitä on vaikea vähentää. Mutta tipaton kuukausi onnistuu helposti koska niitä tulee itsestään muutenkin.
Mieheni on ollut sellainen lähestulkoon päivittäinen tissuttelija kunnes nyt syksyllä havahtui vähentämään ja siirtyi alkoholittomiin oluisiin. Kuukauden oli ihan tipattomalla, sitten meni jossain kohtaa lasi viiniä ja joulun tienoilla sakepullo muutaman päivän aikana. Ai niin ja jouluna joi myös pikkupullon (4cl) viskiä. Minulle oli yllätys, että noin kivuttomasti pystyi lopettamaan juomisen (entiseen verrattuna), mutta vastahan tässä on kolme kuukautta mennyt. Eikä hänellä ole selkää suunnitelmaa opettelisiko juomaan esim. korkeintaan yhden oluen kerrallaan. On tyytynyt nyt noihin alkoholittomiin ja löytänyt niistä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Onko alkoholismi siis sitä ettei kertakaikkiaan pysty juomaan vain yhtä annosta päivässä vaan on aina pakko juoda nuppi sekaisin? Vai onko se sitä ettei kestä olla täysin tipattomalla? Vai vaihteleeko yksilöstä toiseen?
Ei tarvitse olla ihan nuppi sekaisin. On alkoholisteja, jotka ovat jatkuvasti pienissä nousuissa, mutta eivät konttauskännissä.
Pikkuhiljaa alkaa se kehon riippuvuus alkoholista.
Muistan miten eräässä tällaisessa keskustelussa joku puolsi sitä muutamaa alkoholiannosta per päivä sillä, että ilman alkoholia hän on hermostunut, keskittymiskyvytön ja huonouninen. Joten hänen mielestään alkoholi pitää hänet virkeämpänä ja skarpimpana.
Eipä vaan ollut vissiin koskaan kuullut, että hönen oireensa ovat tyypillisiä alkoholiriippuvuuden vieroitusoireita.
Suurin osa kuvittelee edelleen että jos pystyy käymään töissä ei voi olla millään alkoholisti. Aivan kun se olisi alkoholistin mittari. Näinhän se asia ei ole missään nimessä.