koulusihteeri / Helsingin kaupunki
asiallisia vastauksia pls, millaista työ on koulusihteerin työ Helsingin kaupungin alaisuudessa Lauttasaaressa tai Töölön ala-asteella?
Kommentit (27)
Minkälainen koulutus koulusihteeriksi vaaditaan? Minkälaista työkokemusta ja taitoja edellytetään?
Olin jossain välissä Lauttasaaressa osa-aikaisena, 40% työaika. Siellä oli myös kokoaikainen sihteeri, joka oli koko ajan sairaslomalla. Siitä 4kk ajasta kun olin siellä, se kokoaikainen taisi olla töissä pari viikkoa. Oma työni oli lähinnä opettajien virkavapaushakemusten käsittelyä. Tarkoitus oli opetella sen kokoaikaisen sihteerinkin hommia, mutta kun hän ei ollut koskaan paikalla niin ei ehtinyt opastaa. Kun tuohon tuli uusi pätkä tarjolle (siis osa-aikainen), se meni hakuun ja sen työn sai henkilö, joka oli koulutukseltaan merkonomi ja hallintotieteiden maisteri. Jos tämä osa-aikainen hakee nyt täysiaikaista paikkaa, arvelen hänen olevan vahvoilla.
Lauttasaaren ala-aste on käsittääkseni Suomen suurin ala-aste ja meno sen mukaista. Siksi heillä onkin myös tuo osa-aikainen sihteeri. (Jos nyt enää on, en tiedä tilannetta.) Joka päivä on vähintään muutama opettaja sairaana ja/tai koulutuksessa ja sijaisia ramppaa. Mutta molemmat rehtorit on ihan älyttömän mukavia! Ja aina kiireisiä. Mutta silti ihania <3
Koulusihteerin työ on sellaista, että mitä tahansa kun yrität tehdä niin aina siihen tulee joku keskeyttämään ja sitten katkeaa ajatus. Lauttasaaressa oli vitsauksena alaoven summeri, johon piti vastata. Joskus myös opettajan mukana kulkevat oppilaat soittivat sitä summeria, kun eivät malttaneet odottaa että opettaja tulee perässä. Ja sitten vedetään se ovi kiinni perässätulijoiden edestä ja perässätulijat painavat summeria.
Olen ollut myös apulaissihteerinä lukiossa ja nähnyt sitä lukion sihteerin työtä läheltä. Minulle se oli mielenkiintoisempi työnkuva. Peruskoululaiset pitävät vielä kauheampaa meteliä kuin lukiolaiset ja peruskouluissa on se sijaisrumba, mitä lukiossa ei juuri ole, kun oppilaat eivät tarvitse lastenvahtia lyhyen poissaolon vuoksi. Ja sitten ylioppilaskirjoitukset on oma kiva projektinsa.
Sekä peruskoulussa että lukiossa ne parhaat työskentelyajat oli lomien aikaan, kun oppilaat olivat poissa koulusta. Mikä ihana rauha!
Sitten kouluhommissa on vielä sekin puoli, että kaikkien terveys ei kestä. Moni sairastuu niistä homeista peruuttamattomasti ja kun etukäteen ei voi tietää, onko itse sellainen joka pitkän altistuksen myötä sairastuu pahasti, niin se tuntuu aika isolta riskiltä siihen pieneen palkkaan nähden. Pitäisi ehkä lopettaa jo siinä kohtaa kun saa astman eikä jäädä katsomaan kuinka pahasti tässä vielä käy.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen koulutus koulusihteeriksi vaaditaan? Minkälaista työkokemusta ja taitoja edellytetään?
Virallinen pätevyysvaatimus on toisen asteen koulutus. Ja ilmoituksesta voi ehkä haistaa, onko siihen jo joku työntekijä katsottu valmiiksi. Itse hain kerran koulusihteeriksi ja pääsin haastatteluun. Lopulta siihen valittiin sellainen, joka oli ollut siellä koulunkäyntiavustajana tms ja perusteluissa sanottiin, että "tunsi ennestään koulun XXX toimintaa".
Aina on plussaa jos Primus ja Wilma on tuttuja, ja SAP. Nämä on kai ne tärkeimmät työkalut. Lisäksi Word ja Excel. Koulusihteeri tekee aika paljon taloushallinnon hommia, tavaroiden tilausta ja laskujen maksatusta. Tai ne maksut menee kai jotenkin eteenpäin kaupungille maksettavaksi, mutta kuitenkin. On rehtorin apuna koulun talousarvion teossa, vuodenvaihteessa tekee arvion tarvittavan maidon määrästä (tähän on joku tuki mitä haetaan tms.) ja ties mitä. Koulusihteerin takana on usein myös tarvikevarasto, jossa opettajat ravaavat hakemassa mitä milloinkin.
Osa hommista tehdään vain kerran vuodessa ja melkeinpä pitää käydä se kouluvuosi läpi että hahmottaa mitä kaikkea siihen toimenkuvaan kuuluu. Sitten tietty välillä aina systeemit muuttuvat ja pitää opetella joku uusi ohjelmisto tms. Mitään vaikeaa siinä työssä ei ole, mutta pitää opetella miljoona erilaista asiaa.
kiitos pitkistä asiallisista vastauksista 24 ja 25 ja muutkin. Palkan tosiaan tiedän, että on huono, mutta jotain on yritettävä hakea
t. ap
,,