Anoppi ostaa ensimmäiselle lapsenlapselleen kalliimpia vaatteita ja leluja kuin meidän lapselle
Ihmettelin taas jouluna, miten rahapulaansa valittelevalla eläkeläisellä oli varaa ostaa ensimmäiselle lapsenlapselleen kotimaisen kalliin lastenvaatemerkin vaatteen ja vielä kalliin lelun päälle, mutta meidän lapsi sai Lidlin vaatteen ja alle 10 euroa maksaneen muovilelun. On se jännä, vaikka lapsenlapsia on tosiaan vain kaksi ja molemmat ovat ”muka” yhtä rakkaita! Pah!
Ja ei, kyse ei ole siitä, että tarvitsisimme kalliita lahjoja tai emme arvostaisi edullisia lahjoja, vaan siitä, että kyllähän tuo on selvästi toisen lapsenlapsen suosimista. Miksi kukaan ajattelisi, että esim. Lidlistä ostettu Kiinassa ohuesta ja muodottomaksi venyvästä kankaasta valmistettu paita olisi yhtä hyvä kuin Euroopassa valmistettu laadukkaasta materiaalista valmistettu paita?
Kommentit (38)
Meillä mummi antoi lapsenlapsille rippilahjoiksi sukupuolesta riippuen kultakellot/korusetit ja nätin summan rahaa. Paitsi yhdelle, joka sai virsikirjan ja avaimenperän.
Onneksi elämä ei ole tällaisista asioista kiinni ja tapaus lähinnä huvitti, mutten ihmettelisi, jos joku tuollaisesta loukkaantuisikin. Kohtuullisen räikeää kuitenkin. Eikä edes ainoa tapaus laatuaan.
Lahjoilla ei ole minulle sinänsä mitään väliä. Tietysti lasten kannalta olisi kiva saada jotain kestävää kuin jotain huonolaatuista, jos on pakko jotain antaa. Enemmänkin tämä oli ihmettelyä siitä, miksi isovanhempi noin räikeästi suosii tiettyä lapsenlasta ja mikä ihmeen syy sille voi olla. Omamme ei kuitenkaan ole mikään häirikkölapsi, vaan ihan tavallinen 3-vuotias tenava kuten serkkunsakin.-ap
No hyvä tietää, että miniät kyttää valokuvien paikkoja ja lelujen hintalappuja. Osta nyt ihmeessä ne lahjat itse lapsellesi. Voi se joskus miniästäkin johtua. Anopppi on vain ihminen, kyllä ne henkilösuhteet voivat vaikuttaa. Hän kokee ehkä tututummaksi sen toisen perheen. Jos olet aikaisemmin kovasti arvostellut hänen ostoksiaan. Oletko itse aiheuttanut mummille pahan mielen. Sitäkin voisi pohtia.
Mikä oletus on, että ap on nainen ja miniä?
Vierailija kirjoitti:
No hyvä tietää, että miniät kyttää valokuvien paikkoja ja lelujen hintalappuja. Osta nyt ihmeessä ne lahjat itse lapsellesi. Voi se joskus miniästäkin johtua. Anopppi on vain ihminen, kyllä ne henkilösuhteet voivat vaikuttaa. Hän kokee ehkä tututummaksi sen toisen perheen. Jos olet aikaisemmin kovasti arvostellut hänen ostoksiaan. Oletko itse aiheuttanut mummille pahan mielen. Sitäkin voisi pohtia.
A) en ole miniä
B) vaikea olla huomaamatta kun ennen tyhjälle seinälle ilmestyy A2 kokoinen kuva yhdestä lapsenlapsesta (yhteensä 7 ja 5 lasta) ja lapsi itse kysyy toisesta kuvasta että onko hän siinä - ei se on hänen sedästään ja ennen ollut kaikkien kuvat siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) en ole miniä
B) vaikea olla huomaamatta kun ennen tyhjälle seinälle ilmestyy A2 kokoinen kuva yhdestä lapsenlapsesta (yhteensä 7 ja 5 lasta) ja lapsi itse kysyy toisesta kuvasta että onko hän siinä - ei se on hänen sedästään ja ennen ollut kaikkien kuvat siinä.
Et ilmeisesti ole myöskää ap
Meillä on seitsemän serkkua isän puolella ja meillä on nämä vanhemman tädin lapset niitä "lempi lapsia" koska ovat yliopisto vanhemmista. Me muut "amis" vanhemmista tulleet olemme aina olleet ö-luokan lapsia. Mutta ratkaisin itse asian kouluttamalla itseni ja hankkimalla hyvä palkkaisen työpaikan. Enkä ole tekemisissä mummon kanssa. Sitä saa mitä tilaa. Jälkeen päin turha tulla enää leikkimään mummoa kun on koko ikänsä syrjinyt
Vierailija kirjoitti:
Ja mä ihmettelen kuinka rahapulaansa valittelevalla isoäidillä on varaa antaa sisarusten perheille 50 € jokaista perheenjäsentä kohden, ja minulle vain se 50 €. Olisi reilua antaa kaikille lapsenlapsille yhtä paljon, eikö? Tai oikeastaan vielä reilumpaa olisi antaa mulle vähän ekstraa, koska olen aina elänyt yksin, ja siskoilla on ollut jo vuosikausia ennen lapsia puolisot jakamassa kustannuksia ja kasvattamassa tuloja.
...no, tämä ei varmaan sinusta lapsiperheellisestä kuitenkaan tunnu epäreilulta, vai mitä?
Onpa sinulla oudot ajatukset = O
Jokainen ihminen on "erillinen" ihminen niin tottakai jokainen tarvitsee oman lahjan!!?
Ja tiedoksesi perheetön- lapsiperheissä kulut (asunto, autot, hoitomaksut ym ym..)/on niin järkyttävän suuret ettei sinulla ole asiasta näköjään mitään käsitystä kun et ole omalla palkalla joutunut elättämään useampaa henkilöä...jos olisin lapseton niin kokisin pienelläkin palkalla olevanin kroisos!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on seitsemän serkkua isän puolella ja meillä on nämä vanhemman tädin lapset niitä "lempi lapsia" koska ovat yliopisto vanhemmista. Me muut "amis" vanhemmista tulleet olemme aina olleet ö-luokan lapsia. Mutta ratkaisin itse asian kouluttamalla itseni ja hankkimalla hyvä palkkaisen työpaikan. Enkä ole tekemisissä mummon kanssa. Sitä saa mitä tilaa. Jälkeen päin turha tulla enää leikkimään mummoa kun on koko ikänsä syrjinyt
Kouluttauduit ja kirjoitat hyvä_palkkainen?
Voi voi, että ihmiset jaksaa kytätä ja mitata asioita materiassa. Rakkaus ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä kouluttauduit. Sai vajaaseen 5 riviin mahtumaan 8 kielioppivirhettä, ei typoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttauduit ja kirjoitat hyvä_palkkainen?
Anteeksi kovasti puhelimeni puolesta kun heittelee tekstejä ja koet sen laskevan minun koulutustani ja älykkyysosamäärä 😂 hyvät jatkot sulle.
P.s oletko ikinä lukenut lääkärin tekstejä. Siinä olis sulle hommia kielipoliisi
Kirjoitusvirheistä ärsyyntyvät ovat itsekkäitä
Ihmiset, jotka jatkuvasti huomauttelevat toisten kirjoitus- tai kielioppivirheistä, tekevät keskimääräistä vähemmän kompromisseja, ovat vähemmän avoimia ja arvostelevat muita.
Näinpä 😂
Varmaan ne kirjoitusvirheet oli se juttu miks mummo suosi joitakin. Onneks ihmisillä ei oo muuta tekemistä kuin arvostella muita.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, että ihmiset jaksaa kytätä ja mitata asioita materiassa. Rakkaus ei ole rahaa.
Ei olekaan. Mutta esimerkiksi rakastan läheisiäni niin paljon, että en ostaisi heille mitään huonoja lahjoja. Hinnalla ei ole väliä, mutta sekundaa en haluaisi heille antaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taas kyllä niin tyhmä kommentti. Kyllä se kuule näkyy se rakkaus siinä kenelle sitä rahaa jaellaan. Vai onko sun mielestä rakastavaa touhua jos toiselle lapsenlapselle annetaan vaikka auto ja toiselle ei, mutta sanotaan vain että sinuakin minä rakastan.
Kyllä lahjojen antamisella tupataan osoittamaan sitä rakkautta ja kyllä pienetkin lapset sen eriarvoisuuden jo huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä ihmettelen kuinka rahapulaansa valittelevalla isoäidillä on varaa antaa sisarusten perheille 50 € jokaista perheenjäsentä kohden, ja minulle vain se 50 €. Olisi reilua antaa kaikille lapsenlapsille yhtä paljon, eikö? Tai oikeastaan vielä reilumpaa olisi antaa mulle vähän ekstraa, koska olen aina elänyt yksin, ja siskoilla on ollut jo vuosikausia ennen lapsia puolisot jakamassa kustannuksia ja kasvattamassa tuloja.
...no, tämä ei varmaan sinusta lapsiperheellisestä kuitenkaan tunnu epäreilulta, vai mitä?
Ei se tasapuolisuuden noudattaminen ole aina niin helppoa, vaikka haluaisikin. Ainakin meillä isomummu (yli 90 v.) tuskailee joka joulu, että paljonko hänen pitäisi antaa rahaa lapsille, lastenlapsille ja lastenlastenlapsille, jotta tulisivat tasapuolisesti kohdeltua. Joku on perheetön, jollakulla on avopuoliso, jollakulla aviopuoliso ja lapsia. Pitääkö jokaiselle antaa sama summa/nuppi vai sama summa/perhe vai miten? Pitäisikö rahakuoren päälle kirjoittaa vain lapsenlapsen vaiko sekä lapsenlapsen että avopuolison nimi. Avopuolisoitakin voi olla lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia yms.
Sinulle, joka jo kerkesit miinusäänestämään, voin kertoa että tarkoitus oli näyttää AP:lle ihan oman elämän esimerkin avulla että katsontakanta lahjoihin ja niiden arvoonkin voi muuttua selvästi elämänkokemuksen kertyessä - olen opiskeluvuosina oikeastikin ajatellut noin kuin aiemmin kirjoitin, nyt työelämässä ja taloudellisesti vakaassa asemassa ei enää paljoakaan kiinnosta.