Mies ei tee kotona mitään
Olemme naimisissa ja yhden lapsen vanhempia. Mies ei tee kotona pyytämättä mitään. Hän oli ensin vuoden lapsen kanssa kotona kun minä olin töissä ja hän työttömänä. Sitten lapsi laitettiin puolipäiväiseksi tarhaan koska kaipasi seuraa. Nyt ollaan molemmat töissä, usein eri vuoroissa. Jos mies on ollut kotona lapsen kanssa, hän ei ole esim. tehnyt ruokaa vaan minun pitää aloittaa kokkaamisella kun tulen kotiin. Pyykeille ei ole pyytämättä koskaan tehnyt mitään, sama juttu imuroinnin, kaikenlaisen siivoamisen, ruoanlaiton, pihatöiden tai oikeastaan minkään muunkaan suhteen. Pyydettäessä tekee yleensä, tosin voi joutua pyytämään useasti. Kun olemme yhtä aikaa kotona, kaikki lapseen liittyvät työt on automaattisesti mulle, ellen erikseen pyydä. Kahdestaan hänen kanssaan ollessaan ne kyllä luonnistuvat.
Tästä on puhuttu ja puhuttu ja puhuttu. Aina hän sanoo petraavansa mutta niin ei koskaan tapahdu. Olen uupunut kaiken työn alle, mutta tämän sanominenkaan ei auta. Välillä tuntuu että meillä menee paremmin kahdestaan lapsen kanssa kun mies ei ole paikalla. Eroaminen ei nyt tietenkään tule kysymykseen tämmöisen asian takia, sitä paitsi hän on todella ihana isä lapselle, leikittää ja pitää hyvänä. Mutta onko mitään mitä voisin vielä sanoa että hän "heräisi"?
Kommentit (9)
Jätä miehen passaaminen! Jos ei se havahdu siihen, että ei ole ruokaa eikä puhtaita vaatteita, niin ei se ole sinun ongelmasi. Opettele siihen, että vain osa kodista on siistiä, tee yhdestä huoneesta romuhuone ja sijoita mies sinne. Kun löytyy likaisia vaatteita, roskia jne., niin kaikki jätesäkkiin ja sinne miehen huoneeseen. Aina voi sanoa, että siivoa itse paremmin.
Mikä hiton ongelma sulle on tehdä ruokaa ja siivota, kai sentään annat miehellesi kun mies sitä haluaan.
Tosi ahdistavaa. Itse varmaan muuttaisin hotelliin muutamaksi päiväksi tai jopa viikoksi. Jättäisin miehen selviämään lapsen kanssa ja keskustelu jatkosta ja pelisäännät selväksi kun olet levännyt.
Taisivat juuri ruuhkavuodet ja arjen pyöritys alkaa ja romantiikka päättyi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ahdistavaa. Itse varmaan muuttaisin hotelliin muutamaksi päiväksi tai jopa viikoksi. Jättäisin miehen selviämään lapsen kanssa ja keskustelu jatkosta ja pelisäännät selväksi kun olet levännyt.
Mieshän on selvinnyt sen lapsen kanssa kotona, mutta ei ap tahtomalla tavalla :D
Miksi kaikkien pitäisikään tehdä kaikkea? Mies kantaa vastuuN lapsesta ja sinä kodista? Eikö perhe ole sitä, että tehdän rintarinnan asioita KUMPIKIN OMIA VAHVUUKSIA KÄYTTÄEN?
"Mies ei hyppää naisen pillin mukaan ajatuksia lukien sillä sekunnin sadasosalla kun pirttihirmu keksii jotain vaatia".
Otsikko suomennettuna.
Istutte alas, katsotte yhdessä mitkä on ne kotityöt mitkä tulee saatua tehdyksi, päivittäin ja viikottain. Koska vaikka täällä mielellään aina väitetäänkin, että naisella on vaan eri standardit kotihommien suhteen kuin miehellä ja siksi mieheltä oi vaatia/ odottaa mitään osallistumista, tosiasia kuitenkin on se, että sekä se mies että se (miehenkin haluama) lapsi syö, tekee tiskiä ja tarvitsee puhtaita vaatteita ja astioita. Eli lista mitä pitää tehdä, ja sitten jaatte sen tasan, tyyliin: vaimo käy kaupassa, mies tekee ruuan, vaimo kattaa ja siivoaa pöydän (toistetaan lapsiperheessä 3-5x pvä). Mies pesee pyykit (ml, lajittelu, viikkaus, kaappiin laitto), nainen tekee viikkosiivouksen. Pihasta mies hoitaa tuon puolikkaan, vaimo toisen. Ja sitten kumpikaan ei astu toisen tontille. Ehkä sitten herää, kun oikeasti vaatteet loppuu kaapista ja ruokaa ei näy pöydässä?
Mamma valittamassa kotitöistä, kuinka uutta ja yllättävää.