Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen näitä jotka saavat sijoitukset poikimaan hurjia summia!

Vierailija
05.01.2018 |

Jos osakkeisiin pistää, niin nyt on ainakin osakkeet niin kalliita ettei kannata. Jossain vaiheessa tulee romahdus ehkä piankin ja silloin on oston paikka. Asuntosijoittaminen ei loppujen lopuksi ole kovin tuottavaa sekään, jokin satanen kuukaudessa vastikkeiden ja verojen jälkeen. Niin, että miten onnistutte?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran pääsee kryptovaluuttoihin makuun ei tylsä ja hidas osakesijoittaminen tunnu enää miltään. Tosin vaatii perehtymistä! Mutta hyvässä lykyssä näillä rikastuu oikeasti, eikä tarvitse odotella vuosikymmeniä.

Tosin viimeisiä rahoja en suosittele laittamaan, sillä riskit ovat yhtä suuret ;)

Vierailija
22/47 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän en ole kuin pankin osakkeilla leikkinyt (joo ryöstörahastusta tietty) ja usean vuoden tuloksena vain n. 7600e plussalla kun muutaman kymppitonnin laittanut sisään. Alussa toki tuli tehtyä aloittelijan mokat, mutta nyt arvelisin että parasta olisi vaan odotella sitä jonkin sortin rommausta ja laittaa sitten rahaa sisään kun on kurssit miinuksella. Senverran huipuilla ollaan nyt koko historiaa tarkastellen, ettei tässä ylöspäin kovin kauaa voida enää mennä.

Miksi ei? Talous kasvaa ja firmat tekee tulosta globaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä ostaa, kun ovat mouseet arvoltaan?

Vierailija
24/47 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sijoitellut nyt 8 vuotta ja alan olla pikkuhiljaa omillani - enää muutama kymppi pakkasella. Olen tehnyt varmaan kaikki mokat eli myynyt kun lasku on jo pitkällä enkä ehtinyt ajoissa mukaan, kun nousu alkanut. Nokian ostin 12 eurolla ja myin 1 eurolla, kun ajattelin että saisi edes jotain. Ei olis kannattanut, nythän Nokia on noussut huimasti siitä 1eurosta. Pahimmillaan oli noin tonnin luovutustappiot ja nyt tosiaan saanut sen kurottua kiinni. Omaa strategiaani ei voi suositella kyllä kellekään.

Sitä vastoin lasten rahastosäästämisestä mulla on hyvät kokemukset. On ollut nousuja ja laskuja mutta kun olen sisäistänyt, että kyse on pitkäjänteisestä säästämisestä niin en ole hätiköinyt. Lasten sijoitukset on muutaman satasen plussalla. Itse olen taas omaan salkkuuni hakenut lähinnä pikavoittoja ja siksi mennyt metsään.

Tuo on pötypuhetta että suomalaisista osakkeista saisi _helposti_ 30-40 % vuosituotot. Ei tasan saa, edes ammattilaiset. Tuurista siinä on pitkälle kiinni ja ajoituksesta. Ja ajoituksen oikeellisuutta ei voi etukäteen tietää kukaan.

25/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastellut sijoittamista itse 1980-luvulta lähtien. Sen perusteella sanoisin, että sijoitustoiminnassa oleellista on riskien hallitseminen. Valitettavasti suomalainen verotuskäytäntö tekee tehokkaasta riskienhallinnasta yksityishenkilölle käytännössä mahdotonta. Riskienhallintaa varten pitäisi olla sijoitusyritys ja yrityksen pyörittämisestä koituu kuluja jotka syövät tuotot helposti, jollei salkku ole tarpeeksi iso.

Pääomatulojen verotus suosii yksityishenkilöiden suhteen rahastosijoittamista. Rahastosijoitamisessa on kuitenkin puolestaan erilaisia hallinnollisia kuluja jotka syövät tuottoja, lisäksi siinä ei pääse toteuttamaan omia, mahdollisesti rahastonhoitajista poikkeavia näkemyksiään.

Itse olen pyrkinyt noudattamaan sellaista strategiaa että  salkkuni perusosa koostuu vakaista ja varmoista osingonmaksajista, joiden lisäksi on aina muutama "peliosake", joissa on suuri riski mutta myös suuri kasvumahdollisuus. Tuottavien peliosakkeiden tuotot pyrin sitten siirtämään näihin "varmoihin" osakkeisiin (tämä on se verotuksen ongelma. Tuottoja pitää olla runsaasti jotta tällainen kannattaa vielä luovutusvoittoverojen jälkeen). Näin riski pysyy hallinnassa. Ja tietenkin pitää olla aina valmis muuttamaan strategiaa, jos tarve vaatii.

Vierailija
26/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sijoittamisen aloittaa, jos tietää kaikki perusjutut, muttei ole vain millään tavalla kiinnostunut seuraamaan esim eri toimialojen kehitystä? Onko ihan turhaa? 

Vierailija
27/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Olen harrastellut sijoittamista itse 1980-luvulta lähtien. Sen perusteella sanoisin, että sijoitustoiminnassa oleellista on riskien hallitseminen. Valitettavasti suomalainen verotuskäytäntö tekee tehokkaasta riskienhallinnasta yksityishenkilölle käytännössä mahdotonta. Riskienhallintaa varten pitäisi olla sijoitusyritys ja yrityksen pyörittämisestä koituu kuluja jotka syövät tuotot helposti, jollei salkku ole tarpeeksi iso.

Pääomatulojen verotus suosii yksityishenkilöiden suhteen rahastosijoittamista. Rahastosijoitamisessa on kuitenkin puolestaan erilaisia hallinnollisia kuluja jotka syövät tuottoja, lisäksi siinä ei pääse toteuttamaan omia, mahdollisesti rahastonhoitajista poikkeavia näkemyksiään.

Itse olen pyrkinyt noudattamaan sellaista strategiaa että  salkkuni perusosa koostuu vakaista ja varmoista osingonmaksajista, joiden lisäksi on aina muutama "peliosake", joissa on suuri riski mutta myös suuri kasvumahdollisuus. Tuottavien peliosakkeiden tuotot pyrin sitten siirtämään näihin "varmoihin" osakkeisiin (tämä on se verotuksen ongelma. Tuottoja pitää olla runsaasti jotta tällainen kannattaa vielä luovutusvoittoverojen jälkeen). Näin riski pysyy hallinnassa. Ja tietenkin pitää olla aina valmis muuttamaan strategiaa, jos tarve vaatii.

Nordnetin superrahastot ovat täysin kuluttomia.

28/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Nordnetin superrahastot ovat täysin kuluttomia.

Juu, niihin menevätkin lasten säästöt. Mutta ne ovat indeksirahastoja, eivätkä siksi sovellu aktiiviseen sijoittamiseen muuta kun riskin pienentäjänä. (Omassa salkussani on vain Tanskan superrahastoa, koska minusta Tanskassa on moni asia hoidettu paremmin kun muissa pohjoismaissa mutta en tunne paikallisia markkinoita tarpeeksi hyvin lähteäkseni tekemään suoria osakesijoituksia.)

Vierailija
29/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sijoittamisen aloittaa, jos tietää kaikki perusjutut, muttei ole vain millään tavalla kiinnostunut seuraamaan esim eri toimialojen kehitystä? Onko ihan turhaa? 

Voit ryhtyä passiiviseksi sijoittajaksi. Se tulee itseasiassa pidemmän päälle kannattavammaksi, kuin jatkuva sijoitustensa veivaaminen. Toki nämä treidaajat tykkäävät siitä, niin heille kallis harrastuksensa suotakoon.

Tutustu ETF:iin ja aloita säännöllinen säästäminen. Juuri tällä hetkellä kaikki on kallista, osakkeet, asunnot, yritysten ja valtioiden velkakirjat. (Ainoa, mikä on halpaa on raha, nimittäin lainaraha) Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että romahdusta kannattaisi jäädä odottelemaan. Seuraava pudotus voi tulla jo tänä vuonna, mutta todennäköisempää on, että se tulee vasta myöhemmin. Tällöin ei ole lainkaan varmaa, että pudotus menisi esim. alle nykytasosta.

Vierailija
30/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mahdat tarkoittaa kaikkien perusjuttujen tietämisellä?

Tottakai sä voit omilla rahoillasi tehdä ihan mitä lystäät.

Ei suurin osa sijoittajista tiedä paljonkaan.

Mutta jos ei halua vaivautua yhtään, niin miksi sitten ryhtyä osakesijoittamiseen?

Sehän siinä juuri on mielenkiintoista, että omaa järkeään käyttämällä ajoittaa ostot ja myynnit oikein.

Vierailija
31/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mahdat tarkoittaa kaikkien perusjuttujen tietämisellä?

Tottakai sä voit omilla rahoillasi tehdä ihan mitä lystäät.

Ei suurin osa sijoittajista tiedä paljonkaan.

Mutta jos ei halua vaivautua yhtään, niin miksi sitten ryhtyä osakesijoittamiseen?

Sehän siinä juuri on mielenkiintoista, että omaa järkeään käyttämällä ajoittaa ostot ja myynnit oikein.

Esimerkiksi hajauttamiset, osinkojen irtoamiset, eri taloudelliset tunnusluvut jne. 

Vierailija
32/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulos tulee ajan kanssa. Satumaisiin tuottoihin tarvitaan jo hieman tuuriakin. Mutta kun säännöllisesti säästää ja sijoittaa, se potti kasvaa hiljalleen ja myös jokavuotiset osingot, jos sijoittaa suoraan osakkeisiin. Maltillista velkavipua voi myös käyttää, jos on mahdollista saada sijoituslainaa edullisin ehdoin. Me käytettiin asuntolainasta 150000€ osakesijoituksiin ja se on ollut halpaa lainaa, kokonaiskorko pyörii 0,5% paikkeilla. Asuntolainan korkoja ei pysty vähentämään kokonaan, mutta noin halvan lainan kanssa se ei haittaa. Ja kun se on asuntolaina, niin sijoitukset ei ole sen vakuutena eikä haittaa jos välillä sijoitusten arvo laskee.

Mitään jännitystä tästä touhusta ei pidä hakea. Hyvät sijoitukste on vähän sellaisia tylsiä, ei mitään järisyttäviä kurssinousuja mutta tahkoaa omistajilleen rahaa vuodesta toiseen. Fiksuinta olisi sijoittaa ETF:iin, mutta ne on tylsistä tylsimpiä ja moni hairahtuu osakkeisiin mielenkiinnon vuoksi (ja menettää osan tuotoista). 

Se on myös jotenkin kiva fiilis kun voi ostaa oman firman tuotteita. Vaikka astioita kotiin (Fiskars/Iittala) tai renkaat autoon (Nokian). Tai kun näkee että tuonne mun firma rakentaa taloa (YIT) tai huomaa metroon mennessään, että on oman firman liukoportaat (Kone). Saattaa ulkopuolisesta kuulostaa ihan höpsöltä, mutta ymmärrät sitten kun ryhdyt sijoittajaksi! 

Jos tykkää shoppailusta, niin osakkeiden shoppailusta saa sitä samaa iloa. Siitä tulee hyvä fiilis kun pääsee ostamaan jonkun hyvän firman osakkeita. Ja tietty keväällä aina osinkosade, se on hienoa aikaa. Itsellä on myös pari REIT-osaketta jotka sijoittavat kiinteistöihin USA:ssa ja maksavat osinkoja kuukausittain. Toki ne osingot on silloin pienempiä kun niitä tulee 12 kertaa vuodessa, mutta tykkään siitä että joka kuukausi on osinkokuukausi. Ja samalla tulee vähän omaisuuslajihajautusta.

Mihinkään asuntosijoittamiseen en ryhtyisi, ei ole mun juttu. Haluan säilyttää itselläni mahdollisuuden päästä omistuksistsa eroon napin painalluksella. Enkä halua olla tekemisissä vuokralaisten kanssa enkä kantaa niitä asuntosijoittajan riskejä.

Vierailija
33/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on aina ollut nuuka ja säästäväinen. Lapsena ei saatu mitään mikä maksoi. Ei ollut harrastuksia ja vaatteet olivat vanhoja ja käytettyjä.

Isä sai miltei hermoromahduksen kun sisko osti kesätienesteillään itselleen vaatteita.

Ainoa mitä isäni harrasti oli kävely.

Nyt isäni on 89-vuotias ja rikas. On varmaan omasta mielestään elänyt ”rikkaan ja antoisan” elämän.

Vierailija
34/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on aina ollut nuuka ja säästäväinen. Lapsena ei saatu mitään mikä maksoi. Ei ollut harrastuksia ja vaatteet olivat vanhoja ja käytettyjä.

Isä sai miltei hermoromahduksen kun sisko osti kesätienesteillään itselleen vaatteita.

Nyt isäni on 89-vuotias ja rikas. On varmaan omasta mielestään elänyt ”rikkaan ja antoisan” elämän.

Se on tärkeintä, että itse on onnellinen. Useinhan se menee niin että yksi sukupolvi rakentaa, seuraava säilyttää ja kolmas sitten tuhoaa. Kirjoituksestasi päätellen teillä hyppää tuon säilyttäjäsukupolven yli.

Vierailija
35/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-20 tonnin alkupääomalla pääsee oikein hyvin alkuun.

Mutta täytyy tajuta, että pörssin liikkeisiin ei voi vaikuttaa. Voi ainoastaan seurata tilannetta, ja ostaa kuopasta ja myydä huipulta.

Alkuun pääsee muutamalla satasella. Tai jos Nordean kautta ostaa, niin voi ostaa vaikka sadalla eurolla jotain osaketta, tällöin välityspalkkio on 1€. 

Ajoittamisen neuvominen aloittelijalle tai ylipäätään kenelle tahansa on ehkä typerintä ikinä. Ei kellään ole sitä kristallipalloa, että voisi sanoa mihin suuntaan kurssi menee seuraavaksi. Parempi on opetella arvioimaan osakkeen arvoa ja perustaa ostokset siihen. Price is what you pay, value is what you get.

Tasaisesti kun säästää ja sijoittaa niin pikku hiljaa se omaisuus karttuu. Matkalle sattuu nousuja ja laskuja ja joku romahduskin. Kun kerran on mennyt tuollaisen -50% romahduksen läpi, niin sen jälkeen jotkut -20% pienet pudotukset ei tunnu missään. Samaten pitkäjänteisellä sijoittajalla +50% arvonnousu ei ole mitään, kun salkussa on useampia osakkeita jotka ovat nousseet satoja prosentteja. Näitä ei raaski myydä, kun menisi veroihin niin paljon, mutta miksi edes pitäisi? Joka vuosi tulee enemmän osinkoja, jotka voi sitten käyttää mihin lystää. 

Vierailija
36/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, samanlainen appiukko. järjetön eläke ja osakesalkku, mutta mitään ei voi ostaa eikä sijoittaa itseensä. en näe säästämistä pahana, itsekin säästän ja teen pieniä sijoituksia, mutta välillä ihmisillä tosiaan unohtuu se että käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
37/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelkkää sijoittajapankkiirien sissimainontapuhetta. Vähän väliä näkee näitä uutisia miten pankkiireja ja valtiotakin ärsyttää kun ihmiset makuuttaa rahojaan tileillä, sen sijaan että antaisivat ne heille. Siitä siinä on vain kysymys. 

Vierailija
38/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetillä on alkamassa ilmainen opetusohjelma 22.1.-18 rahastosijoittamisesta kokemattomille sijoittajille. Itse aion ainakin osallistua.

.

https://www.nordnet.fi/tapahtumat/nordnet-koulu/rahastokurssi/ilmoittau…

Vierailija
39/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, samanlainen appiukko. järjetön eläke ja osakesalkku, mutta mitään ei voi ostaa eikä sijoittaa itseensä. en näe säästämistä pahana, itsekin säästän ja teen pieniä sijoituksia, mutta välillä ihmisillä tosiaan unohtuu se että käärinliinoissa ei ole taskuja.

Toiset nauttivat juuri siitä säästämisen tunteesta. Siitä kun pankkitili näyttää aina enemmän ja enemmän ja jotain saa erityisen halvalla :) ei se tarkoita ettei eläisi, hän ei vaan nauti materiasta.

Vierailija
40/47 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä liittyy sijoittamiseen...miten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan