Mitä tekisit jos saisit nyt 100 000e?
Kommentit (103)
Tuollaisella summalla elelisin nykymenoillani 8-10 vuotta! Toisaalta, kannattaisi varmaan pitää päätilillä vain lyhyen ajanjakson käyttörahat ja pistää loput johonkin kerryttämään lisää? Mielikuvani touhusta tosin on "pistä iso potti sivutilille ja muutaman vuoden päästä sinulla on vähän isompi potti"; minulla itselläni ei ole koskaan ollut kuin pari tonnia "säästöjä". Mutta eikös tuollaiset isot rahat jotain korkoa kerrytä?
Lottopotti kyllä kelpais, jos olisi edes pienempikin (1 miljoona tai enemmän) potti kokonaan itselle. SIITÄ rahasta voisi ehkä pikkuisen käyttää elämänlaadun parantamiseenkin.
Mut 100 tonnia on oikeesti aika pikkuraha, vuosikausien työttömyys on kyllä opettanut että työpaikan olemassaoloon tässä maassa ei voi luottaa samoin kuin sen että raha palaa tämmöisessä maassa ihan mielettömän nopeasti pelkkiin peruselinkustannuksiin.
Eli, olisihan 100 tonnia helppo laittaa menemään, mutta jo em. oppienkin seurauksena laittaisin luultavasti koko rahan ammatillisten asioiden kehittämiseen ja erilaisiin sijoituksiin sopivasti hajautettuna, myös jonkin verran riskipitoisiinkin juttuihin.
Itse elän aika niukasti tänä päivänä, ja ainakin pienellä tuurilla em. rahalla voisi saada aikaan sen kaltaista sijoitustuottoa jolla pystyy kohtuudella korjaamaan oman tulotason kestävällä tavalla edes jotenkin kohtalaiseksi.
Ei tulis mieleenkään polttaa 100 tonnia johonkin huvitteluihin, kun pelkästään työttömyyden seurauksena tässä jo hävitty useita satoja tuhansia euroja menetettyjen palkkatulojen muodossa siinä on mennyt kodit ja muutkin puhumattakaan yksityiselämälle aiheutuneista vahingoista, joten jo siksikin painottaisin aika pitkälle sitä, että ko. 100 tonnia tuottaa jatkossa koko ajan pääomatuottoja tavalla tai toisella.
Ja jos muu ei auttaisi, laskisin mukaan myös sellaisen vaihtoehdon, jos hakeutuisi asumaan sopivasti edullisempaan maahan, jossa vähempikin sijoitustuotto riittäisi elinkustannuksiin.
Maksaisin ulosottovelat 10 000€ ja opintolainan 10 000€.
Kämppää ei taitaisi saada, mutta ehkä ason tän vuokrakämpän tilalle.
Ajokortti, lapselle säästöön/rahastoon/sijoitukseen osa.
Sitten hyvää ruokaa.
Ostaisin jonkun tönön maalta, pari kanaa ja lammasta. Sijoittaisin loput.
Ehdottomasti lyhentäisin lainaa. Meillä kummallakin, miehellä ja minulla työt loppuvat jossain vaiheessa, eläkkeelle emme pääse työstämme.
3 lasta. Aloimme jo pari v sittten miettimään tarkemmin kulutusta.
Myimme autot pois, kun miehen työpaikka muutti lähemmäksi, mieletön säästö.
Meillä on tilillä rahaa tonni kuun lopussa. Kun palkka tulee, maksamme lainan, vastikkeen ja säästöön jää 1/12 osa vuosikuluista, joihin kuuluu mm vakuutus ja sähkö. Ruokaan 800 e. Kummallekin bussiliput. Tällä hetkellä, kun maksan ylimääräistä lyhennystä, minulle jää tuhlailurahaa 10 e per kk.
Työnantaja maksaa yhden lääkärikäynnin vuodessa, vain 1.n käynnin. Käyn vuoronperään gynellä ja suuhygienistillä . Jälkimmäinen poistaa kivet ja samalla tekee tarkastuksen. Tammikuussa löytyi 4 reikää, edellisistä on vuosia. Kunnallisella maksoi n 80 e korjaaminen , joten niissä kuukausina en lyhentänyt ylimääräistä.
Onneksi työnantaja tarjoaa kaikkea muutakin, kuin vakituisen työpaikan. Meillä on hyvä lounasetu, saamme 100 eurolla etuseteleitä. Itse käyn talon kuntosalilla, ilmainen. Pt veloittaa 60 e, kun tulee työpaikan salille ja tekee 8.lle ohjelman. Maksan 50 e liikuntaseteleillä ja 10 e käteisellä. Ja kulttuuriseteleillä ostin museokortin.
Miehen vanhemmat antoivat pojalleen ja kaikille lapsille museokortit joululahjaksi. Ihan huippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus. Maksaisin asuntolainan pois. Velattomana elelisin kivasti siitä eteenpäin.
Menettäisit siis joustovaran ja paremman tuoton vain siitä syystä että olisit "velaton". Typeryyttä.
En tajua, olen uuvatti. Maksan lainan pois = minulla jää n. tonni enemmän kuussa käytettäväkseni. Siinä on joustonvaraa ihan riittävästi tarpeisiini.
Sijoittamalla saat 500€/kk tuottoja + sinulla olisi yhä se 100 000 pahan päivän varalle.
Kysyn ihan asiallisesti: mihin sinä sijoittaisit sata tonnia saadaksesi noin 6k vuosituoton? Harrastan itsekinnosakesijoittamista mutta aika heikolla asiaosaamisella. Siksi kysyn.
Vaihtaisin alaa ja lähtisin opiskelemaan toisen yliopistotutkinnon. Ei tarvitsisi stressata opiskeluvuosirn taloudellisesta tilanteesta.
Muutama satanen säästötilillä, en tehnyt nostoja, sain 50 centtiä korkoa.
Onhan sekin jotain.
Maksaisin asuntolainan pois.
Loppu kuluisi elämiseen kuitenkaan unohtamatta lähimmäistä eli auttaisin oikeasti apua tarvitsevaa.
Myisin nykyisen asunnon pois ja ostaisin uuden. Hintaero haaveilemaani on juurikin tuo 100 000e. Ei siis tarvitsisi miettiä lainan ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus. Maksaisin asuntolainan pois. Velattomana elelisin kivasti siitä eteenpäin.
Menettäisit siis joustovaran ja paremman tuoton vain siitä syystä että olisit "velaton". Typeryyttä.
En tajua, olen uuvatti. Maksan lainan pois = minulla jää n. tonni enemmän kuussa käytettäväkseni. Siinä on joustonvaraa ihan riittävästi tarpeisiini.
Sijoittamalla saat 500€/kk tuottoja + sinulla olisi yhä se 100 000 pahan päivän varalle.
Kysyn ihan asiallisesti: mihin sinä sijoittaisit sata tonnia saadaksesi noin 6k vuosituoton? Harrastan itsekinnosakesijoittamista mutta aika heikolla asiaosaamisella. Siksi kysyn.
Tämä EI ole sijoitusneuvo, enkä ota kantaa onko tämä kuinka suuri riskinen vai ei, mutta ihan vain esimerkkinä millä voisi esimerkiksi saada yli 6k rahaa.
Ocea yield: https://www.oceanyield.no/ Osinkotuotto tämän päivän kurssilla 8,5%
Whitestone REIT: https://whitestonereit.com/ Osinkotuotto tämän päivän kurssilla 8,13%
Senior Housing Properties REIT: http://www.snhreit.com/home/default.aspx osinkotuotto 8,46%
Tuossa nyt kolme esimerkkiä. En sano että näihin pitäisi/kannattaisi sijoittaa, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama esimerkki.
Kymmenen vuotta sitten sain 140 000€.
Ostin asunnon.
Ostin lapsille autot.
Annoin heille avokätisesti rahaa.
Remontoin asuntoni täysin.
Loput rahat vaan kului johonkin. Säästössä on kuitenkin vielä jotain.
Kun ei ole tottunut käsittelemään isoja summia niin ei niitä osaa oikein käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä EI ole sijoitusneuvo, enkä ota kantaa onko tämä kuinka suuri riskinen vai ei, mutta ihan vain esimerkkinä millä voisi esimerkiksi saada yli 6k rahaa.
Ocea yield: https://www.oceanyield.no/ Osinkotuotto tämän päivän kurssilla 8,5%
Whitestone REIT: https://whitestonereit.com/ Osinkotuotto tämän päivän kurssilla 8,13%
Senior Housing Properties REIT: http://www.snhreit.com/home/default.aspx osinkotuotto 8,46%
Tuossa nyt kolme esimerkkiä. En sano että näihin pitäisi/kannattaisi sijoittaa, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama esimerkki.
Lisätään nyt vielä tähän että todennäkoisesti jos minä saisin vastikkeetta 100 000 tassuun, niin juurikin hiukan korkeampiriskisiin osakkeisiin sijoittaisin, ja tuollaisiin jotka tuottavat useammin kuin kerran vuodessa osinkoja. Minun riskini olisi nolla, koska olen saanut vastikkeetta ne rahat. Jos riski ei laukea niin noilla osakkeilla olisi tuplannut pääomansa 9 vuodessa.
Maksaisin noin 5000€ luotot ja velat veke.
Kysyisin sillon tällön ohuella olevalta vuokraisännältä, että otatko nyt kertalaakista 2 vuoden vuokrana lapaan 10000€ (tehdään paperit), vai makselenko normisti 24x600€ =14400€..?
Lopuilla hummailisin aikalailla mitä lystää.
Tod,näk. matkustelisin.
Onpa täällä rikasta sakkia, jos 100 000 e on pikkurahaa... :O
Minä laittaisin rahat talon rakentamiseen. Itse jos rakentaisi, niin ei hirveästi tarttisi lainaa ottaa, että valmista saisi.
Tai ehkä sittenkin ostaisin kaksi vuokrayksiötä/kaksiota. Niiden tuotoilla sitten lyhentäisin asuntolainaa tai uutta autolainaa.