voiko ihminen oppia laulamaan aikuisena vaikka ei osaa laulaa?
Oon surkein laulaja mitä ikinä on. Ääntä ei edes tule. Vain vinkunaa.
Nyt kuitenkin innostuin jostain syystä laulamaan yhtä laulua you tubesta löytämäni videon myötä.
Neljänä päivänä peräkkäin harjoituksia.
Vaikeaa on.
En osaa sanoa oonko edistynyt.
Kommentit (111)
Aikoinaan seurasin Idolsia. Huomasin kyllä kuka lauloi hyvin ja kenellä meni pieleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan hetkeä että saan olla yksin ja silloin alkaa taas laulaminen eli vinkuminen.
Tämä on ihana :D
DD
Kansalaisopistoissa on paljon laulukursseja aloittelijoille. Ne on kyllä ryhmiä, mutta eipä ole ainoa laulutaidoton silloin. Sinne vaan mukaan. Opettajat on yleensä taitavia ja ovat nähneet , että omasta mielestään huonoista laulajista kehittyy ihan kelpo laulajia.
Jokainen oppii laulamaan.
Laulamaan oppii jopa itseopiskelulla.
Ostin kerran laulukirjan. Nyt olen laulajana bandissä. Ajatella että alkuun en pysynyt edes nuotissa.
Ostin sen jälkeen Rockwayn (netissä) ja kävin laulukurssit läpi.
Kehityin jonkin verran.
Jokainen oppii laulamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon surkein laulaja mitä ikinä on. Ääntä ei edes tule. Vain vinkunaa.
Nyt kuitenkin innostuin jostain syystä laulamaan yhtä laulua you tubesta löytämäni videon myötä.
Neljänä päivänä peräkkäin harjoituksia.
Vaikeaa on.
En osaa sanoa oonko edistynyt.
Laula vaan. Eihän sinun tarvitse tähdätä julkisuuteen tai edes sukujuhliin laulamaan, laula omaksi iloksesi. Olkapäät alas, rintakehä auki ja ääntä ilmoille! Laulaminen, niinkuin nauraminenkin muuttaa hengitystä ja hapenottoa, aivot saavat lisää happea. Tuli mieleen tuosta vinkunasta, että varmaan jännität jotenkin. Ehkä puhe-äänesikin narisee?
Laulaminen tuottaa mielihyvää. Jos innostut voit pyrkiä johonkin kuoroon. Muiden kanssa laulaminen on vielä hauskempaa kuin yksin.
Jos olet naapurini niin ole hiljaa. Kuuluu seinien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet naapurini niin ole hiljaa. Kuuluu seinien läpi.
En ole. Lauloin okt:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on synnynnäinen lahja samallatavalla kun esim. Piirtäminen , taidemaalaus ym taiteelliset lahjat.
Niin, samalla tavalla kuin piirtämistä ei kannata harjoitella, jos ei syntyessään osaa, ei lauluakaan kannata treenata, jos ei syntynyt valmiina laulajana.
Minä en voi oppia. Syy on äänijänteissä, niissä on elimellinen vika, eli äänijänteet ei sulkeudu kunnolla. Kuulen kyllä, jos joku laulaa tai soittaa väärin, mutta itse en pysty laulamaan. Minulle selvisi tämä vika vasta kun olin lääkärissä pitkittyneen yskän ja veriyskösten takia, niin lääkäri vain totesi, että sinä et taida olla laulaja. Ihmettelin, että mistä hän tiesi, niin kuulemma vika näkyy selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni olisi hyvinkin sävelkorvaa, pianoakin lapsena ja nuorena soitin ja olin opettajani mielestä lahjakas. Mutta laulaminen törmää siihen, että minulla on hyvin matala ja käheä ääni, enkä pysty äänen korkeutta varioimaan juurikaan. Harva kappale on sellainen mitä pystyn laulamaan ilman että jossain kohtaa tulee lähinnä pihinää kun yritän laulaa korkeammalle kuin pystyn.
Huijari
Voi oppia, mutta turha odottaa, että kukaan tahtoisi kuunnella määkimistäsi, kun olet valmis.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni olisi hyvinkin sävelkorvaa, pianoakin lapsena ja nuorena soitin ja olin opettajani mielestä lahjakas. Mutta laulaminen törmää siihen, että minulla on hyvin matala ja käheä ääni, enkä pysty äänen korkeutta varioimaan juurikaan. Harva kappale on sellainen mitä pystyn laulamaan ilman että jossain kohtaa tulee lähinnä pihinää kun yritän laulaa korkeammalle kuin pystyn.
Täällä sama juttu eli matala ääni. Reilun vuoden säännöllisellä harjoittelulla olen saanut rintarekisterin äänialaa nostettua 3 sävelaskelta. Tyypillisesti moduloin naislaulajien biisit 1-3 sävelaskelta matalammaksi, ellei liian alas mene. Ylärekisteri on heikko ja harjaantumaton, mutta useimmat pop/rock-biisit pitäisi kyllä vetää pelkällä rintarekisterillä.
Voi ilman muuta. Katso youtubesta kuinka huonosta laulajasta saadaan nopeasti muutamalla treenillä parempi. Monet tähdet ovat sitäpaitsi tosi huonoja laulajia. Suurin osa gospeltyylisistä laulajista pelkästään huutaa.
Nepes kirjoitti:
Voi oppia, mutta turha odottaa, että kukaan tahtoisi kuunnella määkimistäsi, kun olet valmis.
Mun laulu ei ole määkimistä nyt eikä myöhemmin.
Voiko lauluääntään parantaa käymällä laulutunneilla?
Jokainen voi oppia laulamaan ihan varmasti. Tuskin mikään Celine Dionkaan vetää täydellisesti sen titanic-biisinsä, jos on ollut vuosia laulamatta.
Terveisin, Leonardo Di Caprio
MyHeartWillGoOn kirjoitti:
Jokainen voi oppia laulamaan ihan varmasti. Tuskin mikään Celine Dionkaan vetää täydellisesti sen titanic-biisinsä, jos on ollut vuosia laulamatta.
Voi oppia laulamaan, niin kuin Leonardokin on oppinut keskustelemaan suomeksi mammapalstalla!
Vierailija kirjoitti:
MyHeartWillGoOn kirjoitti:
Voi oppia laulamaan, niin kuin Leonardokin on oppinut keskustelemaan suomeksi mammapalstalla!
Hey dude, Have you ever heard about "google-translation"
Tämä on ihana :D