voiko ihminen oppia laulamaan aikuisena vaikka ei osaa laulaa?
Oon surkein laulaja mitä ikinä on. Ääntä ei edes tule. Vain vinkunaa.
Nyt kuitenkin innostuin jostain syystä laulamaan yhtä laulua you tubesta löytämäni videon myötä.
Neljänä päivänä peräkkäin harjoituksia.
Vaikeaa on.
En osaa sanoa oonko edistynyt.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita laulutaidottomien laulukursseja.
Itse olen opetellut laulamaan aikuisiällä laulunopettajan avustuksella. Tosin minullla on kuulemma aika tarkka sävelkorva.
Pitääpä etsiä.
Kirkoissa saa joka pyhä laulaa ammattilaisen säestämänä. Eikä kukaan tule valittamaan, vaikka laulaisi nuotin vierestä. Virret on lisäksi tehty tavallisen ihmisen laulettaviksi, ja sanoitukset ovat miellyttäviä. Kokeile!
Vierailija kirjoitti:
Kirkoissa saa joka pyhä laulaa ammattilaisen säestämänä. Eikä kukaan tule valittamaan, vaikka laulaisi nuotin vierestä. Virret on lisäksi tehty tavallisen ihmisen laulettaviksi, ja sanoitukset ovat miellyttäviä. Kokeile!
En tiedä kehtaisinko tässä vaiheessa. Häpeän tuottaa ääntä eikä se tahdo tulla ulos.
Lauluavain-metodista hyviä kokemuksia, ks. http://www.lauluavain.fi/. Ymmärtävät, että eri ihmisillä laulutaidottomuus johtuu eri syistä, ja antavat yksilöllistä opetusta. Pirun kallista vain, eikä kaikilla paikkakunnilla saatavissa (itse asiassa ei taida olla kuin Helsingissä).
Yleensä laulaminen on taito joka ihmisellä on syntyessään eli se on ns. lahja. Toki voi kehittää mutta tuskin sinusta laulajaa saa jos et osaa alkuunkaan laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tehty väitöstutkimuskin. Ava Numminen on tekijä.
Olen lukenut tuon väikkärin, hyvä ja asiallisen. Ja juuri Ava Numminen on mainitun Lauluavain-systeemin kehittäjä. Jos asuisin Helsingissä, menisin kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tehty väitöstutkimuskin. Ava Numminen on tekijä.
Mitä siinä väitöstutkimuksessa on sitten saatu selville? Haluaisitko sitä paljastaa?
Googlasin jo. Ihan asiaa.
Ap
Et sitten halunnut paljastaa, mitä asiaa siellä on.
Itselläni olisi hyvinkin sävelkorvaa, pianoakin lapsena ja nuorena soitin ja olin opettajani mielestä lahjakas. Mutta laulaminen törmää siihen, että minulla on hyvin matala ja käheä ääni, enkä pysty äänen korkeutta varioimaan juurikaan. Harva kappale on sellainen mitä pystyn laulamaan ilman että jossain kohtaa tulee lähinnä pihinää kun yritän laulaa korkeammalle kuin pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat laulaa?
Haluan ylittää tuon uskomuksen etten osaa laulaa. Siitä tulee hyvä olo ja se on terapeuttista.
Vierailija kirjoitti:
Ei jos on huono sävelkorva.
Huomaako sitä itse?
Laulamisessa käytetään lihaksia, kyllä niitä voi alkaa harjoittaa, siitä vaan laulamaan. Hengitys- ja pallealihakset säätelee ilman kulkua ja äänihuulet sen äänen korkeutta ja puhtautta. Lihasmuisti siinä kuin vaikka piruetti luistellessa.
Sävelkorvaa ei voi tyhjästä nyhjäistä jos ei sitä ole, mutta se voi olla olemassa vaikka ei olisi laulanutkaan.
Mutta onhan se kuin pyörällä ajoon tai uimaan opettelu, alkeista lähdetään, ja paljon saat treenata ennen kuin se alkaa sujua, ja aikuisena aloittaneista harvemmin mitään speltaakkeleita enää tulee. Mutta ammattilaisuus ei varmaan ollut nyt tavoitekaan.
Jotkut kansalaisopistot vetävät laulutaidottomien laulukursseja.
Vierailija kirjoitti:
Laulamisessa käytetään lihaksia, kyllä niitä voi alkaa harjoittaa, siitä vaan laulamaan. Hengitys- ja pallealihakset säätelee ilman kulkua ja äänihuulet sen äänen korkeutta ja puhtautta. Lihasmuisti siinä kuin vaikka piruetti luistellessa.
Sävelkorvaa ei voi tyhjästä nyhjäistä jos ei sitä ole, mutta se voi olla olemassa vaikka ei olisi laulanutkaan.
Mutta onhan se kuin pyörällä ajoon tai uimaan opettelu, alkeista lähdetään, ja paljon saat treenata ennen kuin se alkaa sujua, ja aikuisena aloittaneista harvemmin mitään speltaakkeleita enää tulee. Mutta ammattilaisuus ei varmaan ollut nyt tavoitekaan.
Näinhän se on. Koin laulamisen hyvin terapeuttisena. Ääni ja hengitys sekä "uusien " lihasten käyttö.
Laulamisessa voi kehittyä. Aloitin karaoken harrastamisen 6 vuotta sitten ja olen kehittynyt paljon näiden vuosien aikana. Nyt toista vuotta käynyt kansalaisopiston karaokeryhmässä ja se on tuonut lisäosaamista ja rohkeutta lauluun ja tulkitaan.
Muistan kun aloitin laulamisen karaoksessa niin suuri ongelma oli pysyä tekstin mukana. Nyt kuuntelen musiikkia ja menen sen mukaan. Olen ns. biisin päällä, en laahaa perässä tai mene edelle. Harjoittelen kotonakin, minulla on karaokelaitteet. Olen aina kuunnellut paljon musiikkia.
Tosin kouluarvosana musiikista oli aikoinaan 9 joten ilmeisesti jonkinlaista luontaista kykyä laulamiseen on ollut. Meidän perheessä laulettiin paljon kun olin lapsi.
Karaoksesta olen saanut mukavan harrastuksen ja uusia ystäviä ja kaverita. Suosittelen.
Onko sinulla mahdollista laulaa kotona vaikka Singstaria. Siinähän tulee ne pisteet näkyviin. Taustamusiikin mukana laulaminen kehittää, sitten on tuo YouTube, sieltä musat soimaan ja näyttöön sanat ja laulaa yhtä aikaa artistin kanssa.
Tuossa joku mainitsi matalan äänialansa, karaokessa on mahdollista säätää sävelkorkeutta laulajan äänialan mukaan. Tämän myötä laulu paranee, ääni tulee helposti ja vaivattomasti ulos. Nyt en enää laula kaikkea tasalta niin kuin harrastuksen alkuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat laulaa?
Haluan ylittää tuon uskomuksen etten osaa laulaa. Siitä tulee hyvä olo ja se on terapeuttista.
Voit myös tanssia vaikka et ole ballerina, ja maalata olematta taiteilija. Ne ovat kaikki terapeuttisia ja sinulla on niihin oikeus lahjoista riippumatta. Siitä vaan.
Laulutekniikkaa voi varmasti harjoitella ja kehittää vanhempanakin mutta sävelkorva on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jos on huono sävelkorva.
Huomaako sitä itse?
Jos ei huomaa, meneekö sävel nuotilleen vai nuotin vierestä, niin ei kyllä ole sävelkorvaa.
Kännykkään voi ladata itelleen äänitysappsin, ja äänittää siihen jonkun oman laulelmansa. Kuuntelee sitten sen, jos on yhtään sävelkorvaa niin kyllä se ottaa korvasta jos menee pieleen.
Oon tietysti vähän huono neuvomaan koska itselläni on tarkka korva.
Odotan hetkeä että saan olla yksin ja silloin alkaa taas laulaminen eli vinkuminen.