Sinä jonka mukaan "paskaduunejakin" pitää olla valmis tekemään...
...kerrotko minulle, miksi ihmisiä sitten patistetaan kouluttautumaan?
Opiskelupaikoista iso osa varataan ensikertalaisille, jotta kaikki saisivat jonkin alan koulutuksen. Miksi, jos oman alan töitä ei kuitenkaan saa vaatia? Itsellä viides vuosi yliopistossa ja valmistuessani ensi jouluna pätevyys toimia useissa koulutus- ja kasvatusalan tehtävissä. Oma tulevaisuuden työllisyystilanne näyttää ihan valoisalta, mutta en ymmärrä tätä ajatusta, että miksi pitkän kouluttautumisen jälkeen ei saisi yrittää etsiä oman alan töitä?
Toki ymmärrän sen toisen näkökulman, että et voi vaatia palmunsiementutkijan paikkaa asuessasi Utsjoella, mutta eikö tämä ole enemmänkin sitten opiskelupaikkojen jakautumisen ongelma? Enemmän opiskelijoita hyödyllisille aloille tai entistä joustavammat uudelleenkoulutusmahdollisuudet.
Pahoittelut pitkästä viestistä.
Itse olen tehnyt nuorempana monenlaista pätkä-, liukuhihna- ja urakkatyötä. Työkkäriin melkein kerran ilmoittauduin ja se täti sanoi, ettei sinne kannata laittaa hakuun kuin oman alan työt, vaikka olisin ollut valmis tekemään mitä töitä tahansa. Onneksi löysin töitä itse silloin.
Mutta siis ajattelen, että työelämässä on tällä hetkellä kahta koulukuntaa. Vanhemmat ihmiset ovat nähneet sen ajan, kun juoksupojasta noustiin vuosien kuluessa johtajaksi kovalla työllä ja nuoremmat, joiden pätevyys mitataan papereilla. Eli voit kouluttautua johtajaksi kolmekymppisenä, ilman mitään työkokemusta ja sitten vaan johtamaan muita. Nämä ovat tietysti ääripäitä, mutta tästä syystä ajattelen, että moni aktiivisesti töitä etsivä on ihmeissään, kun on tottunut arvostamaan työtä itsessään ahkeruutena, mutta nyt välillä tuntuu, että vaan paljon todistuksia, 20 vuotta työkokemusta ja 25-vuotias hakija, niin työ on taattu. (Niin, mahdoton yhtälö)
Minä olen valmis tekemään kaikkea työtä, koska työ itsessään kuuluu mielestäni velvollisuuksiin. Mieluiten kyllä olisin mahdollisimman omavarainen kaiken suhteen, mutta rahaa tarvitaan kuitenkin, joten töitä on tehtävä ja kaikilla aloilla ei arvosteta ahkeruutta työnhaussa, vaan niitä papereita, joilla teoriassa osaat asioita.