Tekisikö aamulla mieli vain kääntää kylkeä? Mihin asti nukutte?
Kommentit (14)
On kyllä tehnyt koko viikon, siinä mielessä pitkä loma teki hallaa. Joka ilta toistuu: menen nukkumaan klo 22 enkä saa unta tuntiin, pariin. Kello soi viideltä, väsyttää ihan älyttömästi. Työpäivän jälkeen lenkille, kotipuuhat jne., sitten palelee, divaaniin huovan alle lämmittelemään, johon väistämättä nukahdan 1-2 tunniksi - ja taas toistuu illan kierre. Nyt onneksi oli lyhyt työpäivä ja huomenna nukun niin pitkään kuin sielu sietää! Jos se sillä taas korjaantuisi pikkuhiljaa, nyt on koko viikolta univelkaa, kun ne aamun tärkeät tunnit jää kesken.
Nousen joka aamu noin klo 6:40 (ilman herätyskelloa), vaikka välillä tuntuu siltä, että tekisi mieli jäädä sänkyyn. Nukkumaan menen kymmeneltä.
Menin nukkumaan klo 22, nukahdin luultavasti heti. Kello soi 6.20, heräsin kuin kuolleista, en tiennyt mikä paikka, mikä päivä, ja olokin kuin elävällä kuolleella. Silmiä kivistää, ei pysy auki. Miksen voi kömpiä talvipesään?
Menen sänkyyn n.klo 23, luen, nukahdan ehkä puoleen yöhön mennessä. Herään n.klo 6. En ole varmaan eläissäni nukkunut yli 8 tuntia, olen ihan virkeä kuuden tunnin unien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Menin nukkumaan klo 22, nukahdin luultavasti heti. Kello soi 6.20, heräsin kuin kuolleista, en tiennyt mikä paikka, mikä päivä, ja olokin kuin elävällä kuolleella. Silmiä kivistää, ei pysy auki. Miksen voi kömpiä talvipesään?
No sinähän olet vapaalla, joten nuku.
Olisi ihanaa voida nukkua vaikka miten pitkään joka päivä, vaikka kahteentoista (nyt kaamoksen aikana siis, kun sataa). Sitten aloittelisi töitä ja tekisi niin kauan kuin irtoaa. Se olisi hienoa elämää.
Jos on mahdollista nukkua pitkään, nukun n. 12 tuntia. Se tuntuu olevan minulle luontainen rytmi ja ollut jo lapsesta asti. Mummoni aina ihmetteli miten voi nukkua niin paljon. 12 tunnin yöunien vastapainoksi valveillaoloa tulee luonnostaan n. 16-20 tuntia eli ei mitenkään sovi normaaliin 24 tunnin vuorokauteen. Senpä takia en eläkään biologisen kelloni mukaan, vaan nukun aina 8 tuntia ja herään kellolla yleensä lomallakin (tai oikeastaan herätysvalolla - suosittelen). Muutenkin olen nukkumisen suhteen tarkka. Korvatulpat ja pimennysverhot ovat välttämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä tehnyt koko viikon, siinä mielessä pitkä loma teki hallaa. Joka ilta toistuu: menen nukkumaan klo 22 enkä saa unta tuntiin, pariin. Kello soi viideltä, väsyttää ihan älyttömästi. Työpäivän jälkeen lenkille, kotipuuhat jne., sitten palelee, divaaniin huovan alle lämmittelemään, johon väistämättä nukahdan 1-2 tunniksi - ja taas toistuu illan kierre. Nyt onneksi oli lyhyt työpäivä ja huomenna nukun niin pitkään kuin sielu sietää! Jos se sillä taas korjaantuisi pikkuhiljaa, nyt on koko viikolta univelkaa, kun ne aamun tärkeät tunnit jää kesken.
Nukahtamisalttius menee sykleissä. Itse en millään tottunut normaalin yhteiskunnan rytmiin, vaan juuri siinä kymmenen maissa on virkeä hetki. Piti valita menenkö nukkumaan vasta joskus puolen yön jälkeen vai sitten aikaisemmin. Valitsin mennä aikaisemmin koska aamulla on pakko herätä ja niinpä menen nykyään nukkumaan ennen yhdeksää. Normaalisti minulle tulee sellainen väsymysvaihe n. 19:00 alkaen ja heti kun alkaa väsyttää, alan valmistautua unille. Jos tämän nukahtamissyklin missaa, niin sitä seuraa se virkeä vaihe ja seuraavan kerran saa unta vasta alkuyöstä.
Tekisi kyllä mutta kun olen juonut kahvin siinä puoli kuudelta niin alkaa taas sujumaan.
Menen 23.00 nukkumaan ja herään 9-10 aikoihin. Nousen sängystä kun tulee nälkä 12 maissa.
En edes pystyisi nukkumaan paljon kahdeksaa pitempään. Olen aina ollut aamunvirkku. Vaikka valvoisin myöhempään, herään automaattisesti seitsemän maissa. Normaali arkirytmi on unta n. 23.30-6.30.
Nukun nykyisin hyvin ainoastaan jos olen ottanut alkoholia. Muuten on ihme pyörimistä ja heräilyä. Kunnon känni niin kyllä nukuttaa.
Menen nukkumaan noin yhden aikaan yöllä, +- tunti. Herään yleensä 8-10-välillä ja jos tekee mieli, niin käännän kylkeä.
Ei todellakaan tee, klo 6.00 ylös joka päivä.