Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jonka mukaan "paskaduunejakin" pitää olla valmis tekemään...

Koulunpenkinkuluttaja
05.01.2018 |

...kerrotko minulle, miksi ihmisiä sitten patistetaan kouluttautumaan?

Opiskelupaikoista iso osa varataan ensikertalaisille, jotta kaikki saisivat jonkin alan koulutuksen. Miksi, jos oman alan töitä ei kuitenkaan saa vaatia? Itsellä viides vuosi yliopistossa ja valmistuessani ensi jouluna pätevyys toimia useissa koulutus- ja kasvatusalan tehtävissä. Oma tulevaisuuden työllisyystilanne näyttää ihan valoisalta, mutta en ymmärrä tätä ajatusta, että miksi pitkän kouluttautumisen jälkeen ei saisi yrittää etsiä oman alan töitä?

Toki ymmärrän sen toisen näkökulman, että et voi vaatia palmunsiementutkijan paikkaa asuessasi Utsjoella, mutta eikö tämä ole enemmänkin sitten opiskelupaikkojen jakautumisen ongelma? Enemmän opiskelijoita hyödyllisille aloille tai entistä joustavammat uudelleenkoulutusmahdollisuudet.

Pahoittelut pitkästä viestistä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuneista puhuva ansaitsisi turpaan. Kaikki työ mistä maksetaan on hyvää ja arvokasta.

Eli vapaaehtoistyö ei ole? Kiitos tästä.

Vierailija
22/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva kun puhutaan paskaduuneista ja hanttihommista, juuri niillä olen itseni elättänyt jo kohta 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelen niitä kommentteja, joissa sanotaan, että pitää aloittaa pohjalta ja siitä sitten kivuta pikku hiljaa ylöspäin. Minä olen nyt 10 vuotta ollut kaupan kassalla amk-papereilla enkä tiedä, miten tästä pitäisi muka päästä ylöspäin. Ja olen siis tänäkin aikana hankkinut lisäkoulutusta kanditutkinnon verran, mutta jumissa on urakehitys. 

Pelkkä koulutus ei takaa yhtään työpaikkaa, toki ehkäpä parantaa mahdollisuuksia saada töitä alalta, jota on opiskellut.

Niin? Luitko ollenkaan kommenttiani? Minä kysyin, miten kaupan kassalta pääsee ylöspäin. On se nyt kumma, että ensin sanotaan, että pitää olla koulutus. Sitten kun sinulla on koulutus, sanotaan, että pitää aloittaa pohjalta. Sitten kun aloitat pohjalta, sanotaan, että eihän silläkään mitään parempia töitä saa. Mitä ihmettä tässä pitää sitten tehdä? 

Vierailija
24/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On henkisesti raskasta tehdä työtä jota vihaa!

Juuri näin! Kaikki ne, jotka patistavat työttömiä kollektiivisesti puhelinmyyntihommiin, ovat ilmeisesti niin kovan psyyken omaavia, että heiltä itseltään luonnistuisi työ kuin työ. Tunnen omat kykyni ja rajani, ja on tiettyjä hommia, joissa aivan varmasti sairastuisin ennen pitkää henkisesti. Ja sekö sitten olisi hieno juttu?

Vierailija
25/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneen ei kannata ottaa koulutusta vastaamatonta työtä, varsinkaan hanttihommia, tai ainakaan ei kannata laittaa sitä cv:hen. Ammattitaitosuoja on liian lyhyt, mutta parempi ottaa se karenssi kuin heittää koko työura menemään.

Vierailija
26/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri aloittaa pohjalta?

Terveyskeskuksesta

Vierailija
27/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, että 'paskaduunilla' yleensä tarkoitetaan työtä, joka on matalasti palkattua hommaa, usein huonoin työehdoin (pienet tuntisopimukset, nollasopimukset) yhdistettynä joko yksitoikkoiseen, stressaavaan työhön, jossa ei ole mahdollisuus vaikuttaa omaan työnkuvaan, työyhteisö voi olla myös hierarkkinen. Eihän työ toki mitään läpeensä paskaa ole ja kyllä R-kioskin myyjäkin voi viihtyä työssään ja tykätä asiakaspalvelusta.

Mutta tietysti tilanteessa, jossa et edes viihdy ko. työssä niin olosuhteet varmasti kurjistavat omaa tunnetta asiasta vielä entisestään.

Vierailija
28/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuneista puhuva ansaitsisi turpaan. Kaikki työ mistä maksetaan on hyvää ja arvokasta.

Paskaduuneista puhuu yleensä elämäntapatyöttömät joiden ei ole tarkoituskaan hakea töitä. Juuri sen roskasakin takia rehelliset työttömätkin joutuvat kärsimään.

Paskaduuni on mun mielestä työtä jonka palkka on niin huono että joutuu ottamaan jotain tukea vielä päälle. Mun mielestä just se on työnteon idea ettei joudu ottamaan mitään tukia vaan pärjää täysin omilla tienesteillään.

Vierailija
29/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri aloittaa pohjalta?

Lääkäri aloittaa pohjalta tekemällä jotain muuta. Vaikka apuhoitajan tai välinehuoltajan töitä. Tosin lääkäreillä ei taida juuri työllisyyshuolia olla.

i

Lääkäreidenkin työt vähenevä tai ainakin muuttuvat lähitulevaisuudessa. Hesarissa oli artikkeli siitä, miten leikkauksetkin tehdään roboteilla tulevaiduudessa (tai nytkin on jo tehty).

Siinä sanottiin, että jatkossa lääkärin rooli on olla valmentaja.

Vierailija
30/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se paskaduuni taisi olla joku vihreiden elämäntapatyöttömien keksimä ilmaus. Se pitäisi kyllä poistaa, on hirveää arvostella  tarpeellista työtä ja  sen tekijöitä paskaksi. On siinä ylimielisyys huipussaan. Halutaan sitten kuitenkin elää näidenkin heidä mielestään paskaduunareiden verorahoilla pakuria juoden ja parantaen maailmaa.

Tuo vanha hanttihomma on ehkä vähän parempi, mutta senkin merkitys on vähän sellainen työn vähäarvoistaminen sen takia, että se on ehkä tilapäiseksi ajateltu ja kun ei muuta saa.

Ja kyllä, laittaisin hanttihommat CV;hen, se osoittaa, että ihminen ei pelkää työtä.

Vierailija
31/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuneista puhuu yleensä elämäntapatyöttömät joiden ei ole tarkoituskaan hakea töitä. Juuri sen roskasakin takia rehelliset työttömätkin joutuvat kärsimään.

Paskaduuni on mun mielestä työtä jonka palkka on niin huono että joutuu ottamaan jotain tukea vielä päälle. Mun mielestä just se on työnteon idea ettei joudu ottamaan mitään tukia vaan pärjää täysin omilla tienesteillään.

Niinpä! Esim luuletteko helsingissä tai muualla pk seudulla asuvan kovin hyvin ilman tukia pärjäävän esim jos verojen jälkeen jää 1200€ kun vuokrat pikku-yksiöstäkin ovat usein vähintään sen 800€? Ei se ole mukavaa kun pelkän vuokran jälkeen jää suunnilleen saman verran kuin ttt-asiakkkaalla. Kyllä semmoinen vituttaisi ainakin itseäni.. :/

Vierailija
32/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen erään maisterin joka on sisältä täyttä paskaa. Siinä teille paskan teoriaa.

Vierailija
33/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko yliopisto-opiskelijat oikeasti automaattisesti pääsevänsä oman alansa töihin ja nimittävät toisia aloja paskaduuneiksi? Vai?

Kyllä tekin joudutte niitä paskaduuneja tekemään jos ette pääse oman alan töihin. Rasittaako?

Vierailija
34/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa ihan oikeasti täältä lukea mitä ihmeellisempiä kirjoituksia. Jos tunnen joitain kaupan alan työntekijöitä niin onko se kaikki nyt sitten jotain paskaduunia? Really???

Vierailija
35/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te työttömät olette yksinkertaisesti tyhmiä. Etsitte joka asiasta ongelmia ja ainahan niitä löytyy. Valivali ja seliseli ja jokaiseen lillukanvarteen tartutaan. Teette paljon töitä valittamisen eteen, mutta oikeat työt ei kiinnosta. Fiksut tekevät paraikaa jotain muuta, kuin valittaa.

Ai vastaat tähän? Ajattelitko taas VALITTAA?

Vierailija
36/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko yliopisto-opiskelijat oikeasti automaattisesti pääsevänsä oman alansa töihin ja nimittävät toisia aloja paskaduuneiksi? Vai?

Kyllä tekin joudutte niitä paskaduuneja tekemään jos ette pääse oman alan töihin. Rasittaako?

En minäkään ole päässyt oman alani töihin mutta en ole tehnyt ns paskaduunia mikä tarkoittaa sitä että palkkani on riittänyt hyvin kustantamaan asumisen ja elämisen ilman että pitäisi hakea esim asumistukea ja olen saanut säästettyä edes 20€kk.

Vierailija
37/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet on kuitenkin esim. Kaupan alalla useita vuosia. Onko se kaikki jotain paskaduunia? En käsitä.

Vierailija
38/41 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet on kuitenkin esim. Kaupan alalla useita vuosia. Onko se kaikki jotain paskaduunia? En käsitä.

Jollkin toiselle se paskaduuni voi olla unelmaduuni ja päinvastoin.

Vierailija
39/41 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paskaduunia"-sanaa en käyttänyt minä, kiitos. "Hanttihommia" oli kyllä minun käyttämäni. Jos koit sen loukkaavaksi, anteeksi - ei ollut tarkoituksena loukata.

En koe henkilökohtaisesti loukkaavaksi. Ihmettelen vain tätä asennetta, että jos työ ei vastaa omaa koulutusta, se on paskaduunia tai hanttihommaa.

10

Hanttihomma-termi on miljoona kertaa parempi kuin paskaduuni. Hanttihommaan ei välttämättä tarvitse ihmeempää koulutusta, vaan siitä selviää perehdytyksellä. Paskaduuni taas kuulostaa pelkästään ylimieliseltä.

Vierailija
40/41 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paskaduunia"-sanaa en käyttänyt minä, kiitos. "Hanttihommia" oli kyllä minun käyttämäni. Jos koit sen loukkaavaksi, anteeksi - ei ollut tarkoituksena loukata.

En koe henkilökohtaisesti loukkaavaksi. Ihmettelen vain tätä asennetta, että jos työ ei vastaa omaa koulutusta, se on paskaduunia tai hanttihommaa.

10

Hanttihomma-termi on miljoona kertaa parempi kuin paskaduuni. Hanttihommaan ei välttämättä tarvitse ihmeempää koulutusta, vaan siitä selviää perehdytyksellä. Paskaduuni taas kuulostaa pelkästään ylimieliseltä.

Voi, osaisitpa lukea kaikki kommentit kunnolla... "Paskaduuni on mun mielestä työtä jonka palkka on niin huono että joutuu ottamaan jotain tukea vielä päälle. Mun mielestä just se on työnteon idea ettei joudu ottamaan mitään tukia vaan pärjää täysin omilla tienesteillään" jos tässä on jotain ylimielistä, et tiedä edes mitä ylimielinen tarkoittaa. T 28.