Oliko teillä muilla yläasteella oppilaat "töissä" koulun keittiössä?
Eli tuli tässä mieleen, kun omista yläasteajoista on jo vuosia, että onko (ollut) yleinenkin käytäntö, että oppilaat vuorollaan joutuvat koulun keittiöön "töihin" koulupäivän ajaksi? Meillä pyöri rotaatio oppilaista ja jokainen vuorollaan teki töitä tiskissä. "Palkaksi" sai naamakertoimen mukaan joko eskimopuikon tai jättiksen tai jotakin siltä väliltä. Tuli vaan mieleen, että oliko tällainen ihan normaalia muissakin kouluissa 2000-luvulla? Itse muistan missanneeni esim. fysiikan ja matematiikan tunteja tämän takia ja se harmitti, kun nuo aineet tuottivat muutenkin vaikeuksia. Ja siis tuo tiskivuoro osui ehkä 2 kertaa vuodessa kohdalle.
Kommentit (62)
Mites pakollinen hygieniapassi ja salmonellakoe? Koulun keittiö ei ole eri vapaudella laista rehtori päätökselläkään.
En ole koskaan ennen kuullutkaan, ja olen sentään ollut aika paljon kouluissa. En tosin Varsinais-Suomessa, enkä ole kuullut keneltäkään siellä asuvalta tutulta tällaista. Minun tietääkseni useimmat vanhemmat olisivat puuttuneet lapsityövoiman käyttöön, jos kyse oli jostakin muusta kuin yleisestä tet-harjoittelusta. Keittiöhommiin on pitkään tarvittu hygieniapassi ennen kuin on päässyt edes tiskaamaan.
Ruokajärjestäjiä olen tavannut, mutta he vain hakivat ruuat ja siivosivat luokan.