Miten saada töitä ilman mitään työkokemusta?
olen 27 vuotias, enkä päivääkään ole töissä ollut. Minulla on pelkästään amiksen datanomin paperit ja ammattikorkeakoulu ja yliopisto ovat jääneet kesken. En ole koskaan saanut mitään töitä yksinomaan työkokemuksen puutteen takia. Tänäänkin minut naurettiin vuokratyöfirmasta pihalle työkokemuksen puutteen takia. Omaan firmaan minulla ei riitä tietotaito eikä rahat, mutta en haluaisi loppuelämäänikään elää työttömänä? Miten voisin saada töitä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-palvelujen kautta voisit päästä työkokeiluun. Sillä tavalla voit saada työkokemusta ja cv:n täytettä. Itsekin olen menossa työkokeiluun. Olen ollut kyllä palkkatyössäkin, mutta on vain 2 lyhyttä, määräaikaista työsuhdetta takana, olen 28 ja suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Vapaaehtoistyötä olen tehnyt paljonkin. Oma kokemukseni OMA-valmentajan tapaamisesta oli erittäin hyvä ja hedelmällinen, hän teki oikein asiakaslähtöistä työtä ja kuunteli omia ajatuksiani ja suunnitelmani. Voit päästä aikuiskoulutuskeskukseen ilmaiseksi suorittamaan työllistymistä edistäviä kursseja (itse aion suorittaa hygienipassin), jos on tarvetta. CV:n tekemiseen ja haastatteluun valmistautumiseenkin on apua tarjolla. Leuka pystyyn, kyllä se työura sinullekin aukeaa!
"Voinko mennä työkokeiluun omalle alalleni saadakseni työkokemusta?
Työkokeilua ei käytetä työkokemuksen hankkimiseksi. Työkokeilun perusteena on oltava
ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selvittäminen tai työmarkkinoille paluun tukeminen
esimerkiksi pitkittyneen työttömyyden jälkeen."
http://toimistot.te-palvelut.fi/documents/244949/493345/Kysytyt+kysymyk…
No tässä tapauksessa todellakin on kyse työmarkkinoille pelaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, mutta olen jo 30v. En olis ikinä uskonut että elämäni menisi näin :( sairastuin pahaan masennukseen 23 vuotiaana ja koulut jäi kesken. Nyt on juna jo menyt ja työelämään pääseminen 7 v jälkeen varmasti mahdoton tehtävä. Tervetuloa ikuinen köyhyys ja yhteiskunnasta syrjäytynyt elämä. Kohtuuton nyk työelämä. Heikot pois alta!
No mitenköhän se on yhteiskunnan ja työelämän vika, jos sä olet jättänyt opiskelusi kesken? Mitä sä olet seitsemän vuotta tehnyt muuta kuin maannut sohvalla? Onko vaikea uskoa, että tuollainen kouluja käymätön ja mitään osaamaton on hieman vaikea työllistettävä? Jotkut ei pärjää ja sillä siisti. Sinä olet yksi heistä. Saat minimitoimeentulon ja silläpä sitten elät. Ei siinä sen kummempaa.
Näin juuri. Ei ole yhteiskunnan vika, jos joku on heikko ja saamaton.
Sohvalla eivät nämäkään ihmiset onneksi pääse tulevaisuudessa makoilemaan. Aktivointi koskee heitäkin ja se on hyvä asia. Ei aktivointi heitä ikinä työlllistä, mutta oppivatpahan edes vähän miten normaali kansalainen tässä maassa elää.
Miten AP:lla menee nyt? Itsellä vähän samantapainen tilanne, tosin mulla on 2tutkintoa joissa en kuitenkaan pärjää tosi pahan adhd:n sekä hahmotusvaikeuksien takia. Myös yo paperit taskussa mutta niissä ei kehumista kun meni rimaahipoen läpi samalla kun tappelin masennuksen kanssa. Nyt ikää 30v ja vähän reilu muutama kuukausi työkokemusta. On suosittelijoita ja reilu vuosi työharjoittelukokemusta alalta, joissa ei mun hermo tai kyvyt kestä. Mä tein itse vuodenvaihteessa niin että karsin pois kaikki ne hommat joissa en ainakaan pärjää- hyväksyn oikein hyvin sen että musta ei tule insinööriä eikä kirurgia. Sitten sen jälkeen funtsii että millasessa työympäristössä viihtyy, haluatko tehdä esim. tietokoneella hommia toimistossa, ootko myyntihenkinen ja miten sosiaalinen. Mulla karsiutui noi pois myös, tykkään jeesata kyllä muita mutta palan loppuun nopeasti ja mun pinna ei ole pisimmästä päästä plus olen vetäytyvä luonne. MUTTA päätin että kokeilen lähteä opiskelemaan jotain ulko/kunnostushommia, esim. kiinteistönhuolto, maalari, puutarhuri. Tässä vaiheessa moni sanoo että pska palkka ym muuta, mutta kuten tuolla ylhäällä todettiin niin jostain pitää lähteä. Lisäksi noihin edellämainittuihin ammatteihin saa kunnan työpajoilta valmennusta ja samalla työmarkkinatukea. Varmasti joku sanoo nyt että orjatyötä mutta mä itse koen saavani ainakin hyvän startin mahdolliselle opiskelulle ja pintakosketuksen alaan- voin ainakin koulutushaussa sanoa että olen jo vähän tehnyt samantapasia hommia. Varmasti hirvittää että saako enää tässä iässä töitä, mulla ihan sama homma. Jos kuitenkin löytyy homma jossa pärjää ja jota tykkää tehdä niin luulisi jotain kautta pestin irtoavan, vaikka sitten aloittaa ihan pohjalta ja sitten ylöspäin
Tytär päässyt siivoamaan moneen paikkaan, kahvilaan olisi päässyt, nyt on marketissa osastolla.
Luin lähihoitajaksi ja sen jälkeen minua on revitty töihin. Ketään ei kiinnosta se että olin 15 vuotta työttömänä sitä ennen.
Ei saa. Kilpailu on niin kovaa, että juna meni jo.
Eipä muuta kuin hyvällä omallatunnolla työttömien joukkoon loppuiäksi.
Asiatonta käytöstä vuokratyöfirmalta.
Ehkä vaan mennä sillä asenteella, et oot mahdollisesti nopee oppimaan ja hyvä siinä mitä teet (kun saa hyvän perehdytyksen) ja että olet motivoitunu saamaan töitä.
Pyytää antaa mahdollisuus koeajalle, mitä voivat siinä menettää.
On myös ihmisiä, joilla on paljon ollu työsuhteita, mutta eivät ole olleet välttämättä hyviä työssään. Työsuhteet ei siis välttämättä kerro yhtään mitään osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Luin lähihoitajaksi ja sen jälkeen minua on revitty töihin. Ketään ei kiinnosta se että olin 15 vuotta työttömänä sitä ennen.
Onneksi olkoon tutkinnosta! Ja respect, vaatii tosi paljon sovittelukykyä ja hyvää fiilisten kanavointia että sitä hommaa kykenee ja jaksaa tehdä. On kyllä palkitsevinta hommaa ikinä jos vaan osaa pitää itestään huolta myös, koitin itse tutustumiskurssia tolle alalle ja totesin tosi hyvästä opiskeluporukasta ja kannustavista opeista huolimatta että ei ole vielä oma juttu. Mutta upeaa että sä oot kuitenkin päättänyt tehdä tuota hommaa ja onnea vielä!
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miten pääsee yliopistoon ilman yo-tutkintoa?
Toisen asteen tutkinnolla, niitä on lukuisia muitakin kuin vain "ylioppilas" 🙄
Millä vuosituhannella oikein elät.
Et kuulosta henkisesti kovin älykkäälle ihmiselle vaan melko yksinkertaiselle ja mustavalkoiselle.