Miten saada töitä ilman mitään työkokemusta?
olen 27 vuotias, enkä päivääkään ole töissä ollut. Minulla on pelkästään amiksen datanomin paperit ja ammattikorkeakoulu ja yliopisto ovat jääneet kesken. En ole koskaan saanut mitään töitä yksinomaan työkokemuksen puutteen takia. Tänäänkin minut naurettiin vuokratyöfirmasta pihalle työkokemuksen puutteen takia. Omaan firmaan minulla ei riitä tietotaito eikä rahat, mutta en haluaisi loppuelämäänikään elää työttömänä? Miten voisin saada töitä?
Kommentit (53)
Uskon että jotain kyllä löytyisi tai sitten mikset hakisi töitä ulkomailta?
Menin työharjoitteluun mieheni firmaan kerryttämään työkokemusta Kelan piikkiin.
Paras valehdella. Minulla on pitkä työkokemus muutamasta Euroopan maasta, firmoista, joita ei enää ole. Uudelleenkouluttautumassa toki olen, sillä ennen pitkää paljastuisin, mutta tässäkin tilanteessa harjoittelupaikkojakaan ei saa ihan nollapohjalta.
Haet töihin mitättömällä liksalla johonkin pieneen muutaman ihmisen firmaan tekemään jotain simppeliä alasi perushommaa, lähitukea tms. Siitä vuosien varrella kehität itseäsi, ja pääset uran alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta miten pääsee yliopistoon ilman yo-tutkintoa?
Toisen asteen tutkinto riittää.
(1) Katso alan työpaikkailmoituksista, mitä taitoja vaaditaan. Opettele ne.
(2) Tee näyte osaamisestasi. Koodaa vaikka simppeli mutta nätti ja muuten laadukas mobiilisovellus.
(3) Soita firmoihin, että Anni täällä moi. Olen opetellut kaikki teidän tarvitsemat hommat ja tässä todisteena linkki fantastiseen appiin. Jutellaanko työmahdollisuuksista.
(4) Valmistaudu juttelusessioon. Tutustu firmaan (mielellään henkilökohtaisesti, jos vain löydät jonkun nykyisen tai entisen työntekijän), opettele toimiala ja kilpailijat, mieti oma tarinasi, mieti vastaukset kaikkiin yleisiin kysymyksiin, kertaile koodausta jos sellaista testiä on odotettavissa.
(5) Aloita työt. Jos ei ensimmäisessä, niin viimeistään viidennessä firmassa.
Jos meidän yhtiöön (tekninen suunnittelu) joku tulisi tuollaisella asenteella ja valmistautumisella, niin työpaikka olisi tarjolla. Moisia helmiä on yhtä vähän kuin oikeita helmiä meressä, joten niitä ei päästetä karkuun.
Vierailija kirjoitti:
(2) Tee näyte osaamisestasi. Koodaa vaikka simppeli mutta nätti ja muuten laadukas mobiilisovellus.
(3) Soita firmoihin, että Anni täällä moi. Olen opetellut kaikki teidän tarvitsemat hommat ja tässä todisteena linkki fantastiseen appiin. Jutellaanko työmahdollisuuksista.
(4) Valmistaudu juttelusessioon. Tutustu firmaan (mielellään henkilökohtaisesti, jos vain löydät jonkun nykyisen tai entisen työntekijän), opettele toimiala ja kilpailijat, mieti oma tarinasi, mieti vastaukset kaikkiin yleisiin kysymyksiin, kertaile koodausta jos sellaista testiä on odotettavissa.
Jos meidän yhtiöön (tekninen suunnittelu) joku tulisi tuollaisella asenteella ja valmistautumisella, niin työpaikka olisi tarjolla. Moisia helmiä on yhtä vähän kuin oikeita helmiä meressä, joten niitä ei päästetä karkuun.
Jep, "opiskele ohjelmointia viisi vuotta, koodaa sitten mobiilisovellus"...
Sama täällä, mutta olen jo 30v. En olis ikinä uskonut että elämäni menisi näin :( sairastuin pahaan masennukseen 23 vuotiaana ja koulut jäi kesken. Nyt on juna jo menyt ja työelämään pääseminen 7 v jälkeen varmasti mahdoton tehtävä. Tervetuloa ikuinen köyhyys ja yhteiskunnasta syrjäytynyt elämä. Kohtuuton nyk työelämä. Heikot pois alta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisen sovelluksen tekeminen vaadi millään noin pitkää opiskelua.
Suhteilla ennen pääsi töihin. Tulevaisuudessa ilmeisesti aktivointitoimilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä asenne! Mikään ei ole mahdollista, mitään ei viitsitä.
Minä koodasin ensimmäisen pikkupelini 7-vuotiaana Basicilla, enkä ole kyvyiltäni keskivertoa kummempi. Eiköhän datanomi ja amkissa sekä yliopistossa opiskellut vapaaherran elämää viettävä tyyppikin johonkin pysty.
Jos ei, niin miksi kukaan ottaisi hänet töihin? Tuskin hän sielläkään mitään oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisen sovelluksen tekeminen vaadi millään noin pitkää opiskelua.
Jos aikuispuolella opiskelee, niin ei tuossa ajassa opi "hello world" ohjelmaa vaativampaa sovellusta tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi olevansa valmistunut datanomi. Jos ei valmistunut datanomi pysty jollain perus-frameworkilla tuottamaan demokelpoista mobiilisovellusta niin mitä helvettiä se siellä koulussa on oikein tehnyt? Kaivanut persettään?
AP: ongelmasi ei ole työkokemuksen puute, vaan kyvyttömyytesi viedä mitään loppuun ja yleinen saamattomuutesi joka ilmenee kesken jääneistä kouluista ja jopa kesätyö/harjoittelupaikkojen puutteesta.
Poista CV:stä maininnat muista koulutuksista ja sano vaikka interreilanneesi ja tehneesi sekatöitä sen ajan.
Te-palvelujen kautta voisit päästä työkokeiluun. Sillä tavalla voit saada työkokemusta ja cv:n täytettä. Itsekin olen menossa työkokeiluun. Olen ollut kyllä palkkatyössäkin, mutta on vain 2 lyhyttä, määräaikaista työsuhdetta takana, olen 28 ja suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Vapaaehtoistyötä olen tehnyt paljonkin. Oma kokemukseni OMA-valmentajan tapaamisesta oli erittäin hyvä ja hedelmällinen, hän teki oikein asiakaslähtöistä työtä ja kuunteli omia ajatuksiani ja suunnitelmani. Voit päästä aikuiskoulutuskeskukseen ilmaiseksi suorittamaan työllistymistä edistäviä kursseja (itse aion suorittaa hygienipassin), jos on tarvetta. CV:n tekemiseen ja haastatteluun valmistautumiseenkin on apua tarjolla. Leuka pystyyn, kyllä se työura sinullekin aukeaa!
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla ennen pääsi töihin. Tulevaisuudessa ilmeisesti aktivointitoimilla
En jotenkin ymmärrä tätä valitusta "suhteilla töihin".
Eikö kaikilla meillä ole suhteita johonkin suuntaan? Naapureita, tuttuja, entisiä koulukavereita, kavereiden kavereita, kavereiden vanhempia, harrastuskavereita jne., jotka ovat jossain töissä.
Mun poika on saanut kaksi viimeistä työpaikkaansa kaverin kautta. Monille työpaikoille oikeasti tarvitaan henkilökuntaa muttei ne paikat ole missään mollissa kun sieltä kautta tulee satoja hakemuksia tyypeiltä, jotka ei oikeasti edes halua töihin. Kaveri kun kertoo töissä, että mulla on yksi hyvä (työntekijä) kaveri, joka olisi töitä vailla niin pomo on sanonut, että pyydä käymään ja molemmilla kerroilla poika on saanut duunin (ilman juuri tuon alan koulutusta). Ekasta paikasta lähti kun siinä oli niin paljon vkl töitä, sai sitten toisen kaverin kautta 8-16 ma-pe homman.
Vai eikö kukaan teidän tutuistakaan ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Te-palvelujen kautta voisit päästä työkokeiluun. Sillä tavalla voit saada työkokemusta ja cv:n täytettä. Itsekin olen menossa työkokeiluun. Olen ollut kyllä palkkatyössäkin, mutta on vain 2 lyhyttä, määräaikaista työsuhdetta takana, olen 28 ja suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Vapaaehtoistyötä olen tehnyt paljonkin. Oma kokemukseni OMA-valmentajan tapaamisesta oli erittäin hyvä ja hedelmällinen, hän teki oikein asiakaslähtöistä työtä ja kuunteli omia ajatuksiani ja suunnitelmani. Voit päästä aikuiskoulutuskeskukseen ilmaiseksi suorittamaan työllistymistä edistäviä kursseja (itse aion suorittaa hygienipassin), jos on tarvetta. CV:n tekemiseen ja haastatteluun valmistautumiseenkin on apua tarjolla. Leuka pystyyn, kyllä se työura sinullekin aukeaa!
"Voinko mennä työkokeiluun omalle alalleni saadakseni työkokemusta?
Työkokeilua ei käytetä työkokemuksen hankkimiseksi. Työkokeilun perusteena on oltava
ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selvittäminen tai työmarkkinoille paluun tukeminen
esimerkiksi pitkittyneen työttömyyden jälkeen."
http://toimistot.te-palvelut.fi/documents/244949/493345/Kysytyt+kysymyk…
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, mutta olen jo 30v. En olis ikinä uskonut että elämäni menisi näin :( sairastuin pahaan masennukseen 23 vuotiaana ja koulut jäi kesken. Nyt on juna jo menyt ja työelämään pääseminen 7 v jälkeen varmasti mahdoton tehtävä. Tervetuloa ikuinen köyhyys ja yhteiskunnasta syrjäytynyt elämä. Kohtuuton nyk työelämä. Heikot pois alta!
No mitenköhän se on yhteiskunnan ja työelämän vika, jos sä olet jättänyt opiskelusi kesken? Mitä sä olet seitsemän vuotta tehnyt muuta kuin maannut sohvalla? Onko vaikea uskoa, että tuollainen kouluja käymätön ja mitään osaamaton on hieman vaikea työllistettävä? Jotkut ei pärjää ja sillä siisti. Sinä olet yksi heistä. Saat minimitoimeentulon ja silläpä sitten elät. Ei siinä sen kummempaa.
Aivan että kun ihminen sairastuu niin hän on luuseri. Kuulostat karsealta tyypiltä, en haluaisi tutustua. Hyh
Vierailija kirjoitti:
Aivan että kun ihminen sairastuu niin hän on luuseri. Kuulostat karsealta tyypiltä, en haluaisi tutustua. Hyh
Koulun keskeyttäminen on ihan oma valinta. Olisi ottanut itseään niskasta kiinni ja pakottanut itsensä sinne kouluun.
Mol.fi sivuston avoimiin työpaikkoihin ei ainakaan kannata hakea. Hakijoita voi olla pahimmassa tapauksessa monta sataa. Eli kyseessä on "lottoarvonta", kuka siihen paikkaan valitaan.
Jos hakee ns. piilotyöpaikkoja, muita hakijoita ei välttämättä ole ollenkaan. Rohkeasti vaan lähettämään hakemuksia. Kyllä se lopulta osuu kohdalle kun sinnikkäästi yrittää :) Niin se minullekin lopulta irtosi.