Kolmas lapsi tulossa vahingossa - miten selvitä?
Se tavallinen tarina:
Saimme kaksi lasta lyhyellä ikäerolla ja lapsiluku oli aivan varmasti täynnä kahden jälkeen. Lapset ovat nyt 6- ja 7-vuotiaat, itse olen 31 ja mies 35. Olen juuri päässyt kunnolla työelämään ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Lapset ovat koko ajan itsenäisempiä ja perheen taloustilanne on hyvä. Koti ja auto ovat juuri sopivia perheellemme. Koska olen viettänyt huomattavan osan aikuisuudestani pienten lasten äidin roolissa, töille omistautuminen ja lisääntynyt vapaus ovat tuntuneet mahtavalta. Parisuhde ja seksielämä voivat hienosti pikkulapsivuosien jälkeen, olen tiputtanut raskauskilot ja kroppa on paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen.
Ehkäisynä meillä on ollut hormonikierukka, jonka pitäisi olla yhtä varma kuin sterilisaation. Mies on lisäksi jonossa vasektomiaan, koska kierukka on ollut minulla jo yli kolme vuotta ja sen teho loppuu jossain vaiheessa.
Ja enköhän tehnyt uuden vuoden kunniaksi positiivisen raskaustestin. Olo oli ollut pari viikkoa aika kummallinen, mutta pistin sen vaan flunssan piikkiin. Kun hajut alkoivat ottaa nenään normaalia herkemmin, päätin tehdä testin ihan kaiken varalta. Ja olen raskaana. En tiedä vielä, kuinka pitkällä - asia selvinnee neuvolassa, jonne pääsen pian koska kierukka on edelleen paikallaan. Tyhjennysvuoto on hormonikierukan kanssa tullut harvakseltaan, joten siitä ei voi päätellä mitään.
Mies on aika järkyttynyt tilanteesta mutta on jättänyt päätöksen tulevaisuudesta minulle. Ei siis painosta keskeytykseen eikä jatkamaan raskautta vaan lähinnä sadattelee huonoa tuuria - ja ehkä salaa ylpeilee "superspermallaan", jota ei kierukkakaan pysäytä. Keskeytystä olen miettinyt koska en haluaisi aloittaa kaikkea alusta taas ja vetää nykyistä elämää vessanpöntöstä alas. Kuitenkin äitinä minun on mahdotonta ajatella alkanutta raskautta tunteettomasti, kun on jo kaksi positiivista raskaustestiä kasvattanut ihaniksi ihmistaimiksi.
Selvitäänkö me tästä? Kokemuksia, rohkaisun sanoja..?
Kommentit (41)
No kun sinulla jo kaksi lasta on ennestään, tiedät, ettei se lapsi mikään katastrofi ole. Jos kerran talous on kunnossa, kyllä se vielä yhden lapsen kestää. Töihin pääsee aina takaisin ja kropan saa kuntoon jos on ennenkin saanut.
(PS Minullakin on yllätyskolmonen - ihana lapsi, jota en ikimaailmassa vaihtaisi pois.)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin abortin.
Niin minäkin olen tähän saakka ajatellut, että jos vielä tulen raskaaksi niin teen abortin - tästä on jopa puhuttu miehen kanssa. Ei se päätös kuitenkaan tunnu yhtä helpolta enää. Ap
Etteköhän te selviä. Mutta saattaisin tehdä abortin. Meillä mies meni yksityiselle vasektomiaan.
Jos kerta parisuhde- ja taloudellinen tilanne on reilassa niin sinun saappaissasi pitäisin lapsen ehdottomasti vaikka iltatähti pienoinen ylläri onkin.
Lapsi on siunaus ja ainakin meidän perheessä iltatähti on varsinainen kirsikka kakun päälle, jota ilman on mahdotonta kuvitellakaan elämää. Tietysti elämä ja suunnitelmat sekä rutiinit menee hetkeksi uusiksi, mutta kolmas menee joukon jatkona kun kaksi on jo tuossa iässä ja lastenhoitoon on rutiinia.
Hyvin se menee! Tsemppiä ja onnittelut vauvasta. :)
Vaikee tilanne ja sitä entisestään vaikeuttaa se kuinka paljon toi kierukka voi riskeeraa raskautta. Jos päädytte pitämään lapsen ja käy huonosti on pettymys valtava. Itse kuitenkin vastaavassa tilanteessa pitäisin lapsen, koska kääntäisin sen päässäni pohdinnoiksi miksi kaksi edellistä kelpasi ja tää ei.
Tsemppii päätökseen! Lapsiarki helpottaa ajanmyötä, niinkun oot jo huomannu ja mikäli talous antaa myöten, on se lapsi kuitenkin aina tosi rakas ja antaa paljon!
Itselleni kävi samoin. Ennen raskautta olin varma että tekisin abortin tällaisen tilanteen sattuessa. Heti raskauden selvittyä ymmärsin etten kykene aborttiin. Nyt kolmen lapsen äitinä en ole tätä ratkaisua katunut kertaakaan. Ajatuskin siitä ettei kuopusta olisi tuntuu pahalta. Hän on meidän perheen puuttuva palanen, superrakas myös isommille sisaruksilleen. Halusin kertoa oman tarinan koska voisin kuvitella että tasapainoisessa perheessä se raskaus on lopulta iloinen ja luonnollinen asia, ja perheen uusi yllätysjäsen yhtä rakas kuin muutkin..Tsemppiä päätökseen!.
Minä ratkaisin vastaavan tilanteen raskauden keskeytyksellä. Lapsiluku täynnä, elämä kohdillaan nyt. Aikaa pari vuotta, edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli oikea.
Itse vastaavassa tilanteessa keskeytin raskauden. Kun ratkaisu oli alusta asti selvä, ei prosessi ollut mitenkään erityisen raskas. Minä en sitä hetkeäkään ole katunut. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.
Kiitos kaikille tsempeistä ja kommenteista. Jotenkin helpottavaa kuulla, että muut samassa tilanteessa olleet ovat myöhemmin olleet tyytyväisiä ratkaisuun - olivat sitten ratkaisseet tilanteen miten vain. AP
En halua tuomita kenenkään ratkaisuja, ja tiedän että aborttipäätös on aina vaikea, mutta minun on vaikea ymmärtää, miten joku pystyy tekemään abortin jos on jo lapsia. Kun jo tietää miten rakas siitä lapsesta tulee! Ensimmäisen raskauden kohdalla ymmärrän sen helpommin.
Meille tuli yllätys kolmas vaikka olin aatellu ettei enää kahen pojan lisäks jaksa kolmatta.
Noh,rankkaa on välillä ollu mutta onhan se niin ihana pikku viitolainen että mietin välillä miten kehtasinkin aatella negatiivista toisesta.
Pieni oppi just eilen kävelemään<3
Ei kannata verrata mahdollista kolmannen vauva-aikaa aiempiin, jolloin teillä ollut kaksi pientä. Oot itsekin kypsempi äitinä.
Meillä on kolme suunnitellusti. Kolmannen raskaus oli vaivaisin mut vauva-aika helpoin. Ei se rumba ala alusta, kolmas vaan liittyy laumaanne. Ja lapsilukuna pidän kolmea parempana kuin kahta. Parempi dynamiikka sisarusten kesken.
Meillä lapset samalla ikäerolla. Ihan suunnitellusti. Mietin kolmatta pitkään. Kerran eräs nainen (jo mummo) sanoi, että ihanaa, hänestä tulee koko perheen vauva. Kun kolmas syntyi, niin muistin tämän, sillä se pitää paikkansa. Isommat ovat tärkeänä huolehtimassa, vaikka niitä riitojakin syntyy. Vaikka ikäeroa on 6 ja 7 vuotta isompiin, niin leikkivät yhdessä. Meidän perheestä tuli kokonainen. Olisin jahkaillut viimeseen asti, ensin että rohkeneeko ja lopulta harmitellut,, että miksi ei kokeiltu. Ymmärrän hyvin pelot, tulevaisuutta on aina pelottava suunnitella. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
En halua tuomita kenenkään ratkaisuja, ja tiedän että aborttipäätös on aina vaikea, mutta minun on vaikea ymmärtää, miten joku pystyy tekemään abortin jos on jo lapsia. Kun jo tietää miten rakas siitä lapsesta tulee! Ensimmäisen raskauden kohdalla ymmärrän sen helpommin.
Toisaalta, kun on lapsia jo ennestään, niin tietää kuinka rankkaa voi olla ja kuinka uusi vauva sekoittaa pakan. Tai ehkä on jo valmiiksi taloudellisesti tai muuten ihan äärirajoilla, eikä halua pilata olemassaolevien lasten elämää uudella lapsella. Sinänsä kyllä aborttipäätöksen tekeminen on varmasti vielä vaikeampaa kun on jo lapsia.
Älä keskeytä. Kolme menee melkein siinä kuin kaksi ja onpahan lapsista seuraa toisilleen nyt ja myöhemmin. Uskon, että katuisit 😞
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset samalla ikäerolla. Ihan suunnitellusti. Mietin kolmatta pitkään. Kerran eräs nainen (jo mummo) sanoi, että ihanaa, hänestä tulee koko perheen vauva. Kun kolmas syntyi, niin muistin tämän, sillä se pitää paikkansa. Isommat ovat tärkeänä huolehtimassa, vaikka niitä riitojakin syntyy. Vaikka ikäeroa on 6 ja 7 vuotta isompiin, niin leikkivät yhdessä. Meidän perheestä tuli kokonainen. Olisin jahkaillut viimeseen asti, ensin että rohkeneeko ja lopulta harmitellut,, että miksi ei kokeiltu. Ymmärrän hyvin pelot, tulevaisuutta on aina pelottava suunnitella. Tsemppiä.
Hyvin sanottu tuo koko perheen vauva - se pitää paikkansa! Isommatkin lapset saavat kokea vauvantulon perheeseen. Meillä isommat oli vasta 3 ja 5 kun kolmonen syntyi, mutta muistavat kyllä pienimmän syntymän. Paljon ihania muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, kun on lapsia jo ennestään, niin tietää kuinka rankkaa voi olla ja kuinka uusi vauva sekoittaa pakan. Tai ehkä on jo valmiiksi taloudellisesti tai muuten ihan äärirajoilla, eikä halua pilata olemassaolevien lasten elämää uudella lapsella. Sinänsä kyllä aborttipäätöksen tekeminen on varmasti vielä vaikeampaa kun on jo lapsia.
Totta tuokin. Mutta ap:llahan on asiat hyvin.
Tekisin abortin.