Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ajaa vaarallisesti, mitä hittoa tehdä?

Vierailija
03.01.2018 |

Lapseni sai juuri ajokortin ja pari kertaa hänen kyydissään olleenani, en enää koskan hyppää siihen kyytiin.
Huoli on loputon, liukkaat kelit ja ilmeisesti luulee olevansa kuolematon.
Ajaa järkyttävän kovaa, ohittelee pikatielläkin ja sellainen "yolo" meininki päällä.
Olen yrittänyt takoa järkeä teinin päähän, mutta ei tunnu auttavan.
Suhtautuu ylimielisesti varoitteluuni ja on asenteella, että eihän nyt minulle voi koskaan sattua mitään.
En kestäisi tuskaa jos aiheuttaisi itselleen, saatika sitten muille vahinkoa.
Ja lisään vielä että on hankkinut omilla tuloillaan ajokortin ja auton.
Itse en olisi välttämättä halunnut koskaan hänen niitä kumpaakaan hankkivan.
Mitä ihmettä voin enää tehdä?
Nytkin ajelemassa jossain ja tarkistelen netistä vähän väliä tilannehuonetta.
Miten takoa järkeä nuoren päähän vai enkl voi kuin odottaa koska aiheuttaa onnettomuuden?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sille kuvia auto-onnettomuuksien uhreista. Googleta "porche girl" ja voi olla että teinisi ajaa jatkossa varovaisemmin, tai sitten ei ja pääsee ehdokkaaksi Darwin awardsiin.

Vierailija
2/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä tuohon sitten pitäisi sanoa. Itselläni on kaksi 18-vuotiasta juuri kortin saanutta poikaa, jolle maksoimme sekä kortit että auton. Ajavat asiallisen varovasti, kelit huomioiden.

Jos minun lasteni asenne olisi tuollainen, ei olisi mitään asiaa auton rattiin, riippumatta kuka osti ja mitä.

Katso peiliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valitettavasti tehdä mitään jos nuori kerran on täysi-ikäinen :/

Vierailija
4/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kortin saaneena, sain aikoinaan luettavaksi erään valittujen palojen artikkelin "kaikki kuolivat". Se kertoi suomalaisista nuorista, jotka olivat kuolleet auto-onnettomuudessa. Oli jotenkin niin pysäyttävää luettavaa, että ajoin kyllä hyvin varoen ja ajan edelleen.

Vierailija
5/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitä tuohon sitten pitäisi sanoa. Itselläni on kaksi 18-vuotiasta juuri kortin saanutta poikaa, jolle maksoimme sekä kortit että auton. Ajavat asiallisen varovasti, kelit huomioiden.

Jos minun lasteni asenne olisi tuollainen, ei olisi mitään asiaa auton rattiin, riippumatta kuka osti ja mitä.

Katso peiliin?

Miksi tarkalleen ottaen ap:n pitäisi katsoa peiliin?

Hänhän juuri ei halunnut nuoren hankkivan korttia.

Vierailija
6/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Darwin ehdokkuus siis taas tänä vuonna Suomeen...

Vierailija
7/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin?

No oisko vaikka se asennekasvatus ja järjen käytön opettaminen ollut ap:n hommia?

Turha tuossa vaiheessa enää itkeä, kyllä se järki olisi sinne kaaliin saatava aiemmin.

Vierailija
8/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näille voi oikein mitään. Kolarikaan ei näitä sankareita aina hidasta. Se on inhottavaa istua kyydissä kun saa pelätä selviääkö ehjänä tai hengissä? Siksi olen sanonut että kortin saamisen ei pitäisi perustua ikään vaan asenteisiin.

Auton voi ottaa pois jos se on vanhempien auto kuten usein on. Mun autolla tarvisi kuin kerran ajaa niin että pelottaa niin sen jälkeen sillä ei ajaisi. Autoja saa uusia mutta lapsia ei. Pitää muistaa tuo perustelu parin vuoden päästä jos sattuu tarvimaan.

Vierailija
9/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän näille voi oikein mitään. Kolarikaan ei näitä sankareita aina hidasta. Se on inhottavaa istua kyydissä kun saa pelätä selviääkö ehjänä tai hengissä? Siksi olen sanonut että kortin saamisen ei pitäisi perustua ikään vaan asenteisiin.

Auton voi ottaa pois jos se on vanhempien auto kuten usein on. Mun autolla tarvisi kuin kerran ajaa niin että pelottaa niin sen jälkeen sillä ei ajaisi. Autoja saa uusia mutta lapsia ei. Pitää muistaa tuo perustelu parin vuoden päästä jos sattuu tarvimaan.

Totta, mutta nuori tosiaan ostanut auton itse omilla varoillaan.

Miten ottaa pois täysi-ikäisen omaisuutta, ellei kuitenkaan humalassa aja, josta tietysti ilmoittaisin poliisille.

Vierailija
10/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en olisi välttämättä halunnut koskaan hänen niitä kumpaakaan hankkivan."

Miksi et? Onko lapsesi siis aina ollut niin sekaisin, että häntä ei voi uskoa edes auton rattiin tavallisen kansalaisen tapaan? Vai oletko vain ylihuolehtiva mamma, ja lapsesi ajotapa on oikeasti ihan turvallinen. Jompi kumpi on välttämättä totta.

Vierailija
11/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin?

No oisko vaikka se asennekasvatus ja järjen käytön opettaminen ollut ap:n hommia?

Turha tuossa vaiheessa enää itkeä, kyllä se järki olisi sinne kaaliin saatava aiemmin.

Luulisi aloituksen jo ilmaisseen, että meillä ei kotona ole hyväksytty mitään vastaavaa perseilyä, mutta minkäs teet kun kyseessä itse ajatteleva täysi-ikäinen ihminen.

Vierailija
12/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oikea läheltä piti -tilanne rauhoittaa yleensä. Siis sellainen, jossa kuolema oli oikeasti sekunnin päässä. Monesti se vain rauhoittaa lopullisesti.

Vierailija
13/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et? Onko lapsesi siis aina ollut niin sekaisin, että häntä ei voi uskoa edes auton rattiin tavallisen kansalaisen tapaan? Vai oletko vain ylihuolehtiva mamma, ja lapsesi ajotapa on oikeasti ihan turvallinen. Jompi kumpi on välttämättä totta.

En ole mielestäni ylihuolehtiva ja löytyyhän näitä nuoria aina, joilla järjetön näyttämisen halu liikenteessä.

Ei nuoreni ennen ole vastaavaa idiotismia edustanut. Liekö juuri täysi-ikäisyyden saavutettuaan nuossut neste päähän.

Ap

Vierailija
14/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin?

Luulisi aloituksen jo ilmaisseen, että meillä ei kotona ole hyväksytty mitään vastaavaa perseilyä, mutta minkäs teet kun kyseessä itse ajatteleva täysi-ikäinen ihminen.

On eri asia olla hyväksymättä huonoa käytöstä kuin opettaa käyttäytymään hyvin.

Vierailija
15/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin?

On eri asia olla hyväksymättä huonoa käytöstä kuin opettaa käyttäytymään hyvin.

Olemme kotona kyllä opettaneet, en mahda mitään että nuori on muuttunut ja ilmeisesti ei enää välitä itsestäön eikä muista kuten aikaisemmin.

Ap

Vierailija
16/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mielestäni ylihuolehtiva ja löytyyhän näitä nuoria aina, joilla järjetön näyttämisen halu liikenteessä.

Ei nuoreni ennen ole vastaavaa idiotismia edustanut. Liekö juuri täysi-ikäisyyden saavutettuaan nuossut neste päähän.

Ap

Miksi sitten et halunnut, että hän hankkii ajokortin ja auton? Joku epäilyshän sinulla täytyi olla, jos kerran noin ajattelit jo ennen kuin olit nähnyt hänet ratissa.

Vierailija
17/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina onnistu. Ei ihmisen päähän voi asentaa mitään asennetta välttämättä. 

Voi olla jopa kyseessä ohimolohkojen kypsymättömyys. Suomalaisilla on perimässä monenlaisia gäpejä. 

Kun oppii arvostamaan ja kunnioittamaan muita on muutos mahdollinen. Väärä asetus nupissa ei ole heti korjattavissa vaikka nuorta olisi kuinka hyvin asennekasvatettu. Myös paniikkihermo on isossa roolissa esim. siihen kuinka ajaa kiireisenä tai stressaantuneena kiireen tunteella.

Esim. itse olen kärsinyt lapsuudesta asti huonosta unenlaadusta 11v. sattuneen kopsun jälkeen, auto tuli pyörätielle talon takaa eikä mahtunut mihinkään kun takaa tuli kuorma-auto ajokaistalla. Poliisimies ja hupeni paikalta. Mulle jäi yliliikkuva nikama ja ikijäykkä ja kipeä selkä. Lähes aina hermo kireällä. Liikennevaloissakintuntui että ei saakeli vaihdu jo. Hermo kunnossa sama asia vaan naurattaa. 

Asennekasvatusta ja esimerkkiä sopivasti. Minut ja kaverini pysäytti kerran mies, joka kertoi että jos tulet näin eli kahva edellä ja taajamassa ja täältä tulee pieni lapsi, mies näytti pensasaidassa olevaa polkua ja aukkoa suoraan ajokaistalle, niin et erkiä tekemään mitään. Vaikka olin kyytiläinen niin silti koin itseni syylliseksi. Katselimme kalpeina vähän aikaa ja kyllä pisti miettimään. 

Tulee mieleen myös onko kaikki nuoret henkisesti valmiita niin suureen vastuuseen? Varsinkin nuoret miehet. Pitäisikö oikeasti testata heitä ensin. Vaikeaa tietysti koska auto on yhteiskunnan lempilapsi veroautomaattina. On kuitenkin selvää että turhaa surua ja murhetta aiheuttava ajotyyli olisi saatava suitsittua ajoissa.  

Vierailija
18/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kortin saaneena, sain aikoinaan luettavaksi erään valittujen palojen artikkelin "kaikki kuolivat". Se kertoi suomalaisista nuorista, jotka olivat kuolleet auto-onnettomuudessa. Oli jotenkin niin pysäyttävää luettavaa, että ajoin kyllä hyvin varoen ja ajan edelleen.

Muistan myös tuon saman artikkelin.

Uhrien kuvat jäivät mieleen (siis rippi-ja koulukuvista kyse) ja melko yksityiskohtaiset kuvaukset miten kuolema saavutti.

Eipä ole tehnyt mieli hurjastella.

Auto on tapoava loukko, jos et osaa, tai joku muu ei osaa ajaa kunnolla.

Tämän olen kertonut omille nuorilleni, eivätkö myöskään "yolo":ttele liikenteessä.

Tietävät, että yksi virhe saattaa viedä hengen, onan tai jonkun muun.

Vierailija
19/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa ymmärtää, mitä tuollaisten paksukalloisten päässä liikkuu.

Vierailija
20/40 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi sitten et halunnut, että hän hankkii ajokortin ja auton? Joku epäilyshän sinulla täytyi olla, jos kerran noin ajattelit jo ennen kuin olit nähnyt hänet ratissa.

Voisitko nyt lopettaa jankuttamisen ja jättää tilaa oikeille vastauksille.

Emme miehenikään kanssa kumpikaan omista kortteja tai autoa. Asumme kaupungin keskusta-alueella, kuten nuorikin omassa asunnossaan, enkö koe että kaupungissa tarvisi autoa.

Mielestäni se on turhaa rahan tuhlausta, kun julkisillakin pääsee ja kävellen/pyörällä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän