Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitteko, kun neuvolan terkka antoi perhetyöntekijän puhelinnumeron?

Vierailija
13.04.2006 |

Sanoi että sieltä saa halvalla hoitoapua jos on jotain omia menoja tai jos muuten tarvitsee lastenhoitoapua, kun meillä on tulossa lapsille suht pieni ikäero.

Siis voiko perhetyöntekijä käydä ihan normaalissa perheessä, vai pitikö terkka minua jonain sosiaalitapauksena tms? (olen suht nuori ja näytän vielä ikäistäni nuoremmalta)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hoitaja joka on lähihoitaja siis haluaa itse myös tehdä kevyttä siivousta lasten hoidon ohella.

Vierailija
22/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..joten suora lainaus siitä:

Lapin piirin perhetyö on ennaltaehkäisevää perhetyötä.

Työntekijänä toimivat ammatillisen koulutuksen saaneet perhetyöntekijät, joiden kanssa perheet yhdessä asettavat tavoitteet perhetyölle.

Työmuotoina voi olla mm. lastenhoitoavun järjestäminen, perheen arjen hallinnan tukeminen, lasten hoitoon ja kasvatukseen liittyvien asioiden läpikäynti.

Että kaitpa heitä ainakin lastenhoitajiksi saa kutsua!

T. 9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijät on lastensuojelun alaisia sosiaaliviranomaisia, jotka on perheen tukena jos perhe ei itse selviä. Ennaltaehkäisevää lastensuojelua, jonka pariin neuvola tai sosiaalitoimisto ohjaa riskiperheet. Joskus pt:t vain istuu ja juttelee, joskus he siivoavat tai hoitavat lapsia. Joka kerta he tarkkailevat ja arvioivat samalla perheen selviytymistä, ja perhetyöntekijät ovat raportointivelvollisia. Kodinhoitajat ovat eri asia kun perhetyöntekijät. Jälkimmäisiä saa ainoastaan sosiaalisin perustein ja neuvolasta arvioivat avun tarpeen. Joissakin kaupungeissa perhetyöntekijöitä riittää vain syrjäytyneisiin perheisiin, joissakin tehdään ennaltaehkäisevää työtäkin, mutta molemmissa on sama tavoite eli ehkäistä syrjäytymistä ja suojella lapsia silloin, kun kasvuolosuhteet ei syystä tai toisesta ole parhaat mahdolliset.

Ja ei, eihän sitä neuvolassa suoraan sanota että teidän perheestä ollaan huolissaan ja siksi apua tarjotaan, koska kynnys avun vastaan ottamiseksi nousee liian suureksi. Tärkeämpää on lasten hyvinvointi eikä vanhempien maine. Totuutta ei saa silti kiertää, kyllä pt:n käynneistä jää raportit ja tieto, että perheenne on sosiaalitoimen asiakkaita, mutta jos on avun tarvetta ei kannata olla liian tarkka maineestaan. Apua kannattaa ottaa vastaan.

Alaa vaihtanut entinen perhetyöntekijä

Vierailija
24/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis neuvolan perhetyöntekijät ovat tarkoitettu enemmänkin ennaltaehkäisevään työhön ja matalan kynnyksen avun ja tuen tarpeeseen. Hyvässä tapauksessa myös vähemmän ongelmaiset perheet voivat päästä neuvolan ptt:n avun piiriin. Tämä perhetyönmuoto ei ole siis missään nimessä lastensuojelullinen toimenpide.

Lastensuojelun alaisuudessa toimivat perhetyöntekijät tekevät aina perhetyötä sosiaalityön avohuollon tukitoimenpiteenä ja se on suunnitelmallista sosiaalityön perhetyötä. Sosiaalivirastojen Ptt:t tekevät myös käynneistään kirjallisisia muistiinpanoja sosiaalitietojärjestelmään. Tämä on siis aina lastensuojelullista ja suunnitelmallista sosiaalityötä.

Eli siis jos olette neuvolan perhetyön piirissä, olette todennäköisesti jonkinlaisen ennaltaehkäisevän tukitoimen piirissä. Tavallinenkin perhe voi siis satunnaista apua saada, mutta kaikille neuvolan asiakkaille ei todellakaan tuollaista tukea tarjota.

Vierailija
25/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille perhetyöntekijän puhelinnumero. Ei se siis tarkota että siitä tartteis loukkaantua!

Vierailija
26/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei tosiaankaan ole. Jos 1-2-lapsiseen perheeseen tarjotaan apua, niin se ei tosiaan ole mikään rutiini. Kyllä se muuten olisi kaikille tarjolla ihan automaattisesti. Mutta ettehän te itse tajua olevanne suurennuslasin alla olevia perheitä...

Vierailija
27/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäni puolesta? olen 23v ja toinen lapsi tulossa. itsestäni, kodista ja lapsestani huolta pitävä ihminen. en ymmärrä en.

ap

Vierailija
28/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuoren äidin touhuja haluaa hieman tukea, vaikka eihän ne kyllä perhetyöntej´kijät tietääkseni käy, jos kaikki on ok, eikä apua sinänsä tarvitse...koska on olemassa paljon perheitä, joille apu on tosi tarpeen ( mielenterveyssyitä, alkoholia, nuoria monimutkaisessa elämäntilanteessa olevia, väkivaltaperheitä ym ym...) että en usko että pitemmän päälle perhetyöntekijä kävisi, jos kaikki ok teillä sinänsä.

tilapäistä lastenhoitoapua saa tietääkseni ennemminkin MLL: sta ynnä muista, kenties kotiavusta hätätapauksissa...

Vierailija
29/29 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaamisen tarkoitus on ennen kaikkea suojella asiakasta. Uskoisin että koska saat pienellä ikäerolla lapset, SIKSI sinulle sitä ppt suositeltiin. On aivan eri asia saada lapset 2,5 vuoden ikäerolla kuin 1v4kk ikäerolla kuten minulla on. On siinä jaksaminen äärirajoilla välillä.

Eihän sinun ole mikään pakko ottaa apua vastaan. Se on MAHDOLLISUUS.

Ja kun joku tuossa sanoi että kun eivät neuvolassa suoraan asioita sano niin se kyllä on totta: Minua ärsyttää suunnattomasti sellainen terkkari joka ei uskalla sanoa suoraan tai kysyä suoraan. Mutta terkkarin työhön KUULUU OHJAUS ja sitä varten he esim. auttavat juuri ennaltaehkäisymielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä