Loukkaantuisitteko, kun neuvolan terkka antoi perhetyöntekijän puhelinnumeron?
Sanoi että sieltä saa halvalla hoitoapua jos on jotain omia menoja tai jos muuten tarvitsee lastenhoitoapua, kun meillä on tulossa lapsille suht pieni ikäero.
Siis voiko perhetyöntekijä käydä ihan normaalissa perheessä, vai pitikö terkka minua jonain sosiaalitapauksena tms? (olen suht nuori ja näytän vielä ikäistäni nuoremmalta)
Kommentit (29)
Jos sulla on kaikki ok, luultavasti et apua saa vaikka neuvolasta numeron antoivatkin.
Itsellä on nyt käynyt perhetyöntekijä kerran viikossa, kuopuksemme syntyi vaikeasti vammaisena ja olen nykyään yksinhuoltaja. Lisäksi sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä joten hoito apua ei todellakaan ole saatavilla ja rahaa ei ole maksullisiin hoitajiin koska itselläni ei ole minkäänlaisia voimavaroja työelämään.
Huh, elämä on yllätyksiä täynnä...Kauan sitten itsekin vietin normaalia huoletonta pikku lapsi perheen elämää!
Olen tosi iloinen ja helpottunut tästä mahdollisuudesta...3 tuntia vapaata per viikko. Eihän se mihinkään riitä, mutta parempi kuin ei mitään.
Totta kai olen " suurennuslasin" alla mutta mitä siitä! En koe sitä mitenkään ongelmaksi tai noloksi vaan jos perheessä on voimat loppu on hyvä että saa apua ja jos voimat hiipuu enemmän niin toivottavasti apua tulee lisää!
Ehkä asia tuntuisi enemmän pahalta jos olisi esim. huume ongelma mutta meidän tapauksessamme " vain" kohtalo on tehnyt kepposen enkä ole valinnut väärää tietä.
Aika kiven alla on että noita saa...
Kyllähän ideaalista olisi, että apua tarjotaan jo ennen kuin on ongelmia tai ongelmat ovat pahoja!
Nauti tuostakin mahdollisuudesta!
Ota vastaan tietenkin!
Kahdella ystävälläni käy perhetyön tekijä n. 1kerran viikossa muutamien tuntien ajan.
Siellä siivoilee tai käy lapsen kanssa ulkona, neuvoo asioissa ja auttaa.
Heiltä saa paljon myös tarvikkeita, esim vaunuja yms.
Toinen ystäväni on yh ja toinen nuori, mutta ihan varmasti käy perhetyöntekijöitä " normaaleillakin" perheillä.
Itsekin ottaisin, jos vain pystyisin katselemaan kun vieras touhuilee kotonani. :)
saman kaupungin sisällä muutettiin. Edellisessä neuvolassa valitin etenkin kun toinen oli vauva että kyllä olisi kiva saada välillä vähän apua, että joku tulisi ja olisi esikoisen kanssa ulkona. Ja kun epäilin, että olisin masentunut niin ei siihenkään mitään sanottu " soita sit ennen kun palat loppuun"
Nyt sitten kun lapset ovat jo " isoja" 3v ja 1,5v kävimme neuvolassa ja sieltä sain oppilaiston numerot joista voisin kysellä meille opiskelijaa apuun kotiin. Mitään en edes pyytänyt enkä millään tavalla valitellut elämääni. Olin kyllä vallan kiitollinen niistä numeroista...
10e/4 tuntia. Mutta kuitenkin aika halpaa lastenhoitoapua jos on itsellä jotain menoja.
ap
ja meillä kävi kuopuksen vauva-aikana monta kertaa perhetyöntekijä. Hän vahti lapsia, kun minulla oli menoja (mies kauempana töissä) tai vain toista, jos vauvalla oli neuvola tms. Olisi kuulemma saanut ihan vain lapsenvahdiksi, että voi itse nukkua, jos vauva valvottaa. Tämä on käytäntö Tampereella, eli perhetyö on ennaltaehkäisevää apua lapsiperheille. Turussa aiemmin ainakin oli perhetyö rajattu nimenomaan syrjäytymisvaarassa oleviin ja muihin erityisryhmiin.
Ota apu vastaan, kun sitä tarjotaan, hyödyt varmasti!
Olen myös Tampereelta. Ihan mielenkiinnosta kysyisin (muutkin saa vastata) että miten lapsi/lapset ovat suhtautuneet perhetyöntekijään aluksi? Nimittäin meillä esikoinen vierastaa uusia ihmisiä joten mietin että tuleeko sieltä sitten aina se sama työntekijä vai aina joku eri?
Voi olla että meillä menis hukkaan pian se perhatyöntekijän hoitoapu jos lapsi vierastaisikin niin paljon etten voisikaan lähteä asioilleni :(
ap
Meillekin tarjottiin jo silloin kun odotain kuopustani, ikäeroksi tuli siis vajaat pari vuotta. Silloin olin ihmeissäni, mutta kun vauva syntyi ja muutama kuukausi vierähti, huomasin aivan yks`kaks kuinka loppu olin. Neuvolantäti kun kysyi kuulumisia, niin purskahdin itkuun! Hän soitti samalla perhetyöntekijän avuksemme, meille se oli ilmainen.
PTT kävi vain n. 1 kuukauden, mutta hänestä oli todella paljon apua. Kävimme esikoisen kanssa tekemässä kahdenkeskisiä juttuja, joista hänkin nautti kovasti! Tai sitten voi vain levätä, siivota tai muuta, mitä ei pystyisi/kerkeäisi tehdä kun on lasten kanssa.
Aluksi en oikein tiennyt miten suhtautua tähän apuun, esim. siivosin edellis-iltana kuin hullu, vaikka se ei ollut tarkoitus. Sitten aloin suhtautua heidän käyntiin kuin apuun -mikä kait oli asian tarkoituskin :)
Mihinkään ihan " normaaliperheisiin" niitä ei anneta tai ehdoteta, vaan taustalla on aina perheen tukitarve. Niin se vain on.
t. perhetyöntekijän ystävä
Vierailija:
Olen myös Tampereelta. Ihan mielenkiinnosta kysyisin (muutkin saa vastata) että miten lapsi/lapset ovat suhtautuneet perhetyöntekijään aluksi? Nimittäin meillä esikoinen vierastaa uusia ihmisiä joten mietin että tuleeko sieltä sitten aina se sama työntekijä vai aina joku eri?
Voi olla että meillä menis hukkaan pian se perhatyöntekijän hoitoapu jos lapsi vierastaisikin niin paljon etten voisikaan lähteä asioilleni :(ap
Meillä myös esikoinen, tuolloin alle 1,5v vierasti kovasti, mutta ajoitin perhetyöntekijän meille aina ajoissa, että ehti totutella hetken, ennen kuin lähdin. Melko lyhyitä aikoja olin pois, yleensä maksimi 4h (jotain hammaslääkärijuttuja tai virastokäyntejä) Melkein joka kerta oli eri PTT, mutta meillä ei käyty säännöllisesti, vaan erikseen tilasin joka kerran. Jos on vakiovuoro, niin voi kait saada saman joka kerta, en osaa sanoa.
Meillä esikoinen jännitti aluksi, mutta sitten olivat touhunneet kaikkea kivaa tädin kanssa, ja oli mennyt ihan hyvin, vaikka huolestuttikin vähän.
Ovat voineet tiskatakkin jos aika on käynyt pitkäksi. Yleensä ollaan vaan ja jutellaan tai käydään lenkillä.
Vierailija:
Mihinkään ihan " normaaliperheisiin" niitä ei anneta tai ehdoteta, vaan taustalla on aina perheen tukitarve. Niin se vain on.t. perhetyöntekijän ystävä
kun neljännen lapsen sektoista toivuin. Kotona oli iskä ajoittain vaan ei juurikaan apuna mulle.
en minäkään siis säännöllisesti käyttäisi, vaan ehkä silloin tällöin, jos tarvetta tulee. Mutta tosiaan esikoisen suhtautuminen on hieman kyseenalaista. Mutta ehkä sitten kun vauva syntyy niin on tarvetta.
ap
..tituleerata vaikka lastenhoitajaksi, koska lastemme hän hoisi, kun olin toisen kanssa viettämässä aikaa muualla.
Olemme normaaliperhe, töissäkäyviä ja tiukan linjan eläjiä. Miksi me emme ole mielestäsi " normaaliperhe" , jos meille apua tajottiin jasen ILOLLA vastaanotimme?!
T.9
Vierailija:
Mihinkään ihan " normaaliperheisiin" niitä ei anneta tai ehdoteta, vaan taustalla on aina perheen tukitarve. Niin se vain on.t. perhetyöntekijän ystävä
Ehkä meillä sitten oli tukitarve, kun vierraalla paikkakunnalla juuri muuttaneina ei olisi ollut mahdollisuutta päästä mitenkään hoitamaan asioita, paitsi kahden alle puolitoistavuotiaan kanssa. En kyllä suostu luokittautumaan miksikään syrjäytyneeksi, korkeasti koulutettuja ollaan, molemmat töissä (silloin äitiyslomalla tietenkin). Neuvolan terkalta kysyin, mitä mahdollisuuksia on saada lastenhoitoapua, kun menin synnytysvalmennukseen, ja silloin ehdotti PTT:ää. Kun vähän karsastin ajatusta, hän selitti, että Tampereella linja on se, että perheitä autetaan tarvittaessa ajoissa, ei vasta sitten, kun on todella pahoja ongelmia (päihde tms.). Että on jopa kustannnustehokkaampaa pitää huolta lapsiperheistä ajoissa. Ilmeisesti vauva-aika on sen verran kriittinen perheelle aina, että tukea tarjotaan herkästi, ettei tarvitse itkeä apua ensin.
Täällä ei perhetyöntekijät lähde hoitamaan vauvaa tms. USKOKAA JO! Ystäväni on perhetyöntekijä Vantaalla ja olen saanut nämä jutut kuulla häneltä miljoonaan kertaan. Käyvät nimenomaan ongelma-alttiissa perheissä.
Normaali kotipalvelu lapsiperheille on miltei historiaa. Jos joku saa kolmoset, on vammaisia lapsia tms, niin silloin saattaa saada jonkun vähäksi aikaa. Mutta ne eivät ole perhetyöntekijöitä!
Hienoa että ohjasi sinulle apua. Itselläni myös 1v4 kk ikäerolla lapset ja soitin itse sosiaalitoimeen pyytääkseni perhetyöntekijän kotiin. Sain kuin sainkin ja kerran viikossa käy ja on pari tuntia. Ihan normaaleissa perheessä tuokin täti käy, ammatiltaan on lähihoitaja. Kannattaa ottaa apua vastaan nimittäin tyhmyyttä on väsyttää itsensä ihan loppuun.
Meilläkin tämä on " ennaltaehkäisevää" . Sanottiin mm. että, tämä EI sitten ole mitään sosiaalityötä vaan ennaltaehkäisevää, vaikka sosiaalityöstä ovatkin Ja kerrottiin, että perheissä missä on väkivaltaa, alkoholismia..anteeksi nyt että näin sanon, mutta sosiaalitapauksia, käy lastensuojeluviranomainen, eli aivan toisenlainen apu tarjotaan siihen suuntaan!
T.9
Todennäköisesti neuvolasta halutaan varmistaa, että teillä on kaikki hyvin ja että selviätte. Monilla nuorilla äideillä ei ole hajuakaan kodin ja lasten hoidosta, joten riskiryhmään kuulut tilastollisesti. Luultavasti he eivät käy monta kertaa, kun näkevät itsekin että selviätte. Tuollaisia asioita on vaikea arvioida lyhyellä neuvolakäynnillä, joten perhetyöntekijät voivat tehdä tarkemman tilannearvion. Muita riskiperheitä ovat esim. monilapsiperheet, päihdeperheet, mielenterveysongelmaiset, erityislapsiperheet jne., ja vaikka suurin osa näistäkin perheistä selviää mainiosti itsekseen (kuten nuorista perheistäkin), kaikilla ei ole näin, ja perhetyöntekijät tulevat herkästi avuksi ennen kuin tilanne räjähtää käsiin.
Loppujen lopuksi terveyden ja sosiaalihuollon ammattilaisilla on usein tarkka silmä ja niin paljon kokemusta, että he osaavat ohjata apua ja tarkkailukäyntejä oikeisiin perheisiin, vaikka nämä perheet itse kokisivatkin olevansa aivan " normaaliperheitä" . Valitettavasti tarkkakaan silmä ei aina auta, vaan moni avun tarpeessa oleva jää ilman apua joko säästösyistä tai vain siksi, ettei perhettä kukaan ohjaa avun, neuvonnan tai virkistyksen saamisen piiriin. Toisin päin taas on niinkin, että monet perhetyöntekijöitten asiakkaista osoittautuvat selviävän itsekin hyvin. Sellaisissa tapauksissa vain käynnit loppuvat, sillä ei nykyaikana haaskata raha niihin perheisiin, jotka varmuudella pystyvät hoitamaan asiansa itsekin. Todellisia ongelmaperheitäkin on niin paljon, että avun antajista on huutava pula ja avun saamiselle pitää olla todellinen peruste. Yhdessäkään perheessä ei perhetyöntekijä käy huvin vuoksi, vaan aina on perhekohtaiset tukitavoitteet taustalla. Suurimmassa osassa lapsiperheitä ei käy pt, vaan perheet valikoituvat tuen piiriin erinäisistä syistä.
Alaa vaihtanut entinen perhetyöntekijä