Luetellaan tyhmyyden muotoja. Millaisiin tyhmyyksiin olette törmänneet?
Sellaisiin jotka kuultuanne olette ajatelleet, että kylläpä oli urpoa ajatuksenkulkua?
Kommentit (10)
En ole törmännyt kuin yhdenlaiseen tyhmyyteen, nimittäin alhaisen älykkyysosamäärän omaaviin. Näitä on usein vammaisissa ja ikävä kyllä myös ns. normaaliväestöstä heitä myös löytyy.
Vihreää porvariaatetta kannattaviin köyhiin, jotka luulevat että vihreillä on oikeasti jotain tekemistä ympäristönsuojelun kanssa
Se että "korjataan" ongelmia kohdistamalla korjaustoimenpiteet ryhmiin, joissa kyseistä ongelmaa esiintyy keskimääräistä enemmän sen sijaan, että ne kohdistettaisiin itse ongelmaan.
Annan esimerkin.
1990-luvulla keskusteltiin adhd:n kielteisestä vaikutuksesta koulumenestykseen. Suuren suosion sai idea, että korjaustoimenpiteet pitää kohdistaa poikaoppilaisiin, koska pojilla tarkkaavaisuuden ongelmat ovat niin yleisiä.
Jotkut viisaammat yrittivät piipittää järjen ääntä keskustelun lomaan tuomalla esiin, että on tyttöjäkin, joilla on tarkkaavaisuuden ongelmia. Monet tuon ajan tyttöoppilaat muistavatkin, että heidän keskittymisvaikeuksiaan vähäteltiin opettajien (ja myös vanhempien) taholta, kun samaan luokan poikia ymmärrettiin ja etsittiin heidän oireilulleen ratkaisua. Tyttöjä vain käskettiin olemaan kiltisti: "eihän sinulla voi tarkkaavaisuuden ongelmia olla, kun sinähän olet tyttö!".
Keskittyminen ryhmiin itse ongelmien sijaan luo väliinputoajia ja lujittaa haitallisia stereotypioita. Se mahdollistaa myös ns. vapaamatkustamisen, ja mikä pahinta: ongelma ei sillä korjaudu.
Ihmiset, jotka pitävät korrelaatiota kausaliteettinä ja tutkimuksia ainoana oikeana totuutena.
Palstalle kirjoittavat monet naiset tuntuvat elävän vain miehensä kautta. Sekä ottavan kaikessa huomioon vain miehensä näkökannan. Tyyliin mies sitä ja mies tätä, jättääköhän se mies minut nyt yms. schaissea.
Tyhmyyttä on elää toisen kautta, elä omaa elämääsi itse!
Yleistäminen ,
suuren numeron itsestään tekeminen ( kovaan ääneen möliseminen).
Ylivoimainen ykkönen tyhmyydessä on jotain 30 vuotta sitten. Olin kesätöissä ja lojuttiin siinä seiväshyppypaikan patjalla. Joku heebo tuli kysymään onks tääl jossain jaliskenttä? Niin se puhu jotain murretta/slangia. Mä siinä viittasin peukalolla olan taakse että tuossa on yksi. Vastasi vielä hyvä, meillä on peli täällä.
Seuraavana päivänä kuulin että se jätkä oli väärässä kaupungissakin. Se oli mennyt neljän jälkeen kyselemään on täällä se ja se peli. Sille oli kerrottu että ei täällä ole mitään peliä ja se peli on toisessa kaupungissa. Niin tämä tuli omalla autolla eli vähintään 18. Sanoisin että vanhempi mutta ihan oikeasti miten se on voinut saada kortin?
Sille naurettiin aivan järjettömän monta kertaa. Se jätkä oli potkutellut yksin jotain kolme tuntia kunnes tuli kysymään onko täällä peli. Nämä hajoili kun kertoivat miten se vielä lähti kiireellä eikä mitään mahdollisuutta ehtiä. Sitten ne kysyi mitä mä sanoin kun vinkkasin peukalolla. Kun kerroin niin sille nauramiselle ei tullut loppua. Yksikin hohotti lattialla ja pyysi että ei saa tappaa nauruun.
Yhdyssanavammaisuus. Se, ettei ymmärrä sarkasmia.