Suomessa on yli 30000 kokoaikaista työpaikkaa avoinna
Miksi 200000 ahkerasta työttömästä ei löydy näille täyttäjiä? Niin miksi? Teidän logiikallahan näiden pitäisi täyttyä sormia napsauttamalla.
Katsotaan mitä selityksiä nyt keksitään. Joo tiedän, että myös työssä olevat hakevat näitä, mutta jos yksi lähtee, niin yksi paikka vapautuu. Älkää käyttäkö tätä oljenkortta, ei mene läpi.
https://tilastokeskus.fi/til/atp/2017/03/atp_2017_03_2017-11-17_tie_001…
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoitus ei tarkoita sitä, että kyseinen työpaikka olisi oikeasti olemassa. Olkiluoto on hyvä esimerkki. Siellä on kymmeniä työpaikkailmoituksia. Kaikki ihan samat ilmoitukset ovat olleet siellä viimeiset 5 vuotta. Mihinkään niihin paikkoihin hakemalla ei ole koskaan saanut mitään vastausta. Ne ovat esillä vain imagosyistä. Antaa kuvan, että olkiluoto työllistäisi paljon suomalaisia. Pelkkää kusetusta.
Myös oma työnantajani ilmoittaa jatkuvasti työpaikoista, joita ei koskaan täytetä. Kyseessä on mainos, ja toisaalta ”kepillä jäätä”-kokeilu jos vaikka sattuisikin putkahtamaan joku puoli-ilmainen huippuosaaja (oikea huippuosaaja, ei ”koneinsinööri”).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi hakea luokanopettajaksi, hammaslääkäriksi, kirvesmieheksi, kielenkääntäjäksi, sairaanhoitajaksi, maanmittauslaitoksen insinööriksi, teollisuusyrityksen toimistusjohtajaksi, tullilaborantiksi, rekkakuskiksi, kokiksi, puheterapeutiksi, koodaajaksi tai papiksi. Ai miksen voi, vaikka nuo tehtävät olisivat avoinna? No kun ei ole koulutusta!
Minä olen yliopistosta valmistunut nainen, jolla on liian paljon työkokemusta ja koulutusta esimerkiksi siivous-/tarjoilu-/hampurilaisravintolatöihin. Kyllä, olen hakenut. Useimmista en ole saanut edes kutsua haastatteluun ja niistä kahdesta, joista sain, sanottiin suoraan, että ymmärrät varmaan, kun ei oteta 35-vuotiasta maisteria siivoamaan laivaa tai edes Postin kiireapulaiseksi. No en ymmärrä!
Koulutus ja vapaana oleva työ ei kohtaa aika monella. Ymmärrän, ettei ilman koulutusta voida palkata sairaanhoitajaksi tai kielenkääntäjäksi, mutta etten sitten kelpaa edes tarjoilijaksi tai siivoojaksi - sitä en ymmärrä.
Et kelpaa tarjoilijaksi tai siivoojaksi siksi, että kärkkyisit koko ajan tasoistasi työpaikkaa.
Noinhan ne ajattelee, ja tietenkin ovat siinä oikeassa. Tosin omasta mielestäni en kelpaa tarjoilijaksi siksikään, kun olen niin kömpelö. Motoriikka ei ole vahvuuksiani. Joskus baarissa katselen ihaillen, kuinka tarjoilija mättää lautasia ja laseja kädelleen ja onnistuu niiden kanssa pujottelemaan väkijoukon läpi mitään kaatamatta ja särkemättä. Siivous nyt ehkä joten kuten vielä sujuisi, tosin olisin siinäkin varmaan liian hidas. Ainakaan lattianpesukoneella tms. en uskaltaisi ajaa kaupassa silloin kun siellä vielä on asiakkaita; pelkäisin törmäyksiä.
Mutta "tasoisestani" työpaikasta en kuitenkaan puhuisi, sillä tarjoilu ja siivous edellyttävät omaa osaamistaan, jota minulla ei ole, enkä ehkä helposti edes oppisi. Tekisin mieluiten sellaista työtä, joka minulla olisi edellytykset tehdä hyvin. Esimerkiksi sellaista johon olen opiskellut ja mitä olen aiemmin tehnyt. Tasosta viis.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoitus ei tarkoita sitä, että kyseinen työpaikka olisi oikeasti olemassa. Olkiluoto on hyvä esimerkki. Siellä on kymmeniä työpaikkailmoituksia. Kaikki ihan samat ilmoitukset ovat olleet siellä viimeiset 5 vuotta.
Näytä nyt vielä joku perustelu sille, että ne on "ihan samoja" ilmoituksia. Siinähän meillä ei ole mitään ihmeellistä, että jatkuvasti on auki kymmenittäin työpaikkoja, kun kyse on tuhansien ihmisten projektista (jo projektin alussa, kauan ennen sen venähtämistä, arvioivat noin 6000 eri ihmisen työskentelevän projektissa, maksimissaan kerrallaan noin 4500 yhtäaikaisesti).
Antaa kuvan, että olkiluoto työllistäisi paljon suomalaisia. Pelkkää kusetusta.
Miksi se antaisi moisen kuvan? Eihän työpaikkailmoitusten määrä kerro yhtään mitään suomalaisten määrästä työmaalla. Suomalaisten osuutta projektissa seurataan ihan muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi hakea luokanopettajaksi, hammaslääkäriksi, kirvesmieheksi, kielenkääntäjäksi, sairaanhoitajaksi, maanmittauslaitoksen insinööriksi, teollisuusyrityksen toimistusjohtajaksi, tullilaborantiksi, rekkakuskiksi, kokiksi, puheterapeutiksi, koodaajaksi tai papiksi. Ai miksen voi, vaikka nuo tehtävät olisivat avoinna? No kun ei ole koulutusta!
Minä olen yliopistosta valmistunut nainen, jolla on liian paljon työkokemusta ja koulutusta esimerkiksi siivous-/tarjoilu-/hampurilaisravintolatöihin. Kyllä, olen hakenut. Useimmista en ole saanut edes kutsua haastatteluun ja niistä kahdesta, joista sain, sanottiin suoraan, että ymmärrät varmaan, kun ei oteta 35-vuotiasta maisteria siivoamaan laivaa tai edes Postin kiireapulaiseksi. No en ymmärrä!
Koulutus ja vapaana oleva työ ei kohtaa aika monella. Ymmärrän, ettei ilman koulutusta voida palkata sairaanhoitajaksi tai kielenkääntäjäksi, mutta etten sitten kelpaa edes tarjoilijaksi tai siivoojaksi - sitä en ymmärrä.
No eihän sinun niihin hommiin tarvitse kehua maisteri olevasi. Laitat yo ja gradu kesken hakemukseen, niin pääset vääntämään hampurilaisia.
Sitten pitäisi vielä selittää jotenkin 25 vuoden työkokemuksensa tyhjäksi. Mitä ehdotat? Väärennänkö työtodistuksia jostain hanttihommista, tai keksaisen neljä tai viisi olematonsa muksua, joita olen hoitanut?
Gradu kesken -tyyppejä ei niin mielellään palkata niitäkään, sillä se osoittaa ettei hoida hommiaan valmiiksi.
No katsos, kun valehtelemaan pitää ruveta, niin valehtele myös ikäsi. Muista myös väärentää sopivat vuosiluvut cv:hen. Samalla vaivalla voitkin väärentää myös työkokemuksen. Näköjään tuo on joidenkin mielestä luvallista vaikka itse tuota karsastan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, Minäkin meinasin jo innostua naulakonhoitajan paikasta, kunnes huomasin, että vaatimuksena oli kokemus samaisesta työstä.
Tuskin ne on oikeasti auki. Juuri kuulin kuinka tuttu pääsi suhteillä töihin. Firmalla oli haku päällä ja haasttatelut tehty, mutta paikaan valitulle ei oltu vielä ilmoitettu. Tuttuni sitten pääsi ohituskaistaa toisten tuttujen ansiosta sinne ja kaikki hakijat ja haastatellut jäivät rannalle.
Firmalla menee hyvin, jos sillä on koko ajan haku lisätyövoimalle. Se on imago kysymys, eikä avoin työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, laitetaan työttömät jonoon ja 40 000 ekaa saa paikan. Vai miten meinasit asian ratkaista? Sulla ainakin olisi kysyntää tämän hallituksen riveihin, kokeile ihmeessä.
Marraskuussa Vartiainen myönsi Hesarin haastattelussa, että vain n. 40 000 työttömällä on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Muilla ei ole mitään saumaa.
Ne jäävät sinne peltoon rikkaruohoiksi ja tallattaviksi.
No miksi niitten työhön kelpaamattomienkin sitten pitäisi muuttaa sinne, missä on töitä? Eli käytännössä isomman asumistuen pariin.
Ihme heppu, päättäisi nyt jo. Väliin pitäisi mennä kaupunkiin ja sitten onkin jo huutava pula metsureista (5 kpl).
Kaistapäinen se on.
Luin sen blogia.
Joulukuun alussa oli odottanut räntäsateessa Eduskuntatalon edessä taksia 40 minuuttia päästäkseen Pasilaan ja Messukeskukseen.
Jos on niin saamaton, ettei älyä tai viitsi kävellä asemalle ja mennä junalla, vaan sen sijaan kastuu röntäsateessa suunnittelemassa taksilupien vapauttamista, niin ei uskoisi tällaisella miehellä olevan eväitä työttömyysongelman ratkaisemiseen.
Paljon on jo niitä että ei oo mitään saumaa työelämään. Uudelleen koulutusta. Tekevälle työtä löytyy.
En hae niitä koska:
-liian kaukana
- liian aikaisin töihin
- pieni palkka
- lasten hoito
- puoliso ehtii pettämään
- krapula
- vituttaa
- uuninpankko
etc.
Suomessa on myös 450000-500000 jonkunlaista yhteiskunnan taloudellista tukea nauttivaa.
Milloin saa sellaisia töitä ettei tarttis mitään tukea vinkua?
Eli voisi ittensä työllä elättää?
Mitä helvettiä on "työ", jolla ei tule ilman tukia toimeen?
No talkootyötä, perkele.
Minä hain muutama vuosi sitten kaksi kertaa samaa työpaikkaa samasta kiinteistövälitysfirmasta. Kolmanteen ilmoitukseen en enää hakenut. Koskaan ei tullut edes sitä "ei kiitos" -vastausta. Tehtävälle ei ollut mitään vaatimuksia vaan siihen kuulemma voitiin kouluttaa. Silti merkonomin papereilla en kelvannut. Ja silti näitä ilmoituksia avoimesta työpaikasta putkahteli vähän väliä tällä firmalla, vaikka ilmeisesti niitä aiempiakaan hakemuksia ei käyty läpi.
Tätä minäkään en ymmärrä! ja saman verran värillisiä tullut tähän maahan etsimään työtä! huhhuh
Ootko sattunu kattomaan työpaikkailmotusten sisältöä vai tuijottanut tuota lukua? Suuri osa puhelinmyyntityötä ym jostä ei käytännössä jää mitään käteen,. ja osa julkisen puolen paikoista on vain muodollisesti auki ( tekijä jo tiedossa). Sitten hauska juttu on se, että sama työpaikka voi olla tässä listassa esim. neljä kertaa, vaikka paikkoja on vain yksi. Pikkusen vääristää noita tilastoja! Perehdypä vähän asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Ootko sattunu kattomaan työpaikkailmotusten sisältöä vai tuijottanut tuota lukua? Suuri osa puhelinmyyntityötä ym jostä ei käytännössä jää mitään käteen,. ja osa julkisen puolen paikoista on vain muodollisesti auki ( tekijä jo tiedossa). Sitten hauska juttu on se, että sama työpaikka voi olla tässä listassa esim. neljä kertaa, vaikka paikkoja on vain yksi. Pikkusen vääristää noita tilastoja! Perehdypä vähän asiaan!
Tämä.
Onpas aloittajalla kumma väite, kun juuri joku blogisti oli laskenut, että noista avoimista paikoista vain noin 6000 on todellisia kokoaikaisia palkallisia töitä. ELi suurin osa on jotain nollasoppareita tai provisiopazkaa.