Älykkyystasot laskeneet eniten Pohjoismaissa, erityisesti Suomessa
Mistä voisi mielestänne johtua? Vakioselityksen antajille tiedoksi, että Suomessa älykkyystasot ovat pudoneet enemmän kuin esim. Ruotsissa. Mikä yhdistää pohjoismaita? No korkea elintaso ja hyvät sosiaaliedut. Epäilisin sosiaalitukijärjestelmän muokkaavan sitä minkälaisia miehiä naiset suosivat. Tästä oli muistaakseni jokin tutkimus jenkkilästä, mutta en millään saa mieleen nimeä tai tekijöitä. Tuloksena kuitenkin oli se, että sosiaalitukien myötä naiset valitsivat keskimäärin vähemmän älykkäitä miehiä lisääntymiskumppaneiksi
Kommentit (48)
Luonnonvalintaa. Älykkyys ei todellakaan nykymaailmassa ole arvossaan.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että älykkyys periytyy äidiltä. Pikemmin voisi kysyä miksei älykkäät naiset tee enemmän tai lainkaan lapsia?
Tämä on täyttä puutaheinää. Mulla on ainakin älykkyys isän puolelta perittyä, äidin puolelta sitten muita piirteitä.
Ja kun joku kuitenkin sanoo jotain subjektiivisesta yksilökokemuksesta, niin ylläolevan tapaisen yleistyksen kumoamiseen riittää yksikin vastaesimerkki.
Älykkyystasot ovat laskeneet 1990-luvulta lähtien. Mitenhän väestö on kotimaassa muuttunut noista ajoista, osaatteko arvata?
Aivovuoto on alkanut näissä kaikissa korkeamman verotuksen maissa.
Kohti ideluutiota. Koulutus ei lisää viisautta ja nyt näyttää siltä ettei edes älykkyyttä. Ei ihme, sillä suurin osa copy pastee läpi korkeakoulun tajuamatta sisältöä.
Aktivointimalli -tekeekö hyvää vai huonoa keskiälykkyydelle?
Vierailija kirjoitti:
Älykkyystasot ovat laskeneet 1990-luvulta lähtien. Mitenhän väestö on kotimaassa muuttunut noista ajoista, osaatteko arvata?
Miten tämä selittää sen, että Suomessa on älykkyysosamäärä laskenut muita pohjoismaita enemmän?
Oppilailta ei enää vaadita koulussa mitään. He eivät lue enää.
Ihmiset tuijottavat laitteitaan monta tuntia päivässä. Aivan turhaa ja typerää.
Mitään ei tarvi painaa enää mieleen kun kaikki on siellä tarkistettavissa heti.
Emme ole akateemisia ja poika on älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Kohti ideluutiota. Koulutus ei lisää viisautta ja nyt näyttää siltä ettei edes älykkyyttä. Ei ihme, sillä suurin osa copy pastee läpi korkeakoulun tajuamatta sisältöä.
Ei se ole oppilaiden vika, että opetus sähköistyy, ja Googlesta käsketään etsimään kaikki tieto nimenomaan copy-paste-tekniikalla.
Saako Suomessa kotiopettaa lapsia? Esikoulukin on nykyään pakollinen.
Rajujen YT-uhkien aikana on tapana hankkiutua raskaaksi ja tehdä useampi lapsi putkeen. Näin tekevät kaikkein heikoimmassa asemassa olevat. Äitiyslomalaisia ei saada irtisanottua, vaan sitten lähtevät ne vanhemmat rouvat.
Feministit leuhkii että nykyään tytötkin pärjää!
Ainoo vaan että se johtuu poikien radikaalista tyhmenemisestä, ei siitä että tytöistä olisi tullut älykkäitä tai siitä että tytöt olisivat yhtä älykkäitä kuin entisaikojen pojat.
No, hullu kai kiljuu riemusta siitäkin että oma talo palaa hitaammin kuin naapurin talo vaikka kohta ollaan taivasalla kumpikin.
Ei sitten tullut ap:llä mieleen laittaa linkkiä lähteeseen, josta nuo häntä niin järkyttäneet tiedot on onkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä selittää sen, että Suomessa on älykkyysosamäärä laskenut muita pohjoismaita enemmän?
Turha sille on vastaan väittää. Kun se ei tunnu käsittävän. Ne harvat neuronit jaksavat pyörittää vain yhtä teemaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täytyisi painaa mieleen, jos kerran tieto on saatavissa heti googlettamalla? Ei se älyä mitenkään pois sulje, nimittäin äly on jotain ihan muuta kuin tiedon ulkoa opettelemista - sitä vaaditaan sen tiedon soveltamiseen ja käyttöön.
Itse olen it-alalla, ja minulle on lähes "uskonto" että en rasita aivojani opettelemalla ulkoa mitään. Google on minun rajaton lisämuistini. Ei tämä silti minusta tyhmää tee, työni on jatkuvasti vaativaa ongelmanratkaisua. Ongelmanratkaisun pohjatietoina käytän googlella löytämiäni asioita mutta ei sieltä valmiita ratkaisuja löydy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy jo yliopistossa nykyään. Vielä 10 vuotta sitten luettiin 1000 sivua tiedekuntatenttiin ja ihan itse piti omaksua lukemansa.
Nyt tehdään vain ryhmätöitä eikä lueta.
Täältä on älymystö paennut ulkomaille ja samalla lukutaidotonta porukkaa tullut tilalle enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tarvi painaa enää mieleen kun kaikki on siellä tarkistettavissa heti.Miksi täytyisi painaa mieleen, jos kerran tieto on saatavissa heti googlettamalla? Ei se älyä mitenkään pois sulje, nimittäin äly on jotain ihan muuta kuin tiedon ulkoa opettelemista - sitä vaaditaan sen tiedon soveltamiseen ja käyttöön.
Itse olen it-alalla, ja minulle on lähes "uskonto" että en rasita aivojani opettelemalla ulkoa mitään. Google on minun rajaton lisämuistini. Ei tämä silti minusta tyhmää tee, työni on jatkuvasti vaativaa ongelmanratkaisua. Ongelmanratkaisun pohjatietoina käytän googlella löytämiäni asioita mutta ei sieltä valmiita ratkaisuja löydy.
Eivät viulunsoiton sormiharjoituksetkaan ole msuiikillisen luovan lahjakkuden ilmaus tai etukyykyt todista pikajuoksijan lahjakkudesta. Mutta ilman rutiinitoistojen tuomaa treeniä ei ole niitä lihaksia ja lihasmuistia, joiden avulla lahjakkuus pääsee esiin. Jos et treenaa, jos et harjoita lihaksia et sprinttaa ennätyksiä tai soita muille uutta tulkintaasi, ilmaise hienoviritteisesti ja älykkäästi musiikillista näkemystäsi.
Kun ajankäyttö keskittyy nykyään itsestä kuvien ottamiseen ja muiden tavallisten ihmisten arjen jokaisen vaiheen seuraamiseen älyläpyskällä, ei tuo ole ihmekään että tyhmenee kansa.
Jotta suomalaisten älykkyys saadaan nousuun tulee vastavalmistuneita naisia suosia miesten kustannuksella työelämässä. Naiset tarvitsevat vakituiset työpaikat ja varmuuden siitä, että kohtuuaikaisen äitiysloman jälkeen pääset samoihin hommiin (tai parempaan) äitiyslomalta palattuaan.