Tienaan 1400e kuussa. Olenko köyhä?
Kommentit (26)
Jos se on käteen jäävä summa, niin ihan ok. Ei tietenkään mikään mieltä riemastuttava summa mutta kyllä sillä pärjää lapseton pulliainen.
Henkisesti köyhä - kyllä! Ei kukaan täyspäinen täällä ansioillaan leveile.
Et minun mittapuulla. Etkä kuulu alinpaan tuloluokaan. Olet jossain aleman keskiluokan alapuolella mutta hyvin yli köyhyysrajan.
T. 1000€ brutto kuukaudessa
N. 2000€ jää keskimäärin kuukaudessa käteen. Olenko köyhä?
Pieni tuloinen olet, köyhyydestä tai rikkaudesta en tiedä.
Jos ei omaisuutta ole, olet köyhä, etkä noilla tuloilla tule muuta olemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti köyhä - kyllä! Ei kukaan täyspäinen täällä ansioillaan leveile.
Ei nää mun tulot nyt ketään varmaan kateelliseks tee :D
Ei Suomessa oikeasti ole köyhiä. Köyhyys on vain pienituloisten kateutta. Oikeasti heillä on kaikki hyvin, katto pään päällä ja ruokaa vatsat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on käteen jäävä summa, niin ihan ok. Ei tietenkään mikään mieltä riemastuttava summa mutta kyllä sillä pärjää lapseton pulliainen.
Tästä summasta menee vielä verot mutta ne on pienituloisella lähes olemattomat
Mulla jää käteen 2900/kk. Pidän itseäni silti köyhänä.
Eikös keskituloinen ole 2000euron hujakoilla. Eli alle keskiarvon ainakin jää
Vierailija kirjoitti:
Pärjää sillä hädin tuskin. Jos lainan kulut ja vastike nousevat vaikka 50€ kumpikin niin käteen jää mulla kaikkien menojen jälkeen 200€ ja risat.
Mistään eläkesäästöistä on nytkään turha haaveilla. Kyllä 1400€ käteen kk saava voi laskea itsensä köyhäksi vaikka ei leipäjonoon joutuisikaan.
Kiky on toteutunut jo sillä palkat ovat jo romahtaneet romahtaneet. Suomi on matkalla konkurssiin sillä ei yksityisen puolen duunareilla ole enää varaa maksaa julkisen puolen huimia etuja ja kansakoulun opettajien 2500-3000€ eläkkeitä. Se on valitettava totuus.
Vierailija kirjoitti:
Makseletko vanhoja pelivelkoja? Vai oliko tarkoituksesi olla vain ilkeä? - Tai sitten heitä, jotka kärsivät taloudellista köyhyyttäkin pahemmasta; "järjen köyhyydestä." - Vaiva, jonka parantamiseen ei automaattisestai auta mitkään tulot tai varallisuus, kun aina pitäisi olla enemmän ja vielä paljon enemmän kuin kellään muulla. Ja esimerkiksi verottajaa pelätään kuin spitaalinen kuolemaa.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Itsellä jää verojen jälkeen 1600e (kokoaikatyö), eikä tällä paikkakunnalla asumiskustannukset mitään isoja ole. Kaupassa ei ole pitkään aikaan tarvinnut laskea riittääkö rahat sentilleen, joten mielestäni kaikki on mallillaan. Oma auto on (vanha, mutta toimiva peli), mutta esim. asuntoa en omista, vuokra on tällä hetkellä aivan törkeän pieni. Säästöönkin saa joka kuukausi hyvän summan. Niillä sun 1400e tuloilla yksin asuva elää ihan hienosti, ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Köyhästä en tiedä, riippuu pitkälti siitä, montako suuta on ruokittavana, millaiset asuinkustannukset yms yms yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makseletko vanhoja pelivelkoja? Vai oliko tarkoituksesi olla vain ilkeä? - Tai sitten heitä, jotka kärsivät taloudellista köyhyyttäkin pahemmasta; "järjen köyhyydestä." - Vaiva, jonka parantamiseen ei automaattisestai auta mitkään tulot tai varallisuus, kun aina pitäisi olla enemmän ja vielä paljon enemmän kuin kellään muulla. Ja esimerkiksi verottajaa pelätään kuin spitaalinen kuolemaa.
En maksele mitään. Asuntolainakin on jo hoidettu. Elämä on kallista, uudet autotkin maksavat niin perhanasti.
Tiedän että usealla menee huonommin, mutta elämässä on valintoja sekä muita sattumia. Tasan ei käy onnen lahjat.
Pidän silti itseäni köyhänä vaikka kuinka kiehuisit. Jos voisin mennä tuosta noin autokauppaan ja ajaa pois valitsemallani autolla, niin sitten en olisi köyhä.
Riittääkö rahat? Jos rahat riittää elämiseen, et ole köyhä. Jos perustarpeisiin (ruoka, asuminen, puhelin, lääkkeet etc.) ei riitä rahat, sitten voi sanoa olevansa köyhä.
Köyhyys on tietyllä tavalla suhteellista. 1600e/kk tienaava monisairas on köyhempi, kuin saman verran tienaava terve ihminen, koska välttämättömiä menoja on enemmän.
Itsellä jää käteen kuukaudessa himpun verran yli 2000e. Olen lapseton sinkku joka ei asu pääkaupunkiseudulla, elän tuolla summalla omasta mielestäni hyvinkin leveästi ja säästöönkin jää satasia kuukaudessa. Joku yh joutuisi tuolla summalla venyttämään hyvinkin penniä.
Köyhä on sellainen joka ei tienaa mitään ja käy leipäjonossa, sossun luukulla ja kelalla.
Itse maksan 2000 euroa siitä ettei joku muu saa 1000 euroa.
Riippuu miten käytät rahat. Pelkkien tulojen perusteella ei voi sanoa mitään. Sullahan voi olla säästössä vaikka kuinka paljon. Sen sijaan jollain kymppitonnin kuussa ansaitsevalla voi olla miljoonavelat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä summasta menee vielä verot mutta ne on pienituloisella lähes olemattomat
Minulla menee 1300e bruttotulosta liki 300e veroa. Mielestäni se ei ole olematon suhteessa palkkatasoon vaan aika paljon!
Jos tienaisin 3000e 300e:n vero olisi "lähes olematon".
Mä tienaan 1000e kuussa ja tuun ihan hyvin toimeen. Kulut menee puoliksi miehen kanssa niin ei suuria menoja tai kalliita harrastuksia.