Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neulomista opetettu kunnolla lapsellenne?

Vierailija
02.01.2018 |

7-luokkalaisella pojallanme on tämän joululoman läksynä on neuloa sukat. Työ on aloitettu koulussa kuukausi sitten ja tällöin saanut aikaiseksi tunneilla n. 1,5 cm neulosta. Valmista pitää olla tammikuun puolessavälissä. Ei minkäänlaisia ohjeita. Oli kysynyt opelta miten lanka vaihdetaan raidoissa, ope oli neuvonut kysymään vanhemmilta.

Nyt on neulonut ekan sukan varren. Seuraavaksi aiotaan googlettaa miten kantapää tehdään. Olen itse neulonut viimeksi pojan ollessa vauva (vauvasukat tein).

Minusta tämä on aika outoa, että pitää itsenäisesti opetella koko homma. Sukkien arvosana on lähes puolet kässäarvosanasta, joka siis tulee päättötodistukseen.

Onko muille opetettu neulomista koulussa kunnolla? Onko vaadittu näin vaativia tuotoksia? Alakoulussa neuloivat vaan jonkun tontun.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemani mukaan opettajan ei nykyään tarvitse itse osata neuloa tai tehdä jotain muuta käsityötä. Riittää kun neuvoo oppilaille. Omituista. Vai liekö urbaanilegenda.

Voi hyvin pitää paikkansa, jos opettajana on luokanope, jota ei koskaan ole kiinnostanut käsityöt eikä ole eläessään tehnyt muuta kuin opiskeluun kuuluvat pakolliset käsityöt. Käsityötunteja on nykyään niin vähän, että pienemmissä kouluissa ei ole varsinaista käsityönopettajaa. Ne tunnit on annettu ehkä jollekin saksan-, uskonnon-, musiikin tai minkä tahansa aineen opettajalle, jolle ei tule riittävästi tunteja omassa aineessa. Ei sitten ihme, jos eivät osaa opettaa.

Parhaassa tapauksessa pienessä kunnassa on yhteinen käsityönopettaja peruskoulussa ja kansalaisopistossa. Silloin on yleensä ammattitaito taattu.

Vierailija
42/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti opetti minut neulomaan 90-luvulla ollessani noin 7-vuotias. Tuon ansiosta pärjäsin koulun käsityötunneilla, osasin ja sain valmista hyvää jälkeä. Muistikuvani mukaan opetus oli aina aika olematonta tai riittämätöntä, tuhautuneena itseksemme väännettiin. Minä opastin välillä muita kun opettaja ei ollut edes luokassa.

Nyt aikuisempana olen neulonut aina vaan enemmän ja opetellut hirveästi lisää. Joskus joku pyytää näyttämään mitä teen ja miten sen teen. Olen opettanut mieheni ja pikkuveljeni neulomaan. Molemmilla oli huonoja kokemuksia koulun tunneilta, vinkura kaulahuivi jäi pieneksi pätkäksi kun apua ja kunnon opetusta tai teoriaa alkuunkaan ei saanut, heikon arvosanan vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato netistä ne ohjeet.

Vierailija
44/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on kaksi oppiainetta, joiden opettajaksi kelpaa kuka tahansa idiootti; käsityöt ja liikunta. Kässässä oppilaat saavat keksiä itse miten saavat villasukat aikaiseksi ja liikunnassa laitetaan juoksemaan cooperia vaikkei ole opetettu juoksemista ollenkaan. Sama kuin lukuvuoden lopuksi järjestettäisiin japanin kielen koe vaikkei olla luettu yhtään japania.

Vierailija
45/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi ongelma on se, että koulussa opetetaan neulomaan sukkiin patenttineulekantapää (siis selkainen, jossa kantalapussa joka toisella kierroksella joka toinen silmukka nostetaan neulomatta). Kantapäästä tulisi täysin kelvollinen, vaikka käytettäisiin ihan tavallista sileää neuletta. Näin kantapäästä ei tulisi sellaista mörköä kuin se täälläkin tuntuu olevan monelle.

Ilmeisesti muutenkin kantapäästä jätetään usein periaate kertomatta: kantalapun silmukat jaetaan kolmeen osaan. Keskimmäisessä osassa silmukoiden määrä pysyy samana ja sitä neulotaan edestakaisin. Joka kierroksella jommankumman reunaosan reunimmainen silmukka kudotaan yhteen tai yhdistetään ylivetokavennuksella keskimmäisen osan reunimmaisen silmukan kanssa. Kun periaatteen on kerran tajunnut, on kantapään neulominen helppoa.

Vierailija
46/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on mielenkiintoista juttua.

Enää opsissa ei ole kässässä juuri mitään pakollisia töitä, kuten ennen lapaset, villasukat, kauluspaita jne.

Käsityö on vain yksi oppiaine; tuotteiden pitäisi sisältää molempia käsitöitä.

Oppilaita voi olla ryhmässä jopa 20. Ei siinä mitenkään repeä opettamaan kaikille omien tavoitteiden mukaan. Suurella osalla on "moti" vähissä ja he asettavat riman vitoseen. Eli eivät halua oppia mitään.

Tunneille tullaan väsyneinä ja nälkäisinä kännyköitä näpyttelemään. Onneksi ne saa nykyisin kerätä pois.

Seassa on toki niitä, joille kässä on lempiaine ja jotka janoavat oppia, näitä on mukava opettaa.

Seiskat tulee usein yläkouluun muista alakouluista jolloin ope ei edes tunne oppilaiden taitotasoa. On vaikea asettaa tavotteita. Aika ei riitä pohjatyön eli selvittelyn tekemiseen.

Villasukat on uudessa opsissa aivan liian iso ja vaativa työ seiskoille minun mielestäni. Valinnaisessa kasilla tai ysillä tehdään sukkia.

Mutta neulonta on tutkitusti erittäin hyvä taito, ei niinkään siksi että saataisiin käyttökelposia tuotteita - vaan siksi, ettå neulonta kehittää hienomotoriikkaa, eri aivolohkojen yhteistyötä, keskittymistä, pitkäjänteisyyttä, matemaattisuutta jne.

Ap:n olisi hyvä olla suoraan opettajaan yhteydessä, tarvittaessa rehtoriinkin.

Vanhemman tehtävä ei ole toimia opettajana. Ja on kohtuutonta vaatia oppilasta lomalla neulomaan. On muitakin tapoja hoitaa rästityöt pois kuin lomalla tekeminen, sopikaa näistä opettajan kanssa.

T. Käsityön aineenopettaja

Vierailija
47/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on kasilla ja koko hemmetin syksy tapeltiin sukkien neulomisten kanssa. Mä muistan oman kouluaikani, mä vihasin käsitöitä. En tasan ottanut enää kasille ja ysille.

Nykyään neulon kyllä yhtä ja toista. Yritin neuvoa tytärtä, mutta eihän se ole vastaanottava, kun äiti jelppii. Äitinikin yritti auttaa. Hän on haka villasukissa, tekee niitä unissaankin, tuplakantapäällä.

Opettaja luovutti marraskuun kieppeillä ja sanoi muksuille, että neulokaa putkisukat. Oli pari viikkoa kattellut tyttären edistymistä ja kysynyt, että mitäs sä haluaisitkaan näistä tehdä? - näistä sais hyvät ranteen lämmittimet äidille joululahjaksi. Sekin taisi olla liian tavoitteellinen päämäärä, kun sain lahjaksi ison paketin vihreitä kuulia. ;) (osa oli muuten lopettanut kokonaan neulomisen, että ompelivat putkisukat kankaasta)

Eihän tuo neulominen rakettitiedettä ole, muttei siltikään kaikki ole sitä varten. Itse tein vastaavassa tilanteessa pikkuveljelleni vauvalapaset. Semmoiset suorat, jotka vaan ommeltiin kiinni, ilman peukaloa. :D Tajusin neulomisen salat joskus 25 vuotiaana ja siitä lähtien olenkin tehnyt yhtä ja toista.

Eipä nämäkään ohjeita saanut kummallisempia kuin, että etsikää netistä tietoa. MUTTA ei tää opettaja ollut kuten oma opettaja silloin, että uhkaamassa koko ajan. Tämä opettaja oli kannustava silti ja yritti jelppiä kovasti. Oli hyvällä fiiliksellä kuullut noita muita ehdotuksia ja kehunut kuinka innovatiivisia lapset onkaan.

Vierailija
48/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa ja voisi lapsen kanssa lähentyä, kun yhdessä opettelisi jotain käsityötä tekemään.

Mutta ei kai sitä ehdi, jos lapsen kaikkien taitojen opetus jää koulun varaan ja vanhemmat ei yhtään vaivaudu, niin ei ihme jos nuoret tyhmentyy.

Vierailija
49/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tämä yhdessä neulominen on ollut ihan kivaa. Minäkin olen saanut kohta sukat tehtyä, koska halusin kokeilla kantapäätä ensiksi itse. Tehtiin kantapää nyt tuolla simppelillä tyylillä kun kerran ei mitään ohjeita tullut.

Pojalla itsellään ei ole mitään käsitöitä vastaan. Pelkää vaan että numero laskee jos lopputulos ei ole hyvä. Minusta nuo sukat ovat melko siistit. Tasaista käsialaa ja pystyy jo neulomaan telkkaakatsellessa.

Se on kyllä totta että rättikässän lisäksi liikunnassa ei ole saanut mitään ohjeita, mikä on yhtä kummaa.

Ap

Vierailija
50/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan kertakaikkiaan voi uskoa, että seiskaluokkalainen, joka on syksyn aikana saanut pikkuisen sukan vartta neulotuksi, saisi joululomalle käsityönopettajan antamana läksynä neuloa sukat! Kiva jos olette neuloneet pojan kanssa yhdessä, mutta koululäksystä tässä ei ole kyse.

t. kässänope

Vierailija
51/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun 90-luvulla ja epäilen, että koulu oli ihan skeidaa silloin tai ainakin oma kouluni. Me neuloimme muistaakseni kaulaliinan eikä muuta. Neulon kyllä itse ja osaisin neuvoa omaa lastani villasukissa. Oikeasti on aika omituista, jos koulusta ei ole annettu mitään kirjallista ohjetta. Ilman ohjetta ei välttämättä itsellenikään onnistuisi sukkien neulominen, vaikka teen niitä itse.

Katsokaa netistä perusvillasukan ohje. Jos varsi on tehty, niin kantalappuun tulee yleensä yhtä monta kerrosta kuin silmukoita kahdella puikolla. Sitten tulee kantapään kavennukset.

Kultaisella 90-luvulla ei muuten tullut läksyjä lomille. Ja mitään kasvioita ei todellakaan vaadittu ainakaan Helsingissä.

Vierailija
52/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika teki koulussa aikoinaan farkut.paidan.kellon.kaiuttimet.golfpelin. en oo mitään opettanut. Oppi koulussa.

Vierailija
53/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan kertakaikkiaan voi uskoa, että seiskaluokkalainen, joka on syksyn aikana saanut pikkuisen sukan vartta neulotuksi, saisi joululomalle käsityönopettajan antamana läksynä neuloa sukat! Kiva jos olette neuloneet pojan kanssa yhdessä, mutta koululäksystä tässä ei ole kyse.

t. kässänope

Ohis mutta ammatti-ihmisenä osaatko selventää minulle neulomisen ja kutomisen eron. Olen aivan peukalo keskellä -kämmentäihminen, enkä pystyisi lastani auttamaan sukkien teossa. Olen aina luullut että se on kutomista. Neulominen taas sitä kun laitetaan lanka neulan silmään ja ompelu kun otetaan kone esille. Olen ihan tosissani, älkää lytätkö.

Tuntuu pelottavalta jos joutuisi tuon opettamaan lapselleen, kun en itse edes ymmärrä käsitteitä. Asun etelä-suomessa, onko kyse murteesta?

Vierailija
54/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-luokkalaisella pojallanme on tämän joululoman läksynä on neuloa sukat. Työ on aloitettu koulussa kuukausi sitten ja tällöin saanut aikaiseksi tunneilla n. 1,5 cm neulosta. Valmista pitää olla tammikuun puolessavälissä. Ei minkäänlaisia ohjeita. Oli kysynyt opelta miten lanka vaihdetaan raidoissa, ope oli neuvonut kysymään vanhemmilta.

Nyt on neulonut ekan sukan varren. Seuraavaksi aiotaan googlettaa miten kantapää tehdään. Olen itse neulonut viimeksi pojan ollessa vauva (vauvasukat tein).

Minusta tämä on aika outoa, että pitää itsenäisesti opetella koko homma. Sukkien arvosana on lähes puolet kässäarvosanasta, joka siis tulee päättötodistukseen.

Onko muille opetettu neulomista koulussa kunnolla? Onko vaadittu näin vaativia tuotoksia? Alakoulussa neuloivat vaan jonkun tontun.

Jospa antaisit jollekulle tutulle mummolle tehtäväksi?

Vierailija
55/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin nuo koulussa. 90-luvulla. Nykyään ihmiset on vaa niin avuttomia ettei osaa tehdä villasukkaakaan.

Teille opetettiin villasukkien teko. Ap:n lapselle ei opetettu. 

Vierailija
56/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utopiaa - täyttä utopiaa! Joskus vuonna 1982 kerran yritettiin koulussa neuloa - ommella - mitä se nyt onkaan - kaulaliina - ja kun se ei sujunut - sitten ommeltiin kejusilmukkaa virkkuukoukulla.

M 42

Ai täällä on toinenkin aikuinen, joilla on käsitteet sekaisin🤔neulo, kudo, virkkaa, ompele?????

Vierailija
57/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kässänope

Ohis mutta ammatti-ihmisenä osaatko selventää minulle neulomisen ja kutomisen eron. Olen aivan peukalo keskellä -kämmentäihminen, enkä pystyisi lastani auttamaan sukkien teossa. Olen aina luullut että se on kutomista. Neulominen taas sitä kun laitetaan lanka neulan silmään ja ompelu kun otetaan kone esille. Olen ihan tosissani, älkää lytätkö.

Tuntuu pelottavalta jos joutuisi tuon opettamaan lapselleen, kun en itse edes ymmärrä käsitteitä. Asun etelä-suomessa, onko kyse murteesta?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta kyse on murre-eroista. Yleiskielessä kangasta tai mattoa kudotaan kangaspuilla. Esim. sukkaa tai lapasta neulotaan. Ompelu on sitä, että on neula ja lanka. Ommeltiin sitten käsin tai koneella. Anoppi tikkuaa sukkaa. Taitaa olla yleistä Etelä-Pohjanmaalla.

Vierailija
58/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt kuitenkin niin että poika sai tuon läksyn koska kässätunnit on mennyt johonkin ihan muuhun kuin mihin olisi pitänyt eli niiden sukkien neulomiseen. Ohjeetkin on varmaan saanut ja tunneilla jos olisi tehnyt niin ope olisi auttanut mutta helpompi sanoa äidille että ope ei antanut mitään ohjeita ja tuli kaikille läksyksi.

Vierailija
59/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koulu on vissiin Porvoossa. Ei kotona tehtävä työ ole koskaan puolta koko aineen arvosanasta kun eihän ope voi silloin mitenkään tietää onko työn tehnyt lapsi vai äiti tai joku kumminkaima.

Vierailija
60/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ala-asteikäisellä lapsella sujuu koulussa kaikki muut aineet paitsi käsityö. Opettaja ei lapsen mukaan koskaan kerkeä auttamaan ja itse ei osaa tehdä. Kuulemma lupaa aina tulla kohta, mutta sitten joku toinen huutaa kovempaa ja opettaja meneekin häntä auttamaan. Tunnit kuluu opettajaa odotellessa ja sitten kun opettaja vihdoin kerkeää tulla saa kuulla tehneensä väärin ja pitää tehdä sama juttu uudelleen, mutta ei ole enää aikaa.

Kumpa lapsi saisikin tuoda ne työt kotiin niin voisin itse opettaa ja auttaa rättikässän töissä. Puutöissä en osaa auttaa eikä välineitäkään olisi, mutta voitaisiin viedä tyttö vaikka vaarille tai kummille oppiin.

Lapsi on ihan stressaantunut käsitöistä, kun ei saa mitään valmiiksi. Ei ole selkeästi luonnostaan taitava, mutta kotona pystyy kyllä oppimaan, kun saa opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan