Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neulomista opetettu kunnolla lapsellenne?

Vierailija
02.01.2018 |

7-luokkalaisella pojallanme on tämän joululoman läksynä on neuloa sukat. Työ on aloitettu koulussa kuukausi sitten ja tällöin saanut aikaiseksi tunneilla n. 1,5 cm neulosta. Valmista pitää olla tammikuun puolessavälissä. Ei minkäänlaisia ohjeita. Oli kysynyt opelta miten lanka vaihdetaan raidoissa, ope oli neuvonut kysymään vanhemmilta.

Nyt on neulonut ekan sukan varren. Seuraavaksi aiotaan googlettaa miten kantapää tehdään. Olen itse neulonut viimeksi pojan ollessa vauva (vauvasukat tein).

Minusta tämä on aika outoa, että pitää itsenäisesti opetella koko homma. Sukkien arvosana on lähes puolet kässäarvosanasta, joka siis tulee päättötodistukseen.

Onko muille opetettu neulomista koulussa kunnolla? Onko vaadittu näin vaativia tuotoksia? Alakoulussa neuloivat vaan jonkun tontun.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy onnettomaan käsityöopetukseen löytyy opetussuunnitelmasta. Kun jo edellisen opsin aikaan käsityö uudistettiin, poistettiin valinnaisuus. Kaikilla on siis sekä teknistä että tekstiilityötä. Aikaa on yhtä paljon kuin ennen, nyt siinä ajassa pitää opetella molempien asiat. Oppilaista piti tehdä moniosaajia. No, arkijärkihän sen jo kertoi siinä vaiheessa: nyt kukaan ei osaa enää mitään. Poikia ei edes kiinnosta tekstiilityö. Tunnit ovat viikon kamalimmat, kun oppilaita saa pahimmassa tapauksessa metsästää käytäviltä tai estää saksien heittelyä, ilkivaltaa jne. Neulominen on vihoviimeistä opetettavaa näille kavereille, muille ei em. syistä ehdi opettaa. Terveisiä vaan todellisuudesta vieraantuneille "asiantuntijoille" täältä alakoulusta!

En ole vieraantunut mistään. Ihmettelen, missä on arjen järjen käyttö? Itse tein jo neljännellä luokalla sukat. Ylemmällä luokalla hameen, ja ihan mittojen mukaan. Nyt yritetään opettaa kaikenmaailman asiat kaikille. Eihän se onnistu. Eikö opettajien mielidettä kuulla? Tunnilla se työ pääosin pitää tehdä, ei kotona. Ei sieltä välttämättä apuja löydy. Kummaa touhua. Kenenkä insinöörin suunnitelma tämmöinen on? Hyvin on typeriä ne jotka suostuvat saneltuun sanomatta, ettei onnistu.

Vierailija
22/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on ainakin sormi virkkausta kässätunneilla alakouluilla. Osa on kutonutki jotain pientä. Ompelutöitäkin on jotain tehty esim.tyynyliina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Meillä haaste on siinä että minä olen vasuri, lapset oikeakätisiä. Eli en voi itsekään opettaa.

Voi, kun viitsii. Olen itse vasuri kässänope, mutta oppilaistahan suurin osa on oikeakätisiä. Pitää vain ajatella, mitä on tekemässä, miten puikkoja pidellään, mistä koukataan jne.

Tai voit näyttää peilin kautta.

No minua ei ole kukaan koskaan opettanut, joten minulla on ihan oma tyyli. En halua opettaa edes peilin kautta lapsilleni tätä. Enkä todellakaan aio käyttää vähäistä vapaa-aikaani nelikymppisenä siihen, että nyt opettelen neulomaan ”oikein”.

Sinun tilanteesi on täysin eri. Sinun pitääkin osata opettaa. Olet muuten epäpätevä.

Vierailija
24/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neulotaan, on työ valittava siten, että sen ehtii tunnilla pääosin tehdä ja opettaja opettaa! Jos ei kykene, on valinnut alan. Ei puutöissäkään veneitä tehdä!

Vierailija
25/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo noin voi mennä, että annetaan koulusta tehtävä joululomaksi, mutta ei opeteta. En ole edes kuullut, että pojat neuloo sukat käsityössä. Antaisin tiukan palautteen kun koulut alkaa ja kehottaisin opettajaa opettamaan. Ei kai koulussa tarvi tehdä asioita, joita ei opeteta. Kotikoulu on eri asia.

Vierailija
26/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi omituiselta! Opettaja on nyt kyllä asettanut tavoitteet liian korkealle. Uuden opetussuunnitelman mukaan jokaiselle oppilaalle asetetaan oma tavoite oman taitotason mukaan. Jos ei ole koskaan aiemmin kunnolla oppinut neulomaan, ei tavoite voi minusta heti olla villasukkien neulominen. Pyydä opettajalta perustelut sille, miksi tavoitteet on asetettu näin korkealle ja onko jokaisen oppilaan taitotaso otettu huomioon! Opettajana olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei koulun tarkoitus ole, että jokainen lapsi oppii täsmälleen samat asiat ja saa valmiiksi samat opettajan määräämät työt. Jokainen tekee taitojensa mukaan ja saa haastaa itseään oppimaan uusia asioita. Joku voi neuloa ne sukat ja toinen vaikka patalapun. Pysyy se koulunkäyntikin mielekkäänä kun ei heti pistetä niin kovia tavoitteita, ettei niitä pysty saavuttamaan.

Tämä vastaus on varmaankin sarkasmia.

Jos omana kouluaikanani olis opetettu noin, en edelleenkään osaisi lukea  :)

Vierailija
27/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jotain kesken jäänyttä neuloivat yläasteella. Myös meillä kätisyysongelma; en itse koskaan oppinut neulomaan, koska kukaan ei osannut opettaa vasuria. Tytär on oikeakätinen. - Virkkaan kyllä sujuvasti, kuin oikeakätiset.

Minulla oli sama ongelma. Opettaja kyllä parhaansa mukaan yritti opettaa minua kutomaan vasenkätisesti, mutta ei se oikein onnistunut. Äitinikään ei osannut oikeakätisenä minua neuvoa juurikaan, joten muistan vain olleeni ahdistunut kutomisen opettelusta. Luultavasti olisi ollut paras opettaa minut kutomaan oikeakätisesti.

Vierailija
28/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin nuo koulussa. 90-luvulla. Nykyään ihmiset on vaa niin avuttomia ettei osaa tehdä villasukkaakaan.

Vierailija
29/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen oppii, jos opetetaan. Omalle likalle itse opetin, kun ei koulussa silloin ollut kuin jotain hamosen ompelua. Jos on opetusohjelma tiukaksi vedetty, on opettajan tehtävä aikanaan jo miettiä, mitä oikeasti tunnilla ehditään. Ei tämmöistä tohotusta. Tunnilla ehtii neuvoa perusteita. Työt oppituntien lukumään mukaan. Ei kotitöinä, jos ei ole lukuaineista kyse. Kaikilla ei ole äitiä tai mummoa. Osalla se huoltaja on miespuolinen. Äiti voi olla kuollut. Aika outoa tämmöinen.

Vierailija
30/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, onko tämä nyt pelkästään pojan versio asiasta vai oletko ihan opettajalta saanut varmistuksen, että on 1) läksy joululomalle, 2) lapselle ei ole annettu ohjeita ja 3) lapsen on vain käsketty kysyä äidiltä? Vai voisiko olla, että noita on koko syksy väännetty ja muut ovat omat sukkansa saaneet valmiiksi, mutta poikaa ei ole tunneilla kiinnostanut tehdä tai kysellä neuvoja opelta, joten opettaja on viimeisenä vaihtoehtona antanut mahdollisuuden tehdä sukat joululoman aikana kotona valmiiksi ja sanonut, että poika voi tarvittaessa toki kysyä apua äidiltään tai joltain muulta, joka osaa, kun ei ole opettaja siellä kotona paikalla.

Vierailija
31/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis, onko tämä nyt pelkästään pojan versio asiasta vai oletko ihan opettajalta saanut varmistuksen, että on 1) läksy joululomalle, 2) lapselle ei ole annettu ohjeita ja 3) lapsen on vain käsketty kysyä äidiltä? Vai voisiko olla, että noita on koko syksy väännetty ja muut ovat omat sukkansa saaneet valmiiksi, mutta poikaa ei ole tunneilla kiinnostanut tehdä tai kysellä neuvoja opelta, joten opettaja on viimeisenä vaihtoehtona antanut mahdollisuuden tehdä sukat joululoman aikana kotona valmiiksi ja sanonut, että poika voi tarvittaessa toki kysyä apua äidiltään tai joltain muulta, joka osaa, kun ei ole opettaja siellä kotona paikalla.

Tismalleen noin toimi myös minun esikoiseni koulu. Eli äitille vaan lomalla, se opettaminen.

Kuopuksen koulussa opettaja osasi itse käsitöitä.

Vierailija
32/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla, että oppilas ei ole tehnyt tunneilla hommia ja siksi on saanut sukan kotona tehtäväksi. Kannattaa jutella open kanssa ennen kuin nielee tuon tarinan.

Vierailija
33/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tismalleen noin toimi myös minun esikoiseni koulu. Eli äitille vaan lomalla, se opettaminen.

Kuopuksen koulussa opettaja osasi itse käsitöitä.

Ja tässä ei kyllä ole minusta mitään alapeukuttamista. Esikoisen opettaja oli kaikin tavoin laiska. Meni tismalleen niin rimaa hipoen kuin pystyi.

Vierailija
34/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemani mukaan opettajan ei nykyään tarvitse itse osata neuloa tai tehdä jotain muuta käsityötä. Riittää kun neuvoo oppilaille. Omituista. Vai liekö urbaanilegenda.

Vierailija
35/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulussa kässäope on aivan onneton tapaus. Eikä pidä lainkaan erityislapsista. Mun tyttö ei saanut opelta mitään apuja koskaan, mutta opetteli itse ja minä neuvoin. Teki lopulta polvipituiset villasukat. Valepalmikkoa resoriin, ristiinvahvistetun kantapään. Muut saivat aikaan sillä aikaa sellaiset perus villasukat. Tyttö vielä neuvoi muita kantapään teossa kädestä pitäen. Ope kehtasi antaa sukista seiskan.

Nyt tyttö opiskelee ammattikoulussa käsitöitä ja on suunnitellut monet sukat, palmikkoa, pitsiä, kirjoneuletta. Kiitettäviä saa niistä.

Vierailija
36/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  neulomista tarvitse oppia.

Vierailija
37/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä poikaa. Lähes kaikilta kässätunneilta on saanut "hyvää tuntityöskentelyä" -merkinnän. Rättikässää ei ole ollut vielä kovin pitkään ja kohta taas vaihtuu puukässään. Kässänvihossa on vain iysetehty piirustus sukista, ei muuta. Sai kuulemma valita sukat tai tumput. En yhtään ihmettele, että ei tässä jaksossa ole ehtinyt tehdä sukkaa tuon enempää. Nyt neulominen sujuu jo hyvin, alku oli tosi hidasta.

Pojan luokka on poikavaltainen ja kuulemma muut pojat eivät ole saaneet aikaiseksi oikeastaan mitään. Enimmäkseen ovat olleet kännykällä. Jotkut tytöt olivat kuulemma jo hyvässä vaiheessa. Luokka on iso, joten open neuvoja ei juurikaan ehdi saamaan.

Poikamme on vasenkätinen. Onneksi opettelin vasenkätisen neulonnan silloin kun poika oli alakoulussa. Pari iltaa siihen meni, mutta sitten pystyin opettamaan lasta (toisin kuin ope).

Minusta lapset olivat voineet liimata vihkoihinsa "sukat for dummies" -tyyppiset helpot ja kuvalliset ohjeet.Tai edes linkin helppohin ohjeisiin. (Tietenkin löydämme ohjeet netistä, mutta voisi oikea ohje olla valmiinakin.) Lisäksi mielestäni riittäisivät vaikka lastensukat, ettei tarvitsisi tehdä miesten kokoa. Kyllä sen neulomisen oppisi pienemmilläkin sukilla.

Ap

Vierailija
38/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan kuitenkin niin, että ohjeet on annettu ja näytetty moneen kertaan siellä koulussa?  Poikasi ei ole seurannut tunnilla ja on nyt pulassa - ja tottakai väittää, ettei mitään ole opetettu tai ohjeita annettu. Kässätunneilla monilla menee homma pelleilyksi ja sitten ollaan ihmeissään, kun joku työ pitäisikin saada määräaikaan mennessä valmiiksi. Veikkaan kyllä tätä ap:n pojan kohdalla. 

Ja mitään vaativia juttuja ei käsitöissä enää voi teettää, koska lapset eivät yksinkertaisesti enää kykene. Suuri saavutus on neulomisessa se palalapun kokoinen pala, osalle sekin on tuskien taival. 

Vierailija
39/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te revitte tällaisia tarinoita? Edes 1960-luvulla ei ollut kenelläkään läksynä sukankutomista- ei kun neulomista.

Mutta vastaus otsikon kysymykseen: kyllä, itse olen opettanut.

Hyvä asia on se, että sukupuolesta riippumatta on sekä tekstiili- että teknistä käsityötä. Oppivat edes jotain.

Jo 3. luokalla on valtavat erot käsityötaidoissa. Joku kutoo sukat, toinen veistää puusta vaikka lentävän linnun kun eräät vain katsovat kauhuissaan puupalikka tai lankakerää.

Vierailija
40/78 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykykoulu on ihan paska. Olisin parempi kässän, liikan ja kuviksen opettaja ihan harrastuspohjalta.

Ihmettelin, miksi lapseni ja hänen miehensä olivat ihan ooh, kun neuloin lapaset heidän vauvalleen. Sanoin että kyllä nää teiltäkin onnistuisi kouluopetuksenne ja googlen avulla. Ei kuulemma onnistuisi.

Koululainen tarvitsee kirjallisten ohjeiden lisäksi ihan konkreettista näyttämistä.

Ihan totta puhut. Nykykoulu ON ihan paska. Meidän koulussa pyydettiin lapsia tuomaan vessapaperihylsy kädentaitoja varten ja siinä käsityöt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi