Tienaako joku oikeasti alle 2600 euroa kuukaudessa?
Onko se ylipäätään mitenkään mahdollista nykyisessä hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (49)
Urani huipulla minäkin, vaativissa koulutustehtävissä, 50+, työkieli englanti. Palkka lisineen 2300 €/kk. Käteen jää 1650. Katotaas mihin rotankoloon ryömin eläkeikäisenä...
Tonni puhtaana käteen. En juo enkä polta joten pärjäillään.
Vierailija kirjoitti:
N. 2500e osingoilla elelen täällä Thaimaassa. Ihan hyvin pärjään töitä tekemättä. Asuuko joku siellä Suomessakin vielä? Onko pakkasta, vai sataako?
Vähän liioittelin. Myin omakotitalon, laitoin perinnöt ja säästöt hajautettuun sijoitukseen, jonka tuotto oli 7% viime vuonna n. 24500.
Tienasin siis vain 2041 / kk. Sori liioittelu, mutta halvalla hintatasolla täällä voi tehdä mitä tahansa.
Perhepäivähoitajana mun brutto on 1875 euroa, ja tässä on jo kaksi kokemuslisää mukana. Teen töitä 9 tuntia päivässä, hoidan ja kasvatan neljää alle 3-vuotiasta lata, joista myös vastuu on suuri.
Muistakaa vielä se, että Helsingissä saa monesti samasta hommasta korotettua palkkaa, koska se on suhteutettu paikalliseen hintatasoon. Siellä on vuokratkin niin sairaita, ettei jotkut tahdo tulla kolmen tonnin palkalla toimeen kun taas jossain muussa kaupungissa ei ole parilla tonnillakaan hädän päivää.
Lieneekö tämä osasyynä siihen, että vääristyy käsitys siitä, mitä palkkoja yleensä maksellaan?
Peruspalkka 2000€/kk, lisät noin 150€/kk. Miinus verot. Terveisin lähihoitaja.
Lähihoitaja. Laskin just, että olen keskimäärin tienannut 2730 euroa kuussa viime vuoden aikana. Tyytyväinen täytyy olla.
Mä en ole kouluja käynyt peruskoulua pidemmälle. Toki työnantajan järjestämiä koulutuksia olen käynyt paljonkin. Ikinä en euroaikana ole ollut töissä missä olisin alle 3000e tienannut. Kaikkea on tehty, raksalla oltu, trukkia, bussia, rekkaa on ajeltu, nykyään veturinkuljettajana n 5500-6000e/kk plus päivärahat ja ylityöt jos jaksaa tehdä. Jossain ihan perus terminaalityössäkin jos vuorotöitä tekee tienaa ton 3k.Satamassa heti reilu tonni päälle. Bussikuski kaupunkiliikenteessä jo 3500-4000 ja sinne jatkuvasti haku eikä ole rima korkealla melkein täysin kielitaidotonta porukkaakin otetaan jos vaan työt maistuu. Helppoja hommia kaikki jos nyt haluaa mediaanipalkoille päästä.
N. 2500e osingoilla elelen täällä Thaimaassa. Ihan hyvin pärjään töitä tekemättä. Asuuko joku siellä Suomessakin vielä? Onko pakkasta, vai sataako?