Opet auttakaa!
Voinko ottaa lomalla yhteyttä lapseni opettajaan ihan henkilökohtaiseen numeroon, jonka on antanut vanhemmille? Minun pitäisi saada tyttäreni luokkatoverin äidin numero. Minulla omi se lapulla jonka olen kadottanut. Lapseni luokkakaveri on tulossa meille huomenna yöksi ja asiasta on sovittu aikoja sitten luokan pikkujouluissa. Äitinsä lähtee tuolloin reissuun ja lapsi olisi meillä seuraavaan päivään. En tiedä eikä lapsikaan tiedä missä asuvat. Ollaan muutettu tänne vasta vähän aikaa sitten ja muitakaan luokkalaisia ei tunneta. Tilanne on nyt se, että yökyläily täytyy perua mutta miten saan äidin numeron. Opettaja tuli ainoana mieleen mutta onko sopivaa ottaa yhteyttä kun lomkin vielä.
Kommentit (60)
Täällä on koko perhe paitsi minä vatsataudissa eli ei tänne nyt voi tulla mitenkään. Olen odottanut että äidiltään tulisi viesti mutta ei ole kuulunut. Oma puhelimeni oli tuolloin pikkujouluissa jäänyt työlaukkuun ja ei ollut mukana niin lapulle sen otin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsellakaan numeroa kun ei ole vielä omaa puhelinta ja muutettiin tänne vasta joulukuun alussa niin ei tunneta muita. Kun käytiin koulussa tutustumassa opettaja puhui listasta missä on kaikkien numerot mutta se lista on vielä antamatta. Olisihan se numero siinäkin että ei kai opettaja kovin väärin voi tehdä jos sen antaisi.
Niin, listan saa antaa, kun siihen ovat halukkaat vanhemmat laittaneet omalla vastuullaan yhteystietonsa. Mutta opettaja ei niitä numeroita saa antaa, koita nyt jo tajuta!
Jos sitten sen listan pyytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsellakaan numeroa kun ei ole vielä omaa puhelinta ja muutettiin tänne vasta joulukuun alussa niin ei tunneta muita. Kun käytiin koulussa tutustumassa opettaja puhui listasta missä on kaikkien numerot mutta se lista on vielä antamatta. Olisihan se numero siinäkin että ei kai opettaja kovin väärin voi tehdä jos sen antaisi.
Niin, listan saa antaa, kun siihen ovat halukkaat vanhemmat laittaneet omalla vastuullaan yhteystietonsa. Mutta opettaja ei niitä numeroita saa antaa, koita nyt jo tajuta!
Jos sitten sen listan pyytäisi.
Joo, hän tulee tuomaan sen listan sulle henkilökohtaisesti lomallaan🙄
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt jankuttaminen. Sinulle on ihan selvästi sanottu, että et voi ottaa opettajaan yhteyttä tällaisella työhön liittymättömällä asialla etkä varsinkaan loma-aikana, hätätapauksia varten annetun henkilökohtaisen numeron kautta. Samoin on tuotu esille, että opettaja ei edes saisi numeroa antaa. Se, että luokan huoltajien numerot on kerätty yhteen listaan, ei anna opettajalle lupaa luovuttaa numeroa muuhun tarkoitukseen. Kaikki huoltajat eivät edes anna numeroaan näihin listoihin. Myöskään et voi tällaisella varoitusajalla perua yökyläilyä. Eihän äiti saa mistään hankittua enää toista lapsenvahtia.
Laita tekstari ja selitä tilanne. Eiköhän se jotenkin järjesty.
Ihmettelen vaan, miksi ihmeessä opettaja on antanut henkilökohtaisen numeronsa huoltajien vanhemmille.
Opettaja vastaa:
Et todellakaan voi soittaa. Ihme, että edes tuollaista mietit. Vaikka olisi lukukausi meneillään, niin et voi ilta-aikaan soittaa opettajalle.
Toisekseen opettaja ei saa antaa toisen oppilaan huoltajan yhteystietoja.
Kysele lapseltasi tai lapsesi luokkakavereiden vanhemmilta - jos kukaan ei tiedä, niin asialle ei voi mitään.
Miksi sillä opettajalla olisi luokan oppilaiden ja heidän vanhempiensa puhelinnumerolista kotona mukana?
Ja kun se lista ei ole kotona mukana niin opehan kipaisee koululle katsomaan numeron listasta ja ilmoittaa sen aplle.....
Vierailija kirjoitti:
Täällä on koko perhe paitsi minä vatsataudissa eli ei tänne nyt voi tulla mitenkään. Olen odottanut että äidiltään tulisi viesti mutta ei ole kuulunut. Oma puhelimeni oli tuolloin pikkujouluissa jäänyt työlaukkuun ja ei ollut mukana niin lapulle sen otin.
Kuulostat todella kätevältä emännältä. Puhelin unohtunut, otat numeron lapulle. Et ohjeista lasta hommaamaan tämän kaverin numeroa. Hukkaat vielä sen numerolapunkin. Ja lopulta keksit, että opettaja tietysti ratkaisee tämänkin pulman, koska lomalla hänellä varmasti ei mitään omaa ohjelmaa ole. Ehkäpä tämä kaveri voisi majoittua opettajan luona. Kyllähän opettaja lomallaan joutaa ja kansankynttilänä tietenkin ilomielin sen tekee, kutsumusammatissa kun on.
Koita nyt etsiskellä sitä lappua.
Tai onko koululla vanhempainyhdistystä, jolla vaikka facebook-sivut, jonka kautta voisi kysellä jos joku tuntisi.
Ope kirjoitti:
Laita tekstari ja selitä tilanne. Eiköhän se jotenkin järjesty.
Ihmettelen vaan, miksi ihmeessä opettaja on antanut henkilökohtaisen numeronsa huoltajien vanhemmille.
Vaikka siksi koska opettajalla ei ole työpuhelinta.
No kysy siltä tädiltä kun se tuo lapsen.
Ei omaa numeroa tarvitse silti antaa.
Ei löydy lappua ja en minä nyt sitten kehtaa ottaa opettajaan yhteyttä kun loma ja kaikki. Meillä on kuitenkin aika iso asunt kun molemmilla lapsilla on omat huoneet niin jos vaikka siirtäis omat samaan sairastamaan ja nukkuisi tämä kaveri toisessa huoneessa. Kiitos vastanneille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jokaiselta vanhemmalta lupa pyydetty tietojen jakamiseen, sitten ok. Muuten on väärin. Ihan niin väärin, että laki sen määrittää ja ope voi joutua asiasta vastuuseen. Virkavelvollisuuden rikkomisena.
Meillä on kuitenkin aika iso asunt kun molemmilla lapsilla on omat huoneet niin jos vaikka siirtäis omat samaan sairastamaan ja nukkuisi tämä kaveri toisessa huoneessa. [/
Että iso asunto kun molemmilla lapsilla on omat huoneet :D
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy lappua ja en minä nyt sitten kehtaa ottaa opettajaan yhteyttä kun loma ja kaikki. Meillä on kuitenkin aika iso asunt kun molemmilla lapsilla on omat huoneet niin jos vaikka siirtäis omat samaan sairastamaan ja nukkuisi tämä kaveri toisessa huoneessa. Kiitos vastanneille.
Kyllä se helposti tarttuu, jos esim. samaa vessaa käytetään. Eli ei hyvä idea. Sano ainakin taudista, kun tyttöä tuodaan, niin päättävät itse mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuitenkin aika iso asunt kun molemmilla lapsilla on omat huoneet niin jos vaikka siirtäis omat samaan sairastamaan ja nukkuisi tämä kaveri toisessa huoneessa. [/
Että iso asunto kun molemmilla lapsilla on omat huoneet :D
Eipä tartte tulla pilkkaamaan. Kyllä tämä minun mittapuuni mukaan on iso asunto kun ennen 4 asui kaksiossa ja nyt kolme kolmiossa.
En äkkisältään keksi mitään syytä miksi olisi ok ottaa lomalla yhteyttä opettajan henkilökohtaiseen numeroon.
Jos työkännykkä lomalla pärähtäisi soimaan, olettaisin, että joku oppilaani on sairastunut erittäin vakavasti tai jopa kuollut, tai että oppilaan perhettä on kohdannut joku massiivinen täysin ennustamaton tragedia (kuten lapsi menettänyt perheensä onnettomuudessa, väkivalktatilanteessa...ei marsun, isoäidin jne. kuolema). Siis että töihin palattua asia pitäisi olla siksi ajoissa tiedossa, että vaatii isoja järjestelyjä esimerkiksi kriisiavun vuoksi, asian työstämistä etukäteen, etukäteen infoa oppilaan tai luokan kohtaamiseen liittyen tms. Ja tällöinkin oletan, että REHTORI soittaa.
Jos ja kun vanhempi soittaa tai viestittelee iltaisin ja etenkin lomalla jostain ihan älyvapaasta syystä, en vastaa. Tämän olen oppinut vuosien saatossa ja kantapään kautta. On soitettu kadonneista saappaista kesken syysloman ja oletettu, että voin tulla koululle niitä vilkaisemaan kun ovet lukossa ja asun vieressä, on soitettu ja laitettu viestiä lukemattomia kertoja klo22-23 aiheesta "mitä tulikaan läksyksi", "onkohan kirja puleptissa kun ei ole repussa". On pyydetty, että soittelisin pojan kotiin syömään kun on kaverillaan ja äidillä ei ole numeroa sinne. Viimeksi itsenäisyyspäivänä klo 19.20 pirisi luuri ja seuraavana aamuna wilmassa viestiä, että koitin tavoitella, mutta et vastannut!!!! Olisi isä halunnut puida jotain parin viikon takaista hippariitaa. No en vastannut juu, juhlimme 100-vuotiasta Suomea...
Saatan vilkaista puhelimesta mitä asia koski. Sen jälkeen jurputan puolisolle, että X:n äiti se siellä taas,voitko kuvitella kuinka V***n tyhmästä asiasta taas vaihteeksi. Se hyvä puoli on, että jos sattuu vieraita olemaan paikalla, on nämä tilanteet hyvin valaisevia heillekin. Toki nimet jätän kertomatta, mutta muuten klo 23.30 unohtuneet läksysivunne ja kadonneet kumpparinne kyllä vuotavat eteenpäin. Pakko jotain hintaa on ottaa henkisistä kärsimyksistä ja toimii ihan ok terapiamuotona kun huomaa, ettei ole ainoa asiasta pöyristyvä.