Ientulehduksen hoitaminen itse
Voiko jo viikon kestäneen ientulehduksen hoitaa ihan itse, ilman että menee hammaslääkärille? Vaikka suuvedellä jne.? Tilanne on se, että omassa kaupungissani hammashoito on todella ruuhkautunut enkä usko saavani aikaa sieltä, yksityiseen ei ole varaa.
Kommentit (19)
Lankaat tulehtunutta ientä ja purskuttelet merisuolavedellä useasti päivässä. Kookosöljyllä purskuttelukin auttaa.
Peset ahkerasti hampaita ja käytät suuvettä ja hammaslankaa. Eihän ne muuta tee hammaslääkärissäkään kuin käskee pesemään hampaat paremmin.
Sairas ap parka, mätää kurkussa, ikenet paskana ja masennus painaa.
Muista vielä se ADHD jankutus.
Vierailija kirjoitti:
Peset ahkerasti hampaita ja käytät suuvettä ja hammaslankaa. Eihän ne muuta tee hammaslääkärissäkään kuin käskee pesemään hampaat paremmin.
Ehl kyllä koukkii ientaskut puhtaaksi paremmin kuin mikään hammaslanka.
Paroexia saa hammastahnana jolloin sitä voi käyttää paikallisesti juuri siihen tulehtuneeseen kohtaan. Sivelet aina lankauksen ja hammaspesun jälkeen ja annat olla.
Tilanne on se, että olen huolehtinut TODELLA hyvin hammashygieniasta, eli pesen hampaat kahdesti sähköhammasharjalla päivässä, lankaan säntillisesti ja olen käyttänyt Corsodyliä. Silti tulehdus vaan jatkuu. Silti mulla on tää p aska tulehdus. -AP
Kokeile Burana-kuuria. Mulla auttoi se ja kookosöljyn purskuttelu ikenen pullottamiseen.
Varaa aika hammaslääkärille, jos et ihan äskettäin ole käynyt. Aikaa odottaessasi lankaat hammasvälit kerran päivässä sekä harjaat hampaat aamuin illoin, erityisesti ienrajat. Klooriheksidiinistä saattais olla myös apua, kuten joku jo mainitsikin, mutta toi mekaaninen lankaus ja harjaus on ihan ehdoton! Suosittelen sähköhammasharjaa, jos sulla ei sellaista ole.
Mene Clas Ohlsoniin ja osta sieltä Waterpic-hammasvälisuihkulaite.
Sitten menet apteekkiin ja ostat tuollaista Paroex-suuvettä tai tahnaa.
Näillä alkuun. VOi olla tarvitset vielä silloin tällöin hammastikkuja ja lankaa.
Täsmennys vielä, että olen noudattanut hyvää hammashoitoa todella pitkän aikaa, enkä vasta nyt tulehduksen tultua ole ryhdistäytynyt sen suhteen. Tod. näk. liittyy siihen kun söin sellaista kovakuorista leipää joulun aikoihin. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on se, että olen huolehtinut TODELLA hyvin hammashygieniasta, eli pesen hampaat kahdesti sähköhammasharjalla päivässä, lankaan säntillisesti ja olen käyttänyt Corsodyliä. Silti tulehdus vaan jatkuu. Silti mulla on tää p aska tulehdus. -AP
Tulehduksen ollessa päällä sitä aluetta pitää puhdistaa useasti päivässä lankaamalla, merisuolavesi desinfioi. varsinkin aina ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hammasväleihisi jää kuitenkin jotain. Hanki tuollainen suihku, niitä myy vain Clas Ohlson.
Corsodyne-liuos apteekista. Ehkäisy eli.lankaus ja säännöllinen pesu.
Voisin kokeilla tuota merisuolavettä ja Clas Ohlsonin laitetta, en tiennytkään sellaisen olemassaolosta. :)
Olisko jotain tieteellistä tutkimusta hammasvälisuihkuun liittyen?
Ei välttämättä ole edes ientulehdus. Suosittelen hyvin vahvasti kokeilemaan salutem hammastahnaa apteekista na-lauryl sulfaatti herkkyyden poissulkemiseksi. Varsin todennäköisesti johtuu hammastahnasta jos haavaumia on suussa muaallakin kuin ienrajassa.
Tämä vois auttaa https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/GUM-PAROEX-KLOORIHEKSIDIINISUUV…