Onko 8-vuotias riittävän vanha olemaan yksin kotona 8h?
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lain mukaan ilmeisesti on, koska tuon ikäiselle ei mikään taho ole velvollinen järjestämään hoitoa esim. vanhemman työpäivän ajaksi.
Ihan oikeasti ajattelet, että ihmiseltä itseltään ei voi vaatia yhtään mitään, eli jos yhteiskunta ei hoida, sinun ei ole pakko?
Vaikka tässäkin tapauksessa yhteiskunta on tullut vastaan mahdollistamalla osittaisen hoitovapaan?
En ajattele, pahoittelut väärinkäsityksestä jos kuvittelit minun olevan ko. lain säätäjä. Olen myös lapseton, että minun ei tosiaan ole pakko hoitaa kenenkään lasta ;)
Mikään laki ei sano, että vanhempien ei tarvitse hoitaa itse lapsiaan, vaan yhteiskunta järjestää aina jonkun hoitamaan.
Kyllä ne on itse hoidettava. Sinun ei, koska sinulla ei niitä ole. Mutta meidän muiden on.
Joten se, että ei ole lakia, joka velvoittaa jotain muuta kuin vanhempaa hoitamaan, EI tarkoita, että lapsen pitäisi pärjätä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minne ne 8-vuotiaat olisi tarkoitus laittaa pitkien kesälomien aikana, kun päiväleirejä on korkeintaan kesäkuussa juhannukseen saakka, eikä niihin kaikki pääsee, eikä vanhempien loma veny yhtä pitkäksi kuin lasten kesäloma, vaikka kumpikin vanhemmista pitäisi lomansa erikseen? Lyhennetyä työaikaa saa tietysti tehdä, mutta senkin kanssa työpäivä on työmatkoineen 8 h. Ei kaikilla ole mummoja tai muuta turvaverkkoa jona voisi hoitaa lasta päivisin, taikka varaa maksulliseen hoitajaan.
Kunnilla on yleensä kesähoitoa, samoin seurakunnilla. Ja jos kaksi vanhempaa on töissä, miten lasten hoitoon ei ole varaa?
En tiedä teidän paikkakunnasta, mutta meidän paikkakunnalla kesähoitoa (eli niitä päiväleirejä) on vain juhannukseen saakka, ja niille on vaikea päästä. Usein sumplivat niin, että jokainen hakija pääsisi yhdelle, viikon kestävälle leirille, useammalle ei voi päästä.
Tiedätkö ollenkaan miten kallista on ottaa hoitaja kotiin lapselle? En tunne yhtäkään Suomessa asuvaa perhettä, jolla olisi varaa siihen. Jonkun MLL:n hoitajan voi tietysti ottaa pariksi päiväksi, mutta sekin käy hyvin nopeasti todella kalliiksi. Hienoa, jos sinä olet rikas. Useimmat eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
On. Ei ole vaihtoehtoja, kun meidän vanhempien on pakko mennä töihin huomenna, mutta lapsen koulu alkaa vasta ensi viikolla. Kesällä sama juttu.
Kaupunki ei järjestä tuon ikäisille mitään hoitopaikkoja.
Entäs jos sinä järjestät? Palkkaat vaikka jonkun lukioikäisen?
Vierailija kirjoitti:
Kysyy turkulainen jonka lapsi karkasibkaverille yöksi, kun mamma lähti bileisiin...
Ja olikohan täälläkin riehumassa?
Vierailija kirjoitti:
On. Ei ole vaihtoehtoja, kun meidän vanhempien on pakko mennä töihin huomenna, mutta lapsen koulu alkaa vasta ensi viikolla. Kesällä sama juttu.
Eikö ne ole sinun lapsiasi, eikä kaupungin?
Vierailija kirjoitti:
Sauli Niinistön pitäisi ottaa tähän kantaa.
Kas kun ei Lennu- koiran.
Näiden ketjujen ja peukkujen ansiosta mä en enää kysele, miksi Suomessa niin monet lapset ja nuoret voivat pahoin.
Pidetään täysin normaalina, että lapsi on pitkän päivän tai illan yksin.
Vaikka miten selittää lapselle, että on pakko mennä töihin, monesti lapselle se yksinolo on pelottavaa ja tylsää. Lapsi kokee sen niin, ettei hänestä välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lain mukaan ilmeisesti on, koska tuon ikäiselle ei mikään taho ole velvollinen järjestämään hoitoa esim. vanhemman työpäivän ajaksi.
Ihan oikeasti ajattelet, että ihmiseltä itseltään ei voi vaatia yhtään mitään, eli jos yhteiskunta ei hoida, sinun ei ole pakko?
Vaikka tässäkin tapauksessa yhteiskunta on tullut vastaan mahdollistamalla osittaisen hoitovapaan?
Täällä(kin) huudetaan kuorossa kotiäitejä laiskoiksi, nytkö olisikin ok jäädä hoitamaan lasta kotiin yhteiskunnan kustannuksella tuonne murrosikään saakka?
Niin no, aikuinen ihminen voi valita missä kuorossa huutaa, ja mikä on elämässä tärkeää. Ja mitä tarkoitat yhteiskunnan kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minne ne 8-vuotiaat olisi tarkoitus laittaa pitkien kesälomien aikana, kun päiväleirejä on korkeintaan kesäkuussa juhannukseen saakka, eikä niihin kaikki pääsee, eikä vanhempien loma veny yhtä pitkäksi kuin lasten kesäloma, vaikka kumpikin vanhemmista pitäisi lomansa erikseen? Lyhennetyä työaikaa saa tietysti tehdä, mutta senkin kanssa työpäivä on työmatkoineen 8 h. Ei kaikilla ole mummoja tai muuta turvaverkkoa jona voisi hoitaa lasta päivisin, taikka varaa maksulliseen hoitajaan.
Myös omista lapsista voi tehdä lasun, jos ei heistä kykene huolehtimaan. Sieltä voi saada tukiperheen.
Vai että tukiperhe sen takia, että täysin normaalilla ja terveellä 8-vuotiaalla on pidempi kesäloma kuin vanhemmilla 😂 Olette te trollit hauskoja.
Lapsi voi olla tukiperheessä, kun vanhemmat ovat estyneet huolehtimasta. Miten järjestät ruokailun?
Et taida oikein tuntea koko tukiperhesysteemiä. Yleensä tukiperheen aikuiset ovat ihan normaalisti työssäkäyviä aikuisia, jotka tarjoavat aikaansa esim. yhtenä viikonloppuna kuukaudessa. Ei tukiperhe tarjoa lastenhoitoa viikkokaupalla, että vanhempi pääsee töihin. Alle kouluikäisille on tarjolla päivähoitoa, mutta sitä vanhempien niin valtio kuin kunta katsoo pärjäävän itse vanhempien työpäivien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mannerheimin lastensuojeluliitolta edullisia hoitajia. Ei ainakaan yksin pitkiä aikoja noin pientä.
Ei toimi kaikilla paikkakunnilla, valitettavasti.
MLL:n lastenhoitaja maksaa alhaisimmillasn noin 8 euroa/tunti. 8 euroa * 8 tuntia * 20 = 1280 e/kk. Kenellä pienituloisella yh:lla on varaa palkata?
Vierailija kirjoitti:
Näiden ketjujen ja peukkujen ansiosta mä en enää kysele, miksi Suomessa niin monet lapset ja nuoret voivat pahoin.
Vaikka miten selittää lapselle, että on pakko mennä töihin, monesti lapselle se yksinolo on pelottavaa ja tylsää. Lapsi kokee sen niin, ettei hänestä välitetä.
Ja koska haluaa miellyttää vanhempiaan ja olla reipas ei välttämättä kerro, jos pelottaa tai kokee itsensä yksinäiseksi ja hyljätyksi. Lomalla voi nähdä, kun toisten vanhemmat ulkoilevat lastensa kanssa. Perheet yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sinä järjestät? Palkkaat vaikka jonkun lukioikäisen?
Eikö lukiolaisilla ole tällä viikolla koulua päivisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten selittää lapselle, että on pakko mennä töihin, monesti lapselle se yksinolo on pelottavaa ja tylsää. Lapsi kokee sen niin, ettei hänestä välitetä.Ja koska haluaa miellyttää vanhempiaan ja olla reipas ei välttämättä kerro, jos pelottaa tai kokee itsensä yksinäiseksi ja hyljätyksi. Lomalla voi nähdä, kun toisten vanhemmat ulkoilevat lastensa kanssa. Perheet yhdessä.
Sanokaa mistä sitä hoitoapua saa muuten kuin, että itse jää työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu. He auttavat.
On se nyt hemmetti kun pitää lastensuojelua kuormittaa tällaisilla asioilla. Työssäkäynti on nykyään lasun paikka? Oikeesti?
Onko sulla lapsia ollenkaan ja oletko tehnyt lasun siksi ettet saanut kouluikäisiä lapsiasi hoitoon työpäivän ajaksi?
Itse olen onneksi äitiyslomalla ja mieskin ensi viikon isyyslomalla eli meillä ei huolta mutta voin silti hyvin samaistua.
Itse otin joskus hiihtoloman palkattomaksi. Kaikilla se ei ole mahdollista.
Mutta kyllä koululainen useimmiten pärjää yksin satunnaisesti päiväaikaan sen 8 tuntia. Itsellä autistinen lapsi niin en viitsinyt jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä(kin) huudetaan kuorossa kotiäitejä laiskoiksi, nytkö olisikin ok jäädä hoitamaan lasta kotiin yhteiskunnan kustannuksella tuonne murrosikään saakka?
Niin no, aikuinen ihminen voi valita missä kuorossa huutaa, ja mikä on elämässä tärkeää. Ja mitä tarkoitat yhteiskunnan kustannuksella?
No jos jättäytyy pois työelämästä hoitaakseen lasta niin mistä luulet tippuvan rahaa siihen elämiseen? Kyllä se useimmiten on erilaiset tulonsiirrot joiden varassa eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka miten selittää lapselle, että on pakko mennä töihin, monesti lapselle se yksinolo on pelottavaa ja tylsää. Lapsi kokee sen niin, ettei hänestä välitetä.Ja koska haluaa miellyttää vanhempiaan ja olla reipas ei välttämättä kerro, jos pelottaa tai kokee itsensä yksinäiseksi ja hyljätyksi. Lomalla voi nähdä, kun toisten vanhemmat ulkoilevat lastensa kanssa. Perheet yhdessä.
Sanokaa mistä sitä hoitoapua saa muuten kuin, että itse jää työttömäksi?
Ei oikeasti mistään, mutta jos lapset ovat sulle tärkeitä niin lopetat työnteon. Av- logiikkaa parhaimmillaan ;)
En koe, että 8-vuotias on valmis olemaan noin kauan yksin vielä. Itsellä 7-vuotias, on saanut olla kaupassa käynnit yms. Yksin. Ei kumminkaan 8-10'tuntia.
Miksi käytte työssä, josta maksetaan niin surkeaa palkkaa, ettei nännyyn varaa?
Lasu. He auttavat.