En ymmärrä, miten siinä toimitaan, kun haudataan
uudelleen samaan paikkaan hautausmaalla. Iltalehden sivuilla sanottiin, että kun 20 vuotta hautauksesta on kulunut, samaan voidaan haudata uudestaan.
Onko siinä ajassa kaikki jo hävinnyt?
Ja miten hautakivien kanssa, ei kai edellisen " asukkaan" kiveä voida poiskaan ottaa, mihin mahtuu uusi?
Kommentit (21)
puolison arkku murtua rikki, ja sieltä jäännökset paistaa. YÖKS!
hautapaikan sai VAIN 10 vuodeksi! Ajatelkaa, 10 vuotta jonka jälkeen lapsemme hautaan haudataan joku muu! Se ei tullut mieleenkään. Ai että saamme muistaa lastamme haudan äärellä vain 10 vuotta, sitten ei olekkaan paikkaa missä käydä.... Aivan käsittämätöntä.
Vierailija:
hautapaikan sai VAIN 10 vuodeksi! Ajatelkaa, 10 vuotta jonka jälkeen lapsemme hautaan haudataan joku muu! Se ei tullut mieleenkään. Ai että saamme muistaa lastamme haudan äärellä vain 10 vuotta, sitten ei olekkaan paikkaa missä käydä.... Aivan käsittämätöntä.
siis vielä yli 20 vuoden jälkeenkin
Tuhkanhan voi sitten haudata vaikka omalle pihalle.
vain ja toiset sitten muualle. Eikö muka jos ihminen haudataan niin pysy äärettömiin samassa paikassa ja sukulaiset vain haudataan viereen?
kyllä meidän hautausmaalla on ainakin samat haudat olleet siellä vuosikymmeniä
Sieltä ei muistolaattaa ja tuhkia minnekkään hävitetä, ne on siellä ja pysyy.
Sinne lasten hautaosastoon ei olisi voinut ostaa lisäaikaa, se oli 10 vuotta ja sillä sipuli.
Lasta ei voi laittaa arkkuun ja kylmään maahan mutta polttaa voi ruumis tuhkaksi vai? Mä en vois ikinä polttaa lastani, ruumista jonka olen luonut ja synnyttänyt!
Lasta ei voi laittaa arkkuun ja kylmään maahan mutta polttaa voi ruumis tuhkaksi vai? Mä en vois ikinä polttaa lastani, ruumista jonka olen luonut ja synnyttänyt!
haisevia vihreitä nesteitä, kuplimaan kaasuja ja kihisemään toukkia. Kukin tavallaan.
haisevia vihreitä nesteitä, kuplimaan kaasuja ja kihisemään toukkia. Kukin tavallaan.
ei ainakaan ihmisen tai muun nisäkkään maatuminen. Alieneista en sitten tiedä
Te olette helvetin julmia.
Se menee juurikin niin, että SAMAAN paikkaan haudataan vasta 20 vuoden päästä. Esim. yhdessä haudassa voi olla kolme paikkaa. Jos paikkaan 1 haudataan vuonna 2010 ja paikkaan 2 vuonna 2014 ja paikkaan nro 3 vuonna 2020. Tähän koko hautaan ei haudata ennenkuin vuonna 2030 ja silloinkin paikalle nro 1. Kakkospaikalle v. 2034 jälkeen jne.
Tuo 20 vuotta on keskimääräinen suositus, josta saatetaan lipsua kotikunnan tai vaikka pärstäkertoimen mukaan...
Vanhat haudat, jotka tulevat uudelleen varattaviksi, ovat sellaisia joita kukaan ei enää ole vuosiin (vuosikymmeniin) hoitanut, omaisia ei ole tai ei löydy tms. Näistä vanhat kivet yksinkertaisesti otetaan pois.
Joku itki, kun hautapaikan sai vain 10 vuodeksi. Kunnassanne taidetaan varata se aina vain kymmeneksi vuodeksi. Kun tämä aika on umpeutumassa teihin otetaan yhteyttä ja saatte jatkaa sitä taas 10 vuotta. Näin jatketaan hamaan tulevaisuuteen, kunnes teidän lapsenlapsenlapsennekin kuolevat ja heidän jälkeläisensä lahjoittavat hautanne pois tai jättävät sen hoitamatta.
Se menee juurikin niin, että SAMAAN paikkaan haudataan vasta 20 vuoden päästä. Esim. yhdessä haudassa voi olla kolme paikkaa. Jos paikkaan 1 haudataan vuonna 2010 ja paikkaan 2 vuonna 2014 ja paikkaan nro 3 vuonna 2020. Tähän koko hautaan ei haudata ennenkuin vuonna 2030 ja silloinkin paikalle nro 1. Kakkospaikalle v. 2034 jälkeen jne.
Tuo 20 vuotta on keskimääräinen suositus, josta saatetaan lipsua kotikunnan tai vaikka pärstäkertoimen mukaan...
Vanhat haudat, jotka tulevat uudelleen varattaviksi, ovat sellaisia joita kukaan ei enää ole vuosiin (vuosikymmeniin) hoitanut, omaisia ei ole tai ei löydy tms. Näistä vanhat kivet yksinkertaisesti otetaan pois.
Joku itki, kun hautapaikan sai vain 10 vuodeksi. Kunnassanne taidetaan varata se aina vain kymmeneksi vuodeksi. Kun tämä aika on umpeutumassa teihin otetaan yhteyttä ja saatte jatkaa sitä taas 10 vuotta. Näin jatketaan hamaan tulevaisuuteen, kunnes teidän lapsenlapsenlapsennekin kuolevat ja heidän jälkeläisensä lahjoittavat hautanne pois tai jättävät sen hoitamatta.
ja se hautakivi on yleensä niin iso , että siihen voi lisätä nimiä, tai laittaa lisäkiven viereen jos ei mahdu , ei se srk niitä kiviä sieltä ominlupinsa poistele.
arkku rikotaan jo heti siinä vaiheessa, kun hautaa aletaan täyttää. Kauhalla survaistaan hautaa silleen, että arkku menee rikki ja sillä saadaan maatumista vähän vauhditettua.
arkku rikotaan jo heti siinä vaiheessa, kun hautaa aletaan täyttää. Kauhalla survaistaan hautaa silleen, että arkku menee rikki ja sillä saadaan maatumista vähän vauhditettua.
Meidän suvussa on tapana että itse luodaan hauta umpeen, ja se tapahtuu siinä heti kun on arkku saatu maahan, joskus luetaan muistovärssyt jo kirkossa, joskus vasta haudalla ennen kuin aletaan täyttöhommiin. Mutta kukaan ei missään nimessä riko arkkua kun multaa aletaan laittaa päälle.
on omaisten omaisuutta ja sen saa hakea pois.Painaahan se mutta muuten se rikotaan ja poistetaan.
Jos haudasta luopuu kannattaa kivi viedä vaikkaoa mökille muistoksi jonkun kauniin puun alle.
Vanhimmat on haudattu jo liki sata vuotta sitten. Samassa haudassa on nyt 7 ihmistä. Paikkoja on periatteessa kolme. Eli on haudattu päällekäin. Viimeksi v 1997. Hautakivi on iso, mutta toki se on hoittu uudestaan ja nimet laitettu hiukan lähemmäs toisiaan. Tuhkauurnia siihen vois haudat vaikka kuinka monta.
Eiköhän noita käytäntöjä ole useita, mutta noin tekevät, jos srk:n työntekijät täyttävät haudan hautajaisten jälkeen. Useinhan siihen haudan päälle laitetaan kansi ja siihen kukat ja täyttäminen tapahtuu myöhemmin. Ja toki käytäntöjä on muitakin ja toisinaan olen miettinyt jopa itse haudan kaivamista ja täyttämistä, se olisi mukavan fyysistä hommaa, surua voisi purkaa siihen.
eihän luut mihinkään katoa