Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatyössä pitäisi olla kiinnostunut myös vapaa-ajalla työstä

Vierailija
31.12.2017 |

En ole erityisen työorientoitunut. Asiantuntijatyössä pitäisi kuitenkin koko ajan olla kiinnostunut työstä, myös vapaa-ajalla. Ei kiinnosta. Haluan kuitenkin rahat, mutta en jaksaisi leikkiä kiinnostunutta. Mitä tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli vähän samanlainen ongelma, mutta mun ongelma oli se, ettei ollut aikaa tehdä työtä enää vapaa-ajalla, kun työpäivät olivat niin pitkiä. Eli työnantajat voisivat palkata riittävästi tekijöitä, jos haluavat että asiantuntijat panostavat työhönsä myös vapaa-aikaansa.

Vierailija
2/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä kiinnostumisvaatimus ilmenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa tulosta tehdään, kun vapaa-ajalla huilataan. Lihaksetkin kasvavat levossa, tehdyn työn jälkeen.

Vierailija
4/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ihan suoraan sanottiin työpaikalla. Ja suu piti pistää suppuun, etten väittänyt vastaan, että mulla on perhe ja koti myös huollettavina, lemmikit ja harrastukset. Siis elämää työn ulkopuolellakin. Hui!

Vierailija
5/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, mutta taidan kieltäytyä. Irtisanovat sitten, kun oikea hetki tulee. Menen mieluummin siivoamaan kuin elän työnantajan tahdissa vapaallakin. Ei se mun työ sentään harrastuksiani voita kiinnostavuudessaan.

Vierailija
6/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ammatti seuraa koko ajan siinä varjona sosiaalisessa identiteetissä..

Halusi tai ei. Vaikka itse ei halua ajatella työasioita vapaalla, niin muut tekevät sen mahdottomaksi.

T: sairaanhoitaja lääkäripuolisoineen

Vierailija
7/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ihan suoraan sanottiin työpaikalla. Ja suu piti pistää suppuun, etten väittänyt vastaan, että mulla on perhe ja koti myös huollettavina, lemmikit ja harrastukset. Siis elämää työn ulkopuolellakin. Hui!

Niin tarkoitat, että sinun pitäisi luopua vapaa-ajasta ja tehdä silloinkin työtä? No se on todellakin huono juttu. Tuo kiinnostuminen vaan kuulosti ihan joltain muulta. 

Vierailija
8/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen vapaalla tänne palstalle korjaten ihmisten omituisia käsityksiä Täällä todella ymmärtää, miksi osa porukkaa ei koskaan pääse kiinni elämästä.

Vierailija
9/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin kyllä että töitä teen niin hyvin kuin pystyn työajalla. Vapaa-aika on erikseen eikä siltä ajalta maksetaan palkkaa joten työnantaja ei todellakaan voi olettaa että millään lailla teen tai edes ajattelen mitään työhön liittyvää. Mua ärsyttää jo se oletus että itse omilla rahoilla oletetaan hankittavan ammattikirjallisuutta tai muita työkaluja palkkatyötä ajatellen. Tai että hankitaan lisäkoulutusta omalla ajalla tai omalla kustannuksella. Tämä on hoitoalalla ihan yleistä enkä ymmärrä miten jotkut näin oikeasti tekee! Itse en laita senttiäkään omaa rahaa enkä minuuttiakaan omaa aikaa sellaiseen mikä ei paikassa näy ja pahimmassa tapauksessa tuo vielä lisätöitä ja vastuuta kun osaaminen karttuu. Hyvin olen pystynyt tekemään työni näinkin, tää ei kuitenkaan ole mikään harrastus vaan kyllä se menee niin päin että minä myyn työnantajalle aikaani ja ilmaiseksi sitä en anna.

Vierailija
10/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on ilmaistu, että töitä pitää tehdä vapaa-ajallakin? Ihan oikeasti kiinnostaa miten tuo tarkalleen ottaen on ilmaistu?

Vierailija
11/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on ilmaistu, että töitä pitää tehdä vapaa-ajallakin? Ihan oikeasti kiinnostaa miten tuo tarkalleen ottaen on ilmaistu?

Tiedän, että jotkut kollegat tekevät töitä myös vapaa-ajalla ilman, että kukaan on käskenyt.

Vierailija
12/52 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että jotkut kollegat tekevät töitä myös vapaa-ajalla ilman, että kukaan on käskenyt.

Oma asia jos joku niin haluaa tehdä mutta ketään ei kyllä sellaiseen voi velvoittaa.

Vierailija
13/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin aloilla kuten IT on kehitettävä itseään/ päivittettävä osaamistaan työajan ulkopuolellakin, jos siis aikoo töitä tehdä eläkeikään asti. Muuten putoaa kelkasta eikä töitä niin vain saakaan vanhemtuneilla tiedoilla.

Vierailija
14/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin aloilla kuten IT on kehitettävä itseään/ päivittettävä osaamistaan työajan ulkopuolellakin, jos siis aikoo töitä tehdä eläkeikään asti. Muuten putoaa kelkasta eikä töitä niin vain saakaan vanhemtuneilla tiedoilla.

Tämä on usein toisteltua, mutta täyttä höpöä. Olen it alalla, 43-vuotias koodari/arkkitehti. Ekat 5 vuotta alalla tosiaan käytin vapaa-aikaa jonkin verran opiskeluun, päästäkseni tehtävien tasalle (yliopistokoulutus ei antanut mitään eväitä käytännön töihin vaan kaikki piti opetella itse), mutta sen jälkeen en ole koskaan käyttänyt. Ja silti minua pidetään huippuna koodarina/arkkitehtina. 

Jos ei halua uhrata vapaa-aikaansa, kannattaa opetella periaate, että kaikesta opettelee minimin jolla työn saa tehtyä. Ei niin että alkaa perehtyä juuriaan myöten, ei sellaiseen ole projektien tuoksinassa aikaa. Vaan googletusta, kokeiluja, täsmäratkaisuja. Niin pääsee nopeasti kiinni toteutukseen, vaikkei aluksi ymmärtäisi juuri mitään siitä mitä tekee, vaan kopsaisi vaan jotain tavaraa StackOverflowsta ja vastaavista. Ja kun vähän aikaa siinä tekee, alkaa kyllä ymmärtääkin.

Vierailija
15/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta it-taloista. Ei sitä koskaan suoraan ilmaista, koska se olisi laitontakin että työnantaja vaatisi sellaista. Mutta monessa paikassa rakennetaan sellainen hädän ja kovan kilpailun ilmapiiri, jossa työntekijät itse alkavat pelätä jäävänsä muiden jalkoihin, jos eivät opiskele (ja tee ilmaista ylityötä) vapaa-ajallaan. Kaikkien muiden kun annetaan ymmärtää niin tekevän.

Lisäksi projekteja voidaan vetää niin tiukoille että niissä ei ole yhtään aikaa opiskella mitään työaikana, ja alalla kuitenkin tekniikat vaihtuu koko ajan. Ei asiakkaalle myydä it-projektia niin että meidän asiantuntijat tässä alkaa opetella tätä tekniikkaa, maksakaa kovaa tuntipalkkaa. Ei, vaan väitetään että ollaan huippuosaajia, ja sitten asiantuntijoiden on opeteltava lennosta. Kaikkein lahjakkaimpia lukuun ottamatta useimmat joutuvat sitten opettelemaan vapaa-ajalla. Lahjakkaimmat saattavat olla niin nopeita oppimaan ja tekemään, että ehtivät opetella + toteuttaa työaikana.

Vierailija
16/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näkeehän sen vaatimuksen työpaikkailmoituksistakin. "Työ on sinulle intohimo", "et tee työtä vain rahasta", "elät ja hengität asiaaa x", "olet aina ajan hermolla", mitäpä muuta nuo tarkoittavat kuin sitä, että työ on ykkönen vuorokaudet ympäri.

Vierailija
17/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin tuo vaade riippuu asiantuntijatyön tasosta. Jos olet esim perusakateeminen tuskin kovin paljon odotetaan. Mutta kun kipuat hierarkiassa vastuulliseen pestiin niin yleensä joutuu ottamaan vastuuta myös lomalla. Just tulin koneelle tarkastamaan s-postini ja vastaamaan kiireellisimpiin vaikka olen lomalla. Teen viikon aikana muutaman kirjallisen homman valmiiksi vaikka lomalla olenkin, helpottaa töihin paluuta. Kun työ on mieluisaa ja kiinnostavaa ei tuo niin hirveästi haittaa, suurin osa ajasta kuitenkin on lomaa. Samalla asenteella tein töitä myös ätiyslomieni ajat, työ on ollut kiinnostuksen kohde eikä hirveä rasite.

Vierailija
18/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaihda työpaikkaa. Ei kaikissa paikoissa vaadita tuollaista vapaa-ajan uhraamista, eikä edes kiinnostuneen näyttelemistä. Itse olen pahamaineisella IT-alalla, mutta isossa talossa, jossa homma on aika "virkamiesmäistä". Riittää että tekee 9-17, ei ylityöpainostusta, ei vapaa-ajalla opiskelun tai tekemisen painostusta. Meillä myös vitsaillaan säännöllisesti, että eipä tämä homma sen kiinnostavampaa ole kuin lannan lapiointi mutta jonkun se lantakin on lapioitava. Ei siis tarvi teeskennellä kiinnostunutta. 

Vierailija
19/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta it-taloista. Ei sitä koskaan suoraan ilmaista, koska se olisi laitontakin että työnantaja vaatisi sellaista. Mutta monessa paikassa rakennetaan sellainen hädän ja kovan kilpailun ilmapiiri, jossa työntekijät itse alkavat pelätä jäävänsä muiden jalkoihin, jos eivät opiskele (ja tee ilmaista ylityötä) vapaa-ajallaan. Kaikkien muiden kun annetaan ymmärtää niin tekevän.

Lisäksi projekteja voidaan vetää niin tiukoille että niissä ei ole yhtään aikaa opiskella mitään työaikana, ja alalla kuitenkin tekniikat vaihtuu koko ajan. Ei asiakkaalle myydä it-projektia niin että meidän asiantuntijat tässä alkaa opetella tätä tekniikkaa, maksakaa kovaa tuntipalkkaa. Ei, vaan väitetään että ollaan huippuosaajia, ja sitten asiantuntijoiden on opeteltava lennosta. Kaikkein lahjakkaimpia lukuun ottamatta useimmat joutuvat sitten opettelemaan vapaa-ajalla. Lahjakkaimmat saattavat olla niin nopeita oppimaan ja tekemään, että ehtivät opetella + toteuttaa työaikana.

Miksi suostutte tällaiseen? Sanokaa suoraan että jos työajalla ja työnantajan kustannuksella ei saa kouluttautua työ ei tule valmistumaan ajallaan eikä laatu vastaa odotuksia. Se on sitten työnantajan ongelma. Niin kauan kun ihmiset suostuu tekemään ilmaistöitä ja kouluttamaan itseään vapaa-ajallaan työnantajan tarpeita varten mikään ei muutu! Työnantaja vaan tyytyväisenä hykertelee että hoituu ne hommat näinkin, sanelee vaan ehdot niin työntekijät kyllä tekee vaikka kellon ympäri jos tarvitsee. No jos ei kukaan tekis niin tahti muuttuisi pakosti!

Vierailija
20/52 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte tällaiseen? Sanokaa suoraan että jos työajalla ja työnantajan kustannuksella ei saa kouluttautua työ ei tule valmistumaan ajallaan eikä laatu vastaa odotuksia. Se on sitten työnantajan ongelma. Niin kauan kun ihmiset suostuu tekemään ilmaistöitä ja kouluttamaan itseään vapaa-ajallaan työnantajan tarpeita varten mikään ei muutu! Työnantaja vaan tyytyväisenä hykertelee että hoituu ne hommat näinkin, sanelee vaan ehdot niin työntekijät kyllä tekee vaikka kellon ympäri jos tarvitsee. No jos ei kukaan tekis niin tahti muuttuisi pakosti!

Nää vetää kovaa palkkaa ja ennen kaikkea kovia etuja: etelänmatkat pari kertaa vuodessa firman piikkiin, kaikki mahdolliset liikunta/kulttuuri jne setelit, käsittämättömän kattava työterveys, avokätiset joululahjat, syömistä firman piikkiin tiimihenkeä vahvistamaan niin paljon kuin viitsivät järjestellä... joten jos 7,5 tunnin työpäivän lisäksi vähän harrastuksena ovat alasta kiinnostuneita niin eipä nyt ihan riistoa ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan