IS: Prisma-perheyttä hyljeksivät parikymppiset täräyttävät nyt: Tällaista perhe-elämää haluamme itse viettää
Ihanan tarkoitushakuinen juttu. Ei yhtäkään miestä haastateltu.
Ei mitään väliä sillä, että tuon ikäiset pojat asuvat vielä äitiensä kanssa, pelaavat pleikkaa ja haaveilevat lähinnä oluesta.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että syntyvyys on laskussa ja yh-äidit nousussa kun ihmisten tulevaisuuden suunnitelmat on pelkkää harhaista päiväunta. Sitä vaan halutaan vaikka mitä; keskusta-asumista, muotia, vaatteita, matkustelua, kulttuurielämää ja viiniä.
Öh, mitä päiväunta tuossa on? Tuollaista elämää olen elänyt 20-vuotiaasta lähtien, ja olen nyt 35-vuotias. Ihan normaalia lapsettoman kaupunkilaisen elämää, johon on opiskelijallakin mahdollisuus.
Tuo on myös ihan normaalia lapsiperheen elämää. T. 45 v neljän lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tuntemani "meillä ei tarvita autoa"-perhe on aika lailla aktiivinen sellaista lainailemaan etenkin juhlapyhien aikaan. Mummola kun on maalla eli vaikka ihan Nurmijärvellä ellei peräti Heinolassa ja bussimatka on hankala. Ne kimppa-autot taas varataan jo syyskuussa, joten vaihtoehdoksi jää ruikuttaa halveksimalleen autoilijalle, että auta nyt.
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta emmekä koskaan ole omistaneet autoa. Oletko kuullut autovuokraamoista? Sellaisesta vuokraamme auton viikonlopuksi tai lomilla, jos täytyy päästä jonnekin, missä julkiset ei kulje.
Viime kesänä vuokrasimme Ruotsissa viikoksi uuden bemarin (hinta n. 60 000 e), viikkovuokra oli 300 e. Oli mukava ajaa ja kohtuu vuokra. Milläs autolla itse ajelet?
Hih, tää oli hyvä juttu :D meillä on 70 000 maasturi bmw ja paljon vähemmän kuin 300€ maksamme siitä KUUKAUDESSA, ja on aina auto käytössä, ei vain viikkoa kesällä. Toinen auto löytyu myös..
No hävettäisi tollaisella ökyautolla jatkuvasti ajaa, puhumattakaan kahdella. Meille on tärkeämpää jättää lapsille elinkelpoinen planeetta kuin ajalla autolla, kun julkisilla ja pyörällä pääsee.
Autoa ei tarvittu kesällä kuin viikoksi, ja satuttiin vaan saamaan bemari, ei oltu sitä mitenkään varattu. Miksi ihmessä maksettaisiin autosta silloin 60 000e? Laskin äkkiä, että 60 000 autolaina, 6 v maksuaika, kuukausierä on 725 e. Aivan järjetöntä. Eli maksat mielelläsi melkein kymppitonnin vuodessa, että auto tai kaksi seisoo 90 % ajasta parkkipaikalla? Tuolla hinnalla ajaisit melkein tonnilla kuussa taksilla. Taksin saa aina, vaikka silloinkin kun ei itse halua/voi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää jutussa eniten tuo "haluan matkustella paljon jo vauvavuotena." öö miksi juuri silloin? Sinulla on koko elämä aikaa sitä ennen ja sen jälkeen, miksi sitä vuotta ei voi pyhittää vauvan hyvinvoinnille? Ja sitäpaitsi kun se vauva sitten tulee, oikeasti haluat van nukkua ;)
Riippuu vähän vauvasta onko fiiliksenä vain haluta nukkua. Meillä kaksi lasta, eikä moista ole ollut.
Ja se vauva ei välitä nukkuuko hotellin sängyssä vai omassa kotonaan. Ihan hyvin se vauva voi reissuissakin, vauvalle pääasia on, että äiti ja isä on lähellä. Miksi ei voisi vauvan kanssa matkustaa? Me ainakin käytiin paljon mummoloissa jne kun lapset olivat vauvoja. Oli ihanaa kun kerrankin pääsi johonkin, eikä aina vaan viikonloppuja ym nopeita käyntejä.
Nimenomaan ei se vauva siitä välitä, joten miksi juuri silloin? Ei ainakaan sen vauvan takia. Itse ainakin mieluummin keskittyisi siihen reissuun kun huolehtimaan koko ajan että vauvalla on ruokaa / päikkäri aika / maha kipeä jne.
Itse olen alle kolmekymppinen ja ihan mielelläni Prismassa käyn. Mutta lapsia en halua, en nyt, enkä koskaan. Päätökseni olen tehnyt tältä osin jo yli 10 vuotta sitten ja henkisellä tasolla sen lyönyt silloin myös lukkoon. Jos joku on tätä kyseenalaistanut, niin siihen olen sanonut, että päätökseni on lopullinen ja pitää ja asia on loppuunkäsitelty. Eikä ole näiden yli 10 vuoden aikana tuntemukset muuttuneet tuosta juuri mitenkään, jos jotenkin on, niin siten, että tuntemukset ovat vain koko ajan vahvempia siitä, että päätös oli oikea.
Lapsiperhe-elämä ei ole minua varten. Minä kaipaan omaa aikaa ja omaa rauhaa myös, eikä sitä voi lapsiperheessä saada ollenkaan sitä määrää, mitä minä haluan. Lisäksi haluan että minulle jää rahaa omiin harrastuksiin ja omiin tarpeisiin enemmän. Tykkään myös matkustella, jotkut sanoivat, että lapsien kanssakin voi matkustella. Niin varmaan voikin, mutta tuo olisi turhaa säätämistä ainakin minulle, koska asiat vain järjestyvät tuolta osin paljon helpommin, jos ei ole lapsia.
Sterilisaation ikärajaa on ehdotettu alennettavaksi muiden Pohjoismaiden tasolle 25 vuoteen, mutta se ei mielestäni vielä riitä. Se pitäisi alentaa 18 tai 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
En mä jaksa lukea ketjua, sanon vaan, että ei tää mikään uus juttu ole. On ihan normaalia, että nuorena ahdistuu prismaperheistä ja kuvittelee itse olevansa uudenlainen ihminen. Ei se niin mee. Ihminen muuttuu ja kasvaa ja kymmenen vuoden päästä voi löytää itsensä harhailemasta pitkin Prismaa lastensa kanssa. En itsekään todellakaan haaveillut perinteisestä lapsiperhe-elämästä nuorena. Se vaan on eri asia sitten, kun saa oman lapsen. Nuoruuteen kuuluu, että kuvitellaan olevansa erilaisia. Keski-iässä ymmärtää ettei niin välttämättä ollutkaan.
Tai sitten keski-iässä ymmärtää, miten fiksu oli, kun ei yrittänyt väkisin pakottaa itseään sellaiseen muottiin, mihin ei kerta kaikkiaan sovi.
Terveisin juuri sellainen keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä jaksa lukea ketjua, sanon vaan, että ei tää mikään uus juttu ole. On ihan normaalia, että nuorena ahdistuu prismaperheistä ja kuvittelee itse olevansa uudenlainen ihminen. Ei se niin mee. Ihminen muuttuu ja kasvaa ja kymmenen vuoden päästä voi löytää itsensä harhailemasta pitkin Prismaa lastensa kanssa. En itsekään todellakaan haaveillut perinteisestä lapsiperhe-elämästä nuorena. Se vaan on eri asia sitten, kun saa oman lapsen. Nuoruuteen kuuluu, että kuvitellaan olevansa erilaisia. Keski-iässä ymmärtää ettei niin välttämättä ollutkaan.
Tai sitten keski-iässä ymmärtää, miten fiksu oli, kun ei yrittänyt väkisin pakottaa itseään sellaiseen muottiin, mihin ei kerta kaikkiaan sovi.
Terveisin juuri sellainen keski-ikäinen.
Täällä myös keski-ikäinen, jolla mieli ei muuttunut.
Varmaan se on niin että nuoria/henkisesti muuten hyvin keskenkasvuisia ahdistaa keski-ikäisyys. Ajattelevat miten ovat itse käyneet vanhempiensa kanssa Prismassa kaiket vuodet ja nuorten kun pitää aina tehdä irtiottoja vanhemmistaan ja kapinoida, niin haluavat irtisanoutua siitä elämäntyylistä, mikä edustaa heille vanhempiaan ja ahdistavaa ajatusta tulevasta keski-ikäsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se on niin että nuoria/henkisesti muuten hyvin keskenkasvuisia ahdistaa keski-ikäisyys. Ajattelevat miten ovat itse käyneet vanhempiensa kanssa Prismassa kaiket vuodet ja nuorten kun pitää aina tehdä irtiottoja vanhemmistaan ja kapinoida, niin haluavat irtisanoutua siitä elämäntyylistä, mikä edustaa heille vanhempiaan ja ahdistavaa ajatusta tulevasta keski-ikäsyydestä.
Tai sitten se ei ole niin yksinkertaista. Olen keski-ikäinen tavis ja kaupassakin käyn, vaikka en hankkinut lapsia.
Tälle pitkittyneelle nuoruudelle ja putoavalle syntyvyydelle on hyvin looginen selitys. Ihmisillä ei nykynuoruudessa, siis silloin kun ovat vielä oikeasti nuoria, sanotaan vaikka 18-30-vuotiaita, ole töitä, eikä siksi myöskään ole rahaa. He eivät rahanpuutteen vuoksi pääse "elämään nuoruuttaan" ja toteuttamaan itseään. Sitten myöhemmin kun heillä vihdoin sattuu rahaa olemaan, niin tämän itsekkään minä-minä-sukupolven on ihan pakko päästä elämään se elämättä jäänyt nuoruus 30-40-vuotiaana. Eivätkä he tietenkään voi suunnitella lastenhankintaa "vielä tuolloin", koska haluavat "mennä ja elää nuoruuttaan". Siis kelatkaa, 30-40 vuotiaana elävät noin. :D Sen jälkeen sitten ehkä ajattelevat lastentekoa, mutta huomaavatkin, että lapsenhankintaan ollaankin jo liian vanhoja.
Oli hauskaa luettavaa kommentit etenkin tuolla artikkelin puolella. "Katotaas 10-15 vuoden päästä, onko mieli muuttunut". Niin, varmaan monella onkin. Jopa yli 35-vuotiaalla voi mieli muuttua. Tai yli 60-vuotiaalla. Jännä homma. Vaikka tänään lempivärini onkin punainen, voi se jo vuoden päästä olla vihreä.
Mielenkiintoista, miten moni takertuu nyt Prisma-perhe-sanontaan. Sillä ei tarkoiteta sitä, että Prisma olisi huono kauppa tai nuoret eivät halua käydä kaupassa, vaan tilata netistä. Prisma-perheellä tarkoitetaan sitä, että ostoskärryjen kanssa mennään töiden jälkeen nälkäiset huutavat lapset kainalossa ostamaan kärryllinen ruokaa, kun itseäkin väsyttää. Se näkyhän ei ole nuoren ja vapaan silmissä kovin odotettu ja imarteleva tulevaisuudenkuva.
Vierailija kirjoitti:
Oli hauskaa luettavaa kommentit etenkin tuolla artikkelin puolella. "Katotaas 10-15 vuoden päästä, onko mieli muuttunut". Niin, varmaan monella onkin. Jopa yli 35-vuotiaalla voi mieli muuttua. Tai yli 60-vuotiaalla. Jännä homma. Vaikka tänään lempivärini onkin punainen, voi se jo vuoden päästä olla vihreä.
Mielenkiintoista, miten moni takertuu nyt Prisma-perhe-sanontaan. Sillä ei tarkoiteta sitä, että Prisma olisi huono kauppa tai nuoret eivät halua käydä kaupassa, vaan tilata netistä. Prisma-perheellä tarkoitetaan sitä, että ostoskärryjen kanssa mennään töiden jälkeen nälkäiset huutavat lapset kainalossa ostamaan kärryllinen ruokaa, kun itseäkin väsyttää. Se näkyhän ei ole nuoren ja vapaan silmissä kovin odotettu ja imarteleva tulevaisuudenkuva.
No shit, Sherlock.
Unelmamaailmassa elävät vanhemmat kasvattavat heikkoja, epäempaattisia lapsia, jotka eivät ehkä kestä todellista elämää ja vastoinkäymisiä. Itsekkäät omaan napaansa tuijottavat ihmiset ovat työpaikalla kamalia. Ihan kasvatuksen tuloksia. Sääli, ei oma vika..
Onko sitä jokin erikseen Prisma-perhe, jos köy ostoksilla Prismassa (paras sekatavarakauppa), vai vaatiiko moinen arvonimi jotain muutakin?
Ei prkele, nyt luin tuo uutisen ja eikö siellä joku tuleva supermamma jo suunnittele vievänsä jälkikasvunsa ihan joka paikkaan, ravintolaan jne. Argggg....eli lisää näitä kiljuvia ja riehuvia pentuja, jotka vasta 'opettelevat' - eli siis ovat kuin pellossa tai pallomeressä. Ja muiden maksavien asiakkaiden täytyy tällainen vain sietää, koska 'mun elämähän ei muutu vaikka sain lapsia' ja koska 'lapsilta ei saa sulkea mitään elämänalueita' - kyllä voi. Toivottavasti lisääntyy lapsivapaat alueet - menen vaikka tupakkakoppiin syömään, jos sinne ei lapsia päästetä.
Itselle kelpaisi edes joku perhe, mutta ei ole varaa omakotitaloon, uuteen autoon, eikä mikään suhde ole kestänyt puolta vuotta kauempaa, niin vähän voi olla enää yli kolmekymppisenä hankala miksikään perheidylliksi muuttua. Olen jo hyväksynyt kohtaloni etten tule saamaan ikinä lapsia, joten en jaksa enää panostaa muijan etsimiseenkään, omalla naamalla kun ei ole ehdokkaita ihan jonoksi asti.
Minusta on aina hellyyttävää lukea näitä "sit kun mulla on lapsia niin en ainakaan/teen aina näin...". Ihan kuin sitä voisi ennustaa miten lasten kanssa menee.