IS: Prisma-perheyttä hyljeksivät parikymppiset täräyttävät nyt: Tällaista perhe-elämää haluamme itse viettää
Ihanan tarkoitushakuinen juttu. Ei yhtäkään miestä haastateltu.
Ei mitään väliä sillä, että tuon ikäiset pojat asuvat vielä äitiensä kanssa, pelaavat pleikkaa ja haaveilevat lähinnä oluesta.
Kommentit (176)
Prisma-perhettä ei ole olemassakaan, se on median keksimää paskaa. Parikymppiset sitten ottivat tosissaan. Jokainen käy kaupassa haluamallaan tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Tuota kaupunkilaista lapsiperhearkea matkusteluineen ja luontoarvoineen elän itsekin ja minulla ja mieheläni on lapsi. Ihan mukavaa elämää.
Me elämme myös juuri sellaista elämää yhden lapsen kanssa. Mukavaa ja rentoa elämää.
Toki ostamme myös ruokamme usein Prismasta, koska se on lähin iso kauppa, mutta emme käy siellä koko perheenä(miehen homma) eikä se ole meille mikään ajanviettotapa. Prismasta mies valtaosan ruoista osti jo ennen lasta. Tuo prismaperhe-määrittely on hämmentänyt minua koko tämän keskustelun ajan.
Onko sellaisia perheitä oikeasti, jotka viettävät vapaa-aikaansa prisman käytävillä koko perheen voimin? Ei minuakaan sellainen perhe-elämä kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tuntemani "meillä ei tarvita autoa"-perhe on aika lailla aktiivinen sellaista lainailemaan etenkin juhlapyhien aikaan. Mummola kun on maalla eli vaikka ihan Nurmijärvellä ellei peräti Heinolassa ja bussimatka on hankala. Ne kimppa-autot taas varataan jo syyskuussa, joten vaihtoehdoksi jää ruikuttaa halveksimalleen autoilijalle, että auta nyt.
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta emmekä koskaan ole omistaneet autoa. Oletko kuullut autovuokraamoista? Sellaisesta vuokraamme auton viikonlopuksi tai lomilla, jos täytyy päästä jonnekin, missä julkiset ei kulje.
Viime kesänä vuokrasimme Ruotsissa viikoksi uuden bemarin (hinta n. 60 000 e), viikkovuokra oli 300 e. Oli mukava ajaa ja kohtuu vuokra. Milläs autolla itse ajelet?
Minkä auton vuokrasitte jouluaattoaamuna Ruotsissa? Vai kävikö niin, että siellä on vain tietty määrä autoja tarjolla, joten jos ei ole tehnyt varausta ajoissa, ei saanut autoa lainkaan?
Olen itsekin usein vuokrannut auton tiistaina, silloin sen saa samantien työpaikan pihaan, mutta olen varsin tietoinen siitä, että esimerkiksi juuri jouluna tai äitienpäivänä kannattaa varaus tehdä vähän aikaisemmin kuin tuntia ennen autontarvetta.
Vähän sama juttu taksien kanssa. Tavallisena päivänä taksin saa vartissa, mutta jos junat ja bussit ei kulje vaikka lakon takia, niin jostain syystä takseja ei olekaan sinä päivänä satoja lisää, vaan asiakkaat joutuvat odottamaan jopa 3 tuntia.
Jouluna on vuokrattu auto Suomessa lentokentältä, sieltä niitä yleensä saa. Edullisimmat autot ovat tietenkin juhlapyhinä varattuja, kannattaa varata etukäteen. Kun on valmis maksamaan enemmän niin saa lähes aina auton.
Et vielä vastannut kysymykseen, millä autolla itse ajat? Entä jos autosi ei käynnisty jouluaattoaamuna? Millä sitten kuljet? Autovuokraamo toimittaa korvaavan auton, jos vuokra-auto sattuisi hajoamaan tien päälle. Siksi vuokra-autot ovatkin lähes uusia, ehkä joku muutama kymmenen tai sata kilometriä on ajettu.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni aihe on tapetilla koska se todella puhuttaa. Huomaa että monet perheet ovat tyytymättömiä elämäänsä. Itse kuulun tuohon artikkelin ikähaarukkaan ja pystyn kyllä toteamaan että joissakin mielipiteissä on sitä kokemattomuutta ja tietämättömyyttä. Esimerkiksi on helppoa yliarvioida omat voimavarat kun ei ole lapsia ja kuvitella että jaksaa koohottaa paikasta toiseen. Mutta artikkeli ei provosoi minua mitenkään - mutta sen se näyttää tekevän aika monelle perheelliselle ja se ehkä kertoo että ihan asiallinen aihe on nostettu tapetille. Itseäni tietenkin ärsyttää tämä klassikko eli nuorten leimaaminen itsekkäiksi. Joskus voisi lukea ihan ajatuksella eikä ottaa nokkiinsa ja nostaa tuota korttia esille.
Näinpä. Äitini täytti jo 90 vuotta ja myös hänen haaveensa parikymppisenä olivat täsmälleen samat kuin tämän päivän parikymppisillä: asuminen kaupungissa, teatteria, oopperaa, balettia, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuuritapahtumia, juhlia, kirjasto kävelymatkan päässä, ravintoloissa syömistä ja ulkomaanmatkoja. Edes kesämökkiä vanhempani eivät ole koskaan halunneet. Kaiken tuon hän sai muutettuaan 1950-luvun alussa maalta Helsinkiin. Samanlainen olen itsekin ja samanlaisia ovat omat, nyt jo aikuiset, lapseni. Varmasti on vieläkin nuoria, joille lapsuuden muistoissa ihaninta on omakotitalo jossain pellon laidassa ja markettireissut kerran viikossa yhdessä isän ja äidin kanssa, mutta olisi - ennenkuin alkaa arvostelemaan - muistaa, että on myös meitä, joille kaupunkiasuminen on kaikista rakkain ja paras elämäntapa.
Ei ihme että syntyvyys on laskussa ja yh-äidit nousussa kun ihmisten tulevaisuuden suunnitelmat on pelkkää harhaista päiväunta. Sitä vaan halutaan vaikka mitä; keskusta-asumista, muotia, vaatteita, matkustelua, kulttuurielämää ja viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on ettei nämä lapsettomat saa ideologialleen aplodeja tai lopullista kiitosta miltään korkeammalta taholta. Ainoastaan menetetään hyviä mahdollisia geenejä erilaisia sairauksia vastaan tai luonnonilmiöitä vastaan.
Geenien itsemurhaahan tuo on ja sulaa hulluutta olla vastoin luontoaan.
Luonnossa lisääntyminen on arkipäivää, mutta nämä runkkarit ovat tehneet ideologiastaan joukkohurmosta.
Minä pidän elämäni typerimpänä päätöksenä perheellistymistä, vaikka kaikki on hyvin. Tämä "prismailu" on vaan niin suppeaa elämää, sen sijaan että eläisin oikeasti mielenkiintoista & riippumatonta elämää.
Jahka muksut ovat ulkona kuvioista, rouva saapi etsiä sen jonka kanssa vanhenee, minä se en ole.
Katson vain hyväksi sen että nuoret osaavat kyseenalaistaa tämän Kunnon Ihmisen elämänpolun ja elävät vain itselleen.
Eilen Prismassa oli helvetinmoinen ruuhka, piha oli täynnä autoja. Ja osa asiakkaista tuli pyörillä ja mopoilla. Näin koko kauppareissun aikana varmasti satoja asiakkaita, ja tasan neljä lasta. Toki alaikäisiä oli paljon, mutta eivät olleet vanhempiaan ottaneet mukaan. Oli pariskuntiakin, yleensä vanhempia henkilöitä joilla ei varmasti kotona ole enää lapsia, ja sitten oli kaveruksia, ja joitain keski-ikäisiäkin pariskuntia, teiniporukoita riitti kyllä. Yhdellä pariskunnalla oli yksi kärryissä istuva lapsi, yhdellä äidillä oli kaksi koululaista mukanaan ja yhdellä äidillä joku ehkä 5-6 vuotias. Myös minun lapseni ja mieheni olivat kotona, eikä minun kanssani kärsimässä siellä Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että syntyvyys on laskussa ja yh-äidit nousussa kun ihmisten tulevaisuuden suunnitelmat on pelkkää harhaista päiväunta. Sitä vaan halutaan vaikka mitä; keskusta-asumista, muotia, vaatteita, matkustelua, kulttuurielämää ja viiniä.
Heh, kun katsoo seuraavaa vastausta, niin syy yh-äitien nousuun taitaa löytyä ennemmin siitä, kun poikamieselämän perään haikailevat isukit haluavat Thaimaan-reissuille, lähibaariin bisselle yms.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää jutussa eniten tuo "haluan matkustella paljon jo vauvavuotena." öö miksi juuri silloin? Sinulla on koko elämä aikaa sitä ennen ja sen jälkeen, miksi sitä vuotta ei voi pyhittää vauvan hyvinvoinnille? Ja sitäpaitsi kun se vauva sitten tulee, oikeasti haluat van nukkua ;)
Me matkustettiin paljon nimenomaan vauvavuonna. Sitten tuli useamman vuoden tauko ulkomaan matkoista, sillä lapsi oli niin hyperaktiivinen, ettei olisi tullut mieleenkään viedä sitä lentokoneeseen. Nyt taas matkustetaan.
Tuon jutun unelmat on minusta ihan realistisia. Omassa tuttavapiirissä perhe-elämä on lähempänä noita kuin mitään prismaperheilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä lasten hankkimisessa nyt on niin hienoa? Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä vaihtaa omaa lapsetonta elämääni minkäänlaisen lapsiperhe-elämään, Prisma-ralliin tai muuhunkaan.
Onneksi tuossa jutussa kuului myös lapsettomuuteen kallellaan olevan ääni.
Älä vaihdakaan, mutta mä lähden tästä pian Prismaan. Se on ihan hyvä kauppa, mutta en mä sen kanssa naimisissa ole.
En ole käynyt Prismoissa vuosiin. Kaikissa näkemissäni Prismoissa on ollut aina tosi epämiellyttävä asiointikokemus suoraan ysäriltä. Toisaalta lähi-Citymarkettini onkin sitten mahdollisesti Suomen paras ruokakauppa, joten rima on hyvin korkealla.
Öö, eiks nuo Prisma ja Cittari ole samaa sarjaa, automarketteja ja molemmista löytyy kaikkea? Jos et oo käynyt Prismoissa vuosiin, niin ysärillehän niissä kokemuksissa saakin mennä. Itse en ole huomannut mitään sellaista. En ota tunteella noita ruokakauppoja.
Tuota, jos et ole huomannut, niin 2000-lukua on eletty jo 17 vuotta....
Lähi-Cittarini on todella paljon miellyttävämpi ja esimerkiksi olut- ja hedelmävalikoimaltaan paljon parempi kuin yksikään Prisma. Kauppiasvetoisuus sen varmaan tekee, että pystyvät profiloitumaan.
Ei tähän asiaan tarvitse tunteella suhtautua huomatakseen nuoo erot.
Sinä taidat oikeasti olla tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Linkki:
https://www.is.fi/perhe/art-2000005506367.html?utm_campaign=tf-IS&utm_t…
Ihan fiksuja ja mietittyjä mielipiteitähän noi on. Joku on samaa, joku eri mieltä, ei siinä mitään.
Monet asiat ja arvot ovat tuttuja, vaikka olen liki 5-kymppinen, naimisissa ja kolmen lapsen äiti. Eli on nuo kaavaillut elämäntavat ja tulevaisuudet olleet mahdollisia meille vanhemmillekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Kiittäkäämme somea. Insta ja blogit perfect life-tyylistä höttöä. Elämä pelkkää vaahtokarkkeilua ilman pettymyksiä. Mies ihana superisä, joka vie taas perheensä viikonlopuksi Ranskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kun katsoo seuraavaa vastausta, niin syy yh-äitien nousuun taitaa löytyä ennemmin siitä, kun poikamieselämän perään haikailevat isukit haluavat Thaimaan-reissuille, lähibaariin bisselle yms.
Kyllä mä luulen että se yh-äitien nousu johtuu siitä että on luettu liikaa Perfect life -blogia, katsottu liikaa Sinkkuelämää-sarjaa ja elämässä ei ole ikinä ollut yhtäkään oikeaa vastoinkäymistä eikä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin harhaista päiväunta? Miksi pitäisi tyytyä vähempään kuin millaista elämä on ollut omilla vanhemmilla ja omassa lapsuudessa? Ja millaista elämä on nyt? Keskusta-asuminen, muoti, vaatteet, matkustelu, kulttuurielämä ja viini ovat olleet arkipäivää monille 1980-luvun nuorille aikuisillekin, jotka ovat tämän päivän nuorten aikuisten vanhempia.
Tällä palstalla on ollut välillä keskusteluja, joissa on pohdittu itse kunkin lapsuutta erityisesti 1950-1980 -luvuilla ja on ollut mielenkiintoista nähdä, miten joidenkin perheiden elintaso on vielä 1980-luvulla ollut kutakuinkin samaa luokkaa kuin joillain toisilla 1960-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko tätä ajojahtia tosiaan jo pikkuhiljaa kohdistaa miehiinkin? Voi olal että tulis niin itsekästä ajattelua että vihdoin ihmiset tajuais miksi niitä lapsia ei edes kannata tehdä
Ei, koska kaikki jo tietävät, miten paljon miehiä kiinnostaa lastenhoito ja tämmöiset jutut.
Eikös perheen päätä nimenomaan pitäisi kiinnostaa perhe kun hänen nimensä ja sukunsakin on perheessä tärkeämpi?:)
Vierailija kirjoitti:
Parempi aloittaa se hiostava ja tunkkainen painajainen pientalopellolla mahdollisimman varhain.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo järisyttävää luettavaa. Kaupassa ei käydä, joten ruoka kaiketi tilataan kotiin paitsi siinä yhdessä unelmassa, jossa käydään lasten kanssa tapahtumissa ja ravintolassa syömässä. Netistä tilataan todennäköisesti kaikki, jotta jää aikaa matkustelulle ja muille luontoarvoille (cityvihreälle kuusi ei ole kuusi vaan Kalle-Kuusi eli personoitu "henkilö", jota voi käydä tervehtimässä 30 m päässä Nuuksion parkkipaikasta).
Mitä uutta perheestä tuossa oli? Jo nyt iso osa elää tuollaista eli on rahaa palkata kotiapua, jolloin tarve arjen askareille on minimaallinen. Lapsi voi sormiruokailla, vanhemmilla ei ole siivoushuolia, koska siivooja on tilattu joka ilta klo 20.30 laittamaan keittiö kuntoon.
Mitä ihmeellistä on ruuan tilaamisesta kotiin? Minä tilaan ruuat kotiin kerran viikossa, vaikka olen sinkkunainen, ja lähikauppakin olisi ihan vieressä. En tykkää käydä ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin harhaista päiväunta? Miksi pitäisi tyytyä vähempään kuin millaista elämä on ollut omilla vanhemmilla ja omassa lapsuudessa? Ja millaista elämä on nyt? Keskusta-asuminen, muoti, vaatteet, matkustelu, kulttuurielämä ja viini ovat olleet arkipäivää monille 1980-luvun nuorille aikuisillekin, jotka ovat tämän päivän nuorten aikuisten vanhempia.
Tällä palstalla on ollut välillä keskusteluja, joissa on pohdittu itse kunkin lapsuutta erityisesti 1950-1980 -luvuilla ja on ollut mielenkiintoista nähdä, miten joidenkin perheiden elintaso on vielä 1980-luvulla ollut kutakuinkin samaa luokkaa kuin joillain toisilla 1960-luvun alussa.
Maailma muuttuu. 60-luvulla ei ollut mitenkään erikoista omistaa velaton omakoti alle 30-vuotiaana mutta nykyään pitää lukea maisteriksi asti, sitten maksaa opintolaina pois ja yrittää jostain saada sitä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä lasten hankkimisessa nyt on niin hienoa? Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä vaihtaa omaa lapsetonta elämääni minkäänlaisen lapsiperhe-elämään, Prisma-ralliin tai muuhunkaan.
Onneksi tuossa jutussa kuului myös lapsettomuuteen kallellaan olevan ääni.
Älä vaihdakaan, mutta mä lähden tästä pian Prismaan. Se on ihan hyvä kauppa, mutta en mä sen kanssa naimisissa ole.
En ole käynyt Prismoissa vuosiin. Kaikissa näkemissäni Prismoissa on ollut aina tosi epämiellyttävä asiointikokemus suoraan ysäriltä. Toisaalta lähi-Citymarkettini onkin sitten mahdollisesti Suomen paras ruokakauppa, joten rima on hyvin korkealla.
Cittari on kyllä kalliimpi kuin Prisma. Käyn mieluummin Prismassa. Ihan sama miltä kauppa näyttää, ei paljoa kiinnosta.
Suomi on niin kaukana kaikesta ja välimatkat pitkät Suomenkin sisällä, että tuosta vihreydestä on oikeasti pakko tinkiä ainakin joskus, ellei ihan tynnyrissä meinaa kasvaa tai kasvattaa lapsiaan siellä. Mitä enemmän matkustamme sen paremmin tulemme tietoiseksi, että olemme osa suurta kokonaisuutta. Mutta matkailun lopettamisen puolesta puhumisen tilalle kuuluu löytää vähäsaasteisemia kulkuneuvoja. Kyllä sellaisia tulee ja nopeastikin, jos sitä vaadittaisiin kovemmin. Miksi ei purjeveneitä käytetä enemmän? Suomen ja Ruotsinkin välillä on aina ollut meri, mutta kaikkein puhtainta matkustusmuotoa ei ole koskaan kehitetty mitenkään. Resinoita? Matkustajat vaan polkemaan, jotta resina kulkee raiteilla.
Kuten huomaat, ei kyse ole itse matkustaminen, vaan se kuinka haluamme tai oletamme sen tapahtuvan.