Elokuvia jotka olivat aikanaan isoja tapauksia/arvostettuja mutta nyt vähän unohdettuja
Muistan sellaisen kuin Commitments josta kohkattiin TOSI paljon mutta en usko nykyteinien edes tietävän sitä. Ei se tule telkkaristakaan vuosittain toisin kuin jotkut muut... ja nyt on sentään ysäribuumi.
Kommentit (184)
Hiukan outoa että Cotner joutui JFK elokuvan jälkeen kovan arvostelun kohteeksi kun waterworld nyt kovin floppi elokuva ollut ja hiukan muidenkin JFK näyttelijöiden urat myös hiukan kummasti tyssäsi kuten vaimon esittäjä joka kuitenkin oli tehnyt kuuluisia elokuvia aiemmin?
Demi Moore-elokuvat:
Striptease
Naarasleijona (The Juror)
Kunnian Miehiä (A Few Good Men)
Väritriologia, Elämän sietämätön keveys, Point du neufin rakastavaiset, Sex, lies and videotapes. Kasarin lopulla tosi pakko nähdä elokuvia.
Rainman
hittielokuva, joka täysin unohtunut.
Aika paljon täällä on kyllä lueteltu leffoja, jotka ovat klassikkoja, eivätkä todellakaan unohdettuja...
Wild Wild West oli kyllä hyvä heitto. Hirveä hypetys, ei myynyt, ei jäänyt elämään. Samoin voisi sanoa Peter Jacksonin King Kongista. Hirveä hypetys, leffa huono, kuka viittii enää katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Parhaan elokuvan Oscarin voittaneista elokuvista nopeiten unholaan on vajonnut Crash.
Ai mikä? Niinpä.
Crash voitti parhaan elokuvan Oscarin vuonna 2005, jolloin ilmestyi mm. sellainen elokuva kuin Brokeback Mountain. En tiedä ketään, joka olisi nähnyt Crashin, ja useimmat eivät muista edes kuulleensa siitä.
Minä näin ja oli kyllä hyvä! Tykkäsin paljon enemmän kuin Brokeback Mountainista. BM oli mielestäni yliarvostettu ja tylsä. Sai nostetta seksuaalivähemmistöleffana, josta vain PITI tykätä.
Crash ja Brokeback Mountain olivat molemmat hyviä, mutta BM nyt vaan sai huomiota lähinnä vaan yhdestä syystä. Olin leffateatterissa töissä noiden aikaan ja tuollaiset leffat harvemmin vetivät, mutta kun niille annettiin Oscari niin sali oli pari viikkoa loppuunmyyty. Ihmisten oli vasta sitten _pakko_ nähdä.
Crash on niitä hyviä, teknisestikin täydellisiä elokuvia, jotka saattavat ravisuttaa siinä katseluhetkellä, mutta sitten jäävät. The Hurt Locker on vastaavanlainen, mutta itselle jäi siitä kyllä hyvin mieleen monta kohtausta. Hieno leffa.
Tuo moneen kertaan mainittu Crash (2004) ärsyttää erityisesti siksi, että yksi omista lemppareistani oli jo tuolloin samanniminen David Cronenbergin elokuva (1996). Cronenbergin leffat yleensäkin ovat keikkuneet siinä arvostuksen ja suosion rajapinnalla, joten vuodesta 2004 olen joutunut aina erikseen mainitsemaan, ettei kyseessä ole tuo keskinkertainen Short Cuts -pastissi 😁
Vierailija kirjoitti:
Rainman
hittielokuva, joka täysin unohtunut.
Rainman oli pitkän aikaa ainoa teos, josta ihmiset tiesivät autismin.
Smoke ysäriltä, siinä oli Harvey Keatel niin kuin kaikissa "taide"elokuvissa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaan elokuvan Oscarin voittaneista elokuvista nopeiten unholaan on vajonnut Crash.
Ai mikä? Niinpä.
Crash voitti parhaan elokuvan Oscarin vuonna 2005, jolloin ilmestyi mm. sellainen elokuva kuin Brokeback Mountain. En tiedä ketään, joka olisi nähnyt Crashin, ja useimmat eivät muista edes kuulleensa siitä.
Toinen nykyisin aika yhdentekevä Oscar-voittaja on Rakastunut Shakespeare. Sille hävisi Pelastakaa sotamies Ryan. Eivät ne valinnat aina mene nappiin.
Kaikki missä Gwyneth Paltrow on näyttänyt naamansa.
Dracula oli 90-luvun alussa iso juttu, eipä muista kukaan sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Out of Africa, suomeksi minun Afrikkani. Jotenkin sitä promottiin aivan kauheasti. Samoin Men in black ja Jurassic Park.
Minun Afrikkani taitaa kyllä kuulua Meryl Streepin arvostetuimpiin elokuviin.
Mutta eikö tässä kysytty unohdettuja ei arvostusta. Minulle tuli nimittäin ihan ekana mieleen Minun Afrikkani. Kaikkien huulilla aikanaan mutta kyllä se unohdettu on. Voisi hyvin tulla vaikka joka heinäkuu Suomessa teeveestä, mutta ei tule.
Toinen mistä olen samaa mieltä on Costnerin elokuvat. Aikanaan todella isoja juttuja mutta eivät enää pyöri uusintoina tai ainakaan pidä yllä minkäänlaista huumaa verraten vaikka Tähtien Sota -saagaan, Arnold Schwartzeneggerin elokuviin, Stanley Kubrickin elokuviin tai Poliisiopisto-elokuviin tai lukuisiin muihin, Vaarallinen Tehtävä -elokuviin jne.. Kuriositeettina mainittakoon, että Costner vieraili Skavlanissa syksyllä ja sai kyllä mahtavat aplodit ja esiintyi hyvin karismaattisesti ja fiksunoloisesti.
Kiitos kun selvensit! Minä ihmettelin tosi monia näitä elokuvia että miten ne muka ovat unohdettuja mutta jos kriiteerinä on se etteivät pyöri suomen telkkarissa niin sitten varmasti ovatkin. Minulla ei ole hajuakaan mitä leffoja töllöstä on tullut enää pariinkymmeneen vuoteen.
Älä ota turhan kirjaimellisesti. En tarkoittanut pelkästään teeveetä vaan mediaa yleensä.
(Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe ja olisi ansainnut paremman alustuksen. Ei niin, että vaatisin juuri aloittajan sitä tekemään.)
Analyysini MInun Afrikkani kohtalosta on, että se ilmestyi aikakautena jolloin kaukomatkailu alkoi orastaa länsimaiselle keskiluokalle ja jopa laajemminkin. Tämän edelleen arkipäiväistyttyä MInun Afrikkaani elokuvaa ei tarvita edes elämäntapalehdissä rererenssitietona puhumattakaan vaikkapa Helsingin Sanomista. Jos tehdään artikkeli matkustamisesta Afrikassa niin siinä ei mainita Minun Afrikkani -elokuvaa. 80-90 -luvuilla se olisi "tietenkin" mainittu. Ihan aina.
Costner joutui jostakin syystä paitsioon vaikka oli 90-luvun alussa kaikista suurin tähti. En edes muista että olisi sotkeutunut mihinkään skandaaliin tai mitään mutta silti katosi. Waterworldin takiako?
Taitava näyttelijä se on.
Costner teki melkein heti Waterworldin jälkeen toisenkin scifi-elokuvan, The Postman, joka floppasi vielä pahemmin ja on huonommassa maineessa. Waterworldista on myöhemmin tullut jonkinlainen kulttielokuva.
Costner joutui jostakin syystä paitsioon vaikka oli 90-luvun alussa kaikista suurin tähti. En edes muista että olisi sotkeutunut mihinkään skandaaliin tai mitään mutta silti katosi. Waterworldin takiako?
Taitava näyttelijä se on.