Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
21/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinpakkakuntanne juntteus ei liity asumismuotoon.

Maalla on aina juntteja, olipa kylä mikä hyvänsä. Itse en sietäisi sitä hommaa ollenkaan. Pikkukylä traktoreineen ja juoruakkoineen... voi jeesus.

t: 44 vuotta omakotitaloissa, ja tästä lähden vain palvelutaloon

Vierailija
22/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin omakotitaloon, katuisin sitä syrjäisen sijainnin, vaivannäön ja kustannusten takia.

Mun oli ihan pakko tarttua tähän ja miettiä omalta kohdalta;

- syrjäinen sijainti = 800 m kaikista palveluista, Helsingin keskustaan autolla 22 min. Stadissa ei ole montaa korttelia josta olisi yhtä lyhyt matka joka paikkaan (sis siis myös sairaalan, terkkarin ja koulun)!

- vaivanäkö = 50 litraa mustikoita, muutama kukkapenkki (nämäkin vapaaehtoisesti tehtyjä), 20m2 nurmikkoa. Kerran talvessa autopaikan kolaaminen, traktori hoitaa muun

- kustannukset = hankintamenoa lukuunottamatta 370€/kk. Tällä rahalla emme saisi n 250m2 asuntoa mistään. Lisäksi toki 788€/v kiinteistövero ja 40€/v nuohous, pikkurahoja tästä ilosta.

Eli ei ole pakko muuttaa rysänperälle vaan voi asua ihan taajamassa.

Tähän olis paljonkin kommentoitavaa, mutta kysyn vain yhden: miksi se autopaikka pitää kolata kerran vuodessa? Miksi ei traktori sitä hoida silloinkin? Ilmeisesti olette maksaneet siitä jollekin, kun sen traktori ihan itsekseen hoitaa ilman, että teidän pitää tehdä mitään. Kaipa se sitten hoituu aina ennen kuin itsellä on auton tarvetta, oli sitten yö tai päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Öh, lumityöt tulee mieleen, mutta ei näköjään viestiin asti :)

Vierailija
24/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Meillä on tontti 1150 neliötä ja suurin osa pihasta nurmena ja itse asiassa aika hankala nurmenleikkuun osalta koska on rinnetontti. Leikkaan sen kiivaimpaan kasvuaikaan kerran viikossa, joka toinen kerta vain ruohonleikkurilla sen mitä sillä saa (20 minuuttia) ja joka toinen kerta sitten vielä trimmerillä reunukset siistiksi (40min). Eli keskimäärin aikaa palaa nurmenleikkuuseen maksimissaan tunti kahdessa viikossa. Alkukesästä ja loppukesästä nurmi kasvaa sen verran hitaammin että sitä ei tarvi leikata joka viikko, kevään ensimmäisen ja sitä seuraavan leikkuukerran välissä voi olla 3-4 viikkoa. Syksyllä tulee leikattua parin viiko välein, kun nurmelle tulee myös lehtiä yms. ja vaatii siistimistä. Jos vuodessa käytätä 10 tuntia nurmenleikkuuseen, niin nurmi on melko siistissä kunnossa kaiken aikaa. Ja voihan tuonkin ja muuut työt halutessaan ulkoistaa ja ostaa palveluna, mutta sitten alkaa kustanksetkin lähennellä osakeasumista.

Vierailija
25/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin omakotitaloon, katuisin sitä syrjäisen sijainnin, vaivannäön ja kustannusten takia.

- kustannukset = hankintamenoa lukuunottamatta 370€/kk. Tällä rahalla emme saisi n 250m2 asuntoa mistään. Lisäksi toki 788€/v kiinteistövero ja 40€/v nuohous, pikkurahoja tästä ilosta.

Mikä on talon lämmitysmuoto, jos pääsette noin halvalla noin ison talon lämmityksessä? Väittäisin että on mahdoton päästä noin alhaisiin neliökuluihin ilman tiheää takan polttamista, mutta sitten unohdit työlistalta puiden teon ja takan lämmittämisen...

En ole tuo edellinen, mutta en näe missä siinä puhutaan lämmityskuluista. Mutta kokonaiskuluista päätellen maalämpö.

Meillä on 200 neliön talo ja sähkölämmitys (vesikeirtoinen varaava yösähkö). Sähköä menee vuodesta riippuen suunnilleen sellainen 25000kWh vuodessa ja nykyisillä pörssisähköhinnolla perusmaksuineen se tekee noin 2000€ vuodessa, eli keskimäärin non 170€/kk, joka onkin asumisessa suurin yksittäinen kuluerä. Asumiskulumme ovat keskimäärin noin 400€/kk.

Jos puhutaan talon kuluista, niin tottakai lämmityskulut kuuluvat mukaan. Te ette lämmitä ollenkaan, ikinä takalla? Sähkönsiirto teillä on edullinen, täällä jo pelkkä siirto ja kuukausimaksut veisivät melkein tuo verran.

Vierailija
26/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on aivan mahtava asumismuoto vanhuksille, nuorille ja invalideille.

Itsekin muutan jonkinlaiseen kerrostaloon sitten kun en enää kykene itse tekemään muuta kuin kuolaamaan. Kerrostaloasumiskokemus 40v. Omakotitalossa 8v. Rivarihelvettiäkin kokenut.

Vierailija
27/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi välittää omakotitalon lumitöistä tai ruohonleikkauksesta? Suurin osa kerrostaloista ostaa nämä palvelut huoltoyhtiöltä ja asukas maksaa niistä. Jos virittää, palkkaa joku hoitamaan homma.

Vierailija
28/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Vierailija
29/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuinpakkakuntanne juntteus ei liity asumismuotoon.

Maalla on aina juntteja, olipa kylä mikä hyvänsä. Itse en sietäisi sitä hommaa ollenkaan. Pikkukylä traktoreineen ja juoruakkoineen... voi jeesus.

t: 44 vuotta omakotitaloissa, ja tästä lähden vain palvelutaloon

Muutimme aikoinaan omakotitaloon Haukiputaalle Oulun lähelle. Olisin muuten viihtynyt mutta tämä nousi niin kovaksi inhokiksi minullakin että muutimme pois. Olin niin onnellinen kun viimein saimme sen myytyä ja muutimme hieman pienempään, mutta niin ihanaan taloon lähes Oulun keskustaan. Sain maalaisista tarpeekseni muutamassa vuodessa.

Vierailija
30/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo on ehkä kaikista pahin asumismoto. Niihin pesiytyy ihmisiä jotka eivät pärjää omakotialaossa, mutta haluaisivat asua sellaisessa. Sitten säästetään pakkotalkoilla ja hoidetaan yhtiön asioita päin helvettiä.

Siinä komppaan edellistä, että rivarissa on molempien asumismuotojen huonot puolet koottuna: pihatyöt ja kyttäävät naapurit omakotitalosta, oman päätösvallan puuttuminen kerrostalosta. Olen kokeillut rivariasumista, mutta muutin pois heti 2 vuoden jälkeen (kun myyntivoiton sai verottomana), enkä toista kertaa mene. Yksityisyys on kerrostalossa kaikkein parasta. En tunne naapureita edes ulkonäöltä kuin pari, ja niin saa mun puolesta ollakin. Naapureita ei voi valita, ystävät voi. Siitä edestä saa hallitus mun puolestani päättää, mikä huoltoyhtiö hoitaa pihahommat.

Vierailija
31/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

Vierailija
32/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on talon lämmitysmuoto, jos pääsette noin halvalla noin ison talon lämmityksessä? Väittäisin että on mahdoton päästä noin alhaisiin neliökuluihin ilman tiheää takan polttamista, mutta sitten unohdit työlistalta puiden teon ja takan lämmittämisen...

En ole tuo edellinen, mutta en näe missä siinä puhutaan lämmityskuluista. Mutta kokonaiskuluista päätellen maalämpö.

Meillä on 200 neliön talo ja sähkölämmitys (vesikeirtoinen varaava yösähkö). Sähköä menee vuodesta riippuen suunnilleen sellainen 25000kWh vuodessa ja nykyisillä pörssisähköhinnolla perusmaksuineen se tekee noin 2000€ vuodessa, eli keskimäärin non 170€/kk, joka onkin asumisessa suurin yksittäinen kuluerä. Asumiskulumme ovat keskimäärin noin 400€/kk.

Jos puhutaan talon kuluista, niin tottakai lämmityskulut kuuluvat mukaan. Te ette lämmitä ollenkaan, ikinä takalla? Sähkönsiirto teillä on edullinen, täällä jo pelkkä siirto ja kuukausimaksut veisivät melkein tuo verran.

Tietysti lämmitys on talon kuluissa mukana, mutta tuo edellinen kirjoittaja ei ollut eritellyt mitenkään että mistä kulut koostuu. Suuremmissa uusissa taloissa on yleensä maalämpö. Itsekkin sitä harkitsin, mutta päädyin sähköön.

Siirto ja perusmakusut tekee meilläkin paljon enemmän kuin energian hinta. Yösiirto on halpaa ja lämmityskauden aikana pörssihintainen sähkö on myös halpaa yöllä. Sähkölämmitys ei ole todellisuudessa yhtään niin kallis mitä kuvitellaan ja sitä demonisoidaan ihan suotta. Vaikka talossa olisi puulämmitys, niin talossa on kuitenkin sähkö ja perusmaksut pakko maksaa.

Meillä on takka, mutta sitä ei kyllä pahemmin lämmitetä. Viimeisen kolmen voden aikana takassa on ollut tuli ehkä viisi kertaa.

Vierailija
33/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Ihan sama, meneekö 15 minuuttia vai 5, jos mun pitää ennen töihin lähtöä käydä pihalla kolaamassa, niin se asumismuoto ei ole mua varten.

No omaa pihaani ei tarvi kolata aamulla ennen töihin lähtöä. Auton pysäköinitpaikasta on metri kadulle ja sen auto liikkuu kolaamattakin. Omakotialossakin oleellista on sijainti, sijainti ja sijainti.

Vierailija
34/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

100v. vuotta vanhaan taloon ja puutarhaan saa uppoamaan loputtomasti rahaa, pakko tehdä kompromisseja ja elää sen kanssa että aina on joku kohta remonttilistalla odottamassa. Joskus mietin olisiko uudessa parempi. Mutta okt sen olla pitää, en kestä seinänaapureita. Kaupungissa tykkään kuitenkin asua, mökit on sitten erikseen, maalla ei voi asua kuin kesällä.

Vierailija
35/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei.

Ensimmäinen omakotitalo oli vanha ja remontoitava rintamamiestalo. Siihen loputtomaan korjailuun uupui totaalisesti. Olisi varmaan pitänyt olla erilainen asenne itsellä, hyväksyä vinksottavat ja kuluneet paikat, ja vetoisat ikkunat ja kylmät lattiat ja villiintyvä piha. Vähän boheemimpi ihminen olisi varmaan pärjännyt. 8 vuotta asuttiin.

Lopulta oli pakko muuttaa pois kun siitä tuli niin stressi. Kerrostalo oli valtava helpotus.

Sitten kuitenkin se kerrostalokyttääminen alkoi käydä hermoille, ja talon yleispoliisi joka vahti ihmiset ja kävi tekosyillä yleisavaimilla heidän kotona.

Ostettiin omakotitalo, mutta tällä kertaa uusi, ettei remonttia ole. Ei ole kaduttanut, aivan ihanaa ollut nyt 12 vuotta. Nyt alkaa olla joka kesä jotain maalattavaa, kodinkoneet pitää uusia yksi kerrallaan, katto sammaloituu ja puutarhaa pitää alkaa uusia.

Varmaan tässä menee vielä vuosia, ennen kuin ei jaksa tätäkään pitää yllä enää ja täytyy myydä.

Omakotitalo on ihana tapa asua, mutta pitää olla valmis laittaan siihen joko kaikki liikenevä raha tai sitten aika. Että elämäntapa se on, eikä vain asunto.

Vierailija
36/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

Vierailija
37/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tontti 1150 neliötä ja suurin osa pihasta nurmena ja itse asiassa aika hankala nurmenleikkuun osalta koska on rinnetontti. Leikkaan sen kiivaimpaan kasvuaikaan kerran viikossa, joka toinen kerta vain ruohonleikkurilla sen mitä sillä saa (20 minuuttia) ja joka toinen kerta sitten vielä trimmerillä reunukset siistiksi (40min). Eli keskimäärin aikaa palaa nurmenleikkuuseen maksimissaan tunti kahdessa viikossa. Alkukesästä ja loppukesästä nurmi kasvaa sen verran hitaammin että sitä ei tarvi leikata joka viikko, kevään ensimmäisen ja sitä seuraavan leikkuukerran välissä voi olla 3-4 viikkoa. Syksyllä tulee leikattua parin viiko välein, kun nurmelle tulee myös lehtiä yms. ja vaatii siistimistä. Jos vuodessa käytätä 10 tuntia nurmenleikkuuseen, niin nurmi on melko siistissä kunnossa kaiken aikaa. Ja voihan tuonkin ja muuut työt halutessaan ulkoistaa ja ostaa palveluna, mutta sitten alkaa kustanksetkin lähennellä osakeasumista.

Mä jo katsoin, että vähälläpä selviät ruohonleikkuusta, kun meillä menee ilta viikossa, mutta tietty on teillä vähän eri kokoinen tonttikin. Otapa joskus ruohonleikkusta aikaa siitä asti, kun vetäiset saappaat jalkaan siihen asti, kun otat ne pois. Meillä tuppaa ensimmäinen 10 minuuttia mennä jo ennen kuin on päältä ajettava saatu ulos tallista 😂

Vierailija
38/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudehkolla "lapsiystävällisellä", tiiviisti rakennetulla ok-talo alueella asuin. Never again. 

Ei mitään rauhaa. Naapureita, trampoliineja ja mekastavia pentuja joka puolella. Kesällä kadut valloitettu "skeittailuun", talvisin lätkämaalein.

Oli piha minkä ainut funktio oli, että siitä piti nurmi leikata. Lapset eivät ikinä leikkineet "omalla pihalla", vaan lähtivät kauemmas leikkipuistoon tai kavereiden pihoille tai kaduille. 

Etupihan edestä kulki tie ja takapihaa rajasivat naapurit kaikista suunnista. Niin leppoisaa ja yksityistä.

Talo oli huoneratkaisuiltaan tyypillinen nykyajan moderni tönö - siis totaalisen epäkäytännöllinen. Kaikenlisäksi vielä 2-kerroksinen. Lasten makkarit pieniä kopperoita. Säilytystilaa aivan liian vähän, surkean pieni eteinen, hyvä jos 2 aikuista saisi takkinsa ja kenkänsä mahtumaan. 

Onneksi saatiin myytyä ajallaan. 

Vierailija
39/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei.

Ensimmäinen omakotitalo oli vanha ja remontoitava rintamamiestalo. Siihen loputtomaan korjailuun uupui totaalisesti. Olisi varmaan pitänyt olla erilainen asenne itsellä, hyväksyä vinksottavat ja kuluneet paikat, ja vetoisat ikkunat ja kylmät lattiat ja villiintyvä piha. Vähän boheemimpi ihminen olisi varmaan pärjännyt. 8 vuotta asuttiin.

Lopulta oli pakko muuttaa pois kun siitä tuli niin stressi. Kerrostalo oli valtava helpotus.

Sitten kuitenkin se kerrostalokyttääminen alkoi käydä hermoille, ja talon yleispoliisi joka vahti ihmiset ja kävi tekosyillä yleisavaimilla heidän kotona.

Ostettiin omakotitalo, mutta tällä kertaa uusi, ettei remonttia ole. Ei ole kaduttanut, aivan ihanaa ollut nyt 12 vuotta. Nyt alkaa olla joka kesä jotain maalattavaa, kodinkoneet pitää uusia yksi kerrallaan, katto sammaloituu ja puutarhaa pitää alkaa uusia.

Varmaan tässä menee vielä vuosia, ennen kuin ei jaksa tätäkään pitää yllä enää ja täytyy myydä.

Omakotitalo on ihana tapa asua, mutta pitää olla valmis laittaan siihen joko kaikki liikenevä raha tai sitten aika. Että elämäntapa se on, eikä vain asunto.

ihan sama onko kyse kerrostalosta vai omakotitalosta, niin uudessa saa rahoileen enemmän vastinetta.

Vierailija
40/351 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Turkulainen

Ja taloyhtiössä odotat että huolto tulisi auraamaan parkkipaikan. Rivarissa taas toivot että lumisade ei osu sinun kolausvuorolle, sillä sillin siihen ison parkkipaikan kolaamisen pitää käyttää tunti aamulla ennen kuuutta kuten olette sopineet.

En suin surminkaan muuttaisi rivariin, mieluummin sitten vaikka omakotitaloon, jos pakko olisi. Itse asun kerrostalossa ja ajan auton aamuisin hallista suoraan kadulle. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, onko huoltoyhtiö jo käynyt vai ei - ilmeisesti on, kun en ole sitä huomannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi