Työssä oleva, mikä tekee sinusta korvaamattoman?
Kun täällä on miljoona näitä työttömien ketjuja, niin käännetäänpä vähän kysymystä.
Mikä tekee sinusta niin korvaamattoman ettei työnantajasi voisi vaihtaa sinua ilmaiseen työntekijään?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Rautainen asiantuntijuus. Minua on mahdotonta korvata toisella. Niin se vaan on.
Full stack
Olet korvaamaton, mutta vaihdettavissa.
Työelämän totuus --kukaan ei ole korvaamaton.
Ei mikään. Ja talo ei yhtä ihmistä kaipaa. Aina on tulijoita tilalle. Yhtä oppivaisia, ammattitaitoisia jne.
Joka luulee olevansa korvaamaton, on minusta tiensä päässä työuran suhteen. Kehityskelvoton, joka luulee osaavansa kaiken..
Nauran jo etukäteen v. 2018 yt-neuvotteluille, jotka tulevat ”täytenä yllätyksenä kaikille”.
Ainakin pankissa töissä olevat av-mammat saavat kohta kokea olevansa korvattavia.
Se on ihan totta, että kukaan ei ole korvaamaton. Itse olen yrittäjä ja palkkasin juuri ensimmäisen työntekjän. En ole korvaamaton, mutta hitsin hyvä tässä toimintaympäristössä jossa yritykseni toimii. Siirrän nyt osaamistani työntekijälleni, yhdessä muodostamme vielä rautaisemman tiimin näille markkinoille.
Olen sen tyylinen että otan asiat haltuun. Minulla on useita vastuualueita ja asiantuntijatehtäviä firmassamme. Ehdin keittää kahvia jos tarvii, järjestän juhlatilaisuuksia ja emännöin niitä vaikka päätehtäväni on it- puolella. Kaikki projektit hoidan niin, että tiedän kaikki yksityiskohdat ja olen paikan päällä valvomassa että mitään ei unohdu. Ärsyttämiseen saakka. Mutta asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kaikki bugit hoidetaan ennen käyttöönottoa ja testaan itsekin. Vaikka johdan projekteja, olen jokapaikan höylä, saan siinä sivussa vähän myytyä, huollettua, korjattua ja ohjattua. Tunnen tuotteet hyvin ja opiskelen koko ajan lisää. Tuskin jään ikinä eläkkeelle. Aloitin yrityksessä pikkuduunarina ja työtehtäviä alkoi vaan valua lisää kun tartuin niihin.
Vierailija kirjoitti:
Rautainen asiantuntijuus. Minua on mahdotonta korvata toisella. Niin se vaan on.
Full stack
Ja näin ajatteli joka toinen, ennen kuin sai fudut.
Kannattaa myös olla huolissaan, jos oma työpaikka on mahdollista siirtää ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pankissa töissä olevat av-mammat saavat kohta kokea olevansa korvattavia.
Pankeissa on töissä paljon todella laiskaa ja oppimishalutonta väkeä. Hyvä että karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen tyylinen että otan asiat haltuun. Minulla on useita vastuualueita ja asiantuntijatehtäviä firmassamme. Ehdin keittää kahvia jos tarvii, järjestän juhlatilaisuuksia ja emännöin niitä vaikka päätehtäväni on it- puolella. Kaikki projektit hoidan niin, että tiedän kaikki yksityiskohdat ja olen paikan päällä valvomassa että mitään ei unohdu. Ärsyttämiseen saakka. Mutta asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kaikki bugit hoidetaan ennen käyttöönottoa ja testaan itsekin. Vaikka johdan projekteja, olen jokapaikan höylä, saan siinä sivussa vähän myytyä, huollettua, korjattua ja ohjattua. Tunnen tuotteet hyvin ja opiskelen koko ajan lisää. Tuskin jään ikinä eläkkeelle. Aloitin yrityksessä pikkuduunarina ja työtehtäviä alkoi vaan valua lisää kun tartuin niihin.
Mikromangerointi ja delegaatiokyvyn puute ei ole positiivinen asia, ainoastaan rasite. Ihminen joka kuvittelee olevansa niin korvaamaton, ettei eläke koskaan kutsu, polttaa itsensä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Full stack
On näitä nähty. Henkilö, josta jopa kaikki muut työntekijät puhuvat tyyliin ”jos tuo lähtee, niin sama laittaa lappu luukulle” lähtee, ja mitään ihmeellistä ei tapahdu. Muut ottavat enemmän vasttuta, opettelevat uusia asioita ja tarvittaessa rekrytoidaan ulkoa. Kuukauden päästä ihan kuin tuota lähtijää ei olisi ollutkaan.
No en ole korvaamaton, mutta tehnyt tulevaisuuteen suuntautuvia ratkaisuja esim.
Valinnut asuinpaikan kasvukeskuksten läheltä.
Ostanut asunnon joka helppo myydä, vaikka olen joutunut tinkimään tilasta ja omasta tyylistä.
Uudelleenkouluttautunut aikuisena sekä hankkinut lupakortteja työkkärin kurssien kautta.
Kulkenut ( ja kuljen edelleen) 100km suunta työmatkaa.
Tehnyt muita kuin oman alan töitä, esim. siivonnut.
Miettinyt aina työllisyyssuunnitelmaa jo kauan ennen määräaikaisuuden päättymistä.
Niin, ja siis koen että olen saanut paljon, esim. normaalit älynlahjat, terveyden, terveet lapset, mallin ratkaista ongelmia ja yleisesti työntekoon kotoa, yms. ja ymmärrän ettei kaikilla ole samat lähtökohdat. En siis ole aktiivimallin kannattaja.
Ei minussa ole mitään korvaamatonta, mutta työni vaatii lupakirjan ja kelpuutukset, joten kun työtön on käynyt koulutuksen, harjoitellut tarpeellisen määrän ja saanut lisenssit kuntoon, niin jopa voi korvata minut. Kyllä minä jo joutaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvittelet, ettei kukaan muu pysty samaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvittelet, ettei kukaan muu pysty samaan?
Juuri nuo pohjalta aloittaneet ja yhdessä firmassa kiivenneet ovat todella tyhjän päällä jos työsuhde loppuu. Osaaminen perustuu sen yhden firman toimintamalliin ja arvostusasteikkoon.
Ei varmasti yhtään mikään :) Muutaman kerran olen saanut ylennyksen ja kerran vaihtanut paremman työtarjouksen perässä työnantajaa ja joka kerralla entiseen tehtävääni on löydetty ihan kelvollinen tyyppi.
minut voidaan korvata ihan milloin vain. Onneksi on laki takana, että tietty määrä pitää olla koulutettuja, mutta eihän sitä tiedä milloin sekin muuttuu niin, että ammattilaisten kontolle jää vaan lääkitys ja lääkinnälliset hoitotoimenpiteet ja joku ilmainen avustaja hoitaa loput.
Viriketoiminnan hoitavat jo nyt "ilmaiset orjat" melkein kokonaan ja kunhan kaupunki keksii miten pääsee eroon aulatyöntekijöistä eli niistä joita ei saada ulos mutta eivät voi terveydentilansa takia osallistua hoitotyöhön niin lisää ilmaisia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilallesi olisi tulossa satoja innokkaita ja ”nälkäisiä” vastavalmistuneita samoilla, tai jopa paremmilla, ominaisuuksilla.
Oman tutkimusaiheeni erityisosaaminen. Toki maailmalta löytyisi samojen aiheiden tuntijoita tilalle, mutta tuskin ketään, jonka saisi tilalleni ihan ilmaiseksi :)
Olen yrittäjä ja kymmenen vuoden yrittäjyys on tuonut minulle niin paljon tietotaitoa, että hyvin harva pystyisi minun kenkiini hyppäämään. Ja jos pystyisi, niin hänellä on kyllä itselläänkin kädet täynnä töitä. Asiakkaani ovat myös hyvin uskollisia ja olen saavuttanut heidän luottamuksensa kovalla työllä ja omalla persoonallani. Muita riskejä tässä yrittäjyydessä tietenkin on, mutta ne ovat eri juttu.
Full stack