Proppuongelma
Voivatko proput aiheuttaa jatkuvan palantunteen ja kröhimisen tarpeen? Minulla on nielussa valtavat onkalot joista puristan inhottavaa proppumähmää usean kerran viikossa. Ei siis kyse yksittäisistä pikku palleroista. Suussa on koko ajan paha maku ja tuntuu kuin limaakin erittyisi. Kuinka helposti pääsee nielurisaleikkaukseen?
Kommentit (22)
Tulehtuneet nielurisat aiheuttavat palantunteen ja muut oireet. Proput ovat tässä ongelmassa enemmänkin sivuoire.
Varmaan pääset leikkaukseen kuulostaa jo niin pahalle. Kipinkapin aikaa varaamaan.
Painan sellaisella mustapääpuristimella nielua. Sieltä purskahtaa massaa. Oireileeko krooninen nielutulehdus jotenkin? Ap
Itse puristan hammasharjan.toisella päällä. Valkoiset proput ovat yleisiä ja moni ei edes tiedä niiden olemassa olostaan. Sitten ihmetellään, miksi puoliso tms mainitsee pahanhajuisesta hengityksestä. Ja kyllä sen itsekin "haistaa". Puhaltaa vaikka kuppiin jonka asettaa tiukasti suuta vasten.
Minulla on pitkään vastaava ongelma proppujen kanssa. Siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa. En päässyt leikkaukseen, eikä lääkäri nähnyt tarvetta tehdä asialle mitään. Hengitys haisi pitkään, vuosia ja tunne ylimääräisestä tuotteesta nielussa oli kauan. Jossain vaiheessa se vaan meni ohi. Vaivaa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkään vastaava ongelma proppujen kanssa. Siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa. En päässyt leikkaukseen, eikä lääkäri nähnyt tarvetta tehdä asialle mitään. Hengitys haisi pitkään, vuosia ja tunne ylimääräisestä tuotteesta nielussa oli kauan. Jossain vaiheessa se vaan meni ohi. Vaivaa ei enää ole.
Outoa että meni ohi. Kun tuolla risoissa on kauheat onkalot ainakin minulla niin miten ne siitä umpeutuisivat? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että meni ohi. Kun tuolla risoissa on kauheat onkalot ainakin minulla niin miten ne siitä umpeutuisivat? Ap
Eivät ole umpeutuneet. Onkalot (kraatteritr) on ja pysyy. Sinne ei vaan enää kerry yhtään mitään. Ja huom. olen aina juonut vettä tosi paljon. ns huuhdellut nielua.
Joskus toivon että olisi semmomen putki, hän kuin hammaslääkärissä se joka imee ylimääräiset vedet. Hirveellä paineella imasis ne kaikki proput ja möhnät kertaheitolla :D Ai että olis nannaa ja puhdas olo.
Haiseeko ne aina? Itselläni on toisinaan proppuja, mutta melko pieniä. Olen kuitenkin hysteerinen hajusta ja koitan aina itse haistella, mutta en haista mitään eikä kukaan ole maininnut. Pelottaa, jos hengitykseni haisee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole umpeutuneet. Onkalot (kraatteritr) on ja pysyy. Sinne ei vaan enää kerry yhtään mitään. Ja huom. olen aina juonut vettä tosi paljon. ns huuhdellut nielua.
Minulla tosiaan nuo onkalot molemmin puolin niin piilossa (en tiedä nielun osan nimiä) että joudun tosiaan oikein koukkimaan että saan puhtaaksi. Proput eivät siis näy kun peilistä katsoo. Tämä on kyllä ikävä vaiva. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joskus toivon että olisi semmomen putki, hän kuin hammaslääkärissä se joka imee ylimääräiset vedet. Hirveellä paineella imasis ne kaikki proput ja möhnät kertaheitolla :D Ai että olis nannaa ja puhdas olo.
Oon miettiny samaa! Saisko itse kehiteltyä vaikkamehupillistä ja imurista moisen? 😁 ap
Minä sain lähetteen nielurisaleikkaukseen yksityiseltä puolelta, 3kk kuluttua jo olin leikkauspöydällä. Nielurisat poistanut kirurgi oli kirjoittanut epikriisiin, että nielurisat olivat ihan "suikaloituneet" propuista, eli siis olivat ihan mädät toisinsanoen (YÄK!). Itse en kokenut ongelmaa muuten kuin että nielurisat välillä turposivat ja proppuja piti välillä pullautella ulos sieltä, kun jäivät kangertamaan.
Suosittelen kyllä, että hankit lähetteen leikkaukseen. Nyt leikkauksesta mulla 4v ja ongelma jäi kyllä leikkauspöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lähetteen nielurisaleikkaukseen yksityiseltä puolelta, 3kk kuluttua jo olin leikkauspöydällä. Nielurisat poistanut kirurgi oli kirjoittanut epikriisiin, että nielurisat olivat ihan "suikaloituneet" propuista, eli siis olivat ihan mädät toisinsanoen (YÄK!). Itse en kokenut ongelmaa muuten kuin että nielurisat välillä turposivat ja proppuja piti välillä pullautella ulos sieltä, kun jäivät kangertamaan.
Suosittelen kyllä, että hankit lähetteen leikkaukseen. Nyt leikkauksesta mulla 4v ja ongelma jäi kyllä leikkauspöydälle.
Tarvitsee ehkä tilata aika yksityiselle kurkkulääkärille. Tämä kröhiminen, limaneritys ynnä proppuongelma on selvitettävä. Vaivannut pahempana muutamia vuosia. Ap
Mulla on _täysin_ sama ongelma kuin sulla AP, usein haistan ja maistan itsekin tosi selkeästi sen kamaluuden ja taskulampulla voi välillä nähdä vilauksen propuista. En kylläkään saa kaivettua näitä ulos, tulevat ihan randomisti koloistaan jos haluavat. Kun vien mitään risoihin kiinni niin oksennusrefleksi iskee täysillä ja hetken päästä on pakko lopettaa yrittäminen. Koitin ruiskuttaa sinne vettä lääjeruiskulla, ei auta sekään. Kiva kröhiä koko ajan kun kurkku on täynnä haisulimaa ja ilmeisesti turvonnut kun on aina se palan tunne.
Mietin tosissaan yksityiselle hakeutumista jos saisi lähetteen mutta pelkään, että lähete ei kelpaisi julkisella tai en saa sitä ollenkaan. Joku päälle satanen on mulle tosi iso raha etenkin jos ei hyödy siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on _täysin_ sama ongelma kuin sulla AP, usein haistan ja maistan itsekin tosi selkeästi sen kamaluuden ja taskulampulla voi välillä nähdä vilauksen propuista. En kylläkään saa kaivettua näitä ulos, tulevat ihan randomisti koloistaan jos haluavat. Kun vien mitään risoihin kiinni niin oksennusrefleksi iskee täysillä ja hetken päästä on pakko lopettaa yrittäminen. Koitin ruiskuttaa sinne vettä lääjeruiskulla, ei auta sekään. Kiva kröhiä koko ajan kun kurkku on täynnä haisulimaa ja ilmeisesti turvonnut kun on aina se palan tunne.
Mietin tosissaan yksityiselle hakeutumista jos saisi lähetteen mutta pelkään, että lähete ei kelpaisi julkisella tai en saa sitä ollenkaan. Joku päälle satanen on mulle tosi iso raha etenkin jos ei hyödy siitä.
Ymmärrän tuskasi tosiaan. Pakko.kai se satanen on laittaa yksityislääkäriin sillä ei tätä oloa jaksa enää. Just tuo haisuliman turvottama nielu on hyvä ilmaus tilanteesta. Mä onneksi pystyn ronkkimaan kurkkua puhtaaksi ilman yökkäysrefleksiä. Ne kraatterit eivät varmaan tyhjenisi millään ilman avitusta.
Miten nielusta puristetaan? Käsillä vai jollain laitteella?