Kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa 800€ yksiössä
Aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa, eikä suostu muuttamaan pois kantakaupungista. Hän saa vuokraansa asumistuen sekä toimeentulotuen yhteensä 16.000€ vuodessa.
Työtä hän ei suostu ottamaan vastaan, jos ei saa siitä 2.600€ käteen.
Meni muuten maku koko aloitteelta!
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Sitä paitsi ei tuo yksiö ole Helsingin hinnoilla överikallis, varsinkin kun sijaitsee Kruununhaassa. Helposti yksiöstä joutuu muutenkin pulittamaan 600e.
harvemmin enää ees 600e riittää johonki lähiöluukkuun. En yhtään ihmettele 800e yksiöstä keskustassa.
Jep. Minusta aika hyvä hinta KESKUSTAN yksiöstä..... Olisin luullut että Kruununhaassa maksaisi 1000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Raudoittajan ammatti ei houkuttele suomalaisia”
Suomen suurimpiin kuuluva raudoitusliike joutuu hankkimaan raudoittajansa ulkomailta, koska Suomesta työntekijöitä ei vakituisiin työsuhteisiin löydy.
https://www.rakennuslehti.fi/2016/11/raudoittajan-ammatti-ei-houkuttele…
Minä annan raudoitusliikkeelle ilmaisen neuvon: maksakaa parempaa palkkaa ja kertokaa se myös työoaikkailmoittelussanne. Eiköhän ala työvoimaa löytymän Suomestakin.
Usein vain "työvoimapulan" takana on yrittäjän ahneus. Työvoimaa pitäisi saada jonkun Romanian palkkatasolla.
Yritys uusi tänä syksynä markkinointinimensä NJ Rebariksi. Sen myötä se pystyy kilpailemaan helpommin kansainvälisillä markkinoilla. Kilpailu pätevästä työvoimasta on kova, ja tiukimmin samasta työvoimasta kilpailevat norjalaiset ja saksalaiset. NJ Rebar palkkaa raudoittajia lähinnä Puolasta, sillä suomalaisia raudoittajia ei ole saatavilla. Alan koulutusta on ajettu alas 1990-luvulta lähtien.
Miehille maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, joka työsuhteen alussa on sopimuksen alarajalla. Muutaman kuukauden työnäyttöjen jälkeen palkka nousee, ja lisiä voi tienata esimerkiksi kielitaidolla tai koulutuksiin
Vierailija kirjoitti:
suomi on rikki kirjoitti:
Minä menisin mielelläni töihin mutta aina on joku pätkähomma tarjolla työharjoittelija lappu rinnassa. Jos työstä maksettaisiin asiallinen palkka ja ei joutuisi tekemään sillä paskapalkalla 3 ihmisen töitä niin joo todellakin menisin töihin! Töissä ollessani laskin että rahat riittää vuokraan ruokaan sähköön ja vesimaksuun. Siitä pari pientä menoa tai halpisvaateostokset niin johan oli taas tili tyhjä. Mielestäni palkasta olisi kiva jäädä hieman rahaa säästöönkin mutta ei jää kun ne vaan ylsinkertaisesti menee vaikka miten eläisit pihisti pienellä palkalla!
Mitä sä höpötät? Mikäli ehdit työpäivän aikana tekemään "kolmen ihmisen työt" niin kyllä ne silloin on ihan yhden ihmisen työt. Vai pitäisikö sinun saada maata sohvalla kolmasosa työajastasi?
Jos työsi ei ole tarpeeksi tuottavaa rahallisesti yrittäjälle niin ei sulle voida kovin kummoista palkkaakaan maksaa.
Olet silti velvollinen elättämään itsesi. Yhteiskunnalla ei ole varaa vapaamatkustajiin.
Mene pitämään moraalisaarnasi kaikille niille työnantajille ja rekrykonsulteille, jotka heittävät pitkäaikaistyöttöminen työhakemukset roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurimpiin kuuluva raudoitusliike joutuu hankkimaan raudoittajansa ulkomailta, koska Suomesta työntekijöitä ei vakituisiin työsuhteisiin löydy.
Minä annan raudoitusliikkeelle ilmaisen neuvon: maksakaa parempaa palkkaa ja kertokaa se myös työoaikkailmoittelussanne. Eiköhän ala työvoimaa löytymän Suomestakin.
Usein vain "työvoimapulan" takana on yrittäjän ahneus. Työvoimaa pitäisi saada jonkun Romanian palkkatasolla.
Yritys uusi tänä syksynä markkinointinimensä NJ Rebariksi. Sen myötä se pystyy kilpailemaan helpommin kansainvälisillä markkinoilla. Kilpailu pätevästä työvoimasta on kova, ja tiukimmin samasta työvoimasta kilpailevat norjalaiset ja saksalaiset. NJ Rebar palkkaa raudoittajia lähinnä Puolasta, sillä suomalaisia raudoittajia ei ole saatavilla. Alan koulutusta on ajettu alas 1990-luvulta lähtien.
Miehille maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, joka työsuhteen alussa on sopimuksen alarajalla. Muutaman kuukauden työnäyttöjen jälkeen palkka nousee, ja lisiä voi tienata esimerkiksi kielitaidolla tai koulutuksiin
Maksaisivat kunnolla yli tessin heti työsuhteen alusta alkaen. Mutta ei voi kun oma ahneus estää. Eli täysin turhaa ulinaa firmalta.
Vierailija kirjoitti:
"Soininvaara mainitsee esimerkkinä Uudenmaan, jossa on kova pula rakennusmiehistä. Samaan aikaan talonrakennusalan työttömyys oli marraskuussa Uudellamaalla 8,4 prosenttia. Hän kertoo saaneensa selitykseksi sen, että palkkataso rakennustöissä on niin matala, että mieluummin on työttömänä.
–Näin vastanneet ajattelevat työttömyysturvaa perustulona, johon ei sisälly velvollisuutta olla työmarkkinoidenkäytettävissä, Soininvaara vastaa.
Soininvaara linjaa, että työttömiä olisi hyvä ryhtyä ”oikeasti aktivoimaan”. Samalla hän huomauttaa, ettei ihmisiä voi vaatia ”sakon uhalla” osallistumaan aktivointitoimiin, jos sellaisia ei järjestetä." (US)
Soinivaara todelisuudesta vieraantuneena kuvittelee, että kaikki soveltuvat tuosta noin vaan rakennusalalle, esim. akateemiset työttömät. Toisekseen rakennusala taitaa jo nyt hyödyntää harmaan talouden virolaista ja venäläistä työvoimaa mielummin kuin kalliimpaa suomalaista työvoimaa.
Näiden kultalusikka perseessä tyyppien olisi parempi vain olla hiljaa...
Luepa se Soininvaaran kirjoitus uudelleen, ihan ajatuksen kanssa. Hän nimenomaan ei kuvittele, että kuka tahansa soveltuu rakennusalan työhön. Vaan että pitää käydä läpi ne rakennusalan työttömät ja katsoa, kuka heistä oikeasti siihen työhön soveltuu. Ne soveltuvat pitää osoittaa töihin, raihnaiset lähettää kuntoutukseen tai eläkkeelle, ja niille joilla ei ole rakennusalan koulutusta, osoittaa muuta työtä.
Eli työvoimapulan helpottamiseksi täsmätoimintaa, jossa ei oleteta että kuka tahansa pystyy tekemään mitä tahansa. (Ainoa minkä Soininvaara unohtaa mainita on se, että kaikista työkkärin osoituksista huolimatta työnantaja viime kädessä on se, joka tekee rekrytointipäätöksen.)
Aktiivimallia nykyisellään Soininvaara ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Ja just niitä,jotka eivät CV-kursseja tarvi pakotetaan nyt hyppäämään tanhukursseilla ja myymään aikaansa vuokrahommilla riskeeraamalla uskottavuutensa ja uransa.
Niin, vaan huonommat ihimiset pitäisi joutua semmoiseen. Minä ja minunkaltaiset paremmat ihmiset, meiltähän voi mennä uskottavuus! Mieti nyt! /s
Sinunkaltaiset ihmiset saa minua vihaamaan näitä akateemisia tyhjäntoimittajia, jotka ovat olevinaan niin paljon parempia. Minun puolesta voisi kieltää ansiosidonnaisenkin, tai lyhentää maksimiaika puoleen vuoteen. Jokainen vastuullinen on kuitenkin turvannut selustansa ihan omatoimisesti. Jos joku heinäsirkka ei ole, niin oma vika. Jos olet niin paljon parempi ettet tarvitse tanhukursseja, niin et tarvitse tukiakaan. En minä nostanut senttiäkään, kun olin puoli vuotta ilman töitä. Sitä varten olin säästänyt, että pystyin olemaan sapattivapaalla.
Oikeasti pitäisi luoda kansalaispalkka, joka on kaikille sama. Sitten voimme poistaa kaikki muut tuet. Markkinoita vääristävä asumistuki ensimmäisenä.
Sen jälkeen tarkistetaan erilaiset tuet yrityksille, ja poistetaan niistäkin ainakin puolet. Tämän jälkeen aletaan pienentämään julkishallintoa.
Näin ulkosuomalaisen silmin on surullista lukea iltapäivälehtien juttuja, kun niissä selvästi halutaan provosoida hölmöintä kansanosaa. Lietsotaan heitä uskomaan, että työttömille sataa mannaa sohvanmutkaan viltin alle, vaikka todellisuudessa kukaan ei heille ole kade. Työttömän eurot lähtevät heti kiertoon - ruokaan ja laskuihin.
Kuka hitto haluaa nekin kympit temppukurssien konsulteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat akateemiset kirjoitti:
Myös ne akateemiset ihmiset hanttihommiin vaikka tiskareiksi tai mäkkäriin! Oppivatpahan hieman kunnioittamaan duunareita ja käyttäytymään asiallisesti muiden työpaikoilla! Pienellä riksalla vuodesta toiseen elätetään näitä akateemisia työttömiä sekä lusmuilijoita. Ja KYLLÄ, monet duunarit ovat viisaita ja tehokkaita ja suoriutuisivat ilman tutkintoakin paremmin akateemisista töistä. Kaikilla ei vain ole varaa opiskella vuodesta toiseen hienoja nimikkeitä.
On tiettyjä työpaikkoja mihin mielellään palkataan nuoria (alle 25 v), koska työ ja työyhteisö sopii heille. Nuorisotyöttömyys on vielä paljon kovempaa kuin aikuisten, niin miksi ihmeessä mäkkäri tai trendibaari palkkaisi "vanhan mummon" pihvejä paistamaan tai tiskaamaan? Rakenteellinen ja alueellinen työttömyys ovat ehkä isoimpia ongelmia tällä hetkellä ja siihen ei mäkkäri tai siivoaminen ole ratkaisu.
Milloin ootte nähneet esim Mäkissä yms muita kun nuoria töissä?
Ja varmaan ei ole siitä kiinni etteikö muun ikäisetkin hakisi.
Muutaman kerran olen nähnyt. Niistä suurin osa on ollut itse yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa ketjussa, miten osa viesteistä selkeästi ammattiliiton masinoimia. Jotain pitää tehdä, kun jäsenmäärä laskee koko ajan?
En, sen sijaan Kokoomuksen puoluetoimiston masinoimilta osa kyllä näyttää.
Pistätkö tähän niiden ammattiliiton masinoimien numeroita esiin, niin ehkä minäkin viisastun. Parhaassa tapauksessa mukana on jokin omakin viestini. Kuulun kyllä ammattiliittoon, mutta ei minun liiton taholta ole mitään kehotettu kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Sitä paitsi ei tuo yksiö ole Helsingin hinnoilla överikallis, varsinkin kun sijaitsee Kruununhaassa. Helposti yksiöstä joutuu muutenkin pulittamaan 600e.
Helsingissä toimeentulossa hyväksyttävä maksimivuokra käytännössä asettaa alarajan kaikille vuokrille. Ei kukaan vuokranantaja vuokraa yksiötä 700 eurolla, jos sossu suostuu maksamaan 800€. Aina voi ottaa sen sossun asiakkaan vuokralaiseksi. Jos asumistuet ei olisi noin avokätiset, niin vuokrat ja sen myötä asuntojen hinnatkin asettuisi alemmalle tasolle. Asumistuet on aika merkittävä asuntojen korkeita hintoja kannatteleva komponentti.
Vierailija kirjoitti:
Ja voin sanoa, että tälle on oikeasti tarvetta. Esimerkiksi meillä perheyritys on hakenut keikkatyöntekijää, mutta eipä vaan tunnu löytyvän. Vikaa työssä, palkassa tai mahdollisuudessa säädellä työvuoronsa ei ole. Meilläkin sen työpäivän tietää jo viikkoa aiemmin, koska liittyy tiettyihin työhuippuihin, jossa vaan tarvittaisiin apukäsipari ja ne on lyöty lukkoon jo vähintään 7 päivää ennen h-hetkeä. Ja siitäkin voidaan vielä päivällä joustaa suuntaan tai toiseen. Edellinen keikkatyöläinen on vakityöntekijä täysillä tunneilla nykyään. Uuden löytäminen on yhtä närppimistä. En käsitä, miksi kaikilla on niin vaikeaa. Palkkakin maksetaan aina seuraavana päivänä, kun tiedetään työttömän ongelmat palkkojen ja palkkatodistusten odottelussa. (kokemusta on siitä itsellä myös)
Serkku perusti kahvilan ja kysyi sukulaisnaiselta, että kiinnostaisiko joskus tehdä sovitusti joku vuoro. Kyse on elämäntapalusmusta naisesta. Vastaus oli, ettei kahvilatyö kiinnosta... mutta kiitos tarjouksesta.
Missä teidän firma on ja mitä pitäisi osata? Tai se serkun kahvila.
Miten olette hakeneet työntekijää?
Aloitus suoraan Kokoomuksen puoluetoimistolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa, eikä suostu muuttamaan pois kantakaupungista. Hän saa vuokraansa asumistuen sekä toimeentulotuen yhteensä 16.000€ vuodessa.
Meni muuten maku koko aloitteelta!Kerrotko ap omin sanon miten tämä vaikuttee aloitteen pointtiin?
Todistaa, että työttömyysturvan houkuttelevuutta pitää laskea. Ainakin yksi loinen meillä on nyt tiedossa, joten aktivointi potentiaalisesti vaikuttaa ainakin yhteen tyyppiin ja siten kannattaa toteuttaa.
Aktivointi potentiaalisesti vaikuttaa ainakin yhteen tyyppiin, eli kannattaa toteuttaa, maksoi mitä maksoi!
Hyttysen ammuntaa tykillä, sanon minä.
Loiset kannattaisi jättää rauhaan, ei niillä kukaan muutenkaan mitään tee. Ei ne kelpaa työnantajille vaikka miten aktivoitaisiin. Kaikki ponnistukset pitää keskittää siihen, miten työhaluisille työttömille löytyisi työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja kaikkien muiden aktiivimallia peesaavien olisi hyvä ymmärtää, että tämä malli ei käy ainoastaan työttömien kohtaloksi. Kun on ilmaista reserviä jatkuvasti saatavilla - ketään ei enää palkata.
Osmo Soinivaarakin on tullut ulos mallin kannattajana. Joten vihreitäkään ei enää parane äänestää, kun ovat kokkareiden apupuolue. Soinivaara uskoo aktiivimallin parantavan edelleen Suomen "povattua" talouskasvua. Hah-hah. Äijä on seniilikin vielä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238344-konkaripoliitikko-tyottomien-pa…
.
Hyvä kirjoitus Soininvaaralta. Suomen työttömyysturvassa on erittäin paha kannustavuusvirhe koska niin moni on sitä mieltä, että palkan on oltava reilusti parempi kuin korvaukset ennen kuin "kannattaa" mennä töihin.
Nämä röyhkeään sävyyn vouhottavat aktiivimallin vastustajat ampuvat itseään jalkaan. Olen itse tämän vouhotuksen vuoksi joutunut paneutumaan asiaan syvällisemmin. Vaikka ensi alkuun olin itse järkyttynyt mallin "rankaisevuudesta", olen joutunut miettimään asiaa laajemmin ja olen päättänyt olla allekirjoittamatta aloitetta.
Syvällisestipä olet asiaan perehtynyt, kun et sen vertaa ymmärrä, että Soininvaarakin on aktiivimallin vastustajia. Voit lukea sen tuosta hänen kirjoituksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisivat kunnolla yli tessin heti työsuhteen alusta alkaen. Mutta ei voi kun oma ahneus estää. Eli täysin turhaa ulinaa firmalta.[/
Siinähän luki, että alan koulutusta on ajettu alas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni muuten maku koko aloitteelta!Kerrotko ap omin sanon miten tämä vaikuttee aloitteen pointtiin?
Todistaa, että työttömyysturvan houkuttelevuutta pitää laskea. Ainakin yksi loinen meillä on nyt tiedossa, joten aktivointi potentiaalisesti vaikuttaa ainakin yhteen tyyppiin ja siten kannattaa toteuttaa.
Aktivointi potentiaalisesti vaikuttaa ainakin yhteen tyyppiin, eli kannattaa toteuttaa, maksoi mitä maksoi!
Loiset kannattaisi jättää rauhaan, ei niillä kukaan muutenkaan mitään tee. Ei ne kelpaa työnantajille vaikka miten aktivoitaisiin. Kaikki ponnistukset pitää keskittää siihen, miten työhaluisille työttömille löytyisi työtä.
Tuet pois ja kadulle moiset USA tyyliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä avoimia duunipaikkoja? On, esim. rakennusalalla ja ravintola-alalla. Rafloihin ei enää tarvita edes kokemusta, koulutusta tai kielitaitoa. Töitä on ympäri Suomea. Kauppalehden mukaan jo 10 000 avointa paikkaa.
Miten saadaan nämä paikat kiinnostamaan? Nostetaan palkkoja tai lasketaan korvauksia, jolloin paikkojen houkuttelevuus nousee työttömäksi jäämiseen verrattuna.
Kumman hallitus voi tehdä? Vain jälkimmäisen.
Minusta hallitus toimii nyt vastuullisesti ja olen siitä tyytyväinen.
Etkö käsitä, että avoinna oleviin työpaikkoihin palkataan hyvin nihkeästi työttömiä? Ne menevät jo töissä oleville työpaikan vaihtajille jopa 80%:sti. Myös opiskelijoita ja aivan vastavalmistuneita nuoria palkataan paljon mieluummin kuin työttömiä.
Kaikki te työttömien haukkujat tälläkin palstalle, omalta osaltanne tekin vain vaikeutatte työttömien työllistymistä, koska vahvistatte valheellista mielikuvaa työttömistä laiskoina ja työhaluttomina.
Minäkin olen virallisesti työtön, kun teen töitä nollasopparilla. Olisi oikeus soviteltuun työttömyyskorvaukseen, jos työtunteja ei olisi riittävästi, mutta en ole saanut pitkään aikaan mitään korvauksia kelalta kun töitä on onneksi riittänyt ns tarpeeksi.
Kaikki työttömät ei tosiaankaan makaa kotona sohvalla, paitsi ehkä iltaisin.
Missä tilastossa nollasopparilainen on virallisesti työtön?
En minä ainakaan mikään työtön ollut kun tein nollasopparilla täyttä päivää. En vielä siinäkään vaiheessa ollut, kun tein tunnin silloin, toisen tällöin ja sain soviteltua päivärahaa. Vasta kun työt loppuivat kokonaan, rupesin olemaan virallisesti työtön.
Tilastokeskuksen määritelmän mukaan ihminen on työllinen, jos tekee ansiotyötä tunnin viikossa. Aika vähän riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä avoimia duunipaikkoja? On, esim. rakennusalalla ja ravintola-alalla. Rafloihin ei enää tarvita edes kokemusta, koulutusta tai kielitaitoa. Töitä on ympäri Suomea. Kauppalehden mukaan jo 10 000 avointa paikkaa.
Miten saadaan nämä paikat kiinnostamaan? Nostetaan palkkoja tai lasketaan korvauksia, jolloin paikkojen houkuttelevuus nousee työttömäksi jäämiseen verrattuna.
Kumman hallitus voi tehdä? Vain jälkimmäisen.
Minusta hallitus toimii nyt vastuullisesti ja olen siitä tyytyväinen.
Ei tarvita koulutusta, kielitaitoa!?! No miksi hemmetissä nämä hallituksemme tänne kutsumat värilliset loiset eivät ole täyttäneet näitä mainitsemisia paikkoja!! Täten pidä turpasi kiinni kun ei ne paikat näköjään tälle eliitillekään kelpaa! Vai mitä sanot tähän, häh häh ai etkö mitään, no vähän arvasinkin..
Olen kyllä nähnyt mainitsemissasi töissä joitakin "värillisiä loisia". Ravintola-alalla etenkin aika yleistä. Raksoja ei tule niin tarkkaan tiirailtua, mutta ainakin tuossa Tampereen ratikkatyömaalla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja kadulle moiset USA tyyliin
Joo, työllistää se vartiointi- ja vankilabisneskin, ja tuottaa mukavasti rahaa omistajiensa taskuun.
harvemmin enää ees 600e riittää johonki lähiöluukkuun. En yhtään ihmettele 800e yksiöstä keskustassa.