Kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa 800€ yksiössä
Aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa, eikä suostu muuttamaan pois kantakaupungista. Hän saa vuokraansa asumistuen sekä toimeentulotuen yhteensä 16.000€ vuodessa.
Työtä hän ei suostu ottamaan vastaan, jos ei saa siitä 2.600€ käteen.
Meni muuten maku koko aloitteelta!
Kommentit (643)
Ketjussa on muutamaan otteeseen mainittu, että vain vuokra-asuntoon saa kelan asumistukea. Ei pidä paikkaansa! Asumistukea voi saada myös omaan asuntoon, jos asuntolainaa on jäljellä. Tosin vain korkoihin.
Kun olin hoitovapaalla vuosi sitten, perheemme sai asumistukea asuntolainan korkoihin 86e/kk. Mies perusduunari huonolla palkalla. Tuostakin tukisummasta oli iso apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KK kirjoitti:
Kun herra osaa hyvin 4 kieltä, voisi mennä tulkkikurssille ja voisi saada paljon enemmän kuin 2600 euroa. Minä itse työttömänä ulkomaalaisena tein näin ja töitä on niin paljon, että en pysty ottamaan vastaan kaikki tilaukset, jotka minulle tarjotaan. Suosittelen lämpimästi!
Harmillisesti pikatulkit ja omitoimikääntäjät vievät oikeiden tulkkien ja kääntäjien työt ja asiakas kärsii.
Työtön työllisti itsensä ja se on väärin.
Jos työtön kertoisi osaavansa hyvin jotain, tai useampaa, kieltä niin kehotettaisiin tekemään esim pieniä käännöstöitä yms.
Eli teki miten vaan niin ei ole hyvä.
Ps. Ei taida asiakkaat tässä tapauksessa kärsiä jos töitä riittää, päinvastoin, taitaa olla tyytyväisiä asiakkaita.No itse asuin nuorena ulkomailla ja kun palasin Suomeen, kuvittelin että voisin päästä kielitaitoni avulla tulkiksi, kunnes opinnot alkavat.
Juu ei. Pitää olla asioimistulkin ammattitutkinto, n. 4 vuotta.
Pelkkä kielitaito ei ole mitään.
Olisitko selvinnyt lakisanastosta yms. Monelle äidinkielisellekin tuottaa vaikeuksia. Nykyäänhän TV-ohjelmia kääntää moni, jolla ei ole ammattikääntäjän koulutusta ja kyllä huomaa että virheitä tulee jatkuvasti.
Käännöstöiden tekemiseen ei todellakaan riitä, että osaa hyvin jotakin kieltä. Aikataulutkin ovat nykyään jo niin tiukkoja, että on todella tiedettävä mitä tekee. Voisi tulla äitiä ikävä kun lyötäisiin eteen vaikka pitkä sopimusteksti ja lääkärinlausunto ja sanottaisiin että käännäpä nuo ja valmista piti olla eilen. Ja virheitä ei saa olla, tai turha odottaa uusia toimeksiantoja.
Mua kiinnostais tietää miten vartiainen kuvittelee että työtön pydstyisi itse autokoulun maksamaan. Ensinnäkin ne "huimat" tuet menevät kaikki asumis- ja muihin elämisen kustannuksiin. Lisäksi mä en tiedä yhtäkään autokoulua joka tekee osarisopimuksia sellaisten kanssa joilla on pieninkään merkintä luottotiedoissa. Ja monella kumminkin jonkinlainen merkintä syystä taikka toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais tietää miten vartiainen kuvittelee että työtön pydstyisi itse autokoulun maksamaan. Ensinnäkin ne "huimat" tuet menevät kaikki asumis- ja muihin elämisen kustannuksiin. Lisäksi mä en tiedä yhtäkään autokoulua joka tekee osarisopimuksia sellaisten kanssa joilla on pieninkään merkintä luottotiedoissa. Ja monella kumminkin jonkinlainen merkintä syystä taikka toisesta.
Pystyisi*
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä ihmetyttää nämä "työttömät", jotka voivat asua valtakunnan paraatipaikoilla. Tuollekin kustannetaan verovaroista aivan järjettömiä summia vuositasolla. Itsekin makaisin noilla tuloilla ennemmin kotona kuin kävisin töissä. Työttömät usein valittavat pieniä tulojaan, mutta he "unohtavat", että työssä käyvät käytännössä menettävät kaiken vapaa-aikainsa ja vapautensa. Mä olisin tuossa tilanteessa ihan hiljaa enkä ainakaan lehdissä hehkuttaisi, kuinka paljon rahaa yhteiskunnalta irtoaa yksittäiselle ihmiselle.
Kuulehan nyt. Olen ollut 25 vuotta töissä, joten tiedän kyllä että työssäkäynti pienentää vapaa-aikaa (tosin ei se minulta koskaan kaikkea sitä ole vienyt). Mutta muistan myös sen ihanan rauhoittavan tunteen, kun tietää että palkka tulee säännöllisesti ja työeläke kertyy. Ei se työssäkäyminen niin kamalaa ole, todellakaan. Ei ainakaan minulle ollut. En tuntenut menettäväni vapauttani. Vapaampi minä töissä käydessäni olin kuin nyt työttömänä.
Mielelläni palaisin töihin takaisin. Jos sinulle käy työttömien asema noin kateeksi niin ole hyvä ja hyppää sieltä oravanpyörästäsi pois vapauteen. Teet sillä tavoin palveluksen meille kaikille. Kyllä paikallesi on tulijoita.
Ärsyttää tuollaiset kateellisena märisevät ihmiset, jotka eivät tee mitään parantaakseen asemaansa. Sinulle se olisi vielä niin helppoa.
Racine itse sanoi eräässä Facebook-ryhmässä, että Ilta-Lehden toimittaja hieman vääristeli hänen sanojaan. Ei kuulemma varsinaisestui ole kieltäytynyt menemästä töihin alle 2600 euron palkalla. Tarkoitus oli vain havainnollistaa tukijärjestelmän kannustinloukkuja. Joku sitten samassa keskustelussa totesi jutun kirjoittajan olevan Juhana Vartiaisen kavereita, mikä selittänee tekstin sävyn. Ei kannata aina niin sokeasti uskoa kaikkea, mitä Ilta-Lehden kaltaisissa lehdissä sanotaan.
Mutta kenelle ne asumiseen tarkoitetut tuet lopulta menevät, kuka siitä hyötyy? Tuskin mikään kaupungin vuokrakämppä.
Joku tästä tukisysteemistä hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisat akateemiset kirjoitti:
Myös ne akateemiset ihmiset hanttihommiin vaikka tiskareiksi tai mäkkäriin! Oppivatpahan hieman kunnioittamaan duunareita ja käyttäytymään asiallisesti muiden työpaikoilla! Pienellä riksalla vuodesta toiseen elätetään näitä akateemisia työttömiä sekä lusmuilijoita. Ja KYLLÄ, monet duunarit ovat viisaita ja tehokkaita ja suoriutuisivat ilman tutkintoakin paremmin akateemisista töistä. Kaikilla ei vain ole varaa opiskella vuodesta toiseen hienoja nimikkeitä.
On tiettyjä työpaikkoja mihin mielellään palkataan nuoria (alle 25 v), koska työ ja työyhteisö sopii heille. Nuorisotyöttömyys on vielä paljon kovempaa kuin aikuisten, niin miksi ihmeessä mäkkäri tai trendibaari palkkaisi "vanhan mummon" pihvejä paistamaan tai tiskaamaan? Rakenteellinen ja alueellinen työttömyys ovat ehkä isoimpia ongelmia tällä hetkellä ja siihen ei mäkkäri tai siivoaminen ole ratkaisu.
Milloin ootte nähneet esim Mäkissä yms muita kun nuoria töissä?
Ja varmaan ei ole siitä kiinni etteikö muun ikäisetkin hakisi.
Jenkkilässä pari vuotta sitten olen nähnyt. Suomessa en ikinä. Ehkä tässä on itseään ruokkiva kehä, eli kun tiedetään että mieluiten palkataan nuoria, vähänkään vanhemmat eivät töihin edes hae. En silti ole kuullut että hampurilaispaikat tämän takia työvoimapulasta kärsisivät.
Vanholla kunnon snagareilla sentään näkee vanhempiakin myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia loisia on Suomi täynnä. Ja vielä ihmettelette miksi aktiivimallia kannattaa lähes jokainen töitä tekevä. Aktiivimalli on vain alkukokeilu. Nyt kun kansan tahto on selvä ei makoilijoita enää katsella. Viiden vuoden sisään tukijärjestelmä on ajettu alas ja vapaamatkustajat laitettu kuriin.
Viimeinkin alkaa tapahtumaan. Olen odottanut tätä viimeiset kymmenet vuotta.
Olen haukkumasi loinen koska olen virallisesti tai epävirallisesti työtön. Teen kahta työtä ja paljon teenkin. Mutta kiitos nykyisten nollatuntisopimusten, en uskalla poistaa itseäni työttömästä töitä saaneeksi. Tein jo kerran sen virheen. Kuukauteen ei tullut työkeikkoja, hankin sitten toisen työn. Mutta niin kauan roikun työttömänä kun kummassakin sopparissa lukee tunnit 0- jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen ja alkanut miettiä miten vietän elämäni kun 50 vuotta pyörähtää täyteen. Taidankin tulla takaisin Suomeen, menettää luottotiedot heti alkuun ja ryhtyä ulosoton asiakkaaksi. Sen jälkeen hankin mukavan pikku yksiön Helsingin keskustasta ja saan kaikki mahdolliset tuet. Elän muuten vuokran maksun jälkeen ruhtinaallisesti n. 500 eurolla kuukaudessa. Ja Helsingissähän voi vielä vaikka kerätä pulloja lisäksi, ehkä tehdä jonkinlaista kirpputori jobbausta. Tai vaikka istahtaa mukavana kevätpäivänä kadun reunaan kerjuulle.
Hyvä idea! Kiitos hra Racine!
Hyvä idea.
Muistathan, että eka kannattaa etsiä se asunto. Luottotiedottomana et sellaista saa. Lisäksi sulla pitää käydä käsittämätön tuuri, että saat tänä päivänä Kruununhaasta yksiön hintaan 800 €/kk. Mutta lycka till.
Kannattaa seuraavaksi muistaa se, että sulla ei saa olla mitään säästöjä, omaisuutta jne. jotta voit saada toimeentulotukea. Racinen tuloista osan muodostaa toimeentulotuki.
Luottotiedottomana sun kannattaa myös muistaa heti alkuun, ettet mitä suurimmalla todennäköisyydellä saa tietenkään minkäänlaista luottokorttia, mutta et myöskään pankkikorttia. Et puhelinliittymää, et vakuutuksia. Laskulla on melko mahdotonta ostaa tai tilata mitään.
Sulla ei tietenkään ole aikomustakaan yrittää työllistyä, mutta jos ajattelit, niin muistutan lyhyesti, että luottotiedottomana sulla on moniin paikkoihin suuria vaikeuksia päästä töihin. Tein itse lyhyen pätkän pankin ns. ajanvaraajana, eli soittelin ihmisille tapaamisia pankkiin. Ennen sopimuksen tekoa tarkistettiin luottotiedot ja rikosrekisteri.
Mietin vielä lopuksi, että miksi koet olevasi niin kovin oikeutettu suomalaiseen sosiaaliturvaan? Ethän ole ilmeisen pitkään aikaan asunut täällä etkä siis maksanut verojakaan ja ellet ole suomalaisen yrityksen palveluksessa, työpanoksesi ei ole kerryttänyt suomalaiselle yritykselle työpanosta josta maksetaan yhteisöveroa . Mutta isona pointtina se, ettet ole myöskään kuluttanut ja tuottanut Suomelle minkäänlaisia verotuloja. Racinen saamat rahat menevät 100 % suomalaiseen kulutukseen: asumistuki ja osa toimeentulotuesta vuokraisännälle, joka paikan huomioon ottaen on todennäköisesti asuntosijoittaja, ruokaan, vaatteisiin, puhelimeen, kulkemiseen. Hän saa toimeentulotukea, tiliotteet jne. syynätään joka kuukausi.
Et sinä minusta ole sen oikeutetumpi elämään veronmaksajien rahoilla kuin Racinekaan. MIksi et turvaudu sen maan systeemiin johon olet työsi tehnyt ja verosi maksanut? Tuotahan tekevät jo nyt todella rikkaat: verot ja maksut muualle, koska pienemmät, eläkepäivät Portugalissa ja sitten sairastamaan Suomeen.
Jos tämä mielestäsi on ihanaa elämää, niin eikun tervetuloa!
Tässä oli kyllä paljon hyviä vinkkejä, kiitos.
Lyhyitä vastauksia. Tämä maa on niin pöljä, että täällä ei anneta rahaa jos ei tee työtä. Vaikka olen jo ihan täysvaltainen kansalainen, niin jotain pitää tehdä ja itse säästää valtaosin eläkkeensäkin. Nämä säästöt täytyy tietysti hurvitella ennen Suomeen tuloa, mutta taidanpa antaa lapselle. Saisi ne joka tapauksessa kuolemani jälkeen.
Hyvä vinkki luottotiedoista: ensin asunto ja sitten vasta luottotiedot mäkeen. Kai jonkin prepaid -liittymän voi hankkia, noin niinkuin puhelimeksi? Ja onhan niitä Visan maksukortteja, joille voi ladata rahaa. Haa, siinäpä oiva idea. Niitä ei varmaan sossukaan pyty jäljittämään kun ovat nimettömiä.
Olen samaa mieltä, minulla on yhtä suuri oikeus näihin suomalaisten veronmaksajien rahoihin kuin esim. Racinella. En kyllä ole muutamina viime vuosina mitään maksanut paitsi vähän perintöveroja ja toisaalta en ole mitään käyttänytkään. Mutta tulihan niistä palkoista nuorena maksettua ihan kunnon verot. Ahkera kun olin sain maksaa lisätyöstä (siivous) vielä tuplaverot.
Ei sun ole pakko luottotietoja menettää. Kyllä sinä ihan samat tuet saat olipa sulla luottotiedot tai ei. Ei niitä mitenkään kysellä noissa tukihakemuksissa, ei ainakaan silloin kun olin itse vähän aikaa työttömänä, ei varmaan nytkään. Vaikka kysyttäisiinkin, ei vaikuta tukien määrään mitenkään.
Ihmeellinen ruikuttaja ko. herra.
Itse olen tällä hetkellä työtön (aloitan vuoden alussa työt, jee!) ja vastustan ehdottomasti tuota aktiivimallia, mutta uskomatonta että 9 vuodessa Helsingissä asuva kielitaitoinen ihminen ei ole muka löytänyt töitä. Itse omaan maisterin paperit, asun böndellä ja aloitan pian työssä josta saan 2000 e/kk. Saanpahan jalan oven väliin.
Sitten ko. herra vaatii vielä työttömille ajokortteja. Mistäköhän sekin raha revitään?? Ei olisi itse voinut 9 vuoden työttömyyden aikana kerätä sukan varteen? Kyllä minullekin (ja varmasti kaikille muille Suomessa) kelpaisi ilmainen ajokortti veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia loisia on Suomi täynnä. Ja vielä ihmettelette miksi aktiivimallia kannattaa lähes jokainen töitä tekevä. Aktiivimalli on vain alkukokeilu. Nyt kun kansan tahto on selvä ei makoilijoita enää katsella. Viiden vuoden sisään tukijärjestelmä on ajettu alas ja vapaamatkustajat laitettu kuriin.
Olen haukkumasi loinen koska olen virallisesti tai epävirallisesti työtön. Teen kahta työtä ja paljon teenkin. Mutta kiitos nykyisten nollatuntisopimusten, en uskalla poistaa itseäni työttömästä töitä saaneeksi. Tein jo kerran sen virheen. Kuukauteen ei tullut työkeikkoja, hankin sitten toisen työn. Mutta niin kauan roikun työttömänä kun kummassakin sopparissa lukee tunnit 0- jotain.
Niin ja riittääköhän nuo kaksi työtä, pitääkö hakea kolmatta?
22 neliön "hulppea" asunto, kylläpä käy kateeksi - juu ei, oli se sitten vaikka Krunikassa. Ja totuushan on, että asuntoa on hyvin vaikea pitkäaikaistyöttömänä saada. Helsingissä edullisten yksiöiden näytöissä on kymmenittäin asunnonhakijoita. Muuttaisi sinne tai tuonne, monet sanovat, ihan niin kuin täysin rahattomalla, työttömällä, ulosotossa olevalla ihmisellä olisi vara valita, minne muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Racine itse sanoi eräässä Facebook-ryhmässä, että Ilta-Lehden toimittaja hieman vääristeli hänen sanojaan. Ei kuulemma varsinaisestui ole kieltäytynyt menemästä töihin alle 2600 euron palkalla. Tarkoitus oli vain havainnollistaa tukijärjestelmän kannustinloukkuja. Joku sitten samassa keskustelussa totesi jutun kirjoittajan olevan Juhana Vartiaisen kavereita, mikä selittänee tekstin sävyn. Ei kannata aina niin sokeasti uskoa kaikkea, mitä Ilta-Lehden kaltaisissa lehdissä sanotaan.
Hyvä kommentti, kiitos.
Tuosta näkee mitä propagandasotaa hallitus käy työttömiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi, että aktiivimallia kannattaa lähes jokainen töitä tekevä?
Jos aktiivimallin seurauksena pääsisin töihin, niin kannattaisin sitä, mutta en minä ymmärrä miten se minun työllistymistäni edistäisi. Voi käydä päinvastoin. Kolmekymppiä joka minulta kuussa viedään on nimittäin varmaan säästettävä kampaamokäynneistä. Entistä räjähtäneemmän näköisenä lienee entistä vaikeampi työllistyä.
Joudut siis valitettavasti katselemaan minua jatkossakin, jollet linnoittaudu kotiisi. Minä nimittäin edelleenkin aion oleilla ihan ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
22 neliön "hulppea" asunto, kylläpä käy kateeksi - juu ei, oli se sitten vaikka Krunikassa. Ja totuushan on, että asuntoa on hyvin vaikea pitkäaikaistyöttömänä saada. Helsingissä edullisten yksiöiden näytöissä on kymmenittäin asunnonhakijoita. Muuttaisi sinne tai tuonne, monet sanovat, ihan niin kuin täysin rahattomalla, työttömällä, ulosotossa olevalla ihmisellä olisi vara valita, minne muuttaa.
Ja jos jo on asunto, eikä häätöä päällä, niin ihan turha hakea esim. kaupungin vuokra-asuntoja, jotka olisivat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samantekevää, vaikka olisi Karabasin markiisi. Ei muuta miksikään sitä, että aktiivimalli on epäoikeudenmukainen. Itse olen yrittäjä enkä ole ollut koskaan työttömänä, joten varmaan en sitten saisi vastustaa aktiivimallia.
Kerropa yrittäjä miten sinut saataisiin palkkaamaan joku työtön pätkää tekemään? Tai jos ei saada niin miksi ei? Ministeri Mykkänen kun pyysi esittämään työllistäviä vaihtoehtoja aktiivimallille.
Ihmisille pitäisi saada oikeita työpaikkoja, joista saa oikeaa palkkaa, eikä mitään pätkiä, joiden varaan ei voi elämäänsä suunnitella. Voisin toki ottaa jonkun muutamaksi tunniksi järjestelemään kirjahyllyä työhuoneessani, mutta tietosuojasyistä se voisi olla vähän hankalaa. Yritykseni toimitila kun on noin 4 neliömetrin suuruinen ja tekemäni asiatekstikäännökset ovat luottamuksellisia.
Mutta millä tavalla tämä aktiivimalli sitten edistää työllistymistä? Oikeasti kyseessä ei ole työllisyyden edistäminen vaan työttömyyskorvausten leikkaaminen. Miksi siitä ei puhuta oikealla nimellä? Oikeudenmukainen vaihtoehto aktiivimallille on se, että tukea ei leikata, jos työtön aktiivisesti hakee työtä ja on valmis ottamaan työtä vastaan. Eniten surettaa nuoret vastavalmistuneet, innokkaina ensimmäistä työpaikkaansa hakevat nuoret, joita rangaistaan, jos työtä ei rupea löytymään. Työnantajilla tuntuu olevan aivan tolkuttomat vaatimukset kun tietävät, että on ostajan markkinat. Sitten marisevat, ettei löydy sopivia tekijöitä. Todella kannustavaa nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen tekijä asuu Kruununhaassa, eikä suostu muuttamaan pois kantakaupungista. Hän saa vuokraansa asumistuen sekä toimeentulotuen yhteensä 16.000€ vuodessa.
Meni muuten maku koko aloitteelta!No siinähän meni. Tässä ei kuitenkaan ole kyse yhdestä ihmisestä vaan kaikista työttömistä, jotka maan johto yrittää tappaa.
Tappaa? Vahvaa retoriikkaa. Koittakaa pummit tajuta, että rahan eteen pitää kaikkien nähdä vaivaa. Tai pitäisi, periaatehan ei koske loispummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni muuten maku koko aloitteelta!No siinähän meni. Tässä ei kuitenkaan ole kyse yhdestä ihmisestä vaan kaikista työttömistä, jotka maan johto yrittää tappaa.
Tappaa? Vahvaa retoriikkaa. Koittakaa pummit tajuta, että rahan eteen pitää kaikkien nähdä vaivaa. Tai pitäisi, periaatehan ei koske loispummeja.
Anteeksi vain mutta haluasin juuri nyt tulla ja pamauttaa sinua päin lärviä.
Kun ei anneta mahdollisuutta nähdä vaivaa oikeasti hyödyllisellä tavalla! Eli ei päästetä sinne töihin, jonne kaltaisesi käskevät mennä.
Ollaan sitten loispummia ja jatketaan sen vaivan näkemistä, että lähetellään pinokaupalla turhia hakemuksia firmojen rekryosastoille, jotka nytkin jo ovat niihin hukkumassa. Pitäähän niidenkin nähdä palkkansa eteen vaivaa.