Minkälaisia haittavaikutuksia teillä on tullut hengitettävistä kortisoni-astmalääkkeistä?
Kommentit (13)
Turvotusta, närästystä ja suonenvetotaipumusta, jotka olivat pahimmillaan läkityksen alkuvaiheessa, sitten n.2kk kuluttua keho tottui lääkkeeseen ja oireet ovat enää hyvin lieviä. Ilta-annos on myös otettava hyvissä ajoin, monta tuntia ennen nukkumaan menoa,muuten en saa unta ollenkasn tai sitten herään keskellä yötä valvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilta-annos on myös otettava hyvissä ajoin, monta tuntia ennen nukkumaan menoa,muuten en saa unta ollenkasn tai sitten herään keskellä yötä valvomaan.
Tämä oli hyvä neuvo. Itselläni lääkitys aloitettiin viikko sitten ja astmaoireet ovat jo rauhoittumassa, mutta viime yönä nukuin aivan pätkittäin ja näin omituisia unia.
Onko kellään tullut harhoja, näkö- tai kuuloharhoja esim? Lääkkeen pakkausselosteessa mainitaan, että psyykkisiä oireita voi tulla, mutta pääasiallisesti lapsella.
'
Nimimerkillä "Viime yönä torvet soi ja peitto tanssi sängyn yläpuolella keskellä yötä."
t. vastikään lääkityksen aloittanut.
Discus-mallin astmalääke aiheutti hirveät suonenvedot jalkoihin. Yksi keuhkolääkäri väitti sen olevan mahdotonta, mutta oma keuhkolääkäri sanoi, että discuksessa oleva apuaine saattaa tehdä sellaista. Lääkkeen vaihto lopetti suonenvedot. Muuten ei ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Turvotusta, närästystä ja suonenvetotaipumusta, jotka olivat pahimmillaan läkityksen alkuvaiheessa, sitten n.2kk kuluttua keho tottui lääkkeeseen ja oireet ovat enää hyvin lieviä. Ilta-annos on myös otettava hyvissä ajoin, monta tuntia ennen nukkumaan menoa,muuten en saa unta ollenkasn tai sitten herään keskellä yötä valvomaan.
Mä olenkin ihmetellyt, kun jalat, erityisesti varpaat on krampissa koko ajan! Mulla on ollut syksystä asti käytössä nenäsuihke, avaava (jauhe) sekä avaava ja hoitava(suihke). Närästys-ja kramppitaipumukset on muutenkin, sain niin vahvat haponestolääkkeet että hyvä kun ruoka suli. Nkyään otan jokus pahimpaan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tullut harhoja, näkö- tai kuuloharhoja esim? Lääkkeen pakkausselosteessa mainitaan, että psyykkisiä oireita voi tulla, mutta pääasiallisesti lapsella.
'
Nimimerkillä "Viime yönä torvet soi ja peitto tanssi sängyn yläpuolella keskellä yötä."
Juu ei. Taisit nähdä valveunia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään haittavaikutuksia.
Olen aina sairastanut astmaa, nyt olen 35.
Sama!
Sivuvaikutuksia on voinut tulla niistä yhdistelmälääkkeistä, joihin on siis kortisonia mukaan tungettu jotain avaavaa lääkettä. Mut pelkkä kortisonisuihke on aina ollut toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Juu ei. Taisit nähdä valveunia.
Mulla on ollut näitä harhoja aikaisemmin, kun oli vaikea masennus, mutta siitä toivuin jo vuosia sitten, eikä sen jälkeen ole ollut kertaakaan. Myös eräät migreenitäsmälääkkeet ja masennuslääkkeet ovat aiheuttaneet minulle aikanaan harhoja. Ja kun niitä ei lähes kymmeneen vuoteen ole ollut, niin yhdistän kyllä selkeästi tähän uuteen lääkitykseen.
t. se jonka peitto tanssahteli ilmassa sängyn päällä.
Hiiva suuhun jos en purskuta kunnolla vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain ohjeissa sanotaan, että hampaatkin pitäisi pestä, pitääkö paikkansa?
Mulla on ollut Alvesco päivittäisessä käytössä nyt 4 vuotta ja en ole huomannut muita haittavaikutuksia kuin huomattava äänen käheytyminen. Keuhkolääkärini mukaan tämä on hyvin yleinen sivuvaikutus ko. lääkkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain ohjeissa sanotaan, että hampaatkin pitäisi pestä, pitääkö paikkansa?
Mulle apteekkari aikoinaan sanoi, että ensin pestään hampaat, sitten suihke ja lopuksi kurlaus vedellä (ei purskuttelu!). Näin olen toiminut aina, eikä ole hiivaa tullut kurkkuun.
Ei mitään haittavaikutuksia.
Olen aina sairastanut astmaa, nyt olen 35.