Opettajien työttömyys Suomessa!
Olen jo pitkään lukenut tätä palstaa. Suoraa puhetta työttömyydestä.
Silmään pistää opettajien, etenkin aineenopettajien, suurtyöttömyys! Miksi opettajatuotantoa ei keskeytetä, vähennetä, rajoiteta, tms. ?
Maassa on iso joukko yliopistokoulutettuja aineenopettajia, joilla ei ole mitään työtä, ei oman alansa työtä, ei mitään alan ulkopuolisia työtehtäviä. Aineenopettaja ei saa luokanopettajan paikkaa, ellei ole oikeaa koulutusta. Aineenopettaja ei työllisty epäpäteväksi lastentarhanopettajaksi, koska väärä koulutus. Ammattisuoja lienee kiveen hakattu.
Uskomatonta kansantaloudellista resurssien haaskaamista.
Katse kääntyy yliopistoihin ja koulutuspolitiikkaan. Kovin hiljaa ollaan Suomessa opettajien liikakoulutuksesta.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopisto = HY
Åbo Akademi = ÅA
Voitko selittää sen asian etkä avata ilmiselviä lyhenteitä! Mihin muuntokoulutettiin ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopisto = HY
Åbo Akademi = ÅA
Voitko selittää sen asian etkä avata ilmiselviä lyhenteitä! Mihin muuntokoulutettiin ja ketä?
Tuolla taidettiin jo selittää että todennäköisesti kyse oli siitä että muuntokoulutettiin aineenopettajia luokanopettajiksi.
Niinpä. Mutta kun kaikki lukijat täälllä eivät aina ole korkeakoulutettuja. Tekstejä voi, saa ja pitää popularisoida.
Jos pätevä ope ei saa n. viidessä vuodessa vakituista paikkaa, jotakin on vialla (opessa).
Toki tietyissä aineryhmissä on hankalampi työllistyä, mutta varsinkin, jos työpaikat ovat alle vuoden mittaisia ja jokaisen sijaisuuden jälkeen koulu tai kunta vaihtuu, jotain on pielessä.
Juuri huomasin somesta, että kollega 10 vuoden takaa on edelleen kiertolaisena, viimeisin työpätkä 4kk. Ja syy löytyy kyllä ihan peiliin katsomalla.
Tulee kasvamaan. Väkeä ei synny tarpeeksi, ja koulutetaan sekä on koulutettu aivan liikaa opettajia. Kannattaa vaihtaa alaa, ellei oikeasti ole tarjottavana jotain erikoisosaamista. Lisäksi julkisella on vasta alettu vyön kiristelyt. Ei ole varaa pitää yllä näin paisunutta julkista, joten palkkauksessa nihkeillään jatkossakin. Rahoittajaa ei kohta enää löydy.
Vierailija kirjoitti:
Jos pätevä ope ei saa n. viidessä vuodessa vakituista paikkaa, jotakin on vialla (opessa).
Toki tietyissä aineryhmissä on hankalampi työllistyä, mutta varsinkin, jos työpaikat ovat alle vuoden mittaisia ja jokaisen sijaisuuden jälkeen koulu tai kunta vaihtuu, jotain on pielessä.
Juuri huomasin somesta, että kollega 10 vuoden takaa on edelleen kiertolaisena, viimeisin työpätkä 4kk. Ja syy löytyy kyllä ihan peiliin katsomalla.
Höhö. Jos kerran on oikeasti 10 000 opettajaa kortistossa, niin väkisin siinä jää hyvääkin väkeä ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kasvamaan. Väkeä ei synny tarpeeksi, ja koulutetaan sekä on koulutettu aivan liikaa opettajia. Kannattaa vaihtaa alaa, ellei oikeasti ole tarjottavana jotain erikoisosaamista. Lisäksi julkisella on vasta alettu vyön kiristelyt. Ei ole varaa pitää yllä näin paisunutta julkista, joten palkkauksessa nihkeillään jatkossakin. Rahoittajaa ei kohta enää löydy.
Näin on ja vaikka erityisopetuksessa on vielä riittänyt töitä, en usko senkään enää muutamien vuosien päästä työllistävän, erityisopetuksen purkutalkoot on käynnissä valtakunnallisesti. Itse aion vaihtaa alaa, olen vasta 30-v. Haluan tehdä elämässäni vielä töitäja paljon. toivottavasti pääsen vielä opiskelemaan, hallituksen uudet koulutuslinjaukset hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja vaikka erityisopetuksessa on vielä riittänyt töitä, en usko senkään enää muutamien vuosien päästä työllistävän, erityisopetuksen purkutalkoot on käynnissä valtakunnallisesti. Itse aion vaihtaa alaa, olen vasta 30-v. Haluan tehdä elämässäni vielä töitäja paljon. toivottavasti pääsen vielä opiskelemaan, hallituksen uudet koulutuslinjaukset hirvittää.
Tarkkiksia ollaan jo lakkautettu ja sijoitettu niitä oppilaita tavallisille luokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo luultavasti. Iso osa erityisoppilaista mainstreamattu normiluokkiin, jotka pullistelevat oppilasmääristä johtuen ovista ja ikkunoista ja ovat tavan luokan- tai aneenopettajien ohjauksessa, jotka EIVÄT edelleenkään saa mitään koulutusta erityisoppilaiden ohjaukseen. Tämä yhtälö ei toimi.
Kyllä ensimmäinen toimenpide olisi nyt, että opettajien koulutus lakkautettaisiin välittömästi niiltä aloilta, joissa töitä ei riitä edellisillekään valmistuneille. Näin ei tietenkään tehdä, koska yliopistot saavat rahaa tutkinnoista. Niinpä opettajia suolletaan sieltä ulos (suoraan kortistoon) jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höhö. Jos kerran on oikeasti 10 000 opettajaa kortistossa, niin väkisin siinä jää hyvääkin väkeä ilman työpaikkaa.
Näinpä. Itse olen samassa oppilaitoksessa ollut lähes 15v määräaikaisena (ei peruskoulu), tunnit 25-30/viikko. Mutta vakipaikkaa en saa, koska sellaista ei saa perustaa - pelkät opetustunnit ei riitä(?), vaan pitäisi olla suunnittelua sun muuta, jota ei riitä virkaan asti. Ikinä ei ole valitusta työstäni tullut, päinvastoin - meillä palautetta kerätään säännöllisesti, jonka lisäksi opiskelijat antavat hyvin hanakasti palautetta itse. Joka kesä työttömänä. Alkaa tympiä, etenkin, kun ensi kesänä pitäisi sitten olla 'aktiivinen', eli tehdä jotain työtä, vaikka työsuhde jatkuu syksyllä. Meille määräaikaisille ei ole kesäloma sallittua, vain viranhoitajat saavat lomailla.
Mä en ymmärrä, miksei tästä keskustella julkisuudessa. Mullekin ihmetellään, miten en saa kuin lyhyitä pätkiä työttömyysjaksojen väleissä, kun "ainahan opettajia tarvitaan". Huoh.
OAJ ei vastaa tähän mitään, ja työttömien opettajien huolia tai "mielipiteitä" ei julkaista. Ongelma lakaistaan maton alle.
Tiedän monta työtöntä opettajaa, jotka erinomaisia työssään. Kannattaisi myös rekrypuolen katsoa peiliin!
Vierailija kirjoitti:
OAJ ei vastaa tähän mitään, ja työttömien opettajien huolia tai "mielipiteitä" ei julkaista. Ongelma lakaistaan maton alle.
Tiedän monta työtöntä opettajaa, jotka erinomaisia työssään. Kannattaisi myös rekrypuolen katsoa peiliin!
Jos sanomalehtien yleisönosastoille ei pääse niin aina voi kirjoittaa eri keskustelupalstoille tai perustaa blogi. Verkkotunnus ja webhotelli teettää yhteensä alle 100 euroa vuodessa.
Meidän kunnassa on opettajapula. Siis pätevistä opettajista. Otetaan siksi määräaikaiseksi epäpäteviä. Mutta pienessä kunnassamme kun täällä perähikiällä on tarjota esimerkiksi liikunnanopettajalle vain 8h/vko työtä. Kuka semmoisen perässä lähtee muuttamaan yhtään minnekään? Otetaan siis tilalle epäpätevä paikallinen joka tekee muitakin hanttihommia opetuksen ohella. Vai pitäisikö sanoa että tekee hanttihommana opetusta muitten töitten ohella. Ei hyvä. Ei opettajan eikä lasten kannalta. Koulussa on lähes kaikki opettajat osa-aikaisilla tunneilla, kellään ei tule viikkotunnit täyteen täällä 30 lapsen maalaiskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa on opettajapula. Siis pätevistä opettajista. Otetaan siksi määräaikaiseksi epäpäteviä. Mutta pienessä kunnassamme kun täällä perähikiällä on tarjota esimerkiksi liikunnanopettajalle vain 8h/vko työtä. Kuka semmoisen perässä lähtee muuttamaan yhtään minnekään? Otetaan siis tilalle epäpätevä paikallinen joka tekee muitakin hanttihommia opetuksen ohella. Vai pitäisikö sanoa että tekee hanttihommana opetusta muitten töitten ohella. Ei hyvä. Ei opettajan eikä lasten kannalta. Koulussa on lähes kaikki opettajat osa-aikaisilla tunneilla, kellään ei tule viikkotunnit täyteen täällä 30 lapsen maalaiskoulussa.
#työvoimapula
Opettajien muuntokoulutusta pitäisi helpottaa, eli aineenopettajille kaksoiskelpoisuus 60op luokanopettajaksi, siltaopinnot lastentarhanopettajaksi yms.
Toinen on lainsäädäntö, eli opettajaksi voitaisiin palkata sijaiseksi vähintään alaa opiskeleva eli pääaineen perus- ja aineopinnot sekä pedagogiset suorittanut.
Ja sitten näiden "mun isä on rehtori, mä pääsen sijaistaan jatkuvasti mitä ainetta tahansa, miten pitkäksi ajaksi tahansa" -sijaisten käyttäminen. Etenkin pienillä paikkakunnilla samat sukunimet toistuvat, vaikka pätevyyttä ei löydy...
Jokainen minkä tahansa yliopiston käynyt hiffaa tuon kolmessa sekunnissa.