Lukiosta pitäisi poistaa lyhyt matematiikka
Se on niin suppea ettei siitä yksinkertaisesti ole mitään hyötyä missään jatko-opinnoissa.
Kommentit (9)
Ap on oikeassa. Lyhyt matematiikka ei sisällä mitään sellaista, jota ei olisi jo peruskoulussa opetettu tai josta olisi jotain hyötyä tosielämässä. Joku derivaatta esimerkiksi ei ole millään tavalla hyödynnettävissä kun lyhyt matematiikka ei sisällä tietoa siitä mikä se on tai mitä sillä tehdään. Riittää kun osa derivoida lausekkeen, niin saa kympin.
Totta. Toisin kuin vaikka sitten ruotisnkieltä, niin missään myöhemmissä jatko-opinnoissa minulla on ollut hyvin vähän mitään käyttöä tai apua aikanaan suorittamistani matikan kursseista, jotka suoritin oppivelvollisuuteni jälkeen. Ja ei en ole ns. humanisti. PS: Ei minulle ruotsinkielen opiskelustakaan ole ollut erityistä hyötyä, mutta sen opiskelun jatkamiselta ei ole tai ei olisi voinut välttyä valitsin sitten minkä hyvänsä opiskelu tai koulutuspaikan, jossa jatkaa oppivelvollisuuden jälkeen valittavia opintoja. - Itselleni suurimmaksi avuksi olisi saattanut olla suomenkielen opiskelu, tai ehkä latina.
En kannata. Jo nyt pitkä matematiikka on lahjaille liian helppoa eikä tarjoa tarpeeksi haasteita. Voin vain kuvitella, kuinka paljon sitä pitäisi helpottaa, jos kaikki nykyiset lyhyen matematiikan lukijat tungettaisiin sinne.
Lukion lyhyt matikka pitäsi olla pakollinen kirjoittaa jos sen on käynyt
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Jo nyt pitkä matematiikka on lahjaille liian helppoa eikä tarjoa tarpeeksi haasteita. Voin vain kuvitella, kuinka paljon sitä pitäisi helpottaa, jos kaikki nykyiset lyhyen matematiikan lukijat tungettaisiin sinne.
Tämä on totta. Itse kannattaisin sitä, että lyhyen matikan minimimäärää kasvatettaisiin ja lyhyen matikan tasoa nostettaisiin.
Lyhyt matikka ylipäätänsä antaa liian suppean kuvan matikasta. Helppo sanoa, että "en mä ainakaan matikkaa oo missään tarvinnut / tarvitse", kun matikka on jotain prosenttilaskujen pyörittelyä (joka on tosin tärkeä taito) ja mekaanista derivointia. Oikea matikka kehittää abstraktia ajattelua, logiikkaa ja argumentointitaitoja. Oikeasta matikasta on hyötyä myös "pehmeissä" aineissa, ainakin, jos haluaa itse tuottaa uusia ajatuksia sen sijaan että omaksuisi kaiken ulkoa opettelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lyhyttä matematiikkaa kaikki opettelivat ihan vain matematiikkaa eikä sitä tarvinnut erikseen helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lyhyttä matematiikkaa kaikki opettelivat ihan vain matematiikkaa eikä sitä tarvinnut erikseen helpottaa.
Koskahan tämä tapahtui? Oma äitini kävi lukion 1940-luvulla, ja jo silloin lukiossa oli erikseen lyhyt ja pitkä matematiikka. Tosin esim. äitini lukiossa oli tarjolla vain lyhyt matematiikka. Niinpä TKK:lle tai lääkikseen haluavien äitini luokkakavereiden piti lukion jälkeen ensin täydentää matematiikan opintoja ennen kuin heillä oli mahdollisuus päästä opiskelemaan haluamaansa alaa.
Minulle on hyvin riittänyt lukion lyhyt matikka.
T. FL